כיכר השבת

פרשנות: מה הוביל לפסק המתיר?

הפסק שמותר לכ"ק האדמו"ר מקרלין-סטולין ללכת לחתונת בנו, אינו פסק הלכה כל כך פשוט. הרב בלומנטל מתפלפל ומביא נימוקים (איצטלא)

| 20 | כיכר השבת |
האדמו"ר מקרלין-סטולין
האדמו"ר מקרלין-סטולין (ישראל ברדוגו)

פסק הרבנים היום שמותר לאדמו"ר מקרלין-סטולין ללכת לחתונת בנו, אינו פסק הלכה כל כך פשוט.

השאלה נשאלה כבר כמה פעמים בעבר, ורבים מגדולי ישראל אוסרים, ואלו הם:

בשו"ת שבט הלוי, פסק הרב ואזנר שאסור לאבל בתוך ימי השבעה ללכת לחתונת בנו.

בשו"ת רבבות אפרים, כתב בשם הרב אלישיב שאסור לאבל ללכת לחתונת בנו.

בספר באר אליהו, פסק הרב אליהו כץ שאסור לאבי החתן שנמצא באמצע שבעה ללכת לחתונת בנו, ואיחל לו שיזכה לראות עוד חתונות רבות.

הרב עובדיה יוסף (על פי המובא בילקוט יוסף) מתיר לאב או לאם שיושבים שבעה ללכת לחתונה, אבל אך ורק לחופה, ומיד לחזור ולשבת שבעה.

מלבד כל הנ"ל, מצאנו הרבה התרים שונים לאבל להשתתף בשמחות אחרי שבעת ימי האבל או אחרי שלושים יום, ומשמע מתוך הדברים שתוך כדי ימי השבעה אסור לאבל ללכת לחתונה. הרמ"א לדוגמא, מתיר לאבל לאחר שלושים אם הוא בעל ברית או מוהל להשתתף בסעודת הברית, ובבית לחם יהודה אף הוסיף על דבריו והתיר לאחר השבעה, אבל לא בשבעה עצמה.

*

מאידך, המתירים מסתמכים על פסקו של רבי משה פיינשטיין, שהתיר לאב ללכת לחתונת בנו באמצע השבעה, ובתנאי שלא ישב שם בצורה מכובדת אלא יאכל מעט פה ומעט שם, שיהיה ניכר שהוא אבל.

וכיון שמדובר באדמו"ר, יש עוד מקום להתיר, כיון שמבואר בספרי הפוסקים בכמה וכמה מקומות שהחסידים נוטים להקל בענייני אבלות ויש להם על מי לסמוך.

וכמובן שאיננו באים לערער או להרהר, אלא רק להתלמד.

תוכן שאסור לפספס
20 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
18
חוץ מלהעתיק משם, אתה יודע עוד משהו?
שלמה
17
לכם הליטאים אין הערכה לאדמו"רים איך אתה מעז לצאת נגד מעשה של אדמו"ר זוהי חוצפה נוראה ,
אחת
16
כיכר השבת, תעיפו כבר את הפרובוקטור המחוצף שלא מתבייש לצאת נגד גדולים וטובים ממנו. הוא לא חושב על מה שהוא כותב, רק איך לעורר עוד ועוד פרובוקציות.
חיים קליין

הצגת כל התגובות

15
הרבנים החסידים כולם התירו
אאא
14
אני מכיר אישית את האדמור מקרלין, אינני יודע אם יש עוד אחד כמוהו הבקי בכל מכמני התורה, אדם שיושב ולומד 16 שעות ביום , אדם שכמה פעמים בכל יום פוסק בענינים של חיים ומוות , הקהל שלו מונה כ 5000 נפשות כן ירבו, מי אנחנו שנאמר לו מה לעשות ואיך להתנהג
יצחק
13
איש הישר בעיניו יפסוק.עם ישראל זכה באלפי ספרי הלכה שנכתבו במשך אלפי שנים ע"י גדולי ישראל לדורותיהם.שם יוכל למצוא הלכה שתממש כל רצונותיו, יעשה ככל העולה על רצונו, ויש לו על מי לסמוך.אשרי העם שככה לו.
שריר
12
אתם עושים צחוק מבדיחה? הבנדם ציטט 3 מקורות לכאן ואחד לשם, ובסוף כתב משו לא קשור ולא ברור שהחסידים מקילים בלה בלה בלה.. אם זה רב אני קוגל. אתם אתר ברמה, תחפפו את הליצן הזה.
רז
11
אני אוהב את הדברי תורה שהוא מביא יש פה כמה טוקבקיסטים קנאים שכועסים בגלל שהוא מבין בדר''כ את כל הדעות של הפוסקים ולא את חלקם......
ניורקר
10
בשנים האחרונות יש גמישות נוראה בהלכות אבלות, נורא ואיום שאדמו"ר שאמור להוות דוגמא לחסידיו מתנהג בהתרים דחוקים,
יעקב לוי
9
מעניין שמצאת כ"כ הרבה שאסרו, ואילו היתר קטנטן, בעוד שלחסידי קרלין יש באמתחתם כמות מכובדת של פוסקים בעלי שם שאוסרים על האדמור להמנע משמחת החתן! ועליך נאמר הזהר בגחלתן!!!
יהודי
8
נכון, לעיתים הוא בהחלט פרובוקטור - אבל חבר'ה תרגעו לא כל דבר זה נגד! מותר(!) להגיד על פסק שהוא לא פשוט, מותר בהחלט להתלמד עליו! למה אתם מתים להיות כאלה עוורים?! אתם לא מוסגלים בשום אופן שמישהו יפתח לכם טיפה את העיניים לחשוב קצת?! מה יש?? בהתחלה שמישהו היה מערער במשהו את השקפתכם המצומצמת נלחצתם,
roni
7
כי כל פעם צריכים להביא גם דעת תורה וגם הדעה של בלומנטל.
חסיד אחד
6
אני תמהה האם מישהו מהכותבים היה אתמול בחתונה אני ב"ה היתי בכל החתונות לבית האדמו"ר אתמול היתה חופה וחתונה מאד מרגשת במיוחד חסידות קרלין היא משפחה אחת גדולה ויש לה את רבניה שפסקו את מה שפסקו די היה לראות את הגלריה לבית משפחת אויארבך שכולם פוסקי הלכה רוקדים על הבמה עם האדמו"ר צריך להכיר קצת
ישראל גליס
5
כשיש פסק לא צריך ואין כאן המקום לדון אם מותר או אסור
שאול
4
הרי רוב גדולי דורנו אוסרים, ולא הבנתי את ההתנפלות על הכותב. ולא את המנהג להתיר על מה הוא מסתמך.
יצחק
3
איזה נימוק? שהחסידים לא מקפידים על הלכות אבלות? מנין לו לכותב הנכבד? כמובן, לא מערער לא מהרהר, אלא "מתלמד"
yaakov
2
באם רוצה להציע הנכון לקורא. חייב להציע את כולם, המתירים והאוסרים. והקורא יראה איך להחליט, אבל כשכתב רק האוסרים נראה שרק בא לקנטר ולא להציע האמת ובעיקר שכאן יש לכבד החכמים
יוסף
1
רק שכח לציין הכותב הנמהר שחיפש על מה לכתוב כנראה וכל מה שהוא מצא זה לכתוב ו"להביע דעה" או בלשונו החלקה "להתלמד"... על פסקי גדולי ישראל. כמו-כן שכח הכותב לציין שבעל הנטעי גבריאל שליט"א כותב להתיר אבל בחתונת בנו עיין שם בפנים. כמו-כן ישנו דין מיוחד העומד בפני הדיינים במקרה דידן מחמת היות האב מנה
חסיד אמת
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי