כיכר השבת

ביטחון שוטף 

ויהיה לי עוד יותר טוב? האם מילות הפסקול העכשווי מתכתבות עם שיטת החזון איש?

מעטים הם השירים שמעוררים פולמוסים אמוניים | אך מסתבר שהשיר הקליט 'תמיד אוהב אותי' עשה זאת | האמונה באוטופיה 'שתמיד יהיה לי רק טוב' - לא הייתה מוסכמת על כולם | "טעות נושנת נתאזרחה בלב רבים במושג 'בטחון'" כותב מרן החזון איש - האם כעת אותה טעות התאזרחה בנו עוד יותר? (יהדות) 

| 16 |
השיר תמיד אוהב אותי
השיר תמיד אוהב אותי (צילום מסך - יוטיוב)

הלהיט הפופולרי ‘עוד יותר טוב’ כבר מזמן הפך להיות דופק התקופה, עם ישראל עובר את אחת התקופות הקשות בתולדותיו והשיר של היוצר והזמר ‘יאיר אלייצור’ בהחלט מבטא את התקווה והאמונה שיהיה לנו ‘עוד יותר טוב’.

לפני יותר מחמישה חודשים שחרר אלייצור את השיר "תמיד אוהב אותי" זאת לבקשת רבו הרב שלום ארוש ועל פי מילותיו המפורסמות של הרב "השם יתברך תמיד אוהב אותי, ותמיד יהיה לי רק טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב".

בראיון לאתר ‘הידברות’ חשף אלייצור - "הרב מעורב בקביעות בטקסטים שלי ורובם עוברים דרכו, הוא מדריך אותי על מה לכתוב ועל מה לא. הוא גם זה שגזר עליי לעשות את המוזיקה ולקח על כך אחריות. באופן פעיל הוא כתב אך ורק את השיר 'עוד יותר טוב', אך יש גם שיר נוסף על נושא מסוים שהוא ביקש".

השיר זכה למעל 3 מיליון צפיות ביוטיוב. ומושמע בלופים מכל חלון בית מזדמן ורכב חולף. אז למי שבכל זאת לא מכיר, הנה מילות הפזמון:

וה' יתברך תמיד אוהב אותי

ותמיד יהיה לי רק טוב

ה' יתברך תמיד אוהב אותי ותמיד יהיה לי רק טוב

ויהיה לי עוד יותר טוב

ועוד יותר טוב

ועוד יותר טוב

ועוד יותר טוב

ועוד יותר טוב

ועוד יותר טוב

ותמיד יהיה לי רק טוב.

מה בין אמונה לביטחון

המושג "בטחון בה'" הוא מושג מרכזי ביהדות, ופרשנים רבים עסקו בו לאורך הדורות. כאן נתמקד בשיטתו הנודעת של מרן החזון איש.

הגישה המקובלת: מקורות רבים, הכוללים פסוקים, מדרשים ודברי ראשונים ואחרונים, מגדירים בטחון בה' כאמונה חזקה שהקב"ה יושיע את האדם ויעזור לו בכל צרה וצוקה. לדוגמה, רש"י מפרש את הפסוק "ובטחו אל ה'" (תהילים ד, ו) כ"ובטחו אל ה' שישפיע לכם טובה". הזוהר הקדוש אף מציין כי "ומאן דשוי ביה בטחוניה כדקא יאות, לא יכיל לאבאשא ליה כל בני עלמא", כלומר מי שבוטח בה' כראוי, כל העולם לא יוכל להרע לו.

שיטת החזון איש

החזון איש, לעומת זאת, מבקר את ההבנה הרווחת של בטחון כציפייה להצלחה וטוב בכל מצב. לטענתו, אין האדם יכול לדעת בוודאות שכל מה שיקרה לו יהיה לטובתו, שכן אולי הגיע זמנו לקבל עונש על מעשיו.

בספר "אמונה ובטחון" הוא כותב:

"טעות נושנת נתאזרחה בלב רבים במושג 'בטחון'. שם בטחון המשמש למידה מהוללה ועיקרית בפי החסידים, נסתובבה במושג (של) חובה להאמין, בכל המקרה שפוגש האדם ... ויש לפניו שני דרכים בעתיד, אחת טובה ולא השניה (טובה), כי בטח יהיה הטוב. ואם מסתפק וחושש על היפוך הטוב הוא מחוסר 'בטחון'. ואין הוראה זו ב'בטחון' נכונה, שכל שלא נתברר בנבואה, אין העתיד מוכרע, כי מי יודע משפטי ה' וגמולותיו ית'? אבל ענין ה'בטחון' (באמת) … לזכור שאין המקרה אדוניה (שליט) לנו, ושאין מעצור לה' מלהושיעו … ולהשרות בקרבו (של האדם) את האמת הידועה כי אין כאן … מקרה, רק הכל מאתו ית' בין לטוב ובין למוטב (לרע)."

לפי החזון איש, בטחון אמיתי הוא ההכרה בכך שהכל נקבע על ידי הקב"ה, בין לטוב ובין לרע, וקבלת הדין באהבה, מתוך ידיעה שאין מקרה בעולם. הגם שיד ה' לא תקצר חלילה ויכול הוא להפוך מצרה לרווחה.

המקורות לשיטת החזון איש

יש שראו מקור חשוב לשיטת החזון איש הוא הפסוק "תמים תהיה עם ה' אלוהיך" (דברים יח, יג). הרמב"ן מפרש פסוק זה כחובה להאמין שהכל בידי שמים, ושום דבר לא קורה במקרה. בין טוב ובין רע. ככה שאין חובה לצפות שיהיה עוד יותר טוב. לפעמים המצב הנתון הוא הרצוי.

המקור השני הוא דברי רבנו בחיי, שכתב: "ומענין הבטחון … ואף אם ימצאוהו רעות רבות וצרות, יתאמץ בעבודת הש"י ויבטח בו באמת כי שכרו כפול ומכופל, וכי השי"ת יבחר לו הטוב, ואין הבחירה ביד עצמו; כי לפעמים הוא (האדם) חושב שבחירתו טובה, ותהי להיפך. ולכך יש לכל אדם למסור כל עניניו אל בחירתו העליונה (של הקב"ה) כי הוא יבחר ולא אנו וכו' והכל לטוב לו, להעביר עוונו ולקרבו אל השי"ת ולהאדיר חלקו בעולם הגמול".

יישוב הסתירה בין הגישות

לכאורה, קיימות כאן שתי גישות, יש הרואה בבטחון ציפייה לטוב, לבין שיטת החזון איש, המדגישה את קבלת הדין. יש שרצו לפשר בין הגישות ולטעון שהן משלימות זו את זו: הגישה המקובלת מתייחסת למצב שלפני התרחשות אירוע, כאשר האדם עדיין יכול לקוות ולצפות לטוב. שיטת החזון איש, לעומת זאת, מתייחסת למצב שכבר התרחש אירוע קשה, ואז על האדם לקבל את הדין באהבה ולהאמין שהכל לטובה.

| מקורות הרב משה צוריאל

תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
16
יוסף ד' לי בן אחר - ויהיה לי עוד יותר טוב ועוד יותר טוב
יוסף
15
הפעם הודה את ה'... ותעמוד מלדת! - מאחר שיהודי צריך להודות אך לבקש עוד! הבקשת עוד מסמלת על כך שתמיד אני תלותי בך ה' יתברך
יהודה
14
ואולי הכוונה שגם אם התוצאה לא כפי שרצינו, או ציפינו וייחלנו, גם כשיש קושי, הכל הכל לטובה. כמו שיטת נחום איש גמזו.
ש.

הצגת כל התגובות

13
ישר כח מחכים
ביחד ננצח
12
בחובת הלבבות שער הביטחון הוא מסביר שהבטחון הוא שיהיה לו טוב, לא רק שהכל מהקב”ה גם טוב וגם לא, אלא שהקב”ה ודאי יעשה לו טוב
דוד
11
אין כל מחלוקת! קודם כל החזו״א כותב בהמשך שלפעמים תתכן בטחון שיהיה טוב, ‏וזה תלוי בדרגת הבוטח. שנית, ‏בוודאי גם לפי החזו״א פשוט שכל מה שקורה הכל לטובה לאדם. ‏הכי טוב שיכול להיות לפי המצב הרוחני.
משה דוד
10
ואולי העובדה שהשיר תפס כל כך מזכירה לנו את הבטחת בעל התניא ''יד החסידים על העליונה''
משה
9
על דברי התלמוד כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד אין חולק, ותמיד יהיה לי טוב.
רבי עקיבא
8
אין שום סתירה. כאשר אדם מאמין שכל מה שה' עושה הוא לטובתו, וכן גם עונש על חטאים היא בסופו של דבר טובתו של אדם, מימילא הכל טוב ועוד יותר טוב ועוד יותר טוב וכו וכו
איש יהודי
7
השתגעתם לגמרי אולי תעשו פולמוס על השירים של אייל גולן שליטא.... תיכף יכניסו תשיר לאוצר החכמה
י.
6
כְּשֶׁאָדָם יוֹדֵעַ שֶׁכָּל מְאֹרְעוֹתָיו הֵם לְטוֹבָתוֹ, זֹאת הַבְּחִינָה הִיא מֵעֵין עוֹלָם הַבָּא, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב (תהילים נ״ו:י״א-י״ב): בַּה' אֲהַלֵּל דָּבָר, בֵּאלֹהִים אֲהַלֵּל דָּבָר;
רבנו
5
אין דבר רע יורד מן השמים. כל מאן דעביד רחמנא לטב עביד. הכל לטובה כך אנחנו צריכים להאמין גם אם אנחנו לא מבינים…
משה
4
אני עדיין לא מבין למה לא מעלים את השיר תמיד אוהב אותי של אלייצור?!
יעקב רחמים
3
נכון, זה באמת שיר לפשוטי העם-התינוקים שחושבים שהקב"ה חייב לעשות להם רק עוד יותר טוב. למה 'להודות לו על הרעה' אם אפשר לבקש שיעשה לי עוד יותר טוב?
ינוקא בן זאטוטא
2
אהבתי מאוד , את השילוב בין הגישות. אבל באמת צריך להדגיש , ששתיהן נכונות בבחינת אלו ואלו דברי אלוקים חיים , אני באופן אישי לומדת את שער הבטחון מספר חובת הלבבות שזו באמת גישה בסגנון של הבוטח בה חסד יסובבנו וכו וראיתי כאן כמה חכמולוגים שלעגו לשיר, חבריה זה מבוסס על שיטה ביהדות!
אני
1
היה קשה לאנשים להאמין ב7.10 ועל רקע ניצחונות וקצת חזרה על השפיות אנשים מבקשים לחזור לאמונה בטוב ה' וכך השיר מצליח
מאמין
אולי גם יעניין אותך
יהדות