כיכר השבת

הרב אליעזר מלמד: מותר לשמוע מוזיקה ברכב בימי העומר

פסק הלכה: הרב אליעזר מלמד, ראש הישיבה ורב היישוב הר ברכה כותב כי יש להתיר שמיעת מוזיקה ברכב, גם בימי העומר. הסיבה? "לשמור על הערנות" * בדבריו כותב הרב מלמד כי הנוהג ברכב ויש חשש שמא יירדם – רשאי לשמוע מוזיקה אפילו בימי ספירת העומר. ומה לגבי מוזיקה במכשירים אלקטרוניים?

| 41 | כיכר השבת |
הרב אליעזר מלמד
הרב אליעזר מלמד (פלאש 90)

הרב אליעזר מלמד, ראש הישיבה ורב היישוב הר ברכה, פוסק כי מותר לשמוע מוזיקה בזמן הנהיגה, "כדי לשמור על הערנות".

אתר "סרוגים" מדווח כי בטורו השבועי "רביבים" בעיתון ´בשבע´ פוסק הרב אליעזר מלמד להתיר שמיעת מוזיקה לצורך שמירה על הערנות בנהיגה. בדבריו כותב הרב מלמד כי הנוהג ברכב ויש חשש שמא יירדם – רשאי לשמוע מוזיקה אפילו בימי ספירת העומר.

לעומת זאת, מבהיר הרב אליעזר מלמד, אסור לשמוע מוזיקה גם מוקלטת שלא בנסיעה. "אין הבדל בין שמיעת נגנים חיים לשמיעת נגינה דרך רדיו או מכשיר אלקטרוני אחר, וכשם שאסור לשמוע ניגונים של כלי זמר בימי ספירת העומר ובשלושת השבועות, כך אסור לשומעם על ידי מכשירים אלקטרוניים", הוא כותב.

לדברי רבו של "הר ברכה", יש הסוברים שהמנהג לאסור שמיעת כלי זמר בימים אלו אינו חל על שמיעת כלי זמר דרך רדיו או שאר מכשירים אלקטרוניים ביתיים, מפני שאין בשמיעתם חגיגיות כפי שיש בשמיעת נגנים חיים.

והרב מלמד מנמק את טעם המתירים לשמוע מוזיקה בימי הספירה: "כיום, הכל רגילים לשמוע ניגונים דרך מכשירים אלקטרוניים, והשגרה שבזה ביטלה את החגיגיות והשמחה שבשמיעתם, והרי זה כשירה בפה, שאינה אסורה בספירת העומר".

טעם נוסף למתירים הוא שיש לחלק בין ניגונים של שמחה לניגונים רגילים, שרק ניגונים של שמחה יש מקום לאסור בימים אלו גם ממכשירים ביתיים, אבל ניגונים רגילים, וקל וחומר ניגונים עצובים, אין לאסור בימי האבלות שבספירת העומר.

41 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
17
בואו נשפוך דם של יהודי ת'ח כי הוא ציייוני!!! עשיתם ממנו מסית?! איבדתם את הדרך הישירה.
16
פסק תמוה... כדי לשמור על עירנות אפשר לשים שיעור תורה, או אפילו שירה ווקאלית (ללא מנגינה). אין צורך להתיר איסור שהסכימו עליו פוסקי דורינו.
15
אם יש רווח בין אותיות הקישור, למחוק. http://s3.kikar. לשם וללחוץ מקש ימני על לשונית ההשמעה ו"שמור..."
לא לחינם אמר מי שאמר, ובחכמה, שהמזרחיסטים הם וריאציה של רפורמים...
אישה חרדית(יש רבות וטובות ) עם בגדים צמודים גם זה סוג של רפורמה גברת שני?

הצגת כל התגובות

14
תהיו קצת יותר הגונים ולא סתם להתסיס את האנשים הכותרת לא תואמת לפסק ברור שכל רב יתיר לשמוע מוזיקה אם יש סכנת חיים - אם פיקוח נפש דוחת -ש-ב-ת אז ק"ו ספירת העומר מה הענין להביא את הדעה של הרב מלמד אם לא כדי להרבות טוקבקים מחלוקתיים! כלפי עדות/ מגזרים/ רבנים חבל שדווקא בימי הספירה שבו נפטרו 24,000 תלמי
13
צריך להדגיש "כשיש סכנה שהנהג יירדם" ואז הכל ברור ואין אפילו מקום לשאלה או ל"פסיקה חדשה ומהפכנית" תנסו בבקשה לשמור קצת על יושר עיתונאי ולא רק לחפש כותרות צעקניות ו"דם".
12
אינני מחפש לעקוף את ההלכה
11
האיסור הוא רק ריקודים ומחולות
10
"ואמנם, כשהחלו לייצר את מכשירי הרדיו והטייפ הראשונים, הייתה שמחה בשמיעת הניגונים דרכם, אולם כיום שהכול רגילים לשומעם, אין בזה כל שמחה, וממילא אין איסור לשומעם בשלושת השבועות". (מוסיקה בשלושת השבועות - שאל את הרב - מתוך פניני הלכה) http://www.kipa
היו מעדיפים להיולד חילונים בסך הכל הם מחפשים היתר על כל דבר ובאין ברירה גם עושים בלי היתר
9
הרב עובדיה כמדומני פוסק שאסור
8
1. לישא אישה חדשה (ואין עונשין). 2. תספורת לגברים (ועונשין). 3. מלאכה - נהגו לאסור מהשקיעה. וי"א שאחר שספר עומר מותר. 4. במשנה ברורה: "ריקודין ומחולות נהגו איסור" ומשמע דלשמוע מוזיקה מותר וכל שכן בהקלטה או הסרטה. ולשומעים ינעם!
אגרות משה או"ח סו"ס קסו. אגרות משה ח"ה או"ח סי' סז וקלז. שו"ת מנחת יצחק ח"א סי' קיא. שו"ת יחוה דעת ח"א סי' מה וח"ו סי' לד ובהליכות עולם ח"ב עמוד קלט.
מרן הגרש"ז פסק שאין לשמוע מוסיקה כמובא בהליכות שלמה הל' ספירת העומר וכולם יודעים שכל אנשי המזרחי מקשיבים והולכים לאורו של מרן הגרשז אויערבאך,אז איך הרב אבינר שליט"א אומר נגד דעתו
אם יש לך ציטוט אודה לך אם תכתוב, כי אין לי את הספרים כאן.
שו"ת יחווה דעת חלק ו סימן לד ...אבל בימי ספירת העומר, שמבואר בשלחן ערוך /או"ח/ (סימן תצג סעיף א') שמנהג כל ישראל שלא להסתפר ושלא לישא אשה בימים אלה מפני האבל על תלמידיו של רבי עקיבא שכולם מתו מפסח ועד פרוס עצרת, (כמבואר ביבמות סב:), וכן בימי בין המצרים, שהם משבעה עשר בתמוז עד תשעה באב, שמנהג כל יש
שכתב "נכון להחמיר" שלא לשמוע מוזיקה בימי ספירת העומר. על כל פנים זה איסור של אחרוני דורינו.
7
מורנו הרב בן ציון אבא שאול התיר שמיעת מוסיקה בימי העומר . כך גם אמר לי בנן הרב אליהו אבא שאול . נ"ב בשלוחן ערוך לא אסר שמיעת מוסיקה אלא רק בימי המצרים .
6
רק מצווה אחת מענינת אותם היתר לא..
ההבדל בין החרדים לציונות הדתית, זה שהחרדים פשוט מגבילים מראש, לא נותנים שום אופציה לנסות לראות כיצד כן ניתן מעט להקל, כי הרי בסופו של דבר החרדים עושים בדיוק את מה שהדתיים עושים , רק שהחרדים לא מודים שהם עושים את זה... הכל בשקט...
5
להלן ציטוטים מתוך דברי הפוסקים: "יש סוברים שהמנהג לאסור שמיעת כלי זמר בימים אלו אינו חל על שמיעת כלי זמר דרך רדיו או שאר מכשירים אלקטרוניים ביתיים, מפני שאין בשמיעתם חגיגיות כפי שיש בשמיעת נגנים חיים. ועוד שכיום הכל רגילים לשמוע ניגונים דרך רדיו וכיוצא בו, והשיגרה שבזה ביטלה את החגיגיות והשמחה
4
מקנאה בכם שהצרה הכי גדולה שלכם זה שהכותרת לא מתאימה לכתבה...
3
כדי שיותר אנשים יוכלו להגיע לבית הכנסת בקלות איך אפשר להתיר איסורים, בגלל............... ה כפירה והכל בהכשר המפד"ל
הזהר בכבוד תלמידי חכמים שנשיכתן נשיכת נחש ועקיצתן עקיצת עקרב. מותר לא להסכים ולחלוק אבל ההשוואה שלך בזויה ומקוממת אני חושב ברצינות שכדאי לך לבקש מחילה
חצוף ומחוצף מי התיר לך בכלל לפתוח ת],ה' נגד ראש ישיבה ת"ח ענק ועצום בתורה, תסתכל סבפריו של הרב "פניני הלכה" ותראה את הגאונת ההלכתית הגדןלה שלו ות יכולת הפסיקה. מה קרה בגלל שהוא מזוהה עם הציבור הדתי לאומי אז אתה ישר תוקף למדת בכלל את הסוגיה לאורכה ולרוחבה בעומק כפי שודאי עשה הרב מלמד? ביררת לפני שאתה
2
לא יקרה גלום אם פעם בשנה למשך 30 יום בערך אנשים יתחילו לישמוע קצת דברי תורה וחיזוק ובטוח שע"י זה לא ירדמו ולא יאונה להם כל רע.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
1
הוא מתיר לשמוע מוזיקה?? אני דוקא רואה שהוא אוסר!! רק ברכב שלא ירדם הוא אומר שמותר (ולדעתי,היום יש ווקאלי שלא יתן לו להירדם...) ולכל המגיבים, רבותינו האחרונים מכל העדות והחוגים (אשכנזים,ספרדים,חסידים,ל ועוד) אוסרים לשמוע כלי זמר ואפילו בהקלטה, משום שנהגו מנהגי אבילות ולמדו זאת מ
מה הדין?