כיכר השבת

האם מנהג החלאקה מקורו באיסלם?

האוכל ארוז, התיקים מוכנים, הציוד כבר ברכב. זהו, סוף סוף הגיע הרגע המיוחל – יוצאים לדרך! התנועה זורמת על מי מנוחות, הטמפרטורה די סבירה [הודות לנדיבותו של המזגן], ואז זה קרה.. שאלה שלא יכלנו לעמוד נגדה נזרקה לחלל הרכב – מה מהות ומקור מנהג החלאקה, שעבורו אנו טורחים כל כך?

| 22 | כיכר השבת |
חלאקה, מנהג מוסלמי?
חלאקה, מנהג מוסלמי? (צילום: פלאש 90)

תכונה בבית, שמחה מעורבת בלחץ, היום נוסעים לחגוג למוישל'ה את "טקס החלאקה" במירון – בהילולת רבי שמעון בר יוחאי!

האוכל ארוז, התיקים מוכנים, הציוד כבר ברכב. זהו, סוף סוף הגיע הרגע המיוחל – יוצאים לדרך!
התנועה זורמת על מי מנוחות, הטמפרטורה די סבירה [הודות לנדיבותו של המזגן], ואז זה קרה.. שאלה שלא יכלנו לעמוד נגדה נזרקה לחלל הרכב – מה מהות ומקור מנהג החלאקה, שעבורו אנו טורחים כל כך?

מקור מנהג החלאקה

מבחינה היסטורית, המנהג חדש יחסית, והוא מובא לראשונה לפני כ-450 שנה, בשו"ת הרדב"ז [בחלק ב' סימן תר"ח] שכתב שהיו שנהגו לנדור לגלח את הבן בקבר שמואל הנביא ולתת משקל השיער לצורכי המקום, להדלקת נרות וכדומה. אומנם לא הזכיר מקור לדבר, וגם לא גיל מסויים לתגלחת זו.

הרב חיים ויטאל [שער הכוונות לענין ל"ג לעומר בדרוש י"ב בעמוד קכ"ז ד"ה "ענין וכו'", וכן בפרי עץ חיים בשער ספירת העומר פרק ז' בד"ה "מע"ח"] מעיד שהאר"י ז"ל היה משתתף בהילולת ל"ג בעומר במירון וכתב ש"הרב רבי יונתן שאגי"ש העיד לי שבשנה האחרונה קודם שהלכתי אני אצלו ללמוד עם מורי ז"ל [האר"י], שהוליך את בנו הקטן לשם עם כל אנשי ביתו, ושם גילחו את ראשו כמנהג הידוע, ועשה שם יום משתה ושמחה כו' וכתבתי כל זה להורות כי יש שורש במנהג הזה".

ישנה דעה שהמנהג לערוך חלאקה במירון מקורו במנהג לעלות לקבר שמואל הנביא ביום פטירתו [כ"ח אייר], ולגלח שם את ראשם של הקטנים ולתת כסף כנגד משקל השערות לצורך תחזוקת המקום או לעניים. בעקבות מניעת השלטונות העות'מאניים (בשנת ה'ש"ל) להגיע למקום, העבירו את המנהג צפונה, להר מירון, ושם המשיכו את הטקס בל"ג בעומר על קברו של הרשב"י.

חלאקה, מנהג מוסלמי?

טענה נוספת, מקורו של המנהג הוא בכלל מהמוסלמים שהיו עולים לקברי קדושיהם ולגזוז שם את שערות הילדים, ומכאן אף הגיע שמו [חלק בערבית פירושו גילוח], והועתק בימי הביניים על ידי יהודי ארץ ישראל. אכן, היו שהתנגדו למנהג זה מחמת שהוא מ"חוקות הגויים", או מפני שאינו ראוי על פי הקבלה.

בפועל, המנהג היה נפוץ בקרב הספרדים בארץ ישראל, ואילו האשכנזים לא נהגו בכך עד שהחסידים בארץ ישראל [שנת ת"ר בערך] החלו לנהוג בכך. מאוחר יותר התפשט המנהג גם לקהילות הקודש בתפוצות.

מנהגים שונים מצאנו בדבר גיל הילד בזמן מעמד החלאקה: תשעה חודשים [מרוקו], שנתיים [גור, סקווירא ועוד], ארבע שנים [מנהג א"י כמובא בכתר שם טוב ועוד], חמש ויותר [מנהג הספרדים בירושלים כמובא בשלחן גבוה ועוד], שש או שבע [המנהג במירון בשנת תרכ"ז כפי שהעיד החכם אברהם רוזאנס].

בכדי להעניק למנהג זה משמעות רוחנית, הדגישו תלמידי האר"י את השארת פאות הראש לקטן, כפי שנראה מתוך התפילה הנקראת במעמד החלאקה "ובזכות מצות פאת הראש, שציויתנו בתורתך לא תקיפו פאת ראשכם וכו'".

משמעות זו מתקיימת בתספורת הראשונה של הילד, ולאו דוקא בגיל שלוש. וכן כתב השערי תשובה [או"ח, תקל"א, ס"ק ב'] בשם גינת ורדים [קונטרס גן המלך סי' ס"ב]: "מותר להשהות שמחת התגלחת שעושין לקטן כדי להגדיל השמחה במועד ומצוה נמי איכא בכך [ומגלחין על ידי ספר ישראל] וכו' ע"ש. והענין של שמחה הוא מנהג ארץ ישראל גם כן שעושין שמחה בתגלחת הראשונה של קטן שמחנכין אותו במצוה להיות לו פיאות הראש". ומציין גם לדברי רבי חיים ויטאל הנ"ל.

נתנו טעם לגיל שלוש: רק מגיל זה הילד בשל ללימוד תורה [כמו שמצאנו באילנות שנחשבים ערלה בשלוש השנים הראשונות].

כמו כן, בשנותיו הראשונות מרוכז התינוק בצורכי גופו בלבד, ורק מגיל שלוש מתפתחת תודעתו הסביבתית. גידול השיער מסמל את הגנת האדם מפני השפעות חיצוניות, וגזיזת השיער מבטאת את היציאה מתוך האני האנוכי והתחברות עם העולם הסובב.

על פי זה, דווקא גזיזת השערות והפיכת הילד מאיש שעיר (עשו) לאיש חלק (יעקב), יש בה כדי לסמל את כניסתו של הילד לעולם התורה - עולמו של יעקב. כך יש בידנו מקור נוסף למושג "חלאקה" - מלשון המקרא "ואנוכי איש חלק".

מנהגים ותפילות רבים נקשרו ונוספו במהלך הדורות למעמד החלאקה. יש שנהגו לתת צדקה בו ביום, ויש שנהגו לתת כמשקל השערות בזהב או בכסף, ואחר כך מברכים על מזונות וכדומה ושרים ומהללים לבורא עולם.

כמו כן, יש המלבישים את הילד בציצית חדשה, ומברכים אותו ורק אחר כך מכבדים תלמיד חכם לגזור ראשון משערות הילד, ולאחר מכן מכבדים את קרובי המשפחה בכך.

יהי רצון שיזכו כל הילדים לעלות במעלות התורה והיראה, ולעשות נחת רוח להוריהם ולאביהם שבשמיים.

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
7
למה לחבוש כובע זה לא מנהג הגוים? וחוץ מזה ר' חיים ויטאל מזכיר את זה רבו של החי"דא אין לי ספק שהמקור מהיהדות! לעומת כובע (וחליפה) שמקורם ב100 שנה האחרונות, זה כן מנהג הגוים!!!
בן תורה
6
החלאקה בוודאות מקורו בערבים, והשם הערבי יוכיח. השטריימל מקורו במונגולים שכבשו את אירופה, וחובשים כובע זה עד היום. החולצה הלבנה, המעיל השחור והמגבעת השחורה, מקורם בלבוש הגויים באירופה, וכת האיימיש הנוצרית תוכיח. היידיש מקורה בשפה הגרמנית. הלחנים החסידיים מקורם בכנסיות באירופה, כמו הפיוטים המזרחיים המ
דן סגל
5
ירושלמי בבקשה תפסיק לבלבל במוח! לא קיים תוספות שכזה במיקום שציינת. וכן ענין חלאקה לא מוזכר באף תופסות!
בחור ישיבה
מסלף מה שכתוב שם. שם מדובר על איסור גילוח הפאות ודנים אם האיסור דווקא בתער או גם בשאר כלי גזירה.על זה אומר שם התוס', שאפילו בילד קטן כשמספרים אותו צריך להחמיר גם על כלי גזירה אחרים ולא רק בתער. אין לעניין שם שום קשר לחלקה.
יוני
אולי זה כדאי ללמד לקרוא
ירושלמי

הצגת כל התגובות

4
כבר מוזכר מנהג זו בדברי תוס' בנזיר מא: בד"ה השתא
ירושלמי
אם הקפת הראש אסור דווקא בתער או גם במכשירי גזיזה אחרים. בעניין זה אומר התוס, שאפי' לגבי ילדים קטנים מחמירים שלא להקיף את הראש בכל סוגי מכשירי הגזיזה ולא רק בתער. הרי הציטוט - נזיר דף מא/ב "ומיהו צריך ליזהר שלא ליטול פאת הראש אפילו במספרים דשפיר איקרו כעין תער וכן נהגו העולם כשמגלחין התינוקות לשייר ב
יוני
פתחתחי ואכן בסוף הדיבור הוא מובא שנוהגים לגלח ראש התינוקות
ירון א
3
הגויים מהכובע שעל הראש (שטריימל/ברזלינו/מצנפת וכדו') עד סוג הנעלים. כעת גם מנהג החלקה. אולי מישהו יסביר לי מה אצל החרדי לא חוקות הגויים?!
נתי
קונפסט שהינו גם יהודי וגם של גויים שהחרדים לא מאמינים בו
klozone
2
כתבתם מאמר נפלא, אבל האם אפשר להביא מקור שזה היה נהוג אצל המוסלמים, כתבתם רק יהודי ארץ ישראל
שמואל
1
לצורך הגנה מפני עין הרע. מטעים אותה לחשוב שמדובר בבת ולא בבן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שלומית
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי