כיכר השבת

ניידים ונייחים

המתפלל הדומה למלאך | האם המחלוקת על נענוע בתפילה היא בין הבבלי והירושלמי?

מחלוקת הפסוקים האם מותר להתנועע בתפילה | פשרת המגן אברהם – שמו"ע לא, פסוקי דזמרה, כן | מדוע אנו עומדים עם רגלים סגורות בתפילה העמידה | האם אנו דומים למלאכים או שמא לכוהנים | כל עצמותי תאמרנה | מאמר תשיעי (יהדות)

|
תפילה - כמו מלאכי מעלה
תפילה - כמו מלאכי מעלה (צילום: דוד כהן - פלאש 90)

כתב המגן אברהם (סי’ מח סק ד) וז"ל ונהגו להתנועע, היינו בפסוקי דזימרה אבל בתפילה אין להתנועע. וכן כתב הבאר היטב (שם סק ב’) שרק בפסוקי דזמרה יש להתנועע אבל לא בעת התפילה.

אומנם סיים שם המג"א "ודעביד כמר עביד ודעביד כמר עביד, בלבד שיכיון. המדייקים בדברי המג"א סוברים שלשיטתו אם ניענוע הגוף יוסיף לו בכוונה אזי מותר לו להתנועע ולסמוך על הפוסקים שהתירו.

רגליהם רגל ישרה

דעת הבבלי -

במסכת ברכות (י, ב) מובא: ואמר רבי יוסי ברבי חנינא משום ראב"י המתפלל צריך שיכוון את רגליו שנאמר " ורגליהם רגל ישרה" ופרש"י – יכון רגליו זו אצל זו כדוגמת המלאכים שרגליהם רגל ישרה שנראים כרגל אחד.

בטעם הלכה זו – כתב הבית יוסף (או"ח סי’ צה) שצריך האדם לכיון את רגליו מפני שעומד לדבר עם השכינה, וצריך לסלק את כל מחשבותיו מלבו, ולדמות למאלכי השרת שאין להם שום טרדה בזמן שמשרתים לפני הקב"ה.

דעת הירושלמי -

אך מצאנו בזה דעה שונה בירושלמי (הובא בטור ריש ס’ צה) שהטעם למה שמכוונים הרגלים בתפילה הוא כדי ‘להדמות לכנהים’ דכתיב – ולא תעלה מבמעלות על מזבחי מלמד שהכהנים הולכים עקב בצד אגודל כאילו רגליהם שווים זה אצל זה.

האם הנענוע בתפילה הוא מחלוקת בבלי ירושלמי?

כפי שכבר הזכרנו בכתבות הקדומות של ‘ניידים ונייחים’ שכתב במדרש שיש להתנועע בשעת התפילה משום ‘כל עצמותי תאמרנה ’והיבאו להלכלה הרמ"א (סי’ מח) ונהגו המדקדקים להתנועע וכו’ בשעה שמתפללין על שם כל עצמותי תאמרנה ה’ מי כמוך (אבודרהם) ועוד פוסקים רבים כגון מהרי"ל, דרכי משה, ספר חסידים, פרי חדש, ועוד.

לעומתם הרמע מפאנו, העולת התמיד, עטרת זקנים, ועוד שסברו שאין להתנועע בשעת התפילה בבחינת ’רק שפתותיה נעות’.

כמו כהן או כמו מלאך?

וכתבו אחרוני זמנינו שמא יש לתלות שמחלוקת זו תלויה במחלוקת הבלי והירושלמי שהבאנו – שהרי מתוך דברי הרמ"ע מפאנו ניכר שטעם האיסור להתנועע הוא מפני ביטול הכוונה. כמו טעם הבבלי כאותם מלאכי מעלה שאין להם טרדות ורגליהם רגל ישרה ללא ניד וזיע.

אך שיטת המתירים להתנועע הלכו בשיטת הירושלמי, שכוונת הרגלים לרגל ישרה היא להידמות לכהונים בשעת עבודתם. והרי הם כמובן הלכו ממקום למקום ואמת שיש למתפלל לעמוד במקומו אך את גופו הוא ראשי לנענע.

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי