פורים בא

כתבוני לדורות | האם לדעת המהרש"א 'מגילת אסתר' נכתבה בידי פרסיים?

חז"ל במסכת מגילה מבארים את קדושתה של 'מגילת אסתר' שנכתבה ברוח הקודש ע"י מרדכי ואסתר | אך פירושו של רבנו המהרש"א בסוף מסכת חולין עורר פולמוסים רבים | האם המגילה לדעתם של המהרש"א והראב"ע הועתקה ממגילות הפרסים? (יהדות, ואקטואליה)

מגילת אסתר - עבודת יד, שולי רצון (צילום: אושרת כהן)

על כתיבת מגילת אסתר והעדר שם ה' בתוכה

חז"ל הקדושים מייחסים את חיבור מגילת אסתר למרדכי ואסתר או לאנשי כנסת הגדולה, וישנם גם דעות כי שני הצדדים היו שותפים בכתיבתה. עם זאת, המהרש"א כותב בפירושו לחולין (קלט: ד"ה משה)ובפשטות פירושו זה מהפכני והופך קרביים וזה לשונו שם:

 "...כי המגילה נכתבה ע"י הפרסיים, שע"כ לא הוזכר שם הקב"ה במגילה כדעת הראב"ע...".

קשה לקבל סברה שלפיה מגילה מקודשת, שנאמרה ברוח הקודש, נכתבה בידי נכרים. יתרה מכך, דברי חז"ל המייחסים את חיבורה למרדכי ואסתר או לאנשי כנסת הגדולה נראים כסותרים את דברי המהרש"א. האם ייתכן שדברי חז"ל המפורשים הללו נשמטו מעיניו?

כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל, ברשימותיו (חוברת ו', בנדמ"ח חלק א' עמ' 137), מתייחס לאלו שהבינו את דברי המהרש"א כפשוטם – שהפרסיים הם שכתבו את המגילה – ואומר כי "חס ליה מכגון דא". הוא מציע לפרש את דברי המהרש"א באופן אחר: כאשר נכתבה המגילה, ידעו כותביה היהודים כי הפרסיים יעתיקו אותה, ובשל כך נמנעו מלהזכיר את שם ה', שמא בעת ההעתקה יכתבו תחתיו שם של אליל פרסי, ובכך ייגרם חילול השם ושבח לעבודה זרה, אף על ידי גויים.

האדמו"ר מציין כי כך גם דברי האבן עזרא, שאליו הפנה המהרש"א בסוף דבריו, והם מובאים בהקדמתו למגילת אסתר:

"...והנה אין במגילה הזאת זכר השם, והיא מספרי הקודש... והנכון בעיני שזאת המגילה חיברה מרדכי, וזה טעם 'וישלח ספרים', וכולם משנה ספר אחד שהוא המגילה, כטעם 'פתשגן'. והעתיקוה הפרסיים ונכתבה בדברי הימים של מלכיהם, והם היו עובדי עבודה זרה, והיו כותבין תחת השם הנכבד והנורא שם תועבתם, כאשר עשו הכותים שכתבו תחת 'בראשית ברא אלקים' – 'ברא אשימא'. והנה לכבוד השם, לא הזכירו מרדכי במגילה".

נכתבה שוב ברוח הקודש

דעה דומה מצויה גם בדברי רס"ג (אוצר הגאונים, מגילה ז', חלק התשובות) וכן בדברי המרדכי (שבת, שצו).

מאידך, בעל ה'עקידה' (בהקדמתו למגילת אסתר, נדפס בסוף ספר שמות, עמ' רי"ג) מפרש את הסוגיה באופן שונה, קרוב יותר להבנה הפשוטה בדברי המהרש"א. לדבריו, אנשי כנסת הגדולה העתיקו את המגילה מספרי דברי הימים של מדי ופרס, ותוך כדי כך, ברוח הקודש, ביררו את האמת מהשקר:

"...ואמנם צורתה כבר ביארנוה, היותה בדיבור ברוח הקודש מהנלבש ממנו. וזה, כי לבקשת אסתר, אנשי כנסת הגדולה העתיקוה מספר דברי הימים של מדי ופרס, ובאמצעות התלבשותם ברוח הקודש, ביכרו האמת מן השקר שבכתוב, כמנהג הכתובים. ויען כי העתיקום מספרי עכו"ם – לא הוזכר שמו של הקדושה בתוכה".

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות