כיכר השבת

הגרי"ש אלישיב הכריע

הגרי"ש פסק - מאות ספרי תורה נפסלו

פסיקה של מרן הגרי"ש אלישיב צפויה לשנות את כל מה שידענו על הכנסות ספרי תורה, והכבוד שמוענק לאישי ציבור בהשלמת האותיות ● לפי פסק ההלכה, מחלל שבת שכותב אות בספר תורה - האות פסולה ולא יעזור שיחזרו עליה ● המשמעות: מאות ספרי תורה פסולים לחלוטין (הלכה, מה הדין)

| 38 | כיכר השבת |
הגרי"ש אלישיב וספר תורה
הגרי"ש אלישיב וספר תורה (בועז בן ארי)

מאות ספרי תורה פסולים - כך עולה מפסק הלכה של מרן פוסק הדור הגאון רבי יוסף שלום אלישיב, שצפוי לעורר סערה גדולה.

כידוע, לא אחת, קמים להם ארגונים שונים או חברות מסחריות, אשר יוזמות כתיבת ספר תורה ציבורי לזכות כלל ישראל, כך שכל אחד יכול להשתתף ולזכות בכתיבת אות בספר התורה.

במקרים אחרים, כאשר ספר תורה נתרם לישיבה או לבית כנסת, נהוג לכבד את התורם, גם אם הוא לא שומר תורה ומצוות, בכתיבת אות בספר התורה, או סתם אישים מכובדים אחרים.

לא עוד.

מרן הגרי"ש אלישיב פוסק באופן חד משמעי, כי מחלל שבת שכותב אות בספר תורה - האות פסולה ולא יעזור שיחזרו עליה.

הגרי"ש אלישיב נשאל על מקרה בו "כיבדו מחלל שבת (כגון ראש העיר) בכתיבת אות בס"ת (חיבר אות שלמה ולא רק מילוי האות), האם בדיעבד נחשב לספר כשר?".

תשובת הגרי"ש: "בדיעבד נחשב לאות פסולה וימחקו את כל האות ויחזור לכתוב אותה. ולא מספיק שיעברו עליה פעם שנייה מלמעלה".

משמעות פסק ההלכה של מרן הגרי"ש אלישיב היא כי מאות ספרי תורה, בהם נכתבה ולו אות אחת על-ידי יהודי מחלל שבת, פסולים, עד אשר ימחקו את האות ויכתבו אותה מחדש.

יצויין כי לפני זמן מה, התבטא הגרי"ש אלישיב בחריפות נגד חברה מסויימת שהגיעה למעונו על-מנת שיכתוב אות בספר תורה הנכתב על-ידה, כשלאחר מכן התברר לו כי איש ציבור ידוע אשר אינו שומר תורה ומצוות, אמור גם הוא לכתוב אות בספר התורה.

תוכן שאסור לפספס
38 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
20
לפי דעת הרמב"ם בקריאה בספר תורה פסול יוצאים בדיעבד
יוסף
19
א. באם מישהו שאיננו שומר מצוות מזמין כתיבת ס"ת (להבדיל מרכישת ס"ת כשר שהסתיימה כתיבתו כדין ) ספק גדול באם הס"ת כשר (השלכה ישירה על ס"ת שמכרו בהם אותיות /מילה/שורה/עמוד וכיו"ב ושאינם שומרי תו"מ רכשו במבצע שכזה). ב. בשל הבעיה ההלכתית סופר שמקפיד על ההלכה איננו נותן בשום אופן להשלים
מייקל ג.
18
יש פוסקים לא מבוטלים, שלא נוקטים את הקו המחמיר, ומתירים ספרי תורה אלו. כמו שנוכחנו לדעת בהרבה הלכות אחרות, וגם בהלכות שבת. הרב אלישיב שליט"א מחמיר, הרב שלמה זלמן מיקל, הרב פינשטיין מקל.. ויש דוגמאות למאות ולאלפים. בכלל אני מאד אוהב פסקי הלכה, שלא מובאים להם מקורות. כמו עכשיו. ככה אני גם מתייחס אליה
מתמצא בחומר

הצגת כל התגובות

17
בדרך כלל הסופר משאיר מספר מילים בסןף הספר והוא כותב את המסגרת והמכובדים (שהם בדרך כלל לא מקצוענים) רק "ממלאים" את מסגרת האותיות כך שאין חשש
סערה בכוס מים
16
זה לא חידוש של פוה"ד שליט"א.
יוסף
15
אף פעם לא העזתי לעשות הצגות בענייני ספרי תורה כי ידעתי שאסור לי מפאת שאינני מקפיד בהלכות שבת כהלכתה חרף שדואג לא לעבוד אלא בזמנים שעבדתי משמרות של פיקוח נפש אבל החיים שלי הפכו כאלה קשים ואני יודע שלא עושים הצגות מספר תורה קדוש ותודה לכבוד הרבה לפסיקה החשובה. יישר כח ויאריך ימים אמן!
דניאל החופשי
14
בחב"ד כך נהגו תמיד בהכנסות ספרי תורה של בתי חב"ד בעולם. פסק זה הובא בנטעי גבריאל על הנושא.
דוד
13
ושיהיה בריא הרב אליישיב
מני
12
בס"ת אין דין של כסדרן. בלי לחץ לא מדובר על גניזה.
סער
11
הרב אלישיב שליט"א הוא ענק בתורה - וכל היוצא מפיו הינם דברים מבוררים ומדוייקים ובחזקת דברי אלהים חיים - זאת צריכה להיות גישתנו לכל דבריהם של גדולי הדור - ואין מקומנו למתוח ביקורת כזאת או אחרת - אלא ללמוד את הפסק - ללמוד מה אחרים אומרים ולדעת כיצד אנו נוהגים. הכותרת לא מכבדת את הרב, זהו לא פסק הלכה מס
ישראל גיא
אתה צודק בכל מילה. אבל איפה הפסק הלכה? איפה המקורות? איפה החבורה, ההתעסקות בפוסקים האומרים הא או דא? היחידים שמוציאים פסקי הלכה מפורטים , עם כל המקורות, והבעד או נגד בשיטות ההלכה בפוסקים הם: הרב עובדיה, שלא שוכח להזכיר אף פוסק או ספר שיצא אי פעם.. (ובניו ממשיכי דרכו) והרב וואזנר שגם מוציא פסקי הל
יהודי אחד
אני מתאר לעצמי, שכפי שנכתב בכתבה, הרב השיב על שאלה, ומסתבר שמכאן הדרך לתקשורת קצרה. כמו הרבה רבנים אשר נשאלים הם עונים במותר ואסור, טהור או טמא, כשר או טרף - ואין דרכם לפרט מקורות וכדו'. אני בטוח שאילו היה נשאל היה מפרט את סיבת פסיקתו - מה עוד שיכול להיות בהחלט שגם במקרה זה פירט את סיבת פסיקתו ואין
ישראל גיא
10
לא פסולים אלא דרושים תירון.אך הרב הינו מחמיר בעינין זה ואני די בטוח שימצאו מקילים ושלום על ישראל.(מקסימום יתקנו איזה אות אחת מה קרה?)
ל
9
ופשוט שאין זה כך... הרבנים הליטאיים מקצינים משעה לשעה. מה יהיה הסוף?
איציק
8
רוב ככל הסופרים לא נותנים את הקולמוס לכותב רק נותנים לו להחזיק ביד של הסופר והסופר ממלא את האות
לשכת הסופר
7
שאלת כשרות ספר תורה שנכתבה בו אות ע"י מחלל שבת אינה חדשה, וזה לא פסק חדש. הגה"ק ממונקאטש, בעל מנחת אלעזר כבר פסק כך לפני יותר משבעים שנה. הוא פוסק כי ספר תורה שנכתבה בו אות ע"י מי שהנו מחלל שבת, (אפילו אם הוא מוגדר כ-"מומר לתיאבון", היינו מי שאינו שומר מצוות מחמת חוסר ידע או נוחות, ולאו דוקא מי שיוד
אשר
6
כל החילונים שכותבים הם סה"כ מחזקים לסופר את היד כך שאין שום בעיה!!!!!!!!!!
משה
5
כמובן איני מתיימר לרדת לעומק דעתו של הגרי"ש שליט"א, אך כדי לעורר בבמה זו דיון תורני גרידא לשם שינוי ולא השמצות וגידופים ולשה"ר בלי חוק ושיעור ותכלית (עד שהרגיל לקרוא ולקבל הדברים הנאמרים כאן, צריך להיות מאוד מודאג בקשר למצבו הרוחני וחלקו לעוה"ב הוא אינדיקציה רצינית לכך...), אפנה לעיין בגיטין (יט.) ב
תלמיד
הקושיא באמת קושיא חזקה אבל אולי יש לחלק דבכותב שלא לשמה הוי החסרון בכתב אבל בבמחלל שבת אין החסרון משום שכותב שלא לשמה דהרי הכא מיירי כשיודעין וכותבין לשם ספר תורה רק דהחסרון היא מחמת דהאדם היא מחלל שבת א''כ אינו בתורת כתיבה נמצא דאין החסרון בעצם הכתב דהכתב היא טוב רק דהוי כאילו כתב בדיו גזול דודאי
אחד
אבל ר' חסדא בגיטין דף כ. חולק על ר' אחא והרמב"ם הלכות גירושין [פרק ג' הלכה ד'] פסק כר' חסדא. ואמנם השולחן ערוך אבן העזר [סימן קלא סעיף ה] הביא בזה מחלוקת.
ירושלמי
ולכן היות והכתב הראשון חוצץ בין הגויל לכתב השני, פשוט הוא שהס"ת פסול, ומי שפסול לעדות כי בדין התורה הוא נקרא רשע, ויינו יין נסך, אין מי שיכשיר את הס"ת שכתב, נקודה. הרב אלישיב התיחס עקרונית לא לממלא אלא לכותב אבל בהמשך יתכן והספר בכל זאת יפסל ואין כאן המקום לדון ולהאריך בזה.
יצחק בן נתן
4
נמצא שאין במילוי משום כתיבה. גם אות חלולה כשירה.
נח שיין
וואלה! הוא לא חשב על זה... אתה מספיק גדול כדי לפסוק?? טפש!!!
חחח
לפי פסק זה של הגאון שליט''א, אנו פוסלים גם את דעתם של גדולי ישראל, שהכשירו ס''ת משך כמה דורות. כי עפ''י רוב תורמי ס''ת היו בעלי הון ולא תמיד הקפידו וכו' וכו' וכו' ופוק חזי מאי וכו'.
טיפש
3
לפי דעת הרמב"ם בקריאה בספר תורה פסול יוצאים בדיעבד
יוסף
2
אני מאד נהנה מפסק זה שיפסיקו ללקלק את המחללי שבת בעם ישראל ויאמר להם ברור אני מצטער אבל אם אתם מחללים שבת אתם לא שייכים לספר תורה, ספר תורה זה לא טקס זה ענין של חיבור ה' ועם ישראל, אתה בינתיים לא שייך לזה.
ישראל שבתון
מרן מודה לך על הסכמתך-אידיוט
ש
1
שמעתי מת''ח רציני שיש בדורנו טעות מאד נפוצה, אם נניח היית בא בזמן הש''ס לתלמיד של הלל ואומר לו תשמע שמאי הזקן פסק כך וכך הוא היה עונה, שמאי ודאי מגדולי הדור אבל הרב שלי הוא הלל,עד''ז אם אני תלמיד של הרב אליהו או הרב מאזוז או הרב עובדיה,ומתפרסם פסק של הרב אלישיב אני יכול לשאול את הרב שלי ולנהוג לפיו,
משה בן אברהם
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?