כיכר השבת

בני הזוג מעדות שונות. מי קובע הלכתית?

זוג נשוי שהאשה והבעל הם מעדות שונות, כיצד עליהם לנהוג בביתם בעניינים שונים שיש בהם חילוקי מנהגים, כמו קטניות בפסח? "שה ספרדיה שנשאת לבעל אשכנזי, אף על פי שצריכה לנהוג כמנהגי בעלה בביתו, ולמשל עליה להימנע מבישול אורז וקטניות בבית בעלה, מכל מקום אם הם גרים בארץ ישראל אתריה דמרן, אין האשה נחשבת לאדם שעקר"

| 16 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (פלאש 90)

שאלה: זוג נשוי שהאשה והבעל הם מעדות אחרות (זוג מעורב) כגון ספרדים ואשכנזים, כיצד עליהם לנהוג בביתם בעניינים שונים שיש בהם חילוקי מנהגים, למשל בעניין אכילת קטניות בפסח, אכילת בשר "כשר" שאינו "גלאט- חלק" וכדומה?

תשובה: רבותינו הראשונים פסקו (מכח דברי הגמרא בכמה מקומות) שאדם שהיה גר במקום שנוהגים בו כמה מנהגים להקל ולהחמיר, ואחר כך עזב את אותו המקום לגמרי ובא להשתקע (לגור בקביעות) במקום אחר, צריך לנהוג כמנהג בני המקום שבא להשתקע בו, בין להחמיר ובין להקל, ואינו מחויב להמשיך במנהגי המקום שיצא משם.

ולפיכך כתב מרן הרב עובדיה יוסף שליט"א, אודות אשה מבנות אשכנז, שמנהג בית אביה שלא לאכול בפסח אורז וקטניות והלכה ונשאת לבעל ספרדי שנוהג היתר בזה, רשאית האשה לנהוג היתר כמנהגו, משום שהיא נחשבת כאדם שעזב את מקומו להשתקע במקום אחר.

וכן פסק רבינו הרשב"ץ (רבי שמעון בר צמח, מרבותינו הראשונים) לגבי מקום שיש בו שתי קהילות חלוקות במנהגיהן (כמו קהילות הספרדים והאשכנזים) ונשא איש מבני הקהילה האחת אשה מבנות הקהילה האחרת, שאין ספק שהאשה נכללת עם בעלה בכל חיובו, משום שאשתו כגופו בכל הדברים, ונפטרת ממנהגי קהילת בית אביה, ודבר פשוט הוא שלא יהיו שניים מסובין (סועדים) על שולחן אחד ויהיו חלוקין במאכליהם, שיהיה האסור לזה מותר לזה, אלא בכל מנהגיה תלך האשה אחר מנהג בעלה. ובפרט שלגבי יחסי אשה עם בעלה יגרום הדבר פירוד ומחלוקת אם יהיו חלוקים במנהגיהם.

ארץ ישראל נחשבת "אתריה דמרן" דהיינו מקומו של מרן השולחן ערוך, אשר חי ופעל בה, ומארץ ישראל פשטו הוראותיו ונתקבלה הלכה כמותו.

לפיכך כתב מרן הרב שליט"א, שאשה ספרדיה שנשאת לבעל אשכנזי, אף על פי שצריכה לנהוג כמנהגי בעלה בביתו, ולמשל עליה להימנע מבישול אורז וקטניות בבית בעלה, מכל מקום אם הם גרים בארץ ישראל אתריה דמרן, אין האשה נחשבת לאדם שעקר (עזב) לגמרי ממקומו הקודם ובא למקום אחר, אלא רשאית לאכול אורז וקטניות בבית הוריה אף לאחר נישואיה, וכדעת מרן, מרא דארעא דישראל. וכמו כן אינה רשאית להקל באכילת בשר "כשר" שאינו "חלק" "גלאט", משום שמנהג ארץ ישראל על פי הוראת מרן הקדוש, להימנע מאכילת בשר שאינו "חלק", וכדעת רוב הראשונים.

וכמו שכתבנו בהלכה מיוחדת שעסקה בעניין, ואף שמנהג האשכנזים אפילו בארץ ישראל להקל באכילת בשר שאינו "חלק", מכל מקום זו שכבר זכתה לנהוג בזה כדעת מרן, אינה נפטרת ממנהג זה בנישואיה עם בעל אשכנזי, אלא עליה להמשיך בחומרת מרן בזה.

(באדיבות אתר "הלכה יומית")

תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
13
הרב עובדיה דעת יחיד בזה.כל הפוסקים כבר לפני 200 שנה בניהם המהרי''ל דיסקין ורבי שמואל סלנט וכל תלמידי הגר''א והבעש''ט פסקו שאחרי שהאשכנזים הקימו קהילה נפרדת אינם מחוייבים למנהג המקום ויכולים לנהוג לפי המנהגים שלהם.!!!!!מענין כיצד פוסק הרב יוסף לספרדים הגרים בצרפת האם מחוייבים למנהג האשכנזים שהיה נהוג
יוסף הצדיק
12
תמיד היו מנהגים שונים בארץ ישראל, ואפילו בזמנו של מרן הבית יוסף, נהגו שלא כמותו, בעירו צפת, כמו שכתוב בשו"ת מהר"ם גלאנטי (סי' קכ"ד). בהרבה מקומות שינו בני מרוקו ושאר יהדות צפון אפריקה את מנהגם והתחילו לנהוג כדעת מרן הגר"ע יוסף שליט"א, פאר הדור. הדבר נבע מחוסר ידיעת חשיבות המנהג מדורי דורות, ומח
אהרן לוי
11
חכו חכו, עוד מעט ארגוני הנשים יתבעו את הבית יוסף על הקביעה שהאישה הולכת אחרי בעלה ו"הוא כופה עליה את דעתו". כבר היתה תביעה לפני כמה שנים נגד ירחון "עולם החסידות" שציטט את הרמב"ם האומר כי ערבים הם עם הדומה לחמור.
אני

הצגת כל התגובות

10
ברור שיהיה טוקבק גזעו מצד כלשהו. אנחנו צריכים אחדות
יוסף
9
הלכתי לפני 6 שנים לשאול את הרב בן ציון מוצפי שליט"א איך אשתי צריכה לנהוג בפסח והוא אמר לי בשם אביו רבי סלמן מוצפי זצ"ל בשם הבן איש חי שאישה מחוייבת למנהגי בעלה ואסור לה גם בבית אביה לאכול מה שבעלה לא נוהג לאכול
דוד שנקולבסקי
8
בבית שהבעל אשכנזי והאישה ספרדיה, בד"כ הם גם ככה לא ילכו ע"פ הפסיקה של הגרע"י שליט"א אלא ע"פ הפסיקה של הגריש"א שאומר שנשים ספרדיות שמתחתנות עם אשכנזים כן צריכות לשמור על קטניות ולקבל את כל החומרות של הבעלים שלהם.
י
7
וכן כתוב באינטרנעט רח"ל
מקובל בלי קבלות
6
הייתם צריכים לשים אישה עם פאה כי הבעל נראה פרענק.. ;) יומטוב אנשים..
חלי
5
מחקתי את כיכר מהמועדפים
המגיב
4
לכן זו שאלה תיאורטית. וזו סיבה נוספת למה לא מומלץ נישואים מעין אילו. אשכנזים ינשאו לאשכנזיות ויאכלו געפילטע פיש ספרדים ינשאו לספרדיות ויאכלו קוס קוס ובא לציון גואל ונאמר אמן... יאלללה טראות..
יועץ נישואין
3
נשואי תערובת, אסון לרבנים והעסקנים החרדים. לא יהיו יותר אשכנזים או ספרדים, לא יהיו יותר רב אשכנזי ורב ספרדי, לא יהיה הכשר לפי עדות. לא יהיה ש"ס, אלפי משפחות יגוועו מרעב.
דן סגל
2
לפי פסקי ההלכה של הספרדים ועדות המזרח , זה מפני שמשה רבנו וכל האבות הקדושים הם יוצאי עדות המזרח , בניגוד לאשכנזים שהושפעו מהתרבות האירופאית , כמו כן כל היהודים גם האשכנזים הם אבות ובותיהם יצאו ממיצרים ולכן אין בעיה של לא תיטוש תורת אימך אם ינהגו לפי עדות המזרח כי אמהותינו הקדושות שרה רבקה רחל ולאה כ
יצחק
1
בדבר כה יסודי בהעמדת בית, יש להתייעץ עם שאר הרבנים, ולא לפרסם דברים מכשילים כאלו, זה כולל גם מי שיש לו מעלות גדולות, האחריות גדולה, מי יכול לקחת על עצמו אם יהיו תוצאות ח"ו, ובכלל מי שלא כ"כ מדקדק במצוות מדוע דוקא בנושא ה"חלק" צריך לדרבן אותו.
יהודי
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?