כיכר השבת

אישה נשואה חייבת כיסוי ראש בבית?

השו"ת היומי, דיון מרתק: האם מותר לאשה נשואה ללכת בלי כיסוי ראש בתוך ביתה? מה פסק הבית יוסף ומה נוהגים על-פי מידת חסידות?

| 204 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (פלאש 90)

שאלה: האם מותר לאשה נשואה ללכת בלי כיסוי ראש בתוך ביתה?

תשובה: הנה הדבר ברור ומפורסם, כי אשה שהיא נשאת לאיש, אסור לה לגלות את שיערות ראשה, ולכן נוהגות הנשים לכסות שיער ראשן במטפחת וכיוצא בזה, בכדי שלא יתראה שיער ראשן מבחוץ. ומצוה מוטלת גם על הבעלים אשר לקחו להם נשים שאינן מכסות את ראשיהן, להרבות עליהם בדברים בכל דרך של שכנוע ופיוס ומתנות וכדומה, בכדי שתאותנה אף הן לכסות ראשיהן כמצות התורה. וכן מי שרואה שאשתו אינה מכסה את ראשה כפי דין התורה, דהיינו שהיא מגלה הרבה משערות ראשה מלפנים ומאחור, עליו לדבר איתה שתקפיד לכסות ראשה כדת וכדין.

ומכל מקום כבר פשט בינינו המנהג שהנשים מגלות מקצת משערות ראשן מלפנים, (כשיעור בערך שתי ס"מ), ויש להן על מה שיסמוכו, והמקפידות לכסות כל שערות ראשן, תבא עליהן ברכה.

ועתה לנדון שאלתינו, אם יש להתיר לאשה ללכת גלוית ראש כשהיא בבית, ואין שם אנשים אחרים, רק בעלה ובניה וכיוצא בזה.

הנה בבית יוסף בחלק אבן העזר (סימן קטו), פסק מרן, שמעיקר הדין יש להתיר לאשה ללכת גלויית ראש כשהיא בביתה עם בעלה, ואין בדבר איסור. ומקור דבריו הוא מדברי רש"י והתוספות והר"ן במסכת כתובות, שכתבו לענין "עוברת על דת יהודית", שהיא אשה הנוהגת בחוסר צניעות עד שמפסידה כתובתה, שאשה שהיא הולכת בגילוי ראש בביתה, אינה עושה איסור כלל. ומרן רבינו הגדול שליט"א בספרו הקדוש טהרת הבית (ח"ב עמ´ קסו) הביא דברי הגאון רבי משה פינשטיין ז"ל, ועוד פוסקים, שעל פי דבריהם משמע שאף בזמן שאין האשה טהורה, הרי היא מותרת ללכת בביתה בגילוי שערות ראשה, ואין בדבר איסור.

וידוע מאמר רבותינו במסכת יומא (מז.), שבעה בנים היו לה לקמחית, וכולם שמשו בכהונה גדולה. ושאלו אותה את קמחית, מפני מה זכית למעלה זו, ששבעה בניך הם כהנים גדולים? (ובנה, רבי ישמעאל בן קמחית, היה מפורסם בדברי הש"ס שם, וכן באבות דרבי נתן ובתוספתא ועוד), השיבה קמחית, "מפני שמעולם לא ראו קורות ביתי קלעי שערי". כלומר, אמרה להם, מעולם לא ראו קירות הבית שלי, את שערות ראשי. ומשמע מכאן שיש מדת חסידות גדולה שלא לגלות את שיער הראש אפילו בבית, ושאשה הנוהגת כן ראויה שיצאו ממנה בנים תלמידי חכמים או כהנים. ולשון רש"י על הגמרא שם, "ראיתי בתלמוד ירושלמי: כל כבודה בת מלך פנימה ממשבצות זהב לבושה, אשה צנועה, ראויה לצאת ממנה כהן גדול הלבוש משבצות זהב".

ובאמת שיש אומרים שאין הדברים כפשטן ממש, שמעולם לא ראו קורות ביתה שערות ראשה, אלא בדרך הפלגה אמרה, שכמעט מעולם לא נתגלו שערות ראשה, אף כי בודאי כאשר היתה רוחצת וכדומה, נתגלה משהו משערות ראשה. וכן כתב בספר מנורת המאור, שאין הדברים כפשטן ממש, רק בדרך הפלגה. ומכל מקום למדנו שממדת חסידות נכון הוא שהאשה תזהר בכיסוי הראש אף כשהיא הולכת בביתה, וכפי שנוהגים האנשים שאינם מורידים את הכיפה שעל ראשם בבית.

ואמנם שיש מרבותינו האחרונים שהחמירו מאד בענין כיסוי הראש אפילו בבית. אולם כתב מרן הרב שליט"א בספרו טהרת הבית (עמוד קסו), שאין הדבר מעיקר הדין, כי עיקר החומרא בדבר היא על פי דברי הזהר הקדוש, שהחמיר מאד בדבר זה. וכן בספר עמק המלך, לרבי נפתלי מורנקפורט, שהיה תלמידו של רבינו מנחם עזריה מפאנו לפני כשלש מאות וחמישים שנה, כתב שאשה שהיא הולכת בגילוי ראש בביתה, גורמת רעה גדולה לבית שלה, מפני שעל ידי גילוי השערות של האשה מתרבה מדת הדין בבית. ועוד כתב בזה דברים אחרים על פי דרכי המקובלים.

ועל כן לסיכום: מעיקר הדין אין האשה צריכה ללכת בביתה עם כיסוי ראש. וממדת חסידות כתבו כמה מרבותינו האחרונים שהאשה תכסה את ראשה גם בבית, בפרט בזמן שכל בני הבית מצויים שם, שיש בזה מדת צניעות נכונה, והנזהרת בזה קדוש יאמר לה, שמשפיע רוב טובה על כל בני ביתה.

204 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
47
(צונזר. עקב הצפה)
46
לאשה שטענה למה צריך ללבוש פאה, הרי זה שיער טבעי ומה ההבדל? קראו את תשובתו: "במענה למכתבה מד' תצוה בנוגע לפאה, בו כותבת שאינה מבינה בדיוק מה הכוונה בזה, ענין הפאה הוא, שהשערות תהיינה מכוסות לגמרי, ובמילא אם מכסים רק חלק, אין זה כפי שהכוונה בזה היא. גם היתה צריכה להשתדל שגם אחרות יעשו כן, ולבאר ל
45
ואלו הם: א. הגאון הספרדי רבי יהושע בועז ברוך זצ"ל, בעל "עין משפט" על הש"ס, בספרו "שלטי הגבורים" על הרי"ף (שבת כ"ט ע"ב מדפי הרי"ף), התיר לבישת פאה נכרית לנשים נשואות, וכתב ששיער תלוש אינו ערוה, ואין בו משום פריעת ראש: "מותרות בנות ישראל להתקשט בהן, דשיער באשה ערוה דקאמר לא הוי אלא בשיער הדבוק לבשר
זה נכון אבל לא הפאות של היום ובודאי שלא בצירוף כל האופנה של היום
במשנה בשבת (דף סד.) כתוב: "יוצאה אשה בחוטי שיער, בין משלה ובין משל חברתה". ומכאן הביא הגר"א ראיה לדברי הרמ"א שהתיר פאה נכרית. וכן המג"א. וביאר מחצית השקל את דבריו: "ועיקר ראייתו מסיפא, דילדה לא תצא בשיער של זקנה", כלומר שהזקנה התקשטה בשערה הנאה של הילדה, ויצאה עמו לשוק (שבזה מדובר במ
שכתוב בשיר השירים היה ערוה, כל האשה ערוה - שהרי "כולך יפה רעייתי.. כחוט השני שפתותיך" וכו' וגו'. ובאמת זה המקור ל"אמא טאליבן" וכדו'. לא ידעתי שאתם שייכים לטאליבנים. אני לא אסביר, כיוון שהאתר לא יפרסם זאת כמו שלא פרסם דברים קודמים.
תצטט את כל הש"ס וזהו מה הקשר עכשיו למה שכתבת?
מצוה לסתום את פי המקטרגים והמלעיזים החצופים
בעל ספר "עצי הרזים" ב"אבן העזר" אומר.בטוחני שכל רב שיקל בפיאה נוכרית עתיד הוא ליתן את הדין
א. הגאון הספרדי רבי יהושע בועז ברוך זצ"ל, בעל "עין משפט" על הש"ס, בספרו "שלטי הגבורים" על הרי"ף (שבת כ"ט ע"ב מדפי הרי"ף), התיר לבישת פאה נכרית לנשים נשואות, וכתב ששיער תלוש אינו ערוה, ואין בו משום פריעת ראש: "מותרות בנות ישראל להתקשט בהן, דשיער באשה ערוה דקאמר לא הוי אלא בשיער הדבוק לבשרה ממש ונראה
פח. הגאון רבי דב בעריש ווידנפלד זצ"ל, הגאון מטשעבין, בשו"ת "דובב מישרים" (חלק א' סי' קכ"ד), כתב שדרך נשים צנועות ללבוש פאה, ומשמע שדעתו להתיר. דאיירי שם באשה ההולכת בגילוי ראש, והבטיחה שכאשר ישוב אליה עלה שעזב אותה, תלבש פאה נכרית. ועל זה כתב בדבריו "ובפרט שברצונה להבטיח שמהיום והלאה תלך כדרך נשים ה
איך יש לאנשים עזות מצח לומר שאף אחד לא מתיר?? אני בהלם!
אולי תצטט את האוסרים גם? תלך תגבב כל פוסק שאוסר ונראה לכמה תגיע ומה גם דבריך לא אמינים כי כבר נתפסת על שקרך ושאת מצטט חצאי תשובות

הצגת כל התגובות

44
כל אשה תתקשט לבעלה בפאה בבית ובחוץ, והעושה כך אשריה ותזכה לחיי העולם הבא
בבית לובשים בשביל הבעל חלוקים מסמורטטים, בחוץ, כשהולכות לראיונות עבודה ולעבוד עם גברים מתגנדרות עם פאה ומלבושי שחץ.
גם אלה שלובשים פאה, וגם אלה שלובשים מטפחת. כולן מתקשטות בחוץ ולא בפנים. ומרן הגאון פאר הדור והדרו, רבי שלום משאש זצוק"ל, ראב"ד ירושלים ורבה של יהדות מרוקו, כתב בספרו "שמש ומגן", בזה הלשון: "מצוה וחובה על הנשים להתקשט לבעליהן ולכל העולם בהיתר, ולא להתנוול ע"י מטפחת ויגרמו לבעליהן לתת עיניהם ב
43
הוא כתב שצריך לסגור כוללים שנשותיהם חובשות פיאה
יש אנשים שפשוט אין להם בעיה לשקר במצח נחושה... ה' ישמרנו
42
פאה ראשי תיבות "ואנוכי ה'סתר א'סתיר פ'ני ביום ההוא".(דברים לא,עיין שם!) וסופי תיבות "כי עם קש'ה עור'ף הו'א". אוי לנו מיום הדין...
ביום הדין, אשה שלובשת פאה תזכה בדין כי יש פוסקים שהתירו. אשה שלובשת מטפחת, ונגלו שערותיה, לא יהיה לה אף פוסק שמתיר זאת, ותלך ישר לגיהנם, גם הבדיחות שלך לא יעזרו.
ביום הדין. נראה באיזה חום יקבל האל את פניה ושיער הגויות שעל ראשה.
אחרי שכל החיים שלה היא חשבה את עצמה לצדיקת הדור עם החצי בנדנה שלה, והטיפה מוסר לכל השכנות ה"פרוצות", היא תעלה למעלה ותהיה לה הפתעה מאוד נחמדה... אם יהיו לכם פרוטקציות, יתנו לכם להיות באותו תנור, כדי שתצעקו ביחד ותרקדו הורה.
וכתבת שהיא מגלה שער ושלחת תמונה בנתים היא בגן עדן...ויש הוכחת שבאה אחרי מותה וסייעה לאישה ללדת ולפי שיטתך גיהנום מגיע לה ודווקא שמעתי פעם בתוכנית רדיו פאנית שעלתה ואמרה שפעם הייתה לה חנות לפאות ומשהי קנתה ממנה ונפטרה...ואותה חאת באה לה בחולם ואמרה אני ההרוג אותך למה מכרת לי את הפאה! לא מספיק היא
41
מתעוררים כל הדובים מתרדמתם! אולי שכל אחד יעשה את אשר ישר בעיני רבותיו?!.. אני לא אבקש מאשתי להוריד את הפאה בגלל טוקבקיסט מחומם... אז מה העניין? כמה מתוסבכים אפשר להיות מכזה עניין בנאלי? או אולי...יש מצב לקינאה?!?!....
תאר לך אשה שלובשת מטפחת ומסתכלת על כל השכנות שלה בקנאה, הרב שלהן מתיר והרב שלה אוסר... מתי ראינו כל כך אנשים שמתמצים לכפות את דעתם על השני בצורה כזאת? זה לא נובע מצדיקות יתרה.
לקנות בזאת שיש לה מטפחת.קנאת סופרים תרבה חכמה כי מטפחת זה מראה על יותר צניעות!
אשה שלובשת פאה נוח לה בעולם הזה ובעולם הבא, ואשה שלובשת מטפחת בדרך כלל לא מצליחה לכסות את השערות, בעולם הזה היא מקנאה ובעולם הבא תאכל אותה בגדול. למה שאשה עם פאה תקנא באשה שעוברת על איסור דאורייתא?
שתשים: כ י ס ו י - מ ט פ ח ת!
וראיתי שכבר הוצאת לעז על אשת מר"ן ושלחתה קישור לתמונתה שוטה רשע וגס רוח מעניין למה אחרי מותה היא באה ועזרה לאישה ללדת? לפי שיטתך הגיהנם מחכה לה.. ואני מבטיח לך שאתה ואישתך לא תנוקו מדינה של גיהנם...שאתה מוציא לעז על נשות ישראל ההולכות עם מטפפחת וכשאין לך מה לענות את ישר קופצ עם השערות שלך
40
ואין חובה ללכת בענין זה דוקא כמו הגר"ע יוסף, שמחמיר, אלא אפשר לסמוך על גדולי דור אחרים, שהתירו, כמו הגאון בעל "כף החיים", הגאון רבי רפאל ברוך טולדנו, אב"ד מקנאס, הגאון רבי חיים כסאר, מגדולי חכמי תימן, הגאון רבי עובדיה הדאיה, ראש ישיבת המקובלים בית אל, הגאון רבי בן ציון אבא שאול, ראש ישיבת פורת יוסף,
39
חוצפה גמורה לאפשר תגובות בנושאים הלכתיים!!!!
חלק מהמגיבים כאן יודעים הרבה יותר מרשכבה"ג הרב ששון שכותב תשובות באתר האינטרנט שלו
38
מעשרים את המלח
הלואי שתגיע למדרגתו של עשיו, תצטרך לעבוד קשה בשביל זה
37
"עינינו תחזנה חבל פוסקים רבים מתנבאים בסגנון אחד, דאסור לנשים לגלות שערן אף במקצת ואף שערותיהן שחוץ לצמתן אסור בגילוי. ומהם: "מגן אברהם" (או"ח סי' ע"ה ס"ק ד'). "משא מלך" (חלק ז' חקירה י', הובאו דבריו בכנסת הגדולה אה"ע סי' כ"א בהגה"ט טו"ז ובשיירי כנה"ג יו"ד סי' רי"ד): "מעולם לא ראיתי נשים הנשואות
36
אתם פשוט משועממים
35
נשמח לדעת, כל האומר דבר בשם אומרו מביא גאולה לעולם
34
יישר כויח
33
רוב הנשים הספרדיות שהולכות בלי פאה, לובשות מטפחות מזעזעות, שבקושי מכסות את הראש!
32
הפיאה=הצביעות
31
(צונזר. מציפים יחסמו!)
אל תנסה לשכנע אף אחד, כל דבריך הם שטויות והבלים. "עיון בסוגיה ובראשונים" כאילו הרמ"א וכל גדולי הפוסקים שהתירו פאה, לא עיינו בסוגיה כראוי. תתבייש.
30
אז למה להתווכח????????
רק הרב עובדיה הוא הפוסק היחיד, וכל הרבנים נבראו לשמש אותו, שנאמר "אינעל אבוק".
29
דברי הגאון הקדוש מליובאוויטש זצ"ל [אגרות קודש חלק י"ט, איגרת ז'תכ"ה]: "בעצם הענין דלבישת פאה נכרית, ולא להסתפק בכובע ומטפחת, מבואר ההכרח בזה בכמה מקומות. והרי רואים במוחש אשר לבישת כובע ואפי' מטפחת, משאירה חלק השיער בלתי מכוסה, על כל פנים במשך זמן קצר, זאת אומרת שעוברים על האיסור הגדול, וכהפסק
28
אני מבין שהיום כולנו דור של חסידים וחסידות הנוהגים ע"פ כל מיני מידות חסידות, באמת תפסיקו... היום רוב הנשים החרדיות נראות כמו פרוצות בכל פינה ציבורית וזה אומרים רבנים גדולים כגון הרה"ג ואזנר שליט"א ורבים אחרים, ואילו בבית הנשים החרדיות מתכערות לכבוד בעליהן מכף רגל ועד ראש, האם זה מה שחשוב ? להתה
כל הנשים בימינו לובשות חלוקים עם כתמי אקונומיקה בבית, ורק בחוץ מתקשטות. מה נתפסת דוקא לפאה? ואלה השסניקיות שלובשות חצאיות קצרות ובנדנות קטנות עם מסטיק בפה הם יותר טובות? בבית מה הן לובשות? חובת האשה להתקשט לבעלה היא בכל מקום בו הם נמצאים, וקל וחומר ברחוב כשהם הולכים יחד, כדי שלא יסתכל על נשים א
בבית אולי רק אישתך???....
לחשוב על "כבוד"... איך אשתו תיראה ברחוב... עם שיער גולש ארוך, חצאית קצרה, הכל בשביל הכבוד... תודה שגילית לי אחרי מה מחפשים הרבנים המרוקאים - כבוד ותו לא, ובשביל זה מעוותים את התורה ומצטטים דברים שלא קשורים מהזוהר.
שסניק עלוב, איפה ראית בדבריו שיער גולש ארוך? או חצאית קצרה? ואיפה הוא דיבר על הזוהר? האם שווה הגיהנם שתקבל על התגובה הזאת שמוציאה לעז על קדוש ישראל הגאון האדיר רבי שלום משאש זצוק"ל? גם אם אשתך מנוולת כמו ערביה, אין זה מתיר לך ללכלך על גדול הדור, ועוונך גדול מנשוא.
27
למה התשובה לאלה שמתנגדים לפאה היא בדרך כלל: "למה, חצי בנדנה יותר צנוע?" וכדומה. זו תשובה חסרת רמה. אם יגידו לכם שלאכול בשר וחלב ביחד זה אסור, האם תגיבו- למה, עדיף לאכול חזיר? אני לא נגד פאות (בעצמי הולכת עם פאה), אבל זו פשוט תשובה בלי קשר.
חשבת על זה? קצת שכל בראש!!! היום, אלה שלא לובשות פאות - למעשה לובשות חצי בנדנה. אז כשטוענים על "פריצות" בפאה, שבעצם זה לא פריצות, אלא קצת מוסיף יופי לאשה, צריך להזכיר להם שבעצם האפשרות השניה זה חצי בנדנה. מובן? הנה דברי גדול הדור, הגר"מ שטרנבוך שליט"א, ראב"ד העדה החרדית בארץ הקודש, בשו"ת "תש
משפט הפתיחה מזעזע איזו הכללה נוראית!!!! אני הולכת עם כיסוי מלאאאאא ויש עוד מלא מלא כמוני שלא רואים אפילו שערה אחת מתחת למטפחת איזה חוצפה להגיד שזה או פה או חצי בנדנה חצוףףף שכמוך חלק גדול מנשות ישראל הזוכות לכסות את ראשן במטפחתהולכות בצניעות רבה הרבה יותר מכללללל הנשים עם הפאות שאומנם זוכות לכסות את
26
להורדה ישירה: http://www.med למחוק את הרווח בלינק לאחר העתקתו)
חיפשתי הרבה זמן את הספר הזה, ממש תודה
(צונזר. לא להציף כבר ביקשנו?)
גדול מחטיאו מהורגו
ומי אתה שתפתח את פיך מלא הזוהמה ותדבר עליהם סרה כאילו הם מחטיאי הרבים רח"ל?? בוש והיכלם, אדם שפל שכמותך! הספר "לקט שכחת הפאה" מביא את דברי הפוסקים בנדון ומחזק את שיטת הרבי זצ"ל שהאשה צריכה ללבוש דוקא פאה, ומחבר הספר אשריו ואשרי חלקו!
הספר מוכיח בצורה ברורה לכל מי שמחפש את האמת כי כל המתלהמים נגד לבישת הפאה, שטות והבל בפיהם. המחבר מביא ציטוטים מגדולי עולם המקובלים על כל שכבות העם בישראל, בעד לבישת הפאה. בזמנו בעת שיצא הספר התחילו הרבה נשים בישראל להקפיד על לבישת פאה בדווקא.
http://www.upf.co.il/f
25
בזכות שהיא כסתה ראשה כראוי. ולעומת זאת המגלה חלק משערותיה, הבטיח לה החת"ס שלא יצאו ממנה בנים תלמידי חכמים
לצאצאיו בצוואה שהוריש להם ולכל שומעי דברו. איסור חמור ביותר ! מעשה רב.
את אלה שהולכות עם בנדנה...
הנה מה שכתב נכדו, האדמו"ר מערלוי שליט"א: "בנוגע דעתו של קדושת זקני מרן החת"ס זצ"ל בענין לבישת פאה נכרית ברה"ר, היות שבהגהותיו לשו"ע כתב ק"ז מרן זצ"ל "אבל פאה נכרית לא עדיף מקלתה דאסור", ואילו בצוואתו לא אסר אלא לבנותיו וכלותיו, יש מקום לומר שבשו"ע כתבו דרך משא ומתן של הלכה להראות שאין דברי הב"ש
24
איש הישר בעיניו יעשה למה לריב????
23
פיאה זה לא כיסוי ראש אלא צביעות
כל טיפש הופך היום לפוסק הלכה, וקובע מה כיסוי ומה צביעות
פריצות גמורה. "פריצות דגברי" על פי דברי הגמרא ממש כמו ראש גלוי ואפילו יותר גרוע. וחצי כיסוי ראש הוא חצי כיסוי ראש. כיסוי ראש מלא ונכון הוא מטפחת או כובע שמכסים את כל שיער הראש.
בגמרא כתוב שבנות ישראל נהגו לכסות את ראשן, הגמרא בעירובין אומרת שטעם הענין הוא קללה שהתקללה חוה, איפה כתוב בגמרא "פריצות דגברי"? המילים שכתבת מקורם ב"תרומת הדשן" והוא היחיד שהזכיר ענין זה, וכוונתו היא שאשה המגלה את שערותיה במקום שנהגו כולם לכסות את ראשן, הרי זה פריצות. אין לכך קשר ל"טעם" איסור
22
מי ה"פוסק" שכותב כאן? למה הוא כותב ש"תבוא עליהן ברכה" למי שמכסה בצורה מלאה? זה מעיקר הדין! שיכתוב אסמכתאות אם יש לו, ואם לא שלא ידבר.
הוא כותב לשיטת הגר"ע יוסף, שמיקל בדיני הצניעות. הנה רשימה קטנה מהקולות של הרב עובדיה, ביניהם גם גילוי שיער שלדעתו זה מותר: א. התיר לאשה ללכת בלי גרביים, ראה "אוצר דינים לאשה ולבת"(פרק ס' אות ד' בהערה, מהדורת תשס"ה עמ' תשפ"ה): "ובתשובה כתב יד לאאמו"ר שליט"א האריך בזה, והעלה דבוודאי ראוי ונכון לכ
מרן פוסק על פי דין תורה, על פי מה שעולה בידו מסקנת הסוגיה, יש דברים שהוא מיקל מאחרים ויש דברים שהוא מחמיר מאחרים כמו פאה ועוד, התגובה כולה מטופשת גם אם לא התכוונת לכך, של נעליך.
מה לעשות? אם לא מוצא חן בעיניך, זה מה יש. רק בענין פאה הוא מחמיר, ועל זה יש בדיחה ידועה.
21
אולי אני הוזה?? אבל באמת מה נסגר אתכם??
קודם כל יש הבדלים בין אשכנזים לספרדים בעניין הכיסוי ולכן כל אישה עליה לנהוג בהתאם לעדה ... בעניין שהאישה לא תכסה את ראשה בביתה הבהרתם את העניין מאוד ברור ונכון
זאת טעות שהושרשה בציבור. הנה כרוז שפרסם הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א, ראב"ד העדה החרדית בארץ הקודש: "לאור הכרוזים על "איסור" לאשה לצאת בפאה נכרית, והשמועה שיש נשים ובמיוחד מהספרדים שהורידו הפאה נכרית ולובשות מטפחת, יש בזה מכשול רב מאוד, דמצוי שאינה מכסה כל שערות ראשה, וכן ברשות הרבים לא מספיק מ
וודאי שיש הבדל כל אחד עליו לנהוג ע"פ מנהג רבו עדתו .. ואגב כיסוי הראש בפאה נקבע בארופה ע"י גדולים מאיתנו משום שהציקו לנשים היהודיות ומשכו להן את הכיסוי ברחוב. לנשים ספרדיות אין התר לחבוש פאה...
המתיר הראשון של הפאה, הלא הוא בעל ה"שלטי גיבורים", היה ספרדי טהור, ושמו יהושע בועז ברוך, הוא היה רב באיטליה, בקרב מגורשי ספרד (הוא עצמו נולד בספרד וגלה לאיטליה בגירוש ספרד), ושם החל המנהג ללבוש פאה (לפחות ע"פ התיעוד שבידינו) בקרב הקהילה שלו, והוא התיר להם. אחריו באו הרמ"א, והמגן אברהם, וכל גדול
וככה כתב ספרו נפלאות מתורתך ומעתה ששמענו את כל תוקף חומרת העניין של־גילוי השיער, נלמד בכל שכן וקל וחומר בן בנו של־קל וחומר לגבי הפיאות הנכריות של־זמנינו, שהצליח מעשה שטן להכניסן לתוך הקודש פנימה, דהיינו אפילו אצל בנות ישראל הכשרות מאד והנזהרות מכל נדנוד של־איסור, ונתלים בזה על כמה גדולים שהתירו אות
היכן שנוח לך אתה מצטט אם היית מעתיק כל שבב של האוסרים היית מגיע 1000 אוסרים אבל כרגיל אתה מעתיק כמו רוכל בשוק כל שבב של היתר
חוץ מעשרות רבות של מתירים מגדולי עדות אשכנז (שם היה הדבר נפוץ ומטבע הדברים עלה הנושא לדיון), היו גם עשרות גאונים ספרדיים רבים מגדולי הדורות שהתירו פאה. ואלו הם: א. הגאון הספרדי רבי יהושע בועז ברוך זצ"ל, בעל "עין משפט" על הש"ס, בספרו "שלטי הגבורים" על הרי"ף (שבת כ"ט ע"ב מדפי הרי"ף), התיר לבישת פ
20
אסור לחבוש פאה בבית ולא בחוץ זה מכשיל את הרבים, וזה עשוי משער של גויות של עבודה זרה........
19
משתגעים
18
אסור ובעלה יכול להוציא אותה בלי כתובה
ניתן לצפות בוידאו ביוטיוב איך הוא אומר במפורש שהפאות מותרות לכתחילה: http://www.y את הרווח בקישור) תמליל: לשא השואל "רוב בנות ישראל הכשרות נוהגות בפאה. זה בסדר גמור או לא"? ענה הרב "יש פאה שהיא כשרה, ויש שהיא לא כשרה". ושוב הקשה השואל, "זה בסדר גמ
17
מוכר פיאות משועמם שכל עניינו לדחוף יהודים לקנות פיאות נוכריות.
האם אינך יודע שרוב פוסקי הדור העדיפו פאה על מטפחת? לכן אם בא טיפש מטופש כמוך וכותב נגד, מצוה לסתום את פיו באבני חצץ ולהראות לו את האמת, למען ישתוק ויבין ושב ורפא לו.
כגון שאשתו או ביתו לובשת פיאה, וזה מובא בישעיה פרק ג" שדייני הדור בתקופת בית ראשון לבבם היו מוטה לרעה ע"י נשותיהם.
ואם תזכה בזה לעתיד לבוא, תגיד תודה
16
החובה לכיסוי ראש זה מאחרי החתונה ורק אז הוא בגדר ערווה ולכן רווקה לא מכסה את שערותיה
מה שערוה לנשואה גם ערוה לרווקה. רק דברים שאינם ערוה ונהגו בהם איסור, יכול להיות הבדל - אם נהגו בזה איסור רק לנשואות. לכן לפי דבריך אתה קובע שבעיקרון שיער לא ערוה. במיוחד זה היה אז כשגם הגברים היו הולכים עם שיער ניכר.
שיער אינו פריצות בעצם, כמו שוק וירך, אלא נאסר רק מפני שהתורה ציוותה לכסותו (גזירת הכתוב). לומדים זאת מפרשת סוטה, ולכן המפרשים הסיקו מכאן שרווקה מותרת לגלות את השיער. אם שיער היה פריצות, היה אסור גם לרווקה לגלותו, כי אין שום חילוק בדיני הצניעות בין נשואה לרווקה. נשואה אסורה מדין "אשת איש", ו
מצד עצמו לא ערוה, מצד שני אתה אומר שזה איסור דאורייתא!? אני לא ממשיכה במקורות מפורשים כיוון שהנהלת האתר מפחדת להביאם מסיבות ידועות.
שיער באשה ערוה זה דין שנאמר לגבי קריאת שמע, והוא תלוי במנהג, אם מנהג הנשים לגלות שערותיהן, ואין הרהור כתוצאה מראיית שיער - אין בכך איסור ומותר לקרוא ק"ש כנגד השיער (יביע אומר, בן איש חי, ערוך השולחן, אגרות משה, ועוד). מאידך איסור גילוי הראש לאשה הוא "גזירת הכתוב", דין התורה, ולא יכול להשתנות.
15
לכסות שערה. אתם פשוט לא מבינים את המקורות! אתם מחליפים בין "פער" ל"פרע". תראו את הסייעתא דשמיא בדורות האחרונים - החל מהשואה וכלה בחורבן הברור של א"י כיום שתגיעו למסקנה שדווקא ה"בל תוסיף" = ה"ציזקס" עושה את החורבן. דורו של אחאב הייתה להם את הסייעתא דשמיא הכי גדולה בגלל שלא היו בהם דלטורים - לא חיפשו
החלקת על השכל? מה קרה לך? מה כתוב כאן שהדליק אותך? שיער באשה ערוה זה גמרא. זה כל הראשונים. מה יש לך? וחוץ מזה כאן התיר, לא אסר, רק הביא מקובלים שאוסרים. אתה צריך ללכת לפסיכיאטר דחוף!!!!!!!!!!
שיער אינו פריצות בעצם, כמו שוק וירך, אלא נאסר רק מפני שהתורה ציוותה לכסותו (גזירת הכתוב). לומדים זאת מפרשת סוטה, ולכן המפרשים הסיקו מכאן שרווקה מותרת לגלות את השיער. אם שיער היה פריצות, היה אסור גם לרווקה לגלותו, כי אין שום חילוק בדיני הצניעות בין נשואה לרווקה. נשואה אסורה מדין "אשת איש",
למצוות כיסוי ראש שני טעמים: 1. על פי הזוהר הקדוש יש לכסות את כל השיערות תמיד וגם בתוך הבית בלי קשר לערווה. 2. שיער באישה ערווה ועל פי הגדרת הגמרא "פריצות דגברי" דהינו שגם פאה נוכרית הדומה לשיער מהווה פריצות
אל תחזור על הדברים בלי להביא מקור מהגמרא! ומה שהבאת בשם הזוהר אין לו קשר ל"טעם כיסוי הראש", ואם פאה נכרית שדומה לשיער היא פריצות, קל וחומר שאסור לרווקה להתנאות בשיער שלה.
אתה אדם רשע ולא צדיק! אתה יודע טוב מאד שהרבה מאד פוסקים כתבו בפריוש ששיער זה פריצות. אני לא יביא ציטוטים, ה' ישלם לך במהרה ויעמיד אותך במקום עמוק עמוק באדמה. אמן.
אז מה אתה מתלהם, כסיל ובער שכמוך? כל הקללות יבואו על ראשך אמן כן יהי רצון.
משנה מסכת שבת פרק ו (גמ' שבת סד':) יוצאה אשה בחוטי שער, בין משלה בין משל חברתה בין משל בהמה, ובטוטפת ובסנבוטין בזמן שהן תפורין. בכבול ובפאה נכרית לחצר... לפי"ז גם חלקי פאה הבאים לנפח שערה מותר, מדובר שאין כיסוי נוסף!
14
"ונראה דהלובשות פאה ישתדלו ללבוש זה כל הזמן, גם בבית, ולא לחוש על קלקול הפאה, ולא רק כשיוצאות מהבית, דבזה היא מגלה דעתה שזה כיסוי ולא רק תכשיט, ועוד דהפאה היא גם מתכשיטי אשה, וכבר אמרו חז"ל דלא ניתנו תכשיטין אלא להתקשט בפני בעלה, אף שגם אלו שלא לובשות פאה ג"כ לא מקיימות זה בשאר תכשיטין, אבל כיון ד
13
הצבועות מעניין מה שלתת אסור ומה שטוב להן מותר איזה צביעות ומשתמש בתגא חלף כך כתוב באבות
אתה שקוף
12
אישה ההולכת בביתה עם שערות ראשה ללא כיסוי עלולה לרדת עם הפח למטה ככה עם השיער בחוץ. איזו פאדיחה!ואח''כ היא עוד צורחת מעל כל גל ואתר למה זרקו לה את הבנות מהסמינר. אני לא הייתי מרשה לבת שלי להתחבר עם ביתה. למה? כובע[תרתי משמע]
11
כודה לכבוד הפוסק האנונימי אם ישיב על השאלה.
10
אין ספק, רבים מהמגיבים הינם יודעי ספר, אך שומו שמים! איזה כעס! איזה שנאה! איזה חרפות! אולי נוותר על התורה ללא הדרך ארץ (ואולי גם ללא הפירוש האמיתי 'עבודה')
9
ובספר דבר ה.
מעם לועז פרק ט..... גמרת כיתה א'?
8
יווא..תגידי מה השעה...?
תירגע עם התגובות המגעילות שלך
מהגמרא משמע שיש איסור לבלוט בשטח יותר מדיי, כמו אשה שלובשת בגד אדום. אבל להתייפות בצורה שמושכת גברים, אין איסור. לדוגמא, כתוב בגמרא שבגדים צבעוניים שאשה לובשת, מושכים את הגברים וגורמים להרהורים: "ונשמרת מכל דבר רע - שלא יסתכל אדם באשה נאה ואפילו פנויה, באשת איש ואפי' מכוערת, ולא בבגדי צבע של אש
תירגעו,סתם צחקתי...חחחחחח...! אבל תאמת הפאות של היום מודרניות מאי פעם יש מצבים שהשער חלק וגולש יותר, מהשיער האמיתי של האשה עצמה. תיבדקו ותבכחוו.(ותחשבו לעצמכם לבד מה זה יכול ועלול ליגרום )
הענין הוא לא יופי השיער. תחשוב על זה, קוקו!
אם היו פיאות בזמנו אז כל התנאים בטוח היו מחרימים את זה , כי כל מי שיש לו שכל והבנה בראשו ואין לו נגיעה אישית , יודע שזה דבר לא ראוי ולא אמיתי מהתורה שמצד אחד אשה אמורה לכסות את ראשה ומצד שני חובשת פיאה שמראה כאילו היא לא מכסה בכלל את שיער ראשה . משהו פה לא אמיתי ומזויף ואף אחד לא יוכל לשכנע בזה אדם
כל מי שיש לו שכל והבנה בראשו, כמו המגיב החצוף שלפני, מבין ששעון שבת זה זיוף ואדם עם יראת שמים לא עושה את זה.... וגם היתר מכירה, ומכירת חמץ, ופרוזבול, ועוד ועוד... אלא מה? כנראה ההגיון של גולש מטומטם שקורא לעצמו "חי" ואינו אלא מת כי רשעים בחייהם קרויים מתים, אינו עולה בקנה אחד עם ההגיון של חז
7
אשה שחובשת פיאה עדיף שתתגייס לצבא שהרי ממילא היא צבועה וגורמת לחילול ה
החרדיות שלובשות פיאות צריכות להתגייס לצבא ולהעלות את המורל של החיילים המסכנים שרואים רק שערות ג'יפה של חיילות מזרח תיכוניות.
במקום לכתוב טוקבקים לך תלמד ותפסיק להסתכל על נשים
ותפסיקי לבלבל את המח .אני חושב ששהוא דווקא צודק
יושב לו אדם מפגר ומתוסכל שאשתו הספרדיה נראית כמו נעל וחובשת סמרטוט לראשה, כותב חמש תגובות רצופות וכולם באותו נוסח עילג, וחושב שאף אחד לא ישים לב. עכשיו התבלבל המסכן וחשף את קלונו, קרא לעצמו "סיון" והגיב בלשון זכר... חחח
עדיף ליראות כמו ספרדיה עם יראת שמים מאשר מופקרת בשם הדת
90 אחוז מהתגובות זה שלך חסר שכל שכמותך
לך משהו.... תגיד מה אתה חולה נפש או מה??? מאיפה הבאת ת'בדיחות האלה?
6
פאה!!! וכל מי שהולכת עם פאה מכשילה את הרבים ומביאה זימה לעולם!
א. מרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל, ראב"ד ירושלים ורבה של יהדות מרוקו (תבואות שמש אה"ע סי' קל"ז, שמש ומגן חלק ב' סי' ט"ו-י"ז): "אני רואה במנהג זה [של לבישת פאה נכרית] דבר חשוב ביותר, ומעלה גדולה נמצאה בו, לפי מש"כ הפוסקים החולקים על מהר"ם אלשקר על מה שהתיר גילוי שערות חוץ לצמתן... והנה באלו הנשים
הגיע הזמן לומר את האמת!
כל כך הרבה מתירים!
5
לפחות אל תראו לכולנו שאתם לא יודעים את הדין הזה... ככה זה מי שלא לומד לא יודע וסופו מחמיר במנהגים וחומרות (ואוטובוסים למהדרין) בעוד הוא מזניח דינים דאורייתא כמו זמן קריאת שמע וכו... וד"ל
4
המעיין יראה, שכל הטעמים שנכתבו ביביע אומר לאסור פאה נכרית, נדחו בתשובות אחרות ביביע אומר, וזה פלא עצום, וסתירה מיניה וביה, כדלהלן: א. בטעם "בחוקותיהם לא תלכו": בשו"ת יביע אומר (חלק ה' אה"ע סי' ה') בענין פאה נכרית כתב הרב בזה הלשון, "ויותר היה לו להוסיף טעם כעיקר ע"פ מ"ש הרמב"ם (ריש פרק י"א מה
3
פח. הגאון רבי דב בעריש ווידנפלד זצ"ל, הגאון מטשעבין, בשו"ת "דובב מישרים" (חלק א' סי' קכ"ד), כתב שדרך נשים צנועות ללבוש פאה, ומשמע שדעתו להתיר. דאיירי שם באשה ההולכת בגילוי ראש, והבטיחה שכאשר ישוב אליה עלה שעזב אותה, תלבש פאה נכרית. ועל זה כתב בדבריו "ובפרט שברצונה להבטיח שמהיום והלאה תלך כדרך נשים ה
מה, באמת עמדת לכתוב את כל האורך הזה? לא יאומן. מי שילם לך על זה?
2
פשוט משעמם לכם נראה לי אין לכם כתבות אחרות לעשות ??? חוץ מלהכניס שטויות בראש של הקוריאם ! אתם לא יודעים מה אתם עושים אחרי שמישהי אולי קראה את הכתבה בא הביתה אם המצאות חדשות ! כי ככר השבת הביא שפוסקים אמו כך !!! אחריות על שלום הבית עליכם !
הוצאת לי את המילים מהפה!!!
1
כשם שהכל יודעים שאין מצוה או חיוב מעיקר הדין ללכת עם כיפה .אלא הכיפה אומרת אני שייך לאלה שמשתדלים לשמור מצוות ולחיות בדרך התורה, כך כיסוי הראש מסמל את מצב האשה, ואשה הנוהגת "בשורת הדין" ואינה מכסה ראשה ינהג עמה אלוקים כפי שורת הדין "ותזכה לילדים הפוך מילדיה של קמכית " ואת האמת
והתבטאו בביטויים חריפים על המקילים בזה, שהם בודדים. גילוי מקצת שערות הוא איסור דאורייתא חמור מנשוא, והנשים הנוהגות ללבוש פאה ניצלות מאיסור חמור זה.
מה הדין?