

הרה"ק רבי מרדכי שלמה פרידמן זצ"ל, האדמו"ר מבויאן בניו יורק, היה מדמויות המופת המרכזיות בעולם החסידות לאחר השואה. הוא נולד ביום י"ג בתשרי תרנ"א בעיר בויאן שבאימפריה האוסטרו-הונגרית.
רבי מרדכי שלמה היה נצר לשושלת רוז'ין המפוארת. הוא היה בנו של רבי יצחק מבויאן, נכדו של רבי ישראל מרוז'ין, ולמלכה בת רבי יוחנן טברסקי מרחמסטריווקא. בשנת תרס"ח נישא לחוה שרה, בתו של רבי ישראל שלום יוסף ממז'יבוז', שהיה בן דודו של אביו.
במהלך מלחמת העולם הראשונה, נמלט רבי מרדכי שלמה יחד עם אביו ואחיו לווינה. לאחר פטירת אביו בשנת תרע"ז (1917), נשאר בווינה עם אמו וכיהן שם כאדמו"ר. בשנת תרפ"ה ביקר בארצות הברית, שם פנו אליו חסידי בית רוז'ין וביקשו ממנו להישאר ולכהן כאדמו"ר. גם חסידים מדרוהוביטש פנו אליו בבקשה דומה. למרות חששותיו בנוגע לחינוך בניו, קיבל את ברכת דודו, רבי ישראל פרידמן מצ'ורטקוב, שעודד אותו בטענה שיחזק את מצב היהדות באמריקה.
בשנת תרפ"ז פתח את בית מדרשו בלואר איסט סייד במנהטן. הוא נודע בקשריו החמים עם ישיבת תורה ודעת, שם נהג לבקר ולחזק את הבחורים. בשנת תרצ"ט מונה לסגן נשיא אגודת ישראל בארצות הברית.
לאחר פטירת אחיו, רבי ישראל, בשנת תשי"א, התקבל רבי מרדכי שלמה כאדמו"ר היחיד על כל חסידי בית בויאן בעולם. בשנות החמישים הקים את מתיבתא תפארת ישראל בירושלים. הוא ביקר בארץ ישראל ארבע פעמים: בל"ג בעומר תש"ט (אז פגש את אחיו לאחר 22 שנה שלא התראו), בחנוכה תשי"ג, בחנוכה תשי"ח ובל"ג בעומר ושבועות תש"כ. בשני ביקוריו בל"ג בעומר הדליק את ההדלקה במירון, ובשאר השנים שלח כסף ושליחים לקיום המנהג.
רבי מרדכי שלמה פרידמן זצ"ל נפטר ביום ה' באדר תשל"א (2 במרץ 1971) בניו יורק. ארונו הובא לקבורה בבית הקברות היהודי בהר הזיתים בירושלים.
רבי שלמה מרדכי מבויאן זצ"ל – עובדות והנהגות
בין כוונות למעשים
סח רבי מרדכי שלמה מבויאן זצ"ל - הנה מצינו חילוק בין התפילין של יד והתפילין של ראש. בהתפלין של יד יש רק בית אחד שמכניסים בה כל הד’ פרשיות הכתובות על הקלף, משא"כ התפילין של ראש מחולק לארבע בתים נפרדים, ובכל אחד מכניסים פרשה אחרת. והלימוד בזה הוא, כי התפילין של יד הם כנגד הלב, משא"כ התפילין של ראש כנגד מוח. והוא לרמז יסוד גדול ונפלא:
כאשר אנו דנים אודות חילוקי דיעות, עלינו לידע ולחיות עם המציאות שיש חילוקי דיעות (ולפעמים עליהם נאמר אלו ואלו דברי אלקים חיים ואף בעניני השקפה וענינים מסובכים, וכמו שהיה במשך כל הדורות בכלל ישראל, שאף בעניני השקפה היה חילוקי דיעות בין גדולי ישראל, וכולם אהובים וכו') - אבל דבר אחד צריכים להשריש בנו, כי אין זה מתיר חילוקי ופירוד הלבבות ח"ו, כי התפילין של יד שהוא כנגד הלב חייב להיות בית אחד! בלי שום חילוקים ופירודים.
שכר על הקנאה
רבי מרדכי שלמה מבויאן זי"ע אמר פעם דבר נפלא: הנה רואים, שהסיפור עם פנחס מובא בסוף פרשת בלק, ואילו בתחילת פרשת פנחס, כתוב המשך הסיפור, ושם מפורט השכר שקיבל פנחס מחמת מעשיו.
ולכאורה יש להבין, למה חילקו את שתי המעשיות האלו לשתי פרשיות, למה לא כתבו הן המעשה עם פנחס והן השכר שקיבל על זה בפרשה אחת. וביאר הרבי מבאיאן זי"ע, דהנה כשאדם רוצה למחות במאן דהוא, ולקנא קנאת ה' צבקות מחמת שסובר שהלה אינו מתנהג נכונה, אז ראוי שימתין לכל הפחות שבוע שלם, ולהתבונן שוב ושוב אם מעשיו נובעים מחמת כבוד שמים ואם כוונתו באמת לשם שמים או לשם חשבון אחר, ורק לאחר שהתבונן שבוע שלם, ורואה שמחאותו וקנאותו נובע מחמת כבוד שמים, אז הוא יכול לקבל שכר על כך...