נוסח אמירת הסליחות
א. כל סליחה מתחיל עם אלוקינו ואלוקי אבותינו, חוץ מסליחה שמתחיל עם שם ה' [שמות שאינם נמחקים] (מ"ב תקפא ד) אבל סליחה שמתחיל עם "אדון" [או שאר שמות שנמחקים], צריך להתחיל עם או"א (א"א בוטשאש) ובכמה סליחות הושמט או"א, ויש לשים לב לזה.
- וַיאמֶר ד' סָלחְתִּי כִּדְבָרךָ | מקבץ הלכות ומנהגי סליחות לחודש אלול
- כִּי אַתָּה רַב־סְלִיחוֹת | מקבץ הלכות (שני) ומנהגי סליחות לחודש אלול
ב. הפסוקים שלפני הסליחות הם עיקר הסליחות, דעל פסוקים אלו ניתקן הסליחות, לכן יש להקפיד לאומרם בנחת (מחצית השקל סי' סח) ומי שמדלג פסוקים אלו הפסיד את העיקר.
ג. בסליחות ליום ג' הוצאת אשכול כתוב "אין כמדת בשר ודם נוצר למעלה לא ישן" עם פתח מתחת המילה נוצר, והוא טעות וצריך לומרעם "ציריה' מלשון שהוא שומר עלינו, כי עם פתח הוי אפיקורסות רח"ל(כאיל תערוג מהגראי"ל שטינמן)
ד. ביום א' דסליחות יש נוסח בפייט "בזעקם בעוד ליל", ו"בעמדם בלילות". לכן יש נוהגים להקדים קצת הסליחות של יום ראשון (מט"א תקפא יא) ואם התחילו סליחות לפני עמוד השחר, שפיר יכול לומר מילים אלו גם לאחר עמוה"ש, כיון דלמעשה "זעקו בעוד ליל".
ה. אם התחילו אחר עמוד השחר, י"א שיש לדלג מילים אלו כיון דמיחזי כשיקרא (ערוה"ש סעי' ד, אלף המטה שם) וי"א שאין צריך לדלג, כיון דהנוסח הוא על כלל ישראל, ובודאי יש כאלו שזעקו בעוד ליל.
ו. הנוסח "שחר קמתי" י"א שיכול לומר כן גם אם קם אחר עמוה"ש ואחר נץ החמה (הליכות שלמה, קיצור הלכות להגר"ש קמינצקי) ובתנאי שקם יותר מוקדם מרגיל (הליכות שלמה) וי"א שגם מי שאומר סליחות בלילה יכול לומר "שחר קמתי", דהרי מי שער כל הלילה גם אומרו (ימי הרחמים בשם הגר"ח קניבסקי)
ז. במקומות שנזכר "צום" בסליחות, ואינו צם, יש להחליף את המילה "לתפילה" (ערוה"ש תקפא ד) וי"א שיכול לומר "יום צום" כיון דלמעשה הוא יום צום, רק לא יאמר "תעניתנו" (האלולים בשם הגר"ח קניבסקי)
ח. הרבה נוהגים לומר סליחות של יום ראשון במוצש"ק, דיש ענין לקרב את הסליחות לשבת קודש (עי' לקט יושר עמ' 118) אמנם אלו הטוענים שעושים כן כיון שנוסח התפילה הוא "במוצאי מנוחה", י"א שאינו טענה, דגם יום ראשון נקרא מוצש"ק, ושפיר יכול לומר סליחות בבוקר (שיח תפילה. ועי"ש שמביא ראיות לזה) וי"א שראוי לומר "במוצאי מנוחה" לפני נץ החמה, ולא ביום (ספר האלולים בשם הגר"ח קניבסקי. וכ"ה בתשובות הגר"ח)
ט. כשאומרים "ויקרא בשם ה'", יש להפסיק בין "בשם" ל-"ה'" (מ"ב תקפא ד) וכן יש להפסיק בין השימות -ה' ה' (רבינו בחיי כי תשא, כה"ח קלא כ) וי"א ששוחין קצת בתיבות "ויעבור ה' על פניו", וזוקפים ב"ויקרא"
י. מי שאומר סליחות במקום שאינו כפי הנוסח שלו, יכול לומר הנוסח שלו ואינו חייב לומר כמו הציבור דווקא.