"רבי, הושיענו, באו מים עד נפש...", היה זה בשעת לילה מאוחרת, במעונו של אחד מגדולי צדיקי דורנו, ובחדרו עמדו זוג חסידים, כשהם מתחננים ומבקשים ישועה עבור כמה מילדיהם, אשר הגיעו זה מכבר לגיל השידוכים, ואין קול ואין עונה. יושבים הם בבית ומתבגרים, בזמן שחבריהם לישיבה כבר נוטלים צאצאיהם לבית התלמוד, מסתובבים המה מהכא להתם לבושים בכובע חול בשבתות ובימים טובים, קורע לב!
>> למגזין המלא - לחצו כאן
הרבי פלט אנחה כבדה מקרבו, ומברכם מעומק הלב. אך, לפתע, הרבי מוריד את הפתקא על השולחן, מתעמק במחשבות, ואזי קורא לאבי המשפחה, ומציע לו שידוך נאה של בת רב אלמוני המתגורר בירושלים של מעלה. הרבי מבקש מעמו, לשוב לביתו, ולהתייעץ ברוגע עם בני הבית, ואז לחזור אליו עם התשובה. "בס"ד נתחיל לקדם את השידוך שיצא לפועל", מפטיר הרבי בהנאה גדולה!
אולם, זאת לא ידע הרבי, כי הנ"ל שעמד לפניו, אזי ילדים מוצלחים יש לו, ב"ה שמם הטוב הולך לפניהם כשמן הטוב, אולם יש לו בעיה אחרת, אבי המשפחה ב"ה זכה ללמוד ולסיים את הש"ס לפני כשני עשורים, ומאז נכנסה בו רוח שטות, שהוא 'בנש"ק' (בנן של קדושים), ואינו מתאים להשתדך עם כל אחד ואחד, הוא צריך שידוך מיוחס, שידוך של אדמו"ר גדול, ולא סתם איזה זבולון בתרייתא וכו'.
כעבור יומיים, אחר שגבאו של האדמו"ר טרטר וטרטר שוב ושוב את האדם הנ"ל, חזר אל הרבי, ותשובתו בפיו: "אכן, הכלה נאה וחסידה, משפחה טובה מאוד, ביררנו אודותיה והיא מושלמת במידותיה, אולם יש כאן בעיה אחרת, בעיה חמורה מאוד, והיא - 'למחותן אין פארנצ'עס'...(פארנצ'עס - טורבינות עץ - וברזל, עליהם עומדים עשרות / מאות / אלפי חסידים, במעמדי קודש ובאירועים שונים בחצר האדמו"ר או הרב. ח"ר). באם הרבי לא הבין, שהרבי יחדד ויבין, שידוך מאוד יפה, אבל החתונה מה תהא עליה? למחותן אין פארנצ'עס, אין לו חסידים, נו, וכי מתאים לי להשתדך עם אחד שאין לו 'פארנצ'עס'?", כשכוונתו רבה, וכי הוא ירקוד מצווה טאנץ באולם ריק רק עם בני משפחתו? הוא חייב לרקוד מצווה טאנץ, כשמסביב סובבים אותו 3 צדדים של פארנצ'עס ענקיים ועליהם חסידים נרגשים המריעים בקול...
הרבי הזדעזע עד עימקי נשמתו, הוא עובד קשה על שני הצדדים שאחד יסכים להשתדך עם השני, והוא, אין לו דאגות אחרות רק פארנצ'עס, וכי מחתנים את הזוג רק בשביל לילה אחד של פארנצ'עס?
הרבי הושיב את הבנש"ק הנ"ל על יד השולחן, ופתח לפני חומש בראשית, והחל להקריא פשוטו כמשמעו את פרשיות השבוע, 'תולדות', 'ויצא', 'וישלח' וכו' אומר לו הרבי: "באם יצחק אבינו היה מתעקש על פארנצ'עס, לא היו יוצאים י"ב שבטי י-ה, את מי בחר למחותן? את לבן הארמי, יצחק לא הסתכל על המחותן, הוא הסתכל על המיועדת, וראה את צדקותה, פרישותה וכו' לכן בחר בה להיות האם של כלל ישראל".
אולם טענות הרבי לא עזרו, והנ"ל המשיך להתעקש שהוא חייב פארנצ'עס, ענה לו הרבי, אליי אל תגיע בטענות, אני מנסה לעזור לך ככל יכולתי...
אך כעבור שבוע, החסיד מקבל טלפון, הרבי מזמינו שוב לביתו. החסיד ממהר, והנה לרבי יש הצעה חדשה: "תשמע, רבות חשבתי, ויש לי רעיון חדש של שידוך, בתו המוצלחת של רבי שמריהו". החסיד פותח עיניים בתמיהה: "והלוא שמריהו הנ"ל בכלל יהודי ממוצא עדות המזרח, ואיך אשתדך עמו?". ענה לו הרבי: "ביררתי, ויש לו 'פארנצ'עס'...". מה התגלה? שלשמריהו הנ"ל יש חברת השכרות של פארנצ'עס, נו, ביקשת פארנצ'עס - קיבלת פארנצ'עס, 'מזל וברכה'...
החסיד הבין את המצב, קלט את הרמז העבה שהרבי רמז לו, וידע את אשר צריך לעשות, ואכן, תוך ימים אחדים חזר אל רבו, יחד עם החתן שהרבי הציע לו לפני כשבוע, ובמעון האדמו"ר סגרו את השידוך בשעה טובה ומצלחת!
• • •
הנושא נושא רגיש, ובפרט בשנים האחרונות. ידידינו, ידיד נפש כל חי, הרב יונתן שוורץ מבורו פארק, מרבה לדבר על כך בשיחותיו הנעימים, ומנסה להחדיר זאת בקרב כל בתי ישראל. כשמגיעים לשידוכים - הביטו רק לטובת צאצאיכם, הניחו בצד את כל הדברים האחרים, תראו מה טוב לילדכם, הביטו אל האושר, אל המיועד או המיועדת, ולא לכל הדברים בצדדים שרק יכולים להפריע.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
מה לנו יותר גדול מכך, האדמו"ר מבעלזא, שברגע קטן היה יכול להשתדך עם האדמו"ר הכי גדול בעולם, עם אילן יחוסין מכאן ועד משה רבנו בן אחר בן ולמעלה בקודש, אולם הוא בוחר לצאצאיו שידוכים מתוך החסידות, בורר את העידית מתוך המחנה, לא מביט ימין ושמאל על יחוס, ועל סוגי גרביים או בעקיטשעס של שבת, ואכן, זכה לדור ישרים מבורך לתפארת כבוד בית בעלזא, כה יתן ה' וכה יוסיף לו רבות בשנים לשוש בשמחת צאצאיו.