כיכר השבת

אתם סנהדרין? מה עם קידוש החודש?

רגע לפני שהרב יצחק בלומנטל מקשה על התוקעים בשבת , הוא מבקש: "אל תדונו אותי למיתה, לפני שימוע אצל המלך שתכתירו"

| 16 | כיכר השבת |
אתם סנהדרין? מה עם קידוש החודש?
(פלאש 90)

אומרים שהמציאות עולה על כל דמיון, כנראה שיש אנשים שבמציאות חיים בדמיון אחד גדול. הם מדמיינים שהם הם הסנהדרין, ופוסקים הלכות לפי זה. פוסקים הלכות? ממציאים הלכות.

הכת ההזויה הזו, בראשותו של הרב (?) ישראל אריאל התפללה בראש השנה האחרון סמוך ברובע היהודי בירושלים, ותקעו שם ביום הראשון של ראש השנה, שכידוע חל השנה בשבת.

* * *

להלן ציטוט פסק ההלכה שכתב הרמב"ם:

א. בזמן הזה שחרב המקדש, כל מקום שיש בו "בית דין קבוע", והוא שיהיה סמוך בארץ ישראל תוקעין בו בשבת.

ב. אין תוקעין בשבת אלא בבית דין שקידשו את החודש, אבל שאר בתי דינין אין תוקעין בהן אף על פי שהן סמוכין.

ג. אין תוקעין אלא בפני בית דין בלבד, כל זמן שהן יושבין, ואפילו ננערו לעמוד ולא עמדו תוקעין בפניהם. אבל חוץ לבית דין אין תוקעין.

ד. ולמה תוקעין בפני בית דין מפני שבית דין זריזין (זהירים במצוות) הן, ולא יבאו התוקעין להעביר השופר בפניהם ברשות הרבים שבית דין מזהירין את העם ומודיעין אותן.

* * *

הכת התמוהה הזו הסתבכה כאן עם כמה דינים, וניסו ללהטט ביניהם.

קודם כל, כדי לתקוע בשבת בזמן הזה צריך שיהיה בית דין קבוע. ומה לעשות שאין להם בית דין קבוע, וודאי שלא בית דין מוסמך. מה עשו? הקימו בית דין.

מה עם קידוש החודש, שכתב הרמב"ם שהוא כלל מחייב, ובלעדיו לא תוקעים בשופר? אין לכותב השורות מידע. ומאידך, לא אופתע כלל אם יתברר לי שהם אכן מקדשים את החודש מזה כמה שנים, ואולי בכלל התאריך שלהם הוא כ"ג בתמוז? מי יודע. (אם תמוז למה לתקוע בשופר?)

אבל יש עוד הלכה - לא תוקעים אלא כל זמן שהדיינים יושבים, כלומר יושבים לדון. אבל שום דבר לא יבלבל אותם. הם התיישבו למשך רבע שעה, שמעו שאלות מהקהל, ענו להם על השאלות, וכך אחרי ישיבת בית הדין תקעו בשופר.

* * *

ההנחה שהם סנהדרין, ועל פי זה פוסקים הלכות, מעבר לשטות שבדבר יש בזה גם שחצנות וזלזול בכל גדולי ישראל.

הסנהדרין הוסמכו איש מפי איש ממשה רבינו, עד שישראל גלו ובטלה הסמיכה. כדי לחדש את הסמיכה נדרשים כמה כללים נוקשים, ואחד מהם הוא הסכמת רוב חכמי ישראל.

האם רוב חכמי ישראל הסכימו? מסתבר שרוב חכמי ישראל לא התייחסו ברצינות לכת המוזרה הזו. אבל דבר כה שולי לא מפריע בעדם. אולי לדעתם הם החכמים היחידים בעולם? אולי.

במשך הדורות כמה וכמה פעמים ניסו גדולי ישראל לחדש את סמיכת הסנהדרין. בכל הפעמים העניין נכשל, לרוב עקב התנגדות חלק נכבד מגדולי ישראל. והיו גם פעמים שהנסיון נכשל בצורה כמעט ניסית, אבל תמיד זה נכשל.

* * *

ובנימה אישית ומלגלגת: לפני שאתם דנים אותי לסקילה כמסית ומדיח, אנא, תנו לי שימוע אצל 'מלך ישראל' שתמליכו.

תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
14
הכותב המכונה כאן הרב, לכאורה קרא את הרמב"ם בו "הם מלהטטים", אבל בוודאי לא קרא לשם דוגמה - את המגיד משנה על הרמב"ם - שלדעת הרי"ף לא צריך בית דין סמוכים. לפני קרוב ל100 שנה, ביקש הרב עקיבא יוסף שלזינגר להנהיג תקיעת שופר בירושלים שבין החומות, ע"פ שיטת הרי"ף ועוד מספר מקורות, לפיהם בירושלים אין צורך בכל
ללא שם
13
בית הדין שלהסנהדרין הוא בית דין קבוע מזה חמש שנים. מתכנס שבוע שבוע במקום קבוע ובזמן קבועלפחות פעם אחת. לצורך התקיעה התכנס בית הדין שלשו פעמיםבמהלך אלול במקום התקיעה. הרב אביגדר נבנצל אמר לפני שלשו שנים לאחר שחידשנו את התקיעה כתקנת רבן יוחנן בן זכאי. "אני לא מתנגד לתקיעת שופר בשבת, לא שאלו אותי. ז
הלל ויס
12
ליצנות מעבודה זרה
עירית

הצגת כל התגובות

11
את כל כללי הסנהדרין והבית דין ובסוף אתה אפילו מלגלג על ההזויים האלו, אולי תלגלג גם על הרצינות התהומית והלא נכונה שמייחסים בציבור החרדי למושג ״ועשית ככל אשר יורוך״, עכשיו אני רואה שגם אתה מבין נכון את הפסוק.
רותי
10
כמו שצריך. כל הכבוד לבלומנטל!
יוני
9
לכותב המאמר , דע שיש להם על מי לסמוך , ובכתבה זו אתה מראה שאינך אלא עם הארץ מצוי, סליחה על הבוטות
מנשה
8
רק שנאת ישראל הוא מביא הבלונמנטל הזה
יהודי טוב
7
מכיר אני מקרוב את הרב ישראל אריאל שליט"א מדובר באדם ירא שמים אמיתי כואב את חורבן הבית ומשתדל בכל יום לקרב את בניית בית המקדש, חלילה לדבר עליו כפי שנכתב , וודאי שצריך לבקש מחילה מהנוגעים , בפני שלשה וה' יגלה את עינינו במהרה.
ש. א
6
אם מקיימין פסק של בית דין מצווין להפרישו עם כל הפירושים, אז למה סנהדרין לא
אליהו
5
דנה אותם ע"פ דין זקן ממרא
גברא קטינא
4
בלומי, אולי תכתוב לנו איזה מאמר על 'ועשית ככל אשר יורוך' והתוקף ההלכתי שלו?
שלמה יצחק דוד א
3
ישנה טעות נפוצה בציבור שומרי המצוות שנובעת מהגלות הארוכה. המושג גדולי ישראל בר תוקף כתוצאה מכך שבגחלות לא ניתן היה לכנס בי"ד בהיקף גדול ולדון בבעיות השעה. כשהתכנס בי"ד כזה לא היה מי שהיה יכול לעמוד מולו. הגמרא וההיסטוריה היהודית מלמדת מה הן הסכנות בהשמעות לגדולי ישראל. המקרים הידועים לנו - דואג יר
דב מאיר
2
לתורת ישראל: בית הדין לא יעניק לך שימוע כי כבר נגזר עליך כרת ע"י מלאכי מרום וצדיקי ישראל
הרב נחמן פרקש
1
לזלזל ברב ישראל אריאל ולפקפק בהיותו רב? הרב היה רבה של ימית וראש הישיבה בה, והוא כיום ראש מכון המקדש ומהמומחים הגדולים להלכות מקדש ומראשוני המעוררים לשמירה על קדושתו ככל שנוגע לנו. בסנהדרין חברים עוד מספר ת"ח מפורסמים והידוע שבהם הוא הרב עדין (שטיינלזץ) אבן ישראל שמלבד פירושו הידוע על כל הש"ס והיר
כואב
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי