כיכר השבת

סערה הלכתית, ערב פסח תשע"א

מבערי גז ביתיים - אסורים לשימוש בחג

ביום-טוב מותר להדליק אש לצורך "אוכל נפש" מאש קיימת. לפי ההיתר הזה, נהגו בבתי ישראל לחמם מזון על הכיריים בימים טובים ● בעקבות גילויים על מערכות הגז הביתיות, פסק הגר"נ קרליץ: יש לאסור הבערת האש בתנורים הללו במהלך יום טוב ● הגר"ח הצטרף לדברים (איצטלה, הדין)

| 65 | כיכר השבת |
פסק הלכה: מבערי גז ביתיים - אסורים לשימוש במהלך החג

סערה חדשה מטלטלת את המגזר החרדי. האם יאסר בישול בעיצומו של יום-טוב?

לפני שבועות ספורים, הגיע אל ביתו של רבי ניסים קרליץ מומחה למערכות חשמל והציג בפניו בעיה הלכתית חדשה בנוגע לכל התנורים והכיריים המיוצרים בישראל בשנים האחרונות.

כידוע, ביום-טוב מותר להדליק אש לצורך "אוכל נפש", מאש קיימת. לפי ההיתר הזה, נהגו בבתי ישראל לחמם דברי מזון על הכיריים בימים טובים.

אלא שמומחה החשמל הציג בפני הגר"נ קרליץ מידע חדש, ולפיו שסתום בטחון המוצב בתנורים כדי למנוע דליפת גז, יוצר מעגל חשמלי בכל פעם שעושים שימוש בכיריים.

המשמעות: בכל פעם שמדליקים את התנור, יש בזה משום "בונה", גם בזמן שהתנור אינו מחובר לחשמל.

חברי בית-הדין של הרב קרליץ דנו בנושא, ובסוף השבוע הכריע הגר"נ וקבע כי יש לאסור הבערת האש בתנורים הללו במהלך יום טוב.

בהבהרה מיוחדת שיצאה מבית מדרשו של הגר"נ, עליה חתום גם מרן הגר"ח קנייבסקי, נאמר כי "יש להמנע ביום-טוב מלהדליק את הגז בכיריים אלו, אלא ידליק מערב יום טוב לכל היום טוב".

אמש הופץ המכתב בריכוזים החרדים וכצפוי, הפסק החדש מחולל סערה.

נודע, כי בעקבות פסק ההלכה החדש בחברות השונות עמלים על פתרונות לבעייה הסבוכה.

(השתתף בהכנת הידיעה: ישראל כהן)

תוכן שאסור לפספס
65 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
30
למעשה מדובר במנגנון הגנה שבכלל אינו חדש אצלנו בבית כבר לפהי 30 שנה היה תנור חימום לחורף שפעל על גז וכדי להדליק אותו אני זוכר שהיה צריך להחזיק את כפתור ההדלקה לחוץ למשך חצי דקה בשנים האחרונות מנגנון זה הוכנס גם לכיריים לבישול ומשנת 2006 נכנס כתקן מחייב. לי יש תנור כזה כבר המון שנים ואף פעם לא חששתי
אמיר
29
והכיבוי נעשה רק ע"י גורם שלישי,או מכשיר הקרוי חג"ז,אז איפה בדיוק האיסור?!
הרב
28
לכאורה זה מלאכה שאינה צריכה לגופה. אמנם זה פסיק רישה,אבל דלא ניחה ליה בדרבנן לצורך מצווה. לכאורה יהיה מותר.
עןזיאל אבטה

הצגת כל התגובות

27
ממילא מכשיר החג"ז מכבה את הגז,אז מה הבעיה???????????????????
שמואל
26
זאת עבודתם,כל היום לאסור...
רבקי
25
אם המכשיר לא מחובר לרשת החשמל בכלל (הוציאו את התקע מהקיר), מאיפה הכח של המנגנון המדובר? שמישהו יגיב פה עם הסבר טכני בבקשה. [אני לא מזלזל ברבנים ח"ו, אבל עם כל הכבוד הגר"ח והגר"נ לא חשמלאים, ומי שהציע בפניהם את ההסבר ה"טכני" (וההזוי...) כנראה משווק מוצר ורוצה להיות ראשון בשוק עם "חומרא" שיגרוף
דן
החשמל מועבר במעגל חשמלי, כדי ש"בשעת צרה" (אם האש תיכבה מהרוח וכדומה ועדיין הגז יהיה פתוח וידלוף גז מסוכן בלא ידיעה. למרות שאם ראה לפתע שהאש כבתה מותר לכבות ברז הגז כשהאש כבויה) או אז השסתום שהתמלא בחשמל יהיה מוכן לפעולה ויסתום את הגז מלדלוף.
שלמה
זה סנסור בקרה מיוחד שאמור לעבוד גם כאשר התנור לא בשקע, יש לו מערכת אליקטרונית לא תלויה במקור הספקה חיצונית(סוללה במתח נמוךמאוד).
shaul
סתם בלבולי סרק...אפילו שיהיה מחובר לחשמל,אין בכך כלום....
יוסף
.
ישראל
שים לב בכל התנורים של סאוטר ודלונגי יש ליד כל להבה שתי מקלות כאלו האחד מצית והשני חיישן ובשביל שיצא גז צריך שהחיישן ירגיש את האש אם לא לא יוצא גז כנראה זה עובד על מצבר קטן
שלום
24
לא להיבהל. שום שערה ושם כלום!
המגיבן
23
מכשיר החג"ז עושה את הכיבוי אז למה שתהיה פה בעיה כלשהי???
יעלושית
22
ביום טוב מותר "להבעיר" אש (בונה) מאש קיימת, אז מה עניין "בונה" ביום טוב בחיישן בטיחות שהיא "גרמה" בלבד.
משגיח
21
אז אם לאיש היהודי אסור לכבות ביום טוב,אלא ע"י גרמא,מים רותחים וכדו',או ע"י מכשיר הקרוי חג"ז....אז איפה הבעיה פה?!
מיכל
20
דבר ראשון, לכל המזלזלים, יסכר פיהם, אין לנו אלא גדולי ישראל שבכל דוד ודור!!! רשאי אדם לומר קים לי כרב פלוני וכרב אלמוני. אך לא לזלזל חלילה בדברי רבותינו והם בדורם כמשה בדורו שע"י ניתנה תורה. והזהרו בדברי חכמים וכו'. עצה שלי, תשתמשו באש ואל תשחקו באש.... לענייננו, יש בכיריים מהדור החדש מנגנון בטיחות
קצת בדקתי....
למה על ידי חום זה יותר נקרא בונה מאשר ע"י חשמל?
שלמה
19
במקום למצוא קולא אמיתית לכל ה30 מליוןיהודים בעולם,אז מחמירים סתם ללא תועלת...הזוי !
מיכלי
18
מבלבלים את המוח....כייאות לאשכנזים שלא מבינים בהלכה שום דבר...!
זוהר
17
א) שסתום הביטחון בתנורים אלו הם מעגל חשמלי יציב וקיים ולא "נוצר" או נסגר בשבת. וכלל לא דומה לסגירת מעגל ע"י מפסק...ולכן אין כאן דין "בונה." ב) האש שאנו מקרבים למקור הלהבה הוא כדי להבעיר את הגז ורק הגז שדולק (שחומו רב) מחמם את הראש של ה"תרמוקפלר" שיוצר חשמל שמשאיר את הברז הגז פתוח (כלומר פעמים גרמא
הכהן יוסף מהנדס
16
ממילא לא מכבים א הגז בידיים,אלא ע"י גרמא או ע"י מים שרותחים,או ע"י מכשיר החג"ז...אז מה בדיוק הבעיה????
יוסל'ה
15
כנראה איזה צ'ופצ'יק קטן של בטיחות בגז,ועשו ממנו פיל...לא נראה רציני כדי להתייחס בכובד ראש לעניין....
שי
14
מכפתורים של בטיחות אין אנו מפחדים,אבל ודאי "בונה", אין כאן....
דן דין
13
הדם מגיע למוח והמוח שולח פולסים חשמליים לאיברי הגוף. מסקנה: אסור לנשום בשבת משום בוינה !!!
שימי
12
עוד מעט הרבנים גם יאסרו לנשום בשבת.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אחד
11
אנו מקילים אפילו בפתיחת תנור או מקרר בשבת אפילו כשהוא לא עובד,ואנו גורמים להם לפעול,כי גרמא דלא ניחא ליה,ודלא אכפת ליה בדרבנן מותר גמור הוא,ואין בעיה כלל וכלל.
אופיר
10
אם כבר זה רק איסור דרבנן,ולא ניחא ליה ולא אכפת ליה באיסורא דרבנן מקילים לגמרי...ומי שחושש שינתק לגמרי את החשמל מהגז...וזהו !
דני
9
על פיו יקום דבר ובכל זאת ירא שמים לא יקח סיכון עד שהדבר יבדק ויקבל פסק הלכתי מפוסק הדור!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
בת טובים
זכית
י
8
אינו בונה, אינו מבשל, אינו מחמם...
המגיבן
7
א. מבחינת ה'תוצאה', דהיינו הישארות השסתום פתוח - הכח החשמלי לא עושה דבר חדש אלא רק שומר על המצב הקיים שבו השסתום נשאר על עמדו ולא נסגר. תוצאה כזו איננה בכלל 'בונה' או 'מכה בפטיש' שמשמעותם עשייה חיובית, ולא שמירת מצב נוכחי. כדמות ראיה לדבר מ"ש במשנה שבת קנא,ב: "קורה שנשברה סומכין אותה בספסל או בארוכ
עמיחי
6
קודם שאתם מדברים על בישול ביום טוב, אז תדברו על כל המכירות והמיבצעים לכבוד החג של "פאות קאסטם"!!! אין לאנשים מה לאכול אבל פאה במיבצע ב2000$ בתשלומים כמובן לזה יש!!! וקונים מצה בדיעבד שלא נאפתה בערב פסח לדעת מרן שאתם טורחים לצתת ממנו כל מיני חומרות נראה אותכם מחמירים בכל זה
ליאור
מה הקשר בין המחט ל**ת
shaul
5
את דעתו של מרן מאור ישראל שליט''א בעניין, האם נחמיר או נקל, או שזה לכתחילה, או בדיעבד!
אוריע
4
http://www.zomet.org.il/ האמיתית היא: מי מקווה לעשות קופה על העניין, כמו בפרשת המעליות?
דוד הלל
הרב ישראל רוזן ב"ה, ר"ח אלול תש"ע הדלקת להבת גז ביום טוב - שסתום בטחון ללהבת גז ביתי תיאור: לאחרונה התעוררה שאלה בקשר להדלקת להבת גז ביתי ביום טוב, אש מאש, וכדלהלן: בציוד החדש המחוייב כיום על פי התקן, מותקן שסתום בטחון. מטרתו לסגור את ברז הגז אם משום מה הלהבה כבתה. וזה מעשהו: כידוע, המדליק להבת גז
אחד
לכבור ברב חזן רציתי לאשאול 2 שאלות להבנת הענין 1 איך החום יכול ליצצר חשמל בשתי סוגי מתכות זה הרי טמפרטורה קבועה אמונם גבוהה אבן איך נוצר חשמל זה הרי לוא צורך אנרגייה 2 הרי כל פיזקאי מתחיל יודע שיש תכונות לכל חומר בחום מתרחב ובקור מצתמק לכל תרמוסטת עובד בצורה כזו ותנורים האלו בכל אופ יש כאלו יש פחית
בני
זאת אומרת שלפי הרב רוזן העניין אסור לפי שיטת מי שאומר שיש בניה בסגירת מעגל חשמלי, ולהזכיזכם זוהי שיטת החזון איש שהוא במקרה הרב של שתי הרבנים שחותמים על המכתב הזה.
דני
3
צריך לבדוק כל גז לגופו ייתכן שחלקם מותרים
מנחם קולודצקי
2
ממילא אסור ביום טוב לכבות את הגז בידיים,אלא בגרמא...אז מה הבעיה?! תשבו ללמוד עוד קצת תחכימו....
שלומי
1
בונה, מוליד, מכה בפטיש, פסיק רישיה, דרבנן, גרמא, ועוד.
שלום
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?