תלאות רבות עברו על עם ישראל בארצות המערב עם שקיעתם של ימי הביניים ותחילת העת החדשה. אחד מן היעדים המבוקשים עבור היהודים הגולים הייתה ארץ מרוקו שם שאפו לחיות חיי שלוה ופריחה. בשנת תנ"ו בעיר סאלו נולד רבינו חיים בן הרב רבי משה בן מוה"ר חיים צאצאים לגולי ספרד. הרך הנימול נקרא חיים ע"ש סבו עוד בחיי חיותו.
פירוש האור החיים על התורה
רבינו האור החיים חיבר ספרים רבים בהלכה, באגדה, אך נדמה שספרו על התורה הוא הנודע בכל תפוצות ישראל ועם צאתו זכה להתקבל בכל העולם כפי שמעיד תלמידו מרן החיד"א כי בפולין קוראים בכל שבוע הספר אור החיים. ובתוך זמן קצר שמו נישא למרחקים מה שאך מועטים זכו כמוהו.
האגדה אודות המ"ב פירושים שלו על הפסוק "אם בחוקתי תלכו" מוכרת וידועה.
עשרה פירושים ראשונים מבעל האור החיים הקדוש לפסוק- "אִם בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם"
- "בחוקתי" - לשון רבים, לרמז על תורה שבכתב ושבע"פ. "תלכו" - גם תוך כדי הליכה ובלכתך בדרך.
- "תלכו" – כמו דוד המלך שאמר חשבתי דרכי – שהיו רגליו מוליכות אותו לבית המדרש.
- "בחוקתי" – לשון רבים, כי יש פרד"ס בתורה, פשט, רמז, דרש, סוד, שילך בכל הדרכים.
- ''תלכו'' כמו בפסוק 'בכל דרכך דעהו' שגם צורכי הגוף יהיו עבור עסק התורה שכל הליכותיו היו לש"ש.
- "בחוקתי תלכו" – תוכלו לחדש בתורה – אך "את מצותיי תשמרו" – שלא יהיה חלילה מגלה פנים שלא כהלכה.
- "בחוקתי תלכו" שאסור לעם הארץ לעשות עצמו חסיד כי יבוא לידי מכשול ותמיד יבדוק עצמו – ש"ואת מצוותי תשמרו".
- "תלכו" - הווי גולה למקום תורה.
- "תלכו" - מחלוקת בגמרא האם לא לבוא לידי נסיון בדרך, או שמא כן ללכת ולכוף את היצר. הפסוק מכריע ומבטיח "אם בחוקתי תלכו" ערב אני לכם ש"ואת מצותיי תשמרו".
- "אם בחוקתי תלכו" – חצפים להשיג את התורה? "ואת מצותיי תשמרו" - עמלו על מ"ח קנייניה (אבות פ"ו).
- "בחוקתי תלכו" זו התורה שהתורה חשובה מן המצווה כי מגנה גם בזמן שלא עוסק ואין עברה מכבה תורה והולכת עם האדם לכל מקום.
את הפירושים הבאים של האור החיים 'בקיצור' נביא אי"ה בימים הקורבים...