כיכר השבת

אשכנזי? קבל קולות בדיני קטניות

רבני 'בית הלל' ממשיכים בפסיקות הלכה מקלות, והפעם, הם מתירים לאשכנזים לאכול תבשיל שבושל עם קטניות האסורות לפי מנהג בני אשכנז, בתנאי שהקטניות יופרדו (יהדות, מה הדין)

| 27 | כיכר השבת |
אורז
אורז (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

רבני ארגון הרבנים 'בית הלל' ממשיכים בפסיקות ההלכה המתירניות, ועכשיו, הם מתירים לבני עדת אשכנז לאכול תבשיל שבושל עם תערובת קטניות, וזאת בהפרדה של הקטניות מהאוכל.

"מנהג אשכנז מדורי דורות שלא לאכול קטניות בפסח, וחלילה לזלזל במנהגי ישראל. על כן, אין לפרוץ גדר בעניין זה, ואף לצורך אחדות ישראל ולהרבות רעות בין המשפחות אין להתיר את המנהג. אמנם, דווקא בחג זה, שבזמן שבית המקדש היה קיים היה הפסח נאכל בחבורה, נכון לנסות לצמצם את המפריד בין קהילות שונות". נכתב בנייר עמדה שפרסמו הרבנים.

"נראה שגם השומרים על מנהג זה יכולים, כאשר הם מתארחים, להקל בנושאים שבהם קיימות דעות מקלות בין המקפידים על מנהג הקטניות בפסח".

רבני 'בית הלל' קובעים, כי מותר לאשכנזי לאכול תבשיל שבושל יחד עם קטניות במקרה בו הקטניות מופרדות מהאוכל.

בהמשך נייר העמדה נכתב: "ניתן להקל במאכל בו מעורבים לפתית, שמן קנולה או שמן כותנה ויש המקילים אף בשמני קטניות אחרים, יש המתירים קינואה ובוטנים וניתן לסמוך על זה אם אין מנהג ברור במשפחה לאיסור. יש המתירים אף במוצרי סויה ובפרט לאנשים בעלי צרכי אכילה מיוחדים, כגון: צמחוניים".

הרב רונן נויבירט מ'בית הלל' צוטט באתר 'כיפה': "נייר העמדה ממשיך את הקו בו נוקט הארגון בפסקי ההלכה האחרונים שהוציא והוא עידוד והגברת האחדות והאהבה בעם ישראל. רבני ורבניות בית הלל מעודדים את בית ישראל להתארח זה אצל זה, גם בחג הפסח ועל כן נוסח נייר העמדה בנושא הקטניות, שנועד לאפשר למשפחות אשכנזיות להתארח בבית משפחות ספרדיות בחג הפסח, מבלי לחשוש בנושא הקטניות".

תוכן שאסור לפספס
27 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
8
אני לא מבין מה הבעיה? נשמע מכותב המאמר שהוא מזלזל בפסיקה הזאת. אבל מה הבעיה? לא נראה לי שאפשר למצוא פסיקה מהדורות הקודמים שאוסרים לאכול שמן קטניות. וכן לגבי תערובת קטניות. זה סתם ניסיון זול לתקוף שוב את הדתיים בלי שום קשר למציאות או להלכה.
יהודי
7
אין ליצר הרע מה לעשות-רק לחפש בעיות. אסור=אסור.(נקודה אני כחצי אשכנזי וחצי ספרדי=אמא ספרדיה ואבא אשכנזי. גדל בבית שבו כל המנהגים אשכנזים-כי זה כמו האבא. ואנחנו לא מתארחים בצד של אמא-כי שם אוכלים קטניות. לא קורה שבמשך שנה שלמה לא הולכים לסבתא שבוע?...? אז מה יצר הרע מנסה לחפש קולות דוקא בשב
חצי חצי
6
זה עוד חלק מהבורות שיש אצל המזרח אירופאים שעברו להתפלל בנוסח הספרדי לפני 200 שנה כי הבעשט לימד אותם שזה יותר מקורי . אז לידיעתכם כבוד היהודים יוצאי השטעטלך שמנהג הספרדים לא לאכול קיטניות ובמרוקו לא אוכלים קטניות . עדות המזרח הם שאוכלים קיטניות וגם האשכנזים לפני אלף שנה אכלו קיטניות עד שבאו החכמים
ששפורטאש
קרוב לנוסח האריז"ל.
אמא

הצגת כל התגובות

5
טעות בסיסית. כפי שכבר ציינו, אין בהיתר הזה חידוש, ניתן להתיר בליעה של קטניות בתבשיל. החמור הוא הנימוק "ההלכתי", שצורף להיתר, ומלמד על החוצפה של יושבי קרנות להתערב בנושאים הלכתיים מובהקים, מתוך נימוקי שווא, שבאים להראות כאילו הם דואגים ל"אחווה ואחדות", הם אלו הדואגים ל"קירוב", בשעה שהרבנים האחרים מ
חרדי
4
אסור אולי אם ידוע שיכול להיות ריב ואני ממליץ לא לפרסם את זה וגם לשאול רבנים בסגנון הרב דב ליאור והרב עובדיה זצל[אך יתכן ומותר לדבר קצת להתחבר אם בית הלל אך בעיני הלכה והשקפה יתכן ויכולה להיות בעיה]
חיים
3
התחשבות באחר ללא זלזול בעבר אשריכם
יהודי
2
אלא שידעקו שרבני בית הלל הינם רפורמים שלא מבינים בהלכה. בעוד הם לומדים במקרה הטוב קצת גמרא בזמן שהם מחכים שהמים החמים ירתחו בפינת הקפה. תבינו שלהיות יהודי טוב זה לא רק להחמיר כמו אדם החולה בOCD.
klozone
1
חבל מאוד שמי שכתב את המאמר הזה הוא עם הארץ.כי זה פסיקה שכל הפוסקים מסכימים איתה וסומכים אותה בשתי ידים.אין פה שום התר או קולא מחודשת. מה שבטוח לשון הרע והוצאת שם רע מותר נכון? נכון שזה דאורייתא אבל מי מקפיד היום בבין אדם לחברו, וזה בכלל מדובר במיזרוחניקים שאותם מצווה להשמיץ!
שפוי
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?