כיכר השבת

הרב עובדיה יוסף: מותר לתרום כליה

כמה מגדולי פוסקי הדור זצ"ל אסרו לתרום כליה לחולה משום שהתורם מעמיד עצמו בסכנה. ומה פסק הגר"ע? הרפואה התפתחה, מותר

| 7 | כיכר השבת |
מרן הגר"ע יוסף
מרן הגר"ע יוסף (פלאש 90)

שאלה: חולה כליות באופן רציני עד שנשקפת סכנה לחייו, האם רשאי חברו לתרום לו אחת מכליותיו בכדי להציל את חייו?

תשובה: הנה בראשית הדברים יש להסביר, כי עצם הניתוח שעובר אדם התורם כליה לחבירו, אינו מסוכן כל כך לתורם הכליה, מפני שלפי התפתחות הרפואה בשנים האחרונות, כתשעים ותשעה אחוזים מתורמי הכליות, חוזרים לאחר התרומה לבריאות איתנה.

ומעתה נבא לדון בשאלתינו, כי באמת נחלקו הפוסקים אם רשאי אדם להכניס את עצמו בספק סכנה, בכדי להציל את חבירו מודאי סכנה. וכגון אדם שרואה את חבירו טובע בשטף מים רבים, והוא יודע בחבירו שודאי יטבע במים, שהרי אינו יודע לשחות, אבל הוא, המציל, יודע לשחות היטב. אולם לפי מצב הדברים שהמים גועשים ורועשים מאד, יתכן שגם הוא (המציל) יטבע כאשר ינסה להציל את חבירו. ונחלקו הפוסקים אם רשאי להכניס את עצמו לספק סכנה, בכדי להציל את חבירו מודאי סכנה, או שמא אינו רשאי.

ולענין הלכה, הסכימו רוב הפוסקים שאין לאדם להכניס את עצמו בספק סכנה, בכדי להציל את חבירו מודאי סכנה. וכן פסק רבינו הרדב"ז. והוסיף, שהמחמיר להכניס עצמו בספק סכנה בכדי להציל את חבירו, הרי זה חסיד שוטה, שנוהג שלא כדין.

ועל פי הדברים האלה, כתבו כמה מגדולי הפוסקים בדורינו, הגאון רבי יצחק וייס זצ"ל, והגאון רבי אליעזר יהודה ולדנברג זצ"ל, ועוד, שאסור לאדם לתרום כליה לחבירו, מאחר ועצם הניתוח להוצאת הכליה כרוך בספק סכנה, והרי אסור לו לאדם להכניס עצמו בספק סכנה בכדי להציל את חבירו מודאי סכנה.

אולם מרן הרב שליט"א, אחר שדן בארוכה בענין זה, העיר, שלא נחלקו הפוסקים אם רשאי אדם להכניס עצמו בספק סכנה בכדי להציל את חבירו, אלא באופו שהסיכון היה ניכר באחוזים ניכרים, אבל לאור התפתחות חכמת הניתוח בשנים האחרונות, ירד הסיכון עד כדי כך שאינו מיעוט הניכר כלל, ואין לחוש לו להחשיבו בספק סכנה. ומעתה נראה שאף לדברי הגאונים שהזכרנו שאסרו את הדבר, בזמנינו העיקר להלכה שיש להקל בזה. והביא רבינו שליט"א סיוע גדול לדבריו, מדברי הרדב"ז, שכתב, שמה שכתב הרמב"ם (בפ"א מהלכות רוצח) שכל היכול להציל נפש מישראל ולא הצילו עובר על מה שנאמר בתורה "לא תעמוד על דם רעך", זהו אפילו באופן שיש "קצת סכנה" למציל, כגון שרואה את חבירו טובע בנהר, או לסטים באים עליו, או חיה רעה באה עליו, שבכל אלה יש קצת ספק סכנה למי שבא להציל, ואף על פי כן חייב להציל. ומבואר אם כן בדברי הרדב"ז, שבספק סכנה קלוש, שאינו ספק שקול, מותר לאדם להכניס עצמו בספק סכנה, בכדי להציל את חבירו מודאי סכנה.

ועל כן להלכה, העלה מרן רבינו הגדול שליט"א, כי מותר וגם מצוה לאדם לתרום כליה אחת מכליותיו להצלת אדם מישראל השרוי בסכנת מחלת כליות. וראויה מצוה זו להגן אלף המגן. ומכל מקום בודאי שלא יעשו כן אלא על ידי רופאים מומחים, ושומר מצוה לא ידע דבר רע.

והשם יתברך ישלח דברו וירפא לכל חולי עמו ישראל, כאמור, שלום שלום לרחוק ולקרוב אמר ה' ורפאתיו.

תוכן שאסור לפספס
7 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
4
לפני 40 שנה. מה הוא פוסק היום בענין ברזילי זה יותר מעניין!!!!!!
בינשטוק
3
לא ידענו שבעל בית הלוי חי בזמנינו! ממש מרגש. כנראה רצונך לומר בעל שבט הלוי. למעשה במשפחת רביץ כידוע תרמו כליה, לפי פסקו של הרב עובדיה יוסף. ולמעשה שלא נדע, אבל בכל מקום צורך סומכים עליו.
אביהו
2
אולם לגבי החיים עם כליה אחת שנותרה לתורם, אין בזה סכנה? הרי אם האדם נברא עם שתי כליות יש טעם בדבר, וכיצד ניתן לבטל את אותו "טעם"? ילמדנו רבנו.
שאלה

הצגת כל התגובות

1
עד לפסיקה זו, סברו (וסוברים עדיין) גדולי הפוסקים בדורינו, ובראשם הגרי"ש אלישיב שליט"א והגר"ש וואזנר שליט"א, שאסור לתרום כליה לחולה. אפילו לאח, פסק מרן בעל בית הלוי שליט"א שלא טוב לעשות זאת, אבל, איחל איחולי החלמה לתורם ולנתרם, והתרגש למשמע הסיפור. כעת בא פאר הדור הספרדי ומתיר זאת, ומתוך דבריו
ישראל פ
אם כן סכנה לחיות עם 30 שיניים בלבד כשלאדם בוגר שלא איבד אף שן צריכות להיות 32 שיניים ! אסור לאשה להקטין ( בעזרת לייזר) את מספר השערות שבגבות עינייה כי היא נכנסת לסכנת חיים! מדוע החוכמולוג 1 כתב את דבריו ? האם הוא חי רק עם חלק מה IQ שיש לאדם תקין ?
ג. אברהמי
כיו"ר אירגון ידידים להצלת חולי כליות, המכיר את הנושא לעומקו, לכל רבדיו, יש בידי פסק הלכה חתום מהרב אלישיב שמכריע בבירור כי מותר ומצווה לתרום כליה, כך גם מובא בספרו של רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל ובספרו של הגר"ח קניבסקי שליט"א פרטים באתר www.kilya.org.il
ידידים להצלת חו
ההיפך הוא הנכון וכל דבריך מצוצים מן האצבע והמוח הקטן שלך. בשעתו רבו בניו של הרב רביץ למי הזכות לתת את הכליה לאביהם, ושאלו אז לכמה גדולים וביניהם הרב אלישיב, והיו שפסקו שהזכות היא על הבכור...
פלעדערמויז
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?