כיכר השבת

אבישי, שמעת על המושג "לשון נקיה"?

"לא לכבוד הוא שאתעמת בענייני הלכה עם יהודי דתי לאומי, אבל אני מוחה נמרצות". בלומנטל מזועזע בעקבות מאמרו של אבישי צור

| 46 | כיכר השבת |
אבישי, שמעת על המושג "לשון נקיה"?
(פלאש 90)

בלומנטל מזועזע בעקבות מאמרו של אבישי צור

אביא לכם ברשותכם את דברי הגמרא שכל כך אקטואליים -

הגמרא במסכת שבת אומרת: הכל יודעים כלה למה נכנסת לחופה, אלא כל המנבל את פיו - אפילו חותמין עליו גזר דין של שבעים שנה לטובה - הופכין עליו לרעה. עוד כתבו שם: כל המנבל את פיו מעמיקין לו גהנום, שנאמר שוחה עמוקה פי זרות. רב נחמן בר יצחק אמר אף שומע ושותק וכו'.

בחסדי שמים זכינו, ובדורנו מקפידים על שמירת טוהר הלשון מאד מאד, והרחק מאד מאד מן הכיעור ודומה לו. זכינו שיש עיתונים שמקפידים שלא לכתוב שמות נשים, אפילו ברמז, וחלק אחר של העיתונים כותב רק אות ראשונה משמן. זכינו שאין בעתונות תמונות של נשים, ואפילו בציורים לא. זכינו שאשה העומדת ללדת תכונה אשה לפני לידה, ולא בשמות אחרים - שגם אם הם מותרים, הרחק מן הכיעור והדומה לו.

נכון, תשאלו כולכם, אבל למה התורה כתבה את כל המילים האלו?

התשובה היא ברורה מאד. "אמר רבי יהושע בן לוי: לעולם אל יוציא אדם דבר מגונה מפיו, שהרי עקם הכתוב שמונה אותיות ולא הוציא דבר מגונה מפיו, שנאמר מן הבהמה הטהורה ומן הבהמה אשר איננה טהורה." התורה הקפידה שלא לקרוא לבהמה הטמאה "טמאה", אף על פי שדבר זה יגרום לתוספת אותיות. וכן יש בגמרא עוד דוגמאות שהתורה האריכה כדי שלא להשתמש בלשון מגונה, ואם תשימו לב - אותה לשון מגונה היא המילה "טמא", ולא דברי צניעות שודאי וודאי שצריך להקפיד בה יותר ויותר.

כלומר, התורה ודאי נכתבה בלשון נקיה ככל האפשר, אלא שלפעמים לצורך מסוים נאמרו גם דברים אחרים.

ומה אנו צריכים ללמוד מזה? שככל האפשר יש להמנע מכל אזכור או רמז של דבר מגונה, לא ענייני צניעות ולא שום דבר מגונה. כאשר יש שיעור בהלכות נדה, נהגו בבתי הכנסת לכתוב: שיעור ביורה דעה חלק ב, כדי לא להשתמש בלשון מגונה. אבל בשיעור עצמו, לצורך הלימוד ודאי שאומרים כל מה שצריך גם אם הוא מגונה.

[[ודרך אגב נזכרתי בסיפור שסיפר רבי חיים ברלין על רב אחד שנהג להקפיד לשמור על לשונו גם במקום שזה לא מתאים, עד שפעם אחת באה אליו אשה אחת עם עוף, ואמר לא]]

* * *

אני יודע, שלא לכבוד הוא שאתעמת בענייני הלכה עם יהודי דתי לאומי שאינו רב ואינו תלמיד חכם, אבל מאידך גיסא "כל שאפשר לו למחות ואינו מוחה נתפס באותו עוון". וכדי לשמור את עצמי אני מוחה נמרצות. אני מוחה נגד אותו יהודי שבתעתועי לשון מנסה לפתות אותנו לרדת לשאול תחתיה. אני מוחה נגד אותו יהודי שכדרכו של עמלק מצנן את האמבטיה. אני מוחה נגד אותו יהודי שחושב שלא למד מהנסיון המר של בני עקיבא.

ורק נשאר לי לזעוק ---

ראוי להרחיק מן הכיעור, ואשרי כל עושה זאת!!!

תוכן שאסור לפספס
46 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
43
כשקראתי את הכתבה המדוברת של אבישי צור חשבתי שלמרות שהרעיון במהותו אמיתי, אופן הכתיבה חסר הרסן שלו היה מוגזם לגמריי, דבר שגרם לתחושת התנגדות פנימית לדברים, והנא שוב אותו סגנון של כתיבה אלימה קיצונית ורדודה, שלא באמת ממצה את העניין. לדעתי מגיב 34 צודק, צור ובלומנטל זה אותו אדם!! שני המאמרים מלאים שחצנ
42
לא צריך להגזים! אתם חיים כל כך במנותק עד כדי כך שהריון נראה לכם מילה מגונה?!
41
אתה מדבר על לשון נקייה - והלשון שלך? רחוקה מאוד מלהיות נקייה , כדי להכשל בעבירה זו לא חייבים ממש לנבל את הפה גם הרעל האין סופי שנוטף מדבריך אינו לשון נקיה "אינו רב ואינו תלמיד חכם" כל מאמר שלך מעיד כמה אתה רחוק מתורה, כמה אתה רחוק מדרכם של גדולי התורה והחסידות, מדרכם של גדולי ישראל, אין בך לא מידות

הצגת כל התגובות

40
הצגה משעשעת בלומנטל נגד צור ולהיפך, וכבר יש סיפור על מה לכתוב... אבל למעשה זה אותו בן אדם ...
39
רק באות הראשונה של שמה כדי שלא תומר דבר טמאה  
38
לפי המאמר שלעיל, יוצא שהנשים מעצם בריתן הן טמאות עד כדי כך, שאפילו רק איזכורן בכל דרך שהיא, הפך הנקיות והטהרה היא.
37
ללכלך בלשון נקיה
36
תתבייש לך!!
35
אתה מבזה תלמידי חכמים וכ זמן שלא חזרת בתשובה דינך להיות בתוך צואה רותחת!
34
להגיד על יהודים שהם ערבים עפרא לפומיה הלכת רחוק אחי תעשה תשובה. מבלי לעשות תחרות מי יותר צנוע רק רציצתי להעיר למר בלומנטל שהציבור החרדי רחוק מלהיות מושלם בענין הצניעות וכדאי שבמקום לפחד משטויות כמו לא להראות תמונה של ציור של אמא בעיתון או לא לכתוב שם של הכלה בהזמנה , עדיף שישקעו באיך לבער את נגע הפי
33
לך לשטיבלעך לאכול קוגעל ותעזוב אותנו בשקט
32
לא מעניין אותנו דעותיך! אם הכתבה באמת מפריעה לך כמו לכל יהודי טוב, תשתדל שיורידו אותה!!!!
31
אני לא יודע בדיוק מה כתב המיזרחיסט אבישי, אבל כלל ידוע שכל מה שזה נגד מיזרחיסטים ראוי לתמוך, ולכן ישר כח להרב בלומנטל
30
זכינו לקרוא את כתבתו של "הרב" בלומנטל נגד "אבישי" (חס ושלום הוא אינו "רב", כי הוא מ"המגזר" הדתי-לאומי, לפחות לפי טענתו של "הרב" הדגול). בלי להתייחס לגופם של דברים (שכן "הרב" הדגול לא טרח אפילו לומר למה הוא מתייחס, אלא פתח במתקפה רבתי בהנחה שכולנו יודעים על מה הוא מדבר) ראוי לציין שלא רק בפסוקי ה
29
יתר מדי ענווה.. כנראה שהיה קשה לך להתמודד עם הטענות שלו. גם לגופו של ענין יש הרבה מה להעיר, אבל לא כאן המקום
28
שיטה עלובה מצא לו המתקרא רב בלומנטל, במקום להשיב לענין לובש גאוה ומתנשא ולא יאה לו ולא מתאים לו להתוכח עם איש זה.לא נאה ולא יאה זו היהירות הגאוה ותאות הפגיעה באחר מה שגם יום כפור אינו מכפר.
27
אבל לכבוד תורתי אעשה זאת: ידוע מזה שנים רבות ששתי כליותי מלמדות אותי תורה וכך אני חריף ובקי בכל מסתרי התורה למרות שאינני יודע לקרא כתב רש"י. מי שרוצה אני מקבל אנשים בלישכתי ותמורת סכום סימלי שאינו עולה על 10000 ש"ח אני מברך כל דורש, וזה בתנאי שאותו אדם הוא מספיק מכובד כדי שהוד מעלתי יברך אותו...
26
לא תוסיפו על הדבר אשר אנוכי מצוה אתכם
25
צודק בלומנטל . ופלא עליכם שאתם נותנים לו במה להכניס את דעותיו הקלוקלות שהרסו ציבור שלם גם למחננו.
24
אבל לכבוד הרב בלומנטל ביתי אומר שאתה חולה נפש אבל מפני כבודך וגם שבדרך כלל אתה מדבר לענין אני אמנע אבל ממתי המילה אישה היא מילה לא יפה סליחה אבל אתה מחריב את הדור עם קנאות שלא במקומה האם להגיד אמה גם לך יפה בה נלמד את ילדינו להקריא לאימה באיזה שם מכובד כגון יינצל זה לשון נקיה אדוני טבל אתה סתם מבלבל
23
הכותב, הוא אדם מסורתי-דתי. אני לא מבין מה הבעיה של הציבור החרדי. הוא כאילו בנה לעצמו מעין עם משל עצמו. כאילו הם כמעט לא קשורים לשאר היהדות. החרדים מתחילים לקבוע "מי יהודי ומי לא", ו "מי שומר מצוות יותר טוב". במקום לנסות להחזיר את החילונים בתשובה, להראות שיש יהדות אחרת, לא זאתי שזורקת חית
22
יש לך בעיה להתווכך עם מזרחיסט ואין לך בעיה לשרוף ספרים של קאפח? מוזר. בנוסף באיזה רשות אתה מעלה את השתייכותו של אבישי. למה שלא יהיה לנו הזכות לפחות להבין לאיזה חוג אתה משתייך.
21
הפעם אני מסכים איתך בלומנטל!! ובקשר ליתגובה 17 אז דע לך שגם בציבור המזרחיסטי יש חוסר צניעות גדולה מאוד!!! נכון גם בציבור המזרחיסטי יש צניעות אבל זהו אחוז קטן מאוד!!! בציבור החרדי זה ההפף הרוב צנועים והמיעוט הקטן (הערב רב) הוא זה שלובש פאות קסטם וקצר!!!
20
אשה או לכתוב "נשים" או "הריון" בעתון זה לשון לא נקיה??איפה זה כתוב בפוסקים ?? ומי אתה שתקבע מה זה לשון נקייה??? הכותב הוא חרדי שעובד יום ולומד חצי יום
19
ולא יאה
18
בלומנטל, וכי בציבור החרדי חסר פריצות? מה זה כל הפאות קאסטם של החרדיות? והחצאיות שבקושי מכסות את הברך עם הגרביונים השקופים? והחולצות הצמודות? והאיפור הגס? והתכשיטים מהז'ורנל?. העיקר שלא כותבים שמות נשים בעיתון. לך לקריית ארבע,ליצהר לבית אל, לאלון מורה ותראה מה זה צניעות של נשים לפני שאתה מבזה את כל ה
17
גם לא יאה להפחית בערך של בן אדם ולומר שאי אפשר להתווכח איתו על נושאים הלכתיים כי הוא ד"ל.הפילוג בעמ"י לא פחות חמור מצניעות האשה.די לשנאה ולפלגנות בעמ"י
16
מה לכתב מסרוחניק באתר המתיימר להיות חרדי? מילא אם היה מדבר פויטיקה או חדשות, אבל האיש הזה מחרחר ריב, וכל פיו מלא טענות ומענות על הציבור שלנו. בעלי האתר, כבדו את עצמכם, רוב ככל הכתבים באתר אנשים משכמם ומעלה כפי שנראה מהרשימה הרחבה, חבל להרוס את האוירה.
15
ראשית, מי אתה בלומנטל שלא יהיה לך מכובד להתווכח עם דתי לאומי? אתה יותר טוב ממנו? ושנית,מי שנתן לאבישי לכתוב את הדברים האלו זה אותו אתר שאתה מקבל בו במה, אז אם באמת בא לך למחות תתפטר!!!
14
http://www.kikar.net/228
13
נכון, פיאה ארוכה מדי!!! זה חוסר צניעות אך, אין בעייה בפאות תתחילו ללמוד אתם לומדים מה שאתם רוצים, אנחנו שיסענו את הרבנים/יות שלנו עם שאלות (אצלינו מותר לשאול) וקיבלנו תשובות הכי צנוע זה פיאות!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
12
כמו כל דבר בחיים, ההקשר הוא זה שקובע. אין כללים מוחלטים לנקיות הלשון וחוץ מזה לשון גאווה ושחץ היא לשון לא נקיה בעליל.
11
שלא יגיב בכלל
10
מתחת לכבודנו לענות לבעל תואר רב כפשוטו אצלכם, היינו בעל זקן, מגבעת ומעיל ארוך. בבקשה ממך, אינך ראוי לצטט לא מתורה שבכתב ולא מתורה שבעל פה, ואל תעשה זאת עליך ועל שכמותך אמרו חז"ל: כל המגלה בתורה פנים שלא כהלכה חייב מיתה
9
אתה בהחלט צודק!!! אבל!!! אני גר באזור של מיזרחיסטים ואני יום יום רואה איך הבנות מיתנהגות... ואיך הבנים... בכלל לפעמים אני חושב שהם ערבים (סליחה על הביטוי אבל ליפעמים צריך לומר את מה שניראה) תיראה אני מסכים איתך שפאה קצר וצמוד זו צביעות לחומרה!!! אבל אני לא חושב שהמיזרחיסטים עם הערכים הרדודים ש
8
שכר פנחס -להזכירך מה שכתבת לפנימ ימים מס'"צריך לשרוף את הספרים של" הרב קפאח ולא לקרוא לו רב בעוד שגדולי ישראל היו איתו בקשרי ידות קרובים מאד.
7
יתר מדי ענווה.. כנראה שהיה קשה לך להתמודד עם הטענות שלו. גם לגופו של ענין יש הרבה מה להעיר, אבל לא כאן המקום
6
אתה כנראה לא ממש בעניינים אז דע לך שבקרב הדור הצעיר של החרדיות רובן הן עם פאות, רוב הליטאיות, כל החב"דנקיות כל חסידות גור,בעלזא,המון ספרדיות צעירות וכו' וכו'(אני אשדודי במקור, גרתי לידם), לעומת זאת בציבור הדתי לאומי יש מגמה גדולה של התחזקות בצינעות אישית של נשים וגם בהפרדת תנועות נוער וכו'. אני לא מ
5
מר בלומנטל אני חרדי (לא דתי לאומי ה"י) ולא רק חרדי אלא חסיד (ולא וכו' וכו') אבל הפעם אבישי צור צודק מה שכן זה שאני לא מסכים עם סגנון הכתיבה הפרוע שלו ולדעתי כל מה שכתבת לא סותר את זה שהוא צודק הוא לא ביקש שיכתבו למה נכנסת כלה לחופה הוא ביקש שיכתבו את שמות הנשים ואפשר לצייר פרצוף סמיילי עם מטפחת לא ר
4
פסוק לא, כשיעקב אומר לבניו לקוברו במערת המכפלה הוא אומר להם: שמה קברו את אברהם ואת ש. רעייתו, שמה קרבו את יצחק ואת ר. רעייתו ושם קברתי את ל. רעייתי. וזה כנראה המקור למנהג המקובל כיום.
3
בלומנטל מעלה על נס את עניין לשון נקייה, אז כדאי שידע שמי שאומר לבר פלוגתא שלו: "זה לא לכבודי להתווכח אתך" הרי שלא רק שאין לו לשון נקיה, אלא יש לו לשון מלוכלכת עד מאד.
2
אפשר לדעת מי אתה שתכתיר מי רב ומי לא ומה החלטת שאתה נקרא רב ומרשה לעצמך לדבר על הרב קאפח מי אתה בכלל שתחליט מה טוב ומה לא ולמה זה לא לכבודך להתעמת בענייני הלכה עם יהודי דתי לאומי מה קרה התורה נתנה לחרדים? והאמת שזה לא לכבודי להתעמת עם שחצן מתנשא כמוך שאינו רב ואינו תלמיד חכם אבל אני רק מוחה על נגד
1
אם החרדים היו תומכים במה שאתה מציע הם לא היו חרדים.. אלו כן האידיאלים שלהם. שהמדינה אינה של תורה ולכן אין לה זכות קיום , שבית המקדש ירד מהשמים ..
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי