הלכה ומדע

סוד הגרעין – הקשר המסתורי בין הגרעין לפרי האבוקדו

פרי האבוקדו הוא ללא ספק מלך המטבח בחג הפסח אשר כל השנה נקשרים בשמו מיתוסים שבין הגרעין לפרי | האם גרעין האבוקדו באמת מונע את השחרת הפרי? ומה ההשלכות ההלכתיות של שינוי צבעו בשבת? (מעניין, יהדות)

|
4
|
אבוקדו (צילום: pixabay)

לקראת חג הפסח, כאשר ישנן קהילות הנזהרות באכילת מאכלים שונים בשל חומרות ומנהגי אבותיהם. הרי שעיניהם נשואות לפרי – האבוקדו שמהווה חלק בלתי נפרד משולחן החג, והנה רבים וטובים מעידים על תופעת פלא באבוקדו כאשר משאירים את גרעין האבוקדו בתוך קערת המים, בשר הפרי אינו משחיר, גם כאשר הוא רחוק מהגרעין.

מן ההיבט המדעי, השחרה של אבוקדו נגרמת בשל חמצון של תרכובות פנוליות המצויות בבשר הפרי, תהליך שמואץ על ידי האנזים פוליפנול אוקסידאז. קיימות מספר שיטות מוכחות למניעת השחרה, כמו ציפוי האבוקדו במיץ לימון או השארת הגרעין בתוך הפרי, אך אין עדות מדעית התומכת בכך שהגרעין במים משפיע מרחוק על הפרי.

נידון הלכתי – האבוקדו והלכות שבת

בעלון "לבית התורני" נדון מקרה מעניין: אישה לפני לידה, הגרה בקריית הרצוג, חששה שמא תלד בשבת. אמה, הגרה בצד השני של העיר בני ברק, ביקשה לדעת מתי עליה לצאת לבית החולים בשבת. הפתרון שנמצא היה שהיולדת תניח את גרעין האבוקדו בכוס מים, בעוד האבוקדו עצמו יימסר לאם. כאשר תתפנה היולדת לבית החולים, תוציא את הגרעין מהמים, וכך ישחיר האבוקדו שבידי אמה, שתבין שעליה לצאת. ונפשה בשאלתה האם יש בכך איסור של "צובע"?

אבוקדו (צילום: pixabay)

האם יש איסור צביעה במאכלים?

בשו"ת משמיע ישועה (או"ח סימן ל"ב) להגאון רבי יהושע בריזל דומ"צ קרלין נדונה שאלה זו. מסקנתו היא שאין לחשוש משום "צובע", וגם מצד "קוצר" אין בעיה. אך מאחר שהגרעין מוקצה, אין להוציאו ביד אלא להפוך את הכלי כך שייפול מעצמו. אם הגרעין היה במים מערב שבת – אין בכך בעיה, אך הכנסת גרעין אבוקדו למים בשבת אסורה משום "זורע".

כלל ידוע בהלכה שאין איסור צביעה במאכלים. לכן, מותר להוסיף כורכום לתבשיל או לטבול לחם ביין, למרות שינוי הצבע (שו"ע שכ, י"ט).

איסור צביעה מן התורה חל רק כאשר הצבע מתקיים זמן רב, כמו בצביעת בגדים או קירות. חכמים הרחיבו את האיסור גם לצביעה לזמן קצר, אך במאכלים, שהצבע אינו עיקרם, לא נאסר. (במקרה שהצביעה לצורך האכילה)

יש המחמירים שלא לצבוע משקים, כי בהם הצביעה בולטת יותר, ולעיתים משתמשים בנוזלים לצביעת חומרים שונים. לכן, יש אומרים שאסור לצבעם (בא"ח ש"ש פקודי ג-ד). אולם לדעת רוב הפוסקים, גם במשקים אין איסור צביעה (רמ"א שכ, ב), ולכתחילה עדיף להימנע מחשש המחמירים.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

4 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

4
מבחינה הגיונית לא יכול להיות קשר בין הגרין לאבוקדו כל עוד הפרידו אותם
...
3
נושא נדוש והעניין ידוע יש המון סוגי אבוקדו יש שמשלימים יותר ויש פחות ללא קשר לגרעין מיץ לימון בהחלט עוזר יש זנים שלהרבה זמן ויש שלפחות זמן מה שחשוב זה לאכול אותו כמה שיותר בסמיכות לחיתוך כמו בכל פרי או ירק שאחרי פתיחתו מאבד עם הזמן מערכו
אבוקדו
2
למה מטעים את הציבור? יש חשש צביעה דאורייתא בצביעת מאכל בשבת אם זה לא בשביל הוספת טעם יש איסור צביעה באוכלין באם הצבע אינו בשביל הטעם וכדומה אלא רק בשביל הצבע! ראה נושאי כלים על סוף סימן ש”כ פסקי תשובות ועוד מסכמים את הסוגייה באופן ברור שלא בכל מקרה אומרים אין צביעה באוכלין
ישיבת בוחער
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות