כיכר השבת

לכתבה הבאה דרושים תלמידי חכמים

בביקור בכותל, נתקלנו בבעיה הלכתית. החלטנו לפנות לגולשינו התורניים, שיביעו את דעתם, ועדיף, כמובן, עם הוכחות, מקורות או טעמים. (איצטלא)

| 16 | כיכר השבת |
הכותל. סתם בוקר של חול.
הכותל. סתם בוקר של חול. (פלאש 90)

בביקור בכותל המערבי, נתקלנו בבעיה הלכתית חמורה, ודווקא לא ברחבת הכותל אלא בשירותים. פנינו לרב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ שליט"א, שאמר לנו שאנו טועים, ואין בכך בעיה.

נודה על האמת - לא השתכנענו. לדעתינו הבעיה לא נפתרה. אבל כיון ששני צדדים למטבע החלטנו לפנות לציבור הרחב, שיואיל נא להביע את דעתו, ועדיף, כמובן, עם הוכחות, מקורות או טעמים.

אך כיון ששני צדדים למטבע החלטנו לפנות לציבור הרחב, שיואיל נא להביע את דעתו, ועדיף, כמובן, עם הוכחות, מקורות או טעמים.

אז על מה מדובר?

בשולחן ערוך, אורח חיים סימן ג סעיף ז נכתב כך:

המטיל מים מן הצופים ולפנים (פירוש, מקום שיכולים לראות משם הר הבית, ומשם והלאה אין יכולים לראות, רש"י), לא ישב ופניו כלפי הקודש, (אלא לצפון או לדרום), או יסלק הקודש לצדדין.

כלומר, גם בבית הכסא צריך לשמור על ההלכה, ולדאוג שבית הכסא יהיה בכיוון הנכון, ולא חלילה לבזות את הקודש.

עוד הלכה יש, באותו הסימן בסעיף ה:

אם נפנה במקום מגולה, שאין בו מחיצות, יכוין שיהיו פניו לדרום ואחוריו לצפון או איפכא, אבל בין מזרח למערב, אסור. (ולהטיל מים בכל ענין שרי) (ב"י בשם הרמב"ם).

הלכה זו, היא בכל מקום בעולם, ולא דווקא קרוב לבית המקדש.

לצערנו, בשירותים שבכותל המערבי, שריד בית המקדש, הכיוונים לא היו כראוי. פנינו לרב רבינוביץ, והוא השיב שכיון שיש מחיצות מותר.

לדעתינו, דין המחיצות נאמר בכל המקומות האחרים בעולם, אבל ליד בית המקדש לא יועילו המחיצות להתיר.

מצ"ב צילום מספרו של הרב רבינוביץ שליט"א בו פסק כדבריו, אך לצערנו ללא מקור.

16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
16
אם יש מחיצות אז זה בסדר ואם אין אז דעת כיכר השבת צודקת אבל יש מחיצות אז כבוד הרב רבינוביץ' צודק
15
משנ"ב בסימן ג' ס"ק ז' כתב דהיכא דאיכא כותל אין להחמיר. (אמנם כתב זאת לגבי ביהכ"נ, אבל נראה שאין חילוק. וכן הב"י (סימן ג) הביא שנחלקו הראשונים אם במקום שיש מחיצות צריך להקפיד בזה, לדעת התוס' והרא"ש א"צ להקפיד והרמב"ם לא חילק. וסיים הב"י "וסוגיין דעלמא כדעת התוס' והרא"ש שלא נהגו להקפיד בבית הכסא שיש
14
צריך לשאול את איש הכותל מאיר פרוש....

הצגת כל התגובות

13
עורבא פרח הרב צודק אין שום בעיה כשיש מחיצות
12
לטקבק ולא לקטבק (בלי זה הדיון לא יכול להמשך)
11
הלכה זה לא משהו דמוקרטי שמבקשים מאנשים "להביע דעה". כשיש שאלה הלכתית שואלים אותה בצורה למדנית ומכובדת ואל בכניגוח עיתונאי. את השאלה מפנים לפוסקים ולא לציבור הרחב. ובינינו, יש ברחבת הכותל בעיות חמורות יותר מאשר הכיוון של השירותים.
10
ממתי פונים עם נושאים הלכתיים לציבור, לכו לפוסק ובקשו ממנו פסק הלכה עם מראה מקומות. מה אתם פונים לטוקבקיסטים שההלכה לא בדיוק בראש מעייניהם, אחרת הם לא היו כאן. זו לצנות לשמה! נ.ב אין אקשן באתר אז חיפשתם מהיכן לשאוב אותו. מקווה שלא תצנזרו או תמחקו דברי!!!
9
זה מה בראש שלך בלו בלו?
8
צודק הכתב שלא מועיל מחיצה, וצודק הרב רבינוביץ שבמצב הנכחי הדבר מותר מפני שמדובר בבית בפני עצמו ולא במחיצה בלבד. ירושלמי ברכות ט ה: אמר רבי יוסי בי רבי בון הדא דאמר מתניתא מן הצופים ולפנים, רבי עקיבה אומר בכל מקום ובלבד מקום שאין שם כותל. ונא לראות לשון רש"י על הגמרא. ובבית יוסף מה שמחלק בי
7
השירותים של היום זה לא השירותים של פעם יש בו יותר קולא מפני שהם הרבה יותר נקיים (למרות שזה ציבורי) ואין לחשוש לזה!
6
בסעיף ה' אומר השו"ע-אם נפנה במקום מגולה.שם יש משמעות לאסור רק אם המקום מגולה ורק למתפנה,כלומר,לגדולים.אבל אם יש מחיצה ,לא חיישינן. בסעיף ז' השו"ע מדבר על מטיל מימיו ולא מזכיר כלל "מגולה",משמע מינה,שאפילו אינו מגולה ויש מחיצה,יש לחשוש ואפילו לקטנים. הטיעון היחידי שיש אולי להתיר,זאת העובדה שבית הכסא
5
כנראה שדרושים לך תלמידי חכמים שיאמרו כמוך. כתבלב עלוב וחסר צומי. אתר כזה לא ראוי לחייס...
4
לאיזה צדדים?
3
לפי האדמור הזקן הלכות בית הכסא אם יש מחיצות אין שום בעיה
2
יש סעיף ה ויש סעיף ז. ההיתר כשיש מחיצות הוא רק לגבי סעיף ה. אבל סעיף ז עוסק במקום שנמצא מן הצופים ולפנים, ושם אין היתר מחיצות לכו ללמוד לקרוא לפני שאתם מגיבים כאן לסגור את השירותים ומיד!
1
המקדש ממש. הכותל אינו כלל חלק מהמקדש ורק קיר תמך חיצוני שיסודו בנה דוד כשישר את השטח. גם מקום המקדש אינו מול הכותל, שם היה מגרש חניה לעולי הרגלים, כפי שמוכיחים שרידי קשתות הגשר תחתיהם מתפללים הגברים! לא לחינם טוענים הערבים שלא מצאו בחפירותיהם שום שריד למקדש.
מה הדין?