כיכר השבת

חמש שאלות למתחיל מבראשית

רגע לפני שמתחילים את התורה מחדש, הרב יצחק בלומנטל מציג חמש שאלות על הפרשה שיוכיחו: מעולם לא קראנו אותה ברצינות

| 12 | כיכר השבת |
חמש שאלות למתחיל מבראשית
(פלאש 90)

אינני יודע אם הקוראים היקרים זוכרים את הויכוח שהתעורר לפני כעשרים שנה, בין הרב שך זצ"ל לבין הרב וולבה זצ"ל. בימים ההם היה הרב וולבה משגיח בישיבת באר יעקב. הרב וולבה הביע את דעתו, שאין זה מן הראוי ללמד ילדים בכיתה א' את פרשת בראשית, שעל פרשיותיה כתב: "שמרוב עומקן אנו מתקשים להבין אפילו את הפשט הפשוט של הפסוקים". הוא טען, שאותה תפיסה ילדותית שהילדים מקבלים בה את סיפורי הבריאה, נשארת בהם לאורך ימים ושנים. וגם בגיל מבוגר, כאשר היה מן הראוי להביט על סיפורים עמוקים אלו במבט חדש ועמוק יותר, קשה מאוד להשתחרר מאותו מבט ילדותי ופשטני.

אך הרב שך, ששלל כידוע כל שינוי מהמקובל בידינו, וסבר ש"חדש אסור מן התורה" (כמליצת החתם-סופר), התנגד לשינוי בתכני הלימוד של ילדי התתי"ם. אולם מעניין, שגם הרב שך לא חלק על עצם הקביעה של הרב וולבה.

האם באמת נתפס סיפור הבריאה אצל רובינו בצורה ילדותית?

מובן שאי אפשר במסגרת זו להקיף את ששת ימי המעשה עם ביאורי הפרשנים העמוקים. במקום זה אנו מבקשים רק להצביע על חמש שאלות פשוטות, המתעוררות בקריאת פסוקי הבריאה כשלעצמם, בלי עיון במפרשים. כשנעמוד ונשאל את עצמינו, איך לא הבחנו בשאלות הללו עד היום, נבין כמה צדקה אבחנתו של הרב וולבה.

א. בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ. מסופר כאן שה' ברא את השמים. אבל רק ביום שני ברא ה' את הרקיע, והבדיל בין המים אשר מעל לרקיע ובין המים אשר מתחת לרקיע, כלומר חצץ בין השמים (שם-מים) ליבשה (שאז היתה עדיין ים). אם כן, מהם ה"שמים" שנבראו כבר ביום הראשון, ומהו ה"רקיע" שנברא ביום השני?

ב. אחרי בריאת השמים והארץ היתה הארץ תוהו ובוהו, (ונניח שמושגים אלו ברורים לנו), ורוח אלוקים מרחפת על פני המים. אבל מנין הגיעו המים? הרי עדיין לא מסופר בכלל על בריאת המים!

ג. כיצד נברא אור ביום שני, בעוד שבריאת השמש לא היתה אלא ביום רביעי? היתכן אור ללא מקור שממנו יוצא האור?

ד. אחרי בריאת האור, ראה אלוקים את האור כי טוב, והבדיל בין האור ובין החושך. והאם קודם לכן היו האור והחושך מעורבים זה בזה? כיצד יתכן אור מעורב בתוך חושך? הרי בכל מקום שיש אור – אין חושך, ובמקום שיש חושך, כנראה שאין אור.

ה. ביום רביעי ברא אלוקים את המאורות, להבדיל בין היום ובין הלילה. והרי כבר ביום שני נבראו האור והחושך, האור נקרא יום והחושך נקרא לילה?! כבר היתה אם כן הבדלה בין היום ללילה, ולמה צריכים הבדלה נוספת?

כאמור, כל אלו הם דוגמאות לשאלות פשוטות, שכל מי שמעיין בפסוקים הראשונים של התורה בשימת-לב אמור לשאול אותן. לא הבאנו אותן אלא כדי לעורר לעיון. אם אכן לא שאלנו את עצמינו שאלות אלו מעולם, הרי שלא למדנו מעולם ברצינות ובעיון את שלשים וארבעת פסוקי הבריאה.

תוכן שאסור לפספס
12 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
12
חשפת את עצמך מתוק, אמרת שיש כאלו שכן צריך להתייחס וכאלו שלא.... מניין לך שהוא מתייחס בכלל????? אלא מאי זה אתה בעצמך בעל התגובות שמשבחות את עקמימותך! גם זה משהו, לפחות אחד מסכים אתך!
חושם
11
אחד לאחד בבקשה עם פירוט. חוץ מזה יש לך טעות. האור נברא ביום הראשון ולא בשני. :)
נו באמת
10
שלומדים רש"י אפי' לא לעיון כל השאלות או רובם יורדות
יוצמח פורקנה

הצגת כל התגובות

9
פלא על אדם בגיל העמידה שמהרהר בקול על בורות כזו...
רז
8
אתה שואל את השאלות כאילו ברור שיש תשובות. למען השם, למדע היום יש קושיות חזקות יותר על הסיפור של בריאת העולם.
אגנוס
7
כל התשובות נמצאות בתחילת פירושו של האור החיים הק' לפ' בראשית
ארייה
6
כבר נמקתי למהלא כאן המקום לענות כשם שמצווה לומר דברים הנשמעים כך מצווה שלא לומר את שאינם רוצים תשובה עיינו במאמרים מלוקט א-ו מכ"ק אדמו"ר וכן במקורות המצויינים שם המגיעים עד לגדולי חכמי המשנה התלמוד והקבלה אבל בשביל בלו - בלו אין הם שווים כקליפת השום הרי יכול לירוק להם ברצוף עם חיוך זדוני ה-ו-
מנדי
5
למה אתה חושב ששתי ב'גדוילים' שלכם מעניינים אותנו? קודם שיסגר הבוגר מבניהם על כמה שנים לקח לנח לבנות את התיבה... אח"כ נדבר ובאותה הזדמנות שמישהו מטעמו יעדכן מה מצב שק החטאים שאלוקים אוסף כדי לארגן שואה שניה שלכם יהודי
מנדי
4
מספיק כבר לתקוף את בלומנטל ודעותיו ותענו תשובות עניניות ואינטלקטואליות
יהושע
3
בחסידות ובמקור החסידות בקבלה אממה בלומי אינך המקום המתאים לפריסת חומר קדוש כזה וגם לו יפרס בפניך תציגו כדרכך הכופרנית בצורה מעוותת וזדונית לכן המוני עמך ישראל הנכם מוזמנים להיכנס לבית חב"ד בכל מקום בעולם ולשאול השאלות ולקבל ההסברים עפ"י תורת החסידות הקדושה ואת המסקנות של כפירה בתורה או אי רצו
מנדי
2
מי שלא עונה לעניין אל תתייחס אליו
חסיד בלומנטל
1
אצל אחינו ,כמי שלמד אצלהם, העיקרון הוא שהפלפול והחקירה קודמים לידע....! ממילא הם תמיד נופלים באותו הבור של מסקנות שלפעמים הן ברורות מאליהן , ולפעמים הן היפך האמת! אבל הבה נניח להם להשאר באיוולתם, לנפשם, זו זכותם, כל עוד הם לא מנסים לכפות את דעתיהם הר כגיגית על כולם!
חושם
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי