דורשי רשומות אמרו בפסוק "אריה שאג מי לא יירא", שהוא ר"ת א'לול, ר'אש השנה, י'ום הכיפורים, ה'ושענא רבה, ורמזו בזה כי הגם שבכל ימות השנה אמרו ז"ל (זוהר ק"ג קכו, ל) בכל יום בת קול יוצאת מן השמים ומכרזת 'שובו בנים שובבים' (ירמיהו ג' י"ד), אעפ"כ בבוא חודש אלול הימים.
שואגים מעצמם לשוב בתשובה, ולזה אמר הנביא 'מי' הוא אשר 'לא יירא' ויחרד ויילפת מקול זעקה שכזו.
שאגה של אבא
ויתכן לומר כי בחינת 'שאגה' זו היא כמו שאגה מרחוק מתוך אהבה וחיבה, משל לאב ואם הרואים את בנם הולך ממרחק בדרך לא דרך, והם שואגים אליו מרחוק ומזהירים אותו מתוך אהבה ואומרים לו, בני אל תלך בדרך זה, כי הנך עלול ליפול לתוך הבורות, או בין הקוצים והברקנים, ועל דרך זה כל ענין השאגה של חודש אלול היא מתוך אהבה ורחמים, ולכן נקרא החודש בשם 'חודש הרחמים והרצון', כי בחודש זה מתעוררים רחמים עליונים.
ועל כן בבוא חודש אלול צריך האדם לעורר רחמים על נפשו, ואין הכוונה שיעורר רחמים על גשמיות העוה"ז, אלא כמו שהביא הרה"ק בעל התניא זיע"א בספר תורה אור כי הרבה צריך האדם לעורר רחמים על נפשו שלא תדחה ח"ו ממחיצתו של הקב"ה, ותוכל להתקרב אליו ית'.
אמנם בדרך כלל בחודש אלול דרכו של היצה"ר להתגבר בכל מיני טירדות ובלבולים להפריע את האדם, כמובא בשל"ה הק' על אומרם ז"ל (יומס כט, ל) שילהי דקייטא קשיא מקייטא וסימנך תנורא שגירא. שבשלהי דקייטא שהוא חודש אלול מתגבר היצה"ר ביתר שאת בכל מיני אופנים ונסיונות ברוחניות ובגשמיות בכדי להניא את האדם מלהכין עצמו לקראת הימים הנוראים.
דרך לכל אחד ואחד
אמר הנביא ישעיהו (מ"ג ט"ז) "כה אמר ה' הנותן בים דרך ובמים עזים נתיבה'. ואיתא בכתבי האר"י ז"ל"ג שבפסוק זה מרומז הסוד של חודש אלול, שעל זה נאמר הנותן בים דרך, וסוף הפסוק ובמים עזים נתיבה נאמר על חודש תשרי.
ונראה שיש לרמוז בזה דרכי ההנהגה בחודש הזה, ועל זה נאמר 'הנותן בים דרך' הוא חודש אלול, כי בדורות הקודמים היו מרבים בתעניות וסיגופים במשך חודש אלול ועשרת ימי תשובה, ואפילו בימינו עדיין היתה כובסת אחת שהיתה מתענה מ' ימים. אמנם כהיום נחלשו הדורות, ועל כן העצה היא במשך אלו המ' ימים עד יוה"כ לאחוז בלימוד התורה בהתמדה ויגיעה, ובתפילה ביגיעת המח ויגיעת הגוף, ובתשובה, וכמובא בזוה"ק שהאוחז בב' דרכים של תורה ותפילה אין היצה"ר יכול לשלוט עליו. וכן אמרו חז"ל (ויק"ר פכ"ס ל') היכי דמי תשובה מי שהיה רגיל ללמוד דף אחד ילמד שני דפים.
ועל זה רמז הכתוב באומרו 'בים' שהוא מורה על לימוד התורה וכפי שנקרא בשם ים התלמוד. ועוד 'בים' ר"ת ב'בלי י'רושלמי מ'וסר, וכמובא בספרים שבחודש אלול צריך להרבות בלימוד מוסר יותר מכל השנה, ולימדו מוסר תהיה באופן של התבוננות ולא בקריאה והעברה בעלמא
ואח"כ אמר 'דרך' רמז על התפילה, וכמו שכתוב (שמות י"ק כ') את הדרך ילכו בה, ופירש בתרגום יונתן ית צלותא דייצלון. ובשני דברים הללו צריך האדם לאחוז במשך חודש אלול. ועל ידי זה יזכה שבחודש תשרי יתקיים בו 'ובמים עזים נתיבה', דהיינו שיפלס לו נתיב ודרך בתוך מים עזים היא מורה על תוקף הדינים של חודש תשרי, כי בראש השנה כל באי עולם עוברים לפניו כבני מרון (ל"ס ט"ז ע"ל), ועל ידי ההכנה בחודש אלול, יוכל לפלס לו נתיב ודרך האיך לעבור ולזכות בדין.
הצגת כל התגובות