כיכר השבת

ארגון הרבנים 'בית הלל':

"יש להתיר קבורת חייל גוי לצד יהודי"

ארגון הרבנים הליברלי 'בית הלל' מתייחס לנושא קבורת חיילים גויים בבתי עלמין יהודיים, ומפתיע בפסק הלכה חדשני: "יש להתיר לקבור גוי שמסר נפש למען העם היהודי בבית עלמין צבאי". הנימוק שלצד פסק ההלכה: "לא ניתן להגדיר כ"רשע" חייל לא-יהודי שנלחם ומסר את נפשו למען עם ישראל" (יהדות, מה הדין)

| 14 | כיכר השבת |
בית עלמין צבאי
בית עלמין צבאי (צילום ארכיון: פלאש 90)

במסגרת חוברת הלכתית שמפרסם ארגון הרבנים המתירני "בית הלל" לקראת חג הסוכות, עולה נושא קבורת חייל גוי לצד חייל יהודי, נושא שעלה לכותרות במהלך השנה הקודמת לא פעם, וזוכה כעת לגישה הלכתית שונה וחדשנית מצד רבני הארגון.

בתשובה שפרסמו אנשי בית המדרש ההלכתי של 'בית הלל', נכתב כי יש לנהוג אחרת מההלכה האוסרת קבורת גויים בבית עלמין יהודי, וזאת במצב שהנקבר הגוי מסר לכאורה את נפשו למען עם ישראל במסגרת שירות בצה"ל.

"יש שהגדירו את רובם של תושבים שאינם יהודים במדינת ישראל כ"גרי תושב", כותבים רבני הארגון בהקדמה לתשובה ההלכתית, "ובהתאם לכך טענו כי ישנה אפשרות ואולי אף חובה הלכתית לתת זכויות חברתיות וכלכליות מלאות גם ללא יהודים אזרחי מדינת ישראל".

"אחרים טענו", מוספים הרבנים, "כי לאור התלות המסוימת שיש למדינת ישראל במדינות העולם מוגדר מצבנו כזמן אשר בו "אין יד ישראל תקיפה" וממילא אנו מנועים מליישם את ההלכות המבחינות בין יהודים ללא יהודים כי יישום כזה עלול לפגוע בבטחונה של מדינת ישראל ובחוסנה, והוא עלול להביא למצב של פיקוח נפש, במיוחד עבור יהודים וקהילות יהודיות בחו“ל".

הרבנים מזכירים בהמשך גישה נוספת, ולפיה ההבחנות הנדרשות בהלכה בין יהודים ללא יהודים, "אמורות כלפי לא יהודים שאינם ’גדורים בדרכי הדתות‘. לעומת זאת, כאשר מדובר בלא יהודים שגדורים ב‘דרכי הדתות‘ ושומרים על ערכי מוסר וצדק אין מקום להבחנות אלו או לפחות לחלק ניכר מהן".

"לכל השיטות" מסכמים רבני הארגון, "יש מקום להבחנה והבדלה בין לא יהודים שנאמנים למדינת ישראל ושומרים על החוק לבין אויבי מדינת ישראל החפצים ברעתה ומעודדים טרור נגד אזרחי המדינה".

לעצם העניין, התייחסו בבית הלל לשאלות ספציפיות, כמו קבורת חייל גוי בבית עלמין יהודי, ואמרו: "מנהג ישראל מקדמת דנא, שאין קוברים יהודים לצד אלו שאינם יהודים. המקור להלכה זו הוא: ’שאין קוברים צדיק אצל רשע‘. פשוט הדבר שלא ניתן להגדיר כ“רשע“ חייל לא-יהודי שנלחם ומסר את נפשו למען עם ישראל".

"הפרדה בין חיילים לאחר מותם ע“פ דתם, עשויה לפגוע בחוסן הלוחמים ובאחדותם" כתבו רבני הארגון הליברלי. "על כן יש מקום להתיר לקבור חיילים לא יהודים שמסרו נפשם למען עם ישראל לצד חבריהם היהודים בבית הקברות הצבאי".

תוכן שאסור לפספס
14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
5
וחייל שמת על ידי גוי בגלל יהדותו הרי הוא קדוש. (חייל שמת מטעונה קרבית מסכן)
אור
4
תביאו מקורות הלכתיים ולא קללות של סוחר בשוק
klozone
3
פסיקה הגיונית ! אני כבר אומר לכם שאילו הפסיקה הזו היתה של מי ממשפחת יוסף מיד היו מכתירים אותה כפסיקה מקלה ולא פסיקה מתירנית !! אבל מה לעשות קקר השבת זה אתר של אהבלים מכורים לאריה דרעי
James
היה לי רב חכם שאמר, אם אתה רואה מישהו שמתקיף את הצד השני במקום להתייחס לבעיה ספציפיצ ולענות עליה, זה הסימן חולשה הכי גדול. וגם אתה במקום להתקיף "מה אם" ו"מה אם", תענה תשובה תכלס' או שכמו כל הטמבלים שמגבים פו נגד משפחת יוסף וכדומה אין לך תשובה אלא סתם שנאת חינם שאפילו אתה לא יודע למה אלא ההורים והמחנ
אשכנזי גאה

הצגת כל התגובות

2
גם גר תושב שקיבל עליו את שבע המצוות של בני נח ומוגדר ברמב"ם כחסיד אומות העולם ונוחל גן-עדן אסור להיקבר יחד עם יהודים ויינו יין נסך נקודה
בית שמאי
עיין בעבודה זרה (סד ע"ב) מחלוקת ר' מאיר וחכמים מהו גר תושב. ועיין סתירה ברש"י (פסחים כא ע"ב, דהיינו שקיבל לא לעבוד ע"ג [עיין ברכות ג ע"א ד"ה ושמר]לרש"י בעבודה זרה כ ע"א שכתב דהיינו שקיבל כל ז' מצוות בני נוח). והלכה כחכמים (עיין רמב"ם פ"ה ממלכים ה"י, ו"שולחן ערוך" יו"ד סימן קכד סעיף א)וע"ע בשו"ת "ושב
אשכנזי גאה
1
חייל גוי שמת למען מדינת ישראל עדיף על בטלן שהתחמק משרות.
pinco9
לא מגיע לכרסולי בן ישיבה שמתמיד בלימודו ומקיים את העולם.
דייק
דיברו על אחד בטלן שמתחמק משירות.
אשכנזי גאה
להשתמט זה לא עבירה, אלא זה חוסר עמוק במוסר ובמידות, אדם שמתבטל ומשתמט גם יחד הוא נבל ברשות התורה! אבל מפה ועד שעדיף לכבד גוי יותר ממנו, תן מקור הלכתי לדברך, אל תעשה תורה חדשה! (ואגב אני גם עשיתי לך לייק).
אשכנזי גאה
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?