כיכר השבת

הלכות פיגועים

הרב ליאור: מותר לפגוע במחבל מנוטרל

בפסק הלכה שפורסם בעלון "גילוי דעת", כותב הרב דב ליאור כי מותר לפגוע במחבל, גם לאחר שביצע את זממו ולאו דווקא בשעת הפיגוע כשהוא מהווה סכנה. "הכללים במלחמה שונים לגמרי" (יהדות)

| 31 |
הרב דב ליאור
הרב דב ליאור (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)

בתשובה לשאלה שנשאל הרב דב ליאור, רבה של קרית ארבע ופורסמה בעלון "גילוי דעת", הוא כותב כי לדעתו מותר לפגוע במחבל - גם לאחר שזה ביצע את זממו, ולאו דווקא בשעת התקיפה עצמה.

השואל כתב לרב: "עקב המצב החמור שאנו נתונים בו היום, שהמחבלים פוגעים ביהודים בכל רחבי הארץ, ולפי החוק האזרחי אסור לפגוע במי שכבר עבר את העברה, האם על פי ההלכה מותר לפגוע במחבל גם לאחר שכבר ביצע את זממו"

הרב מפרט בתשובתו את דברי הגמרא במסכת סנהדרין לפיה אם אדם ביצע כבר את העבירה אסור לפגוע בו עוד עד שיועמד למשפט, "אולם לאחר העיון נראה שאין העניינים דומים" כותב הרב ומבדיל בין המקרים שתוארו בגמרא למקרה של מחבל.

"בחיי שגרה כאשר אדם רצח - הוא עבריין שביצע פשע, אך אם כבר חלפה הסכנה ממנו אין להעניש אותו אלא להביאו לדין. אולם מחבל מפגע בא בשם עמו ומטרתו לפגוע בכל יהודי באשר הוא, לכן אין זה נחשב כמעשה עבריינות אלא כמלחמה נגד עם ישראל".

"הכללים במלחמה שונים לגמרי מכללי הטיפול בעבריינים" כותב הרב, "אין צורך להביא את המחבל למשפט דווקא, מפני שלתגובה שלו יש דין של פעולת גמול מלחמתית, ולאו דווקא לפני שהוא מבצע אלא גם לאחר שביצע את זממו, כמו שמבאר המהר"ל את היסוד ההלכתי למעשה שמעון ולוי שהחבריבו את כרך שכם כולו".

"העיקרון הוא שמותר לצד המותקף להשיב מלחמה שערה בלי להתחשב מי הנפגעים בצד האויב" כותב הרב ליאור.

"כל מחבל הוא לוחם במלחמה נגד עם ישראל, ולכן מותר לפגוע גם לאחר שביצע את זממו כמו שגם המדינה מגיבה בהפצצות נגד המחבלים לאחר זמן מירי הרקטות ולאו דווקא בזמן הירי עצמו" ממשיך הרב ליאור, "הדברים אמורים גם לגבי מחבלים יחידים מפני שלעת עתה בו דרך המלחמה שלהם נגד עם ישראל, כל זאת מלבד הסברה שאם הם ידעו שהם אינם חוזרים חיים לביתם אולי תהיה בכך הרתעה מסוימת. זה הנראה לענ"ד" סיים הרב.

תוכן שאסור לפספס
31 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
15
אלא ירא שמים ובקי בכול התורה כולה. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אילן
14
היא לטא עושה זאת מרוע לב אלא מאטימות לב, וחינוך רע שהשחית את דרכה. אנו דנים כאן בלחימה באויב שקם עלינו להשמידנו לא בהליכים משפטיים . לצורך הלחימה חשוב ביותר להמית כל מחבל , רצוי לפני שפוגע , ואם כבר פגע למנוע ממנן אפשרות להמשיך ולפגוע (כפי שעשו רבים אחרי שהשתחררו), וכן כאמצעי הסברתי לחבריו והוריו
גדעון ארליך
13
ואידך זיל גמור (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דן סגל

הצגת כל התגובות

12
לבסס הלכה על המהר"ל בלבד זה לעשות עבודה חלקית ביותר ובעצם לירות חץ ולסמן את המטרה אח"כ זה חבל כי זה ממצב את רבני הציונות הדתית במקום נמוך מבחינת פסיקה הלכתית!! חבל ועצוב!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james
זה הרב ליאור. פוסק עצום! תשמע מה אומר עליו הרב יעקב יוסף זצ"ל (אלא אם כן אתה פוסל גם אותו..) ומן הסתם עוד רבנים חרדיים ('אמיתיים' לשיטתך). אבל זה לא יפריע לך להיות מבעלי לשון הרע. JAMES אחי, אני רוצה להתפלל עליך. שלח לי בבקשה שם מלא ושם אמא. ה' ירחם על כל עמו ישראל. שבוע טוב!
ישראלי
כיוון שמדובר בעבודה זרה !! ובאמת שה' ירחם על כל המגיבים פה שהם בסך הכל מסכנים שמחפשים את מי להעריץ!! במקום לעבוד את ה' באמת!!
james
ידע כללי שלך 0 . אגב לגבי הרמה של הרבנים הציונים בהלכה - אני לא רוצה לבייש אתך -אבל הרב ליאור עומד כבוחן של הנבחנים לדיינות . אז אולי כבודו יבחן אצלו ואז יאמר לנו איך הלך לו . אבל המבזבז זמן באנטרנט לא חשוד שיצליח .
מ.פ
הרב ליאור? הרב ליאור ענק שבענקים! הוא לא מבסס הלכות על פוסק אחד למרות שהמהר"ל היה ענק ואפשר לסמוך על דעתו "בלבד".... הרב לא מסמן מטרה לאחר יריית החץ. הוא ת"ח ענק וכדאי שתכיר אותו. זה לא חבל ולא עצוב. רבני הציונות הדתית שווים לגמרי לכל הרבנים בפסיקתם ההלכתית. והאמת והשלום אהבו
חרדי לאומי
וכן הרב מסמן מטרה לאחר ירית החץ תן לי בעיה הלכתית ואני אגיד לך איך הוא יפסוק למען האמת גם אתה יודע איך הוא יפסוק כי אם יפסוק אחרת אתה מיד תודיע שקרה לו משהו ושאתה עובר לרב אחר !!
james
11
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מישהו
10
מיד נישמעים אמיתיים והגיוניים מבג"ץ שמג"ץ וכל בית דין חילוני אוכלי טריפות אחר!!!!!
עין טובה
9
אין ספק שגם לאחר שלכאורה המחבל נכנע צריך לחסל אותו וזו סוגיה הכי מוסרית שקיימת אחרת זה הזמנה של מחבלים נוספים
רובי
8
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מישהו
7
והעיקר שהוא קורה לעצמו רב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
גודי
6
סרטון מהפיגוע אתמול בראשון לציון הראה דבר מחריד - בעוד שאשה בת 80 מתבוססת בדמה , המון אנשים התנפל על המחבל כשהם מתעלמים מהקשישה ומישהו אפילו עבר ממש מעליה רק כדי לתקוף את המחבל. התורה שלנו ("לא תעמוד על דם רעך") , ואפילו ההלכה (הלכות רוצח ושמירת נפש , רמב"ם) מצביעות באופן ברור מאד שרוצחים מביאים
בת משה
5
מחבל מנוטרל זה מחבל שנורה. מה שאתה מציע זה לחבוט בו עד מוות.?
מנדל
4
,כל המגיבים פה חסידים של הרב ליאור אול ברוך מרזל ,אני אגיד כך : זו פסיקה רדודה ! כשהפוליטיקה מעוורת את העיניים פוסקים על עיור אין כאן שופ לקיחה בחשבוןשל הרבהבעיות !! וחבל עצוב שאלה הפטסקים,לנו עצוב עצוב (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
james
3
למה המדינה לא נותנת לשוטרים או לכל אדם אחר שיורה במחבל לחסל אותו ישר ולא לתת לו כדור לרגליים אם הם ידעו שברגע שהם הולכים לעשות פיגוע זה הסוף שלהם ברור שיהיו הרבה פחות פיגועים
לא מובן
2
ברור שההלכה הזו לא מבוססת על המהר"ל. דרכו של הרב ליאור לקצר במקורות אבל היא מילתא דפשיטא שבמלחמה הורגים גם אנשים שחלפה הסכנה מהם (צא ולמד ממלחמות יהושוע דוד ועוד..) אלו הלכות פשוטות ברמב"ם הלכות מלכים. הרב ליאור אוצר מסברא שגם הדקירות ברחוב הן אקט מלחמתי למרות שלא מדובר בצבא מול צבא [זו סברא הגיונית
ללא שם
1
וכדי לצאת ידי חובת החוק, צריך כבר ברגע הראשון לתת את הכדור בראש של המחבל, ולא ברגליים. ולטעון, שהמחבל במלכי ישראל ירושלים, קם כמה פעמים אחרי הכדור ברגליים, ואין הסכנה עוברת עד שיקבל כדור בראש. גם בקריית ארבע, אחרי הכדור הראשון ברגליים, המחבל הוציא סכין שנייה ודקר חיילת.
חסיד מרן
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?