כיכר השבת

הכירו: הרבנים שפועלים למען בנין הבית

בשעה שכולם מתאבלים ובוכים על חורבן הבית, ישנם רבנים שתובעים לקום ולעשות מעשה. הרב יצחק ברנד שליט"א סובר כי קיימת חובה הלכתית ברורה לבנות את בית המקדש. על התעלמות הממסד הרבני מהסוגיה: "קשה להם לשנות גרסא דינקותא". מיוחד לתשעה באב (יהדות, אקטואלי, הדין)

| 87 | כיכר השבת |
הרב ברנדהרב ברנד
הרב ברנד (צילום: אגודת חלמי"ש)

ליל תשעה באב תשע"ב: אלפי יהודים יושבים על יד כותלו המערבי של בית המקדש ומבכים את חורבן הבית. הם עומדים סמוכים וקרובים, אך לא ניגשים. רואים את הארץ, אך אליה לא באים. מקום המקדש העזוב עומד ממש סמוך אליהם, אך הם רק מביטים בו ובוכים. לרב יצחק ברנד שליט"א, מחשובי הרבנים בעמנואל, המחזה הזה נראה אבסורדי. אנו נדמים בעיניו לאדם שרואה נער בוכה, ובמקום להרגיעו הוא בוחר לבכות יחד אתו. מחובתנו לעשות מעשה, הוא אומר, ומקורותיו עמו.

כבר שנים שהוא עוסק והוגה בסוגיית בנין הבית ומתאונן על כי אף אחד לא מאזין לו. בעיניו, הדברים ברורים ומפורשים. ספרי ההלכה שמכוונים את חיינו לא מותירים מקום לספק. הוא מוכן לפרוש את טיעוניו בפני כל דורש, אך אלו, מסתבר, אינם רבים. בשיחה מיוחדת ל"כיכר השבת" הוא מבהיר כי אינו בעד צעדים דרסטיים וכי הוא מודע למורכבויות הרבות שבדבר: "כל מה שאני מדבר הוא באופן עקרוני, לא מעשי. אני לא אומר שמחר בבוקר צריכים ללכת ולבנות את בית המקדש, ודאי שיש הרבה מניעות לכך, אני אומר שאנו צריכים לדעת שמצד הדין מוטלת עלינו חובה לבנות את הבית בידינו, ולא לחכות למשיח. ראוי שנדע זאת ולא נטשטש את החובה ההלכתית הזו.

"במצב עכשיו, שכיפת הזהב בנוי על מקום המקדש, אין אפשרות לבנות בית המקדש וצריך להלחם כעת נגד כל הערבים בעולם. וא"כ צריך מקודם להקים ממשלה ע"פ תורה שמוכנת לעשות מלחמה, או עכ"פ לראות שעת הכושר לזה כגון שהערבים מסוכסכים בינם לבין עצמם בגדר חרב איש ברעהו, או איזה צורה אחרת שניתן לבנות בית המקדש. וכן צריך למוד כל דיני בית המקדש ולהכריע הרבה ספיקות, וצריך לעשות הרבה כוללים שלמידים דינים אלו. אמנם יש כמה כבר עכשיו, אבל כנראה שצריך גם להוסיף.

סוגיה הלכתית, לא פוליטית

נושא בנין הבית בידי אדם הוא נושא נפיץ, בעיקר מהבחינה הפוליטית. העובדה כי כיום עומד שם מסגד החשוב להמוני מוסלמים, ולאור נסיונות שנעשו בעבר לפוצץ את כיפת הסלע, מביאים את הרבנים בישראל להתעלמות מוחלטת מהסוגיה. לדברי הרב ברנד, הסוגיה איננה סוגיה פוליטית אלא סוגיה הלכתית מובהקת. את ההתעלמות של הממסד הרבני מהנושא הוא תולה בקושי לשנות הרגלי מחשבה ישנים. "יש קושי לשנות גירסא דינקותא, וכל זמן שלא היה שום אפשרות לעשות ע"פ דרך הטבע, אז מדברים שמשיח יעשה הכל, אבל כשזה יהא ניתן לקיים ע"פ דרך הטבע יש חיוב לעשות, אבל קשה לשנות את הגירסא דינקותא בזה".

בצד אלו שמתעלמים ומתחמקים מהסוגיה, קיימים רבנים שמנסים להשיב לטענות ולהצדיק את חוסר המעש בנושא. רבים משתמשים באמרת ה"חתם-סופר", שנהפכה מאז לעיקרון הגישה האורתודוכסית-שמרנית, "חדש אסור מן התורה בכל מקום", בכדי לטעון כי בנין הבית בידי אדם הוא דבר שלא שמענו עליו מעולם. הרב ברנד מתקומם לשמע הדברים הללו. הוא רואה בהם לא שמרנות מבורכת אלא קיפאון וחוסר יכולת לבחון את חיינו כיום לאור דרישות ההלכה: "וכן נכנס האימרא של הח"ס "חדש אסור מן התורה בכל מקום" שלא לעשות דברים חדשים, אבל באמת הדברים לא מובנים כלל, שהרי הח"ס בא ללחום נגד כת הרפורמים שבאו לעקור את התורה ולא נגד אלו שבאים להקים את התורה, וכן הרי הח"ס הוא זה שתמך בעיקרון ברעיון של הקרבת קרבנות, (כמובא באריכות בתשובת חתם סופר ח"ב ס' רל"ו)".

הרב אוירבעך: "כולם שמרנים ולא ירצו לשמוע דבר חדש"

הרב ברנד, תלמיד חכם עצום ואיש מחשבה, קובל על הרוח שנושבת בחשיבה ההלכתית של ימינו. הוא רואה אותה עומדת במקום, ניזונה מדעות קדומות, ואינה מסוגלת לחזור אל המקורות ולשאוב מהם פסיקות הלכתיות משמעותיות. בעיניו, דברים אינם "חדשניים" חלילה, אלא כל כולם מבוססים על המקורות הקדומים ביותר שלנו. ביטויים לגישה הרווחת הזו הוא מוצא גם בעוד תחומים. המציאות שבה פתיל התכלת לא נתקבל בקרב כלל הציבור, למרות שהוא התגלה בזמן האחרון, היא תוצאת נוספת מחשיבה הלכתית שקופאת על השמרים.

בענין זה הוא מספר סיפור מפתיע מהגאון ר' שמואל אויערבך שליט"א: "וידוע שבמצוות תכלת שנתגלה בזמן האחרון, היינו ארגמון קהה קוצים, חלזון הפורפורא, (ולא הדיונון שהוא תכלת של האדמו"ר מרדזין) גדולי ישראל ע"פ רוב לא מקבלים זה, אף שיש ראיות ברורות לזה. ושמעתי שהרב אליהו טבגר שהוא בעל התכלת של דורנו, שהקים את המפעל אגודת פתיל תכלת, שהוא תלמיד רב שמואל אויערבך שליט"א, הלך אצל הרב שמואל אויערבך לבקש ממנו שימליץ בעדו שהוא ירא שמים כדי שיוכל להביא את הראיות שלו לפני גדולי ישראל שזה התכלת האמיתי, וענה לו הרב שמואל שליט"א, "אין לך כלל ללכת אצל גדולי ישראל, כי הם לא ירצו כלל לדבר אתך על זה כי כולם שמרנים ולא ירצו לשמוע דבר חדש, אתה צריך לעבוד מלמטה (היינו אנשים או ת"ח פשוטים שהם לא בגדר גדולי ישראל )".

לדבריו, הוא אינו היחיד. ישנם רבים שחושבים כמותו, אך מפחדים. הלחץ החברתי גדול מדי, והם מעדיפים להמנע מהתבטאויות מרעישות. "צריך להוסיף כאן, שמי שחושב אחרת וסובר שצריך לעשות פעולות טבעיות, הוא נרדף גם מגדולי ישראל אחרים, על כן אף שיש בודאי גדולי ישראל שחושבים שצריך לעשות פעולות טבעיות לקידום הגאולה, אבל מפחדים שיפסלו אותם, ועל כן כדאי להם לשים היד על הפה ולשתוק. וממילא בענין זה קשה לדעת מי חושב כך ומי אחרת מכיון שיש פחד של להיות נרדף. ואם אחד כן מדבר, אז כבר יש כבר מספיק אנשים ועיתונים שיורידו אותו מלהיות גדול בישראל, וממילא מי שרוצה שהציבור יחשוב אותו כגדול בישראל, כדאי לו לשתוק בענינים אלו".

תוכן שאסור לפספס
87 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
30
אמן יהי רצון שיבנה בית המקדש במהרה הגיע זמן גאולה ב"ה מחכים ומצפים--- יהי רצון שהערבים יפנו את מקום קודשינו ברצון.
שי
29
מי שמנסה להטעות ולהכריז כי הגרש"ז אויערבך זצ"ל היה בעד הקמת בית-המקדש השלישי בידי אדם, צריך לערוך הטבת חלום ו/או ללכת דחוף לפסיכיאטר, הואיל והדברים הזויים ואינם אמת. משל למה הדבר דומה ? ידוע כי הגרי"ח זוננפלד זצ"ל זי"ע. בכל פעם שהיה צורך במתן גט לאשה (דבר נדיר בתקופתו), היה מכריז בפני ביה"ד ואומר
אביגדור לוי
"ואני אהיה לה נאום ה' חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה". חזק וברוך,אבי-גדור משבט לוי."חיגרו איש חרבו על יריכו" במלחמתה של תורה,מפחד ב"לילות".
shlomi052
תסלחו לי זה כמעט קראות לפי זה תוכלו לפרש שה' הוא אש ממש שהרי כתוב "ואני אהיה לה נאום ה' חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה". וכנ"ל על ענין העליה בחומה והקמת בימ"ק שגדולי ישראל במשך הרבה דורות דנו בהם וחלקם במפורש פסקו כך ובכל אופן הדברים הללו אינם מעיקרי האמונה.
עקיבה
כמש"כ,"הלא כה דברי כאש נאום ה'".ובעוד מקומות שהשכינה נקראת אש. לגבי העליה בחומה,אתה צודק.אלא שכאן זה גם דחיקת הקץ,בבחינת "ולא תאכלו ממנו נא".ולא כמו שאמר חיים מ-29,וזה לשונו: (לכל מי שמצפה לממשלה חרדית... שאגב, הם האחרונים שירשו לבנות את ביהמ"ק)ח"ו לחשוב כך.
shlomi052
והוא אחד מע"ב שמות בשם המפורש.("אני והו הושיעה נא")
shlomi052
28
"הוא מספר סיפור מפתיע מהגאון ר' שמואל אויערבך שליט"א: "וידוע שבמצוות תכלת שנתגלה בזמן האחרון, היינו ארגמון קהה קוצים, חלזון הפורפורא, (ולא הדיונון שהוא תכלת של האדמו"ר מרדזין) גדולי ישראל ע"פ רוב לא מקבלים זה, אף שיש ראיות ברורות לזה. ושמעתי שהרב אליהו טבגר שהוא בעל התכלת של דורנו, שהקים את המפעל אג
שונה הלכות
כן,בכנרת.זה רשב"י,לא צחוק.
האור המאיר
שמעתי שהוא שמח ממי שהולך עם תכלת אולם הוא בעצמו אינו הולך שהרי הוא אחד מגדולי ישראל וגדולי ישראל אינם הולכים עם תכלת כפי מה שהוא בעצמו אמר שגדולי ישראל אין עושים דברים חדשים
יצחק ברנד
אומרים שלא ללכת עם תכלת.עיין עוד בשו"ת "ישכיל עבדי".גם הבבא סאלי אמר כך.זה מה ששמעתי מחתנו,הרב יהודיוף זצ"ל.
shlomi052
27
ופוקד את הר קדשנו מזמן לזמן, שעצם נוכחותו על הר קדשנו מהווה מחאה על גירוש כבוד השכינה הקדושה מהר קדשנו וחילול מקום מקדשנו על יד הישמעלים, שהפכו את הר הבית לפרק שעשועים ומשחקי כדורגל רח"ל, עתיד לתת את הדין על כך, והשכינה בוכה שכחוני בניי, שכחוני בניי, אוי לו מיום הדין אוי לו מיום התוכחה.
גוטפרב
26
גם אם היתה אפשרות טכנית לבנות בהמ"ק, בלי עימות עם העולם הערבי והממשלה היתה נותנת אישור, מי שהיה מתנגד אלו החרדים, כי מצפים שזה ירד מהשמים ואנו עדיין בגלות וכל השטויות האלה.
אשר
בניינא דקוב"ה זה בניין שיבנה הקב"ה וכן רשי ותוספות במסכת סוכה דף אז כדאי ללמוד לפני שמגיבים ומה שגדולי ישראל אחרונים פסקו אנחנו חייבים לקיים ספר דברים פרשת שופטים!!! וכל העובר על דברי חכמים חייב...
כלטוב
בירושלים של מטה כך כתוב בחז"ל קודם בידי אדם אח"כ בידי שמים וכן פסק הרמב"ם ז"ל והסבירו המפרשים שכוונת הזהר שמקדש של מעלה זה כמו נשמה לגוף של מקדש שלמטה וזאת התורה לא תהא מוחלפת.
בן צור
ישראל,(ע"י פירושו והוראתו של משיח) את המקדש הגשמי,ואח,כ ירד הרוחני מן השמים,ויתלבש בו.
shlomi052
אם אתה חושב שאתה חכם יותר מכל החכמים שהיו במאה וחמישים שנה האחרונות שפסקו לא לעלות להר הבית ולא לבנות בית מקדש אליך התכוונה התורה אם יגידו לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימיןוכו' אבל כולם מכירים אנשים מהסוג שלך גם אם יבוא משה רבנו ע"ה זה לא יעזור!!!
פרלה
בס"ד הוא לא אמר שצריך לעלות עכשיו להר הבית ולבנות את בית המקדש... הוא אמר שצריך להבין שברמה העקרונית יש חיוב על כל יהודי לבנות את בית המקדש גם לפני ביאת המשיח. יכול להיות שיש דברים שמעכבים עכשיו את הבניה, וצריך למצוא להם פתרון. אבל החובה עדיין קיימת לפי דבריו.
יוחאי
אמרו שהם יודעים את התורה והיו נגד משה ונגד הקב"ה שאמר "ועשו לי מקדש", וגם המרגלים אמרו לא נעלה, בירושלמי כתוב רק אם יגידו על ימין שהוא ימין אבל לא על ימיו שהוא שמאל, וזאת התורה לא תהא מוחלפת,
תגובה לפרל
כדי להבין את המבט האמיתי על הגלות, כדאי לצטט: סיפרו למרן הרב מבריסק זצ"ל שמישהו בא לשאול את החזו"א זצ"ל כיון שאותו אדם רגיל זה עשרות שנים לומר תיקון חצות, האם עם קום המדינה עדיין יש להמשיך. החזו"א חייך ותו לא. אמר הרב מבריסק: אני מתפעל מהסבלנות של החזו"א שמסוגל לסבול שוטה כזה, שקם שלשים שנה כל לילה
חרדי שפוי
ולא משנה מה הסיבה, הגלות זה השכינה ולא איואן הגוי, את העיוותים שלמדת בישיבה אל תביא כראיה, שוטה שבעולם, כולם יודעים מה דעת הרב מבריסק והרבי מסטמר, יש גדולי עולם שחושבים אחרת,
אשר
25
בדיני לשון הרע יש עניין לא לדבר בשבח יהודי בפני שונאו -כי בסוף הכל יתהפך לחובה -נדמה לי שזה אותו הדבר כאן מה לנו לדבר על עלית להר בפני מי שלא התחנך על הנושא !
דורש אמת
24
יש לנו גדולי ישראל לדורותם שפסקו לא לבנות בית מקדש ולא לעלות להר הבית! ולא כל פרחח מהציונות הדתית והדומה להם שנקרא "רב" יקבל במה! הדתלי"ם המסורתים לא חשבו על זה שיבנה בית המקדש יצטרכו לקיים תרי"ג מצוות הם ממש סותרים את עצמם!
פרלה
בס"ד מחילה ממך, אך את מוציאה שם רע לציבור שלם. דבר ראשון, את יוצאת מנקודת הנחה שהציבור הדתי לאומי לא מקיים מצוות, וזה בודאי לא נכון. דבר שני את מדברת לשון הרע, אז מה זה אומר על קיום המצוות שלך? דבר שלישי, מי הם גדולי ישראל? כל אחד חושב שהרבנים שלו הם גדולי ישראל.... בכל מקרה, את אומרת הזוי על דבר
יוחאי
כתוב בפרשת דברים תמים תהיה עם ה' אלקיך אומרים לך לא לעלות ואתה מתחכם ואתה בטח לא חושב שהרבנים הסרוגים שלך נחשבים גדולי ישראל!!! ולגבי לשון הרע תראה מה אומר הרמב"ם על הרפורמים מעוותי התורה הקדושה!!!
קדמוני
בס"ד אני מתחכם???? אני דווקא פוסק כמו הרב משאש זצ"ל שפסק שאסור לעלות להר הבית. ממש לא אמרתי שצריך לעלולת להר הבית. בסך הכל אמרתי שהיא מוציאה שם רע על ציבור שלם. היא עושה הכללות נוראיות שלא קשורות למציאות. הסרוגים לא מעוותים את התורה. חוץ מזה שבכלל הרב ברנד לא נמנה על ציבור הסרוגים. ואתה אומר לי להת
יוחאי
איך זה שאתה לא יודע? אולי תברר? הגיע הזמן שתדע!
אברך יקר
בס"ד כל העולם?? מעניין שיש בזה מחלוקות רבות. צא ושאל וראה שיש כאלה שמחשיבים חכם אחד לגדול הדור בעוד אחרים מחשיבים אותו לעוד חכם...
יוחאי
23
הרי דנו בזה אחרונים וביניהם רעק"א וחת"ס, ויש בזה סברא מיוחדת של מהרי"ל דיסקין. לא צריך יותר מזה, שלברנד את את ההבנה הפשוטה שרק לומר צריך להילחם עם הערבים" זה ממש בבחינת "רודף" ועוד בזמן שהוא מוצג כתלמיד חכם גדול. אולי בתשעה באב הוא לא לוקח כ.
יהודי
22
מה כותב הרמב"ם בהל' מלכים אם לא שמשיח בונה בית המקדש,למאן דאמר.וי"א שירד מהשמים.כמש"כ,"מקדש ה' כוננו ידיך".כך או כך,ממתי בני אדם יכולים לבנותו כשאף אחד אינו יודע ואינו בקי בתבנית בית שלישי המובא בס' יחזקאל כפי שאמרו כל גדולי ישראל לדורו-תם... גם ירבעם בן נבט ודואג האדומי היו ת"ח עצומים.אז מה? לא הרא
האור המאיר
בסיום הרמב"ם ישנם "פרקי משיח" -ובהם תפקידים שעליו לעשות במידה ואף אחד אחר לא יצליח לעשות ובהם חיזוק וקימום כל מצוות התורה כגון שמיטה ויובל ובכלל "ולחזק בדקה" אין כונתו לומר שמי שיכול לחזק איזו מצוה שתהיה אסור לו לעשות כי הוא לא המשיח (למשל היהודי כהן) אלא שאלו הדברים שאם עד אליו אף אחד לא יעשה אז מא
עקיבה
21
מפיצי תורת המקדש בדור. יהודי גאון וצדיק אשר כל ימיו כואב את נשמת כנסת ישראל ואת קיומם של כ-ל תרי"ג מצוות על כל חלקיהן ללא השארת "שרידים ופליטים". ויישר כוחו של הגאון הרב ברנד שליט"א אשר נושא בעול הפצת תורת המקדש הרבה ומעורר לבניין ביהמ"ק במהרה.
ירושלם
20
לכדי כלום. בית המקדש לא יפול מן השמים משום שנפסקה הלכה כגדול הפוסקים של כל הדורות לא הוא רבינו הרמב"ם שייבנה על ידי עמ"י. וחובת ההשתדלות מוטלת על עמ"י. ולתגובה 1 כלום שכחת מימרא דאבות (ד,ה): "רבי ישמעאל [ בנו ] אומר, הלומד תורה על מנת ללמד, מספיקין בידו ללמוד וללמד והלומד על מנת לעשות, מספיקין בידו
אברך
19
אין כזה דבר מצוה בתרי"ג מצוות שנעשים משמים, מה שכתוב שירד משמים זה כמו נשמה לגוף כמו שכתוב אצל שלמה המלך והבית בהבנותו שעזרו לו משמים, וכן כתב הרמב"ם הלכות בית הבחירה פרק א' מצווה לבנות בית לה' ולא כתב שירד משמים בית מקדש,
ווייברג
18
וי"א (רש"י ותוס') שירד מן השמים. השיטה שאנו נבנה אותו לא נתפרשה בשום מקום - ודבר כזה אומר דרשני! וזה מעשה רב הכי גדול! מה היו הראיות של הרמב"ם איני יודע, אולם ברור שידע מכל המקורות שהובאו כאן מהגמרות ומדרשים ואף על פי כן! פסק מה שפסק ואין חולק בדבר! וממילא הלכה כמותו! ביהמ"ק השלישי אינו בנינא
חיים
אחד אינו יודע איך שיהיה,עד שיהיה.וזה בגלל המחלוקות שיש בין הש"ס,המדרשים,והזהר.(ויש לי ראיות שרש"י והרמב"ם ראו את הזהר.הרמב"ם,לקראת סוף ימיו.)מה גם שאי אפשר לבנות כידוע, שאין אחד שיכול להבין את ההסבר המסובך והקשה של בית שלישי בנבואת יחזקאל הנביא.אז על מה מדברים פה,עוד לא הבנתי את הרב הזה,במחילה מכבוד
shlomi052
ביחזקאל."כה תאמר לבית ישראל".אלא ששוב,איש אינו יודע לפרש את הכתובים שם,איך לבנות.וכבר אמרנו שיש מחלוקת אם אנו,או ירד מן השמים. טומאה הותרה בצבור,לענין קרבנות,זה כשבית המקדש קיים.אבל לבנות בטומאה,זו שאלה מעניינת.שהרי דבר זה לא הוזכר לא בימי שלמה ולא בבית שני ע"י רשות כורש.אלא שממילא,לשני הדעות,זה לא
shlomi052
17
לא לשמוע בקול גדולי ישראל? אלא בקול מי?
משה
16
מיששנו את ה"חורבן" בידיים לעומת ה"פאר והדר" (והמיזוג!!!) בכותל המערבי, הבנו מה זה נקרא "ציון שדה תחרש", הבנו מה זה נקרא חורבן בית מקדש באמת, הבנו מה זה נקרא עבדים משלו בנו, אוי לעניים שכך רואות, אוי לנו אוי לעמנו. חוויה עצומה בכל קנה מידה, חובה לכל יהודי.
שיינדליס
15
שמועילים לבניין הבית, כתוב שאין ירושלים של מעלה נבנית עד שתבנה ירושלים של מטה, זה דבר שכתוב במפורש, וזה בוודאי בידינו לבנות עוד ועוד בית ולגאלו מהישמעאלים, זהו דבר שבידינו וחז"ל כתבו אותו במפורש. בעניין בניית בית המקדש בעצמו אשמח לראות את הראיות ההלכתיות, ויהיה זכות למי שימציא לידינו את הכתוב בעניין
אני יהודי
בענין בנין בית המקדש לפני משיח וע"י בני אדם הדבר מבואר בין בבבלי ובין בירושלמי שבית המקדש יש אפשרות שיבנה לפני משיח בבלי ע' מגילה יז: תפלה מנא לן? דתניא: שמעון הפקולי הסדיר שמונה עשרה ברכות לפני רבן גמליאל על הסדר ביבנה. וכו' ומה ראו לומר קיבוץ גליות לאחר ברכת השנים - דכתיב (יחזקאל ל"ו) ואתם הרי
יצחק ברנד
אעבור על הדברים בישוב הדעת. תודה!
אני יהודי
14
האם לבנות את הארון לפני שספר התורה מוכן?? כלומר עמ"י ראויי??
יעל
תפילין???? מה שונה?
תפילין?
13
בענין בנין בית המקדש לפני משיח וע"י בני אדם הדבר מבואר בין בבבלי ובין בירושלמי שבית המקדש יש אפשרות שיבנה לפני משיח בבלי ע' מגילה יז: תפלה מנא לן? דתניא: שמעון הפקולי הסדיר שמונה עשרה ברכות לפני רבן גמליאל על הסדר ביבנה. וכו' ומה ראו לומר קיבוץ גליות לאחר ברכת השנים - דכתיב (יחזקאל ל"ו) ואתם הרי
יצחק ברנד
12
ככה? הסאטמאר רוב לי פחד מאף אחד ואמר וכצב דברים ברורים לכל מי שרק רוצה להסתכל בספריו.
sandalin
ולא, איננו רוצים להסתכל בספריו. יש שם הרבה לשון הרע!
אברך
11
גם אם מחר יורד המקדש משמים, תחל מלחמת עולם אצל החרדים. מי יהיה הכהן הגדול, אשכנזי או ספרדי, ליטאי או חסיד? ואולי שנים כמו ברבנות אשכנזי וספרדי. איזה הכשר יהיה. כל שנה שוחטים 400000 ראשי צאן, מדובר במליונים רבים, הבד"ץ לא יוותר לבית יוסף, וכן האחרים, ואם יהיה כהן גדול ספרדי, האשכנזים יבנו להם בית מקד
דן סגל
10
עם ישראל סבל רבות ממטורפים כאלו!!!!
אבי
9
ממשלה כזו???? הרי הרמב"ם כבר כותב היטב בהלכות מלכים ומלחמות איך, אם לא נזכה לנס, תהיה גאולה בידי אדם. והוא כותב שתהיה "ממשלה חרדית", אם לתרגם את דבריו למושגים עכשויים. וכאן הבן שואל: הרב ברנד, כבודו לא חושב שהוא הקדים קצת את המועד??? ייקח עוד אי-אלו שנים עד שנוכל להקים ממשלה כזו. אודה לכל מי שיבי
הרמב"ם אמר קודם
בס"ד שצריך שתהיה קודם כל ממשלה שתשמור תורה ומצוות. זה לא קשור. כל העניין שלו הוא לבוא ולהגיד ברמה העקרונית שבניין בית המקדש היא מצווה שמוטלת על עם ישראל והיא לא תלויה בביאת המשיח...
יוחאי
8
מציג מראה מול הציבור החרדי שאכן קופא על שמריו. הדברים מגיעים עד לעיוות דברי תורה ויש דוגמאות לרוב.
מיזרוחניק
7
דברים יפים אבל מה יעשה עם התוס' בשבועות דף ט''ו ע''ב שהבית השלישי ירד בעצמו באש מן השמים ומה יעשה עם זה שאין לנו פרה אדומה וכ''ש שאין לנו אפרו של משה שצריכין לערב לתוך האפר הפרה ובכלל לא שייך לבנות במקום הטומאה לפני שמשיח יבוא ויסיר משם המסגד וא''כ אז כבר יסדר משיח את בית המקדש בב''א
אחד
6
אם על של אדמור מראדזין שהלך אצל כל גדולי ישראל והוא עצמו היה גדול בענקים לא קבלו ממנו וממילא לכל הפחות אנו מצווים בלא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל אחרים על אחת כמה ... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הרבני
5
אם זוג בריא יכולים להביא ילד לעולם בצורה טבעית, למה להם לפנות לטיפולים? ואם האשה מתעקשת דווקא בטיפולים ולא בצורה טיבעית, אז מה זה אומר עליה? כמה תשובות: 1~או שנתנה עיניה באחר, 2~או שאיננה אוהבת את בעלה, 3~או שהיא חולת נפש. בכל אופן בין כך ובין כך משהו לא בסדר איתה. אם הרב קורא את זה, אני מקווה שהוא
פפ
מר פפ אתה מדבר שטויות במחילה מכבודך. הדרך הטבעית להניח תפילין היא לקנות תפילין ולהניח אותם, ולא "לחזור בתשובה", והדרך הטבעית שייבנה בית המקדש היא ללכת ולבנות אותו, ולא לחזור בתשובה. לחזור בתשובה תמיד צריך בלי קשר לבית המקדש, אבל את בית המקדש פשוט צריך לבנות.
בני
שלך.הסופר סת"ם שכתב,הוא כנראה סתם סופר שלא שם לב ודילג על המלים "ונה-פוך הוא" וחזר לפוך שלו...לקיים מה שנאמר, "והי-פוכ-יהם בגולם".(עיין ברטנורא,אבות,ז',ה') כתב הרמב"ם בהל' תשובה,שמי שחושב שיש מציאות לגאולה ללא תשובה,הרי הוא.... (עיין בן ארצי...)
האור המאיר
שאצלך חזרה בתשובה זה אומר רק שבת תפילין כשרות וכו' הדברים המצויים היום קשה לך להבין שמצוות בנין בית המקדש היא מצווה מתרי"ג מצוות בדיוק כמו ציצית תפילין שבת וכו' וכו'. אין קדימות במצוות אי אפשר להגיד ליהודי שלא שומר שבת שלא ידבר על תפילין עד שלא ישמור שבת הרי זה הבל הבלים. כל התקדמות שיהודי עושה זה ט
מיזרוחניק
עיין בתשובות מהרי"ו(מהר"י וייל)למהר"ש,חושן משפט,סימן ג'. ובסמ"ע זה סעיף קטן יג.(עיין שם,מה הוא כותב לו על בעלי בתים.)
shlomi052
של ה"צופר" שלך,ויזוז הצידה...
"שוטר תנועה".
טבעי אצלך זה נקרא תפילות?? האשה שרוצה טיפול היא משולה לאלו שמחכים שבית המקדש ירד מן השמים! יש מצווה ברמב"ם לבנות את בית הבחירה. מה נראה לך יותר טבעי? נראה לי שהגלות קצת שינתה אצלך את המחשבה.
עמ"י חי
זה אתחלתא דגאולה.ממילא הסתיימה הגלות...לפחות ברובה. שהרי היום איש איש תחת כרמו,כמו משה כרם למשל,ותחת תאנתו,"כי ת(ו)אנה הוא מבקש" לאמר גם "הלל רשע על תאות נפשו" לאכול ממנו נא ביום העצמות של ד"ר מנגל('ה) הציוני...יען כי "נפש רשע אותה רע". יש רמב"ם עכשיו עם אותיות גדולות ששם כתוב מה שלא הספקת לראות ב"ק
shlomi052
4
"חידושיו ההלכתיים" לא נולדו היום. 1944 שנה מהחורבן, ואף אחד מגדולי ישראל עדיין לא עשה זאת. אנו לא מסכימים לשום תחליף, אנו רוצים מקדש של אש שירד מן השמים, בעת ביאת משיח צדקינו במהרה בימינו אמן. אל תציע לנו תחליפים, שיגרמו לפתרון האמיתי לחמוק מתחת ידינו.
יהודי פשוט
בהלכות בית הבחירה. זו מצוות עשה לבנות בית מקדש. אלה לא חידושים הלכתיים שלו.
עמ"י חי
3
אני לא מבין איך זה עובד הרי יש תורה אז איך התורה משתנת בגלל כסף אייך עסקנים משתלטים על רבנים אייך איפה היראת שמיים אני למדתי את הנושא ומאוד לא מבין איך קורים כאלו דברים אייך
שיוף
2
הסיפור על ר' שמואל אוירבך שליט"א נראה מופרך מתוכן, כנראה השומע או אחר המוסרים ממנו לא הבין את התשובה! לעצם הענין, כבר נתבאר לנו [עי' בני יששכר ועוד], שכל מי שמקיים רצון ה' בתכלית, לומר תורה בעיון, מתפלל כראוי, ועוסק בעבודת המידות כמו שצריך, בונה נדבך בבית המקדש! את בית המקדש בונים אברכי הכוללים לו
שמרן
הרב התיר לתלמיד מובהק- רב קהילה לעלות עם הקהילה שלו להר הבית כרצונו על אברכי הכוללים נאמר "ותופסי התורה לא ידעוני" לזה התכוון הנביא. אין תורה בלי ארץ. מטרתנו לעשות נחת רוח לקב"ה לבנות לו דירה בתחתונים לא רק ע"י התורה אומנם היא מדריכה אותנו "בהתהלכך תנחה אותך..."
ישראל
ברור שבגלות שאין אפשרות אחרת, אז צריך למצוא דרשות.. ולמרות שדברים אלו נכונים לגמרי אבל אנחנו מחוייבים גם לעשות! לא ייתכן שאם נאמר שפעם לא היו 4 המינים מצויים אז היינו אומרים שמי שרצה לעשות מצווה זו מעלה עליו כאילו עשאה. זה נכון לגמרי. אך מה יהיה שיש לו אפשרות להשיג והוא רוצה אך לא קונה??
עמ"י חי
עפר לפיך הטמא.
יהודי גלותי
1
הרמבם כותב שמשיח יבנה מקדש במקומו ויתכן שכל פרט בהעיקר של ביאת המשיח מי שמסתפק בזה יש לו דין כופר ורק בגלל זה שוה להיות שמרני ולא ללכת אחרי כל רב שאפשר שפספס משהו עיקרי (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איימיצער
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי