כיכר השבת

גירוש גוש קטיף, צרה? אסון? צום?

במלאת ארבע שנים לחורבן גוש קטיף, ניסינו לבדוק האם יש צורך לציין את האירוע באופן כל שהוא, כיום צום או כיום זיכרון וכדומה (איצטלא)

| 35 | כיכר השבת |
חייל בוכה בפינוי גוש קטיף.
חייל בוכה בפינוי גוש קטיף. (פלאש 90)

בעניין אזכור האירוע המחריד של גירוש יהודים מחבל ארץ בארץ ישראל, חיפשנו בספרים, ומצאנו את דעתו של אחד מרבני גוש קטיף שפונה.

רב הישוב כפר דרום, הרב שרייבר, פרסם בעבר מאמר בקובץ התורני 'בית הלל', ובו דן בשאלה האם יש לקבוע יום אבל לזכר פינוי גוש קטיף. שם ניסה להוכיח מדברי הרמב"ם שחייב אדם להתענות על כל צרה שבאה עליו. אך לאחר משא ומתן הכריע שאין לקבוע תענית, אלא יום התעוררות ותשובה, ותענית ליחידים.

הנחת היסוד שלו, שפינוי גוש קטיף הוא צרה, צריכה סעד גדול. לטענתו, כפי שכתב שם, כיון שחרבו חלקים מארץ ישראל, וכמה מבני ישראל גלו בגלות משונה על ידי אחיהם, ועוד זאת שכמה בתי כנסיות עלו באש, ודאי זו צרה. ובנוסף, את מלחמת לבנון השנייה הוא מונה כאחת מהצרות שנגרמו מחמת פינוי גוש קטיף. נניח.

זה המאמר היחיד שמצאנו שדן בשאלה זו. אבל, במהלך החיפוש נתקלנו בשאלות מעניינות שדנו בהם אנשי גוש קטיף באותה התקופה: האם חייבים לקרוע את הבגדים כשרואים את הפינוי, וכן מי שעובר אחר כך במקום שבו היה גוש קטיף אם חייב לקרוע את בגדיו.

ניסיתי למצוא בספרות התורנית וגיליתי שאיבדנו פרופורציות. אבלות? צרה? ההיסטוריה מלאה אסונות אמיתיים שלא זכו ליום צום ומספד. יהודים בכל העולם גלו ממקום למקום והפסידו את נכסיהם. אם היינו קובעים יום תענית על כל גירוש מהר מאד היינו במצב אנורקטי. מי שמשווה את האסונות שקבעו לזכרם יום צום לעומת פינוי גוש קטיף הוא כמו מי שמודד מה יותר גדול - השמש או מסטיק עגול.

האם הפסד ממון של כמה עשרות או מאות יהודים יכול להיחשב כצרה? נכון, אנו מרחמים עליהם, ומנסים לעזור ככל יכולתנו (ואין לנו כמעט יכולת), אבל צרה? זו צרה? זה איבוד פרופורציות נוראי.

אתמול, בשבת, נפטרו שני יהודים שהותירו אחריהם למעלה מ-20 יתומים. זו צרה.

לו היינו צריכים לקבוע יום צום בגלל ההפסד הכספי של אנשי גוש קטיף, היינו ודאי צריכים שבוע מספד על שני הנפטרים מאתמול. וודאי וודאי שהיינו צריכים לקבוע יום מספד על שלושת היהודים שנהרגו בתאונת דרכים לפני שבוע, ובטח ובטח שחובה להתענות כל השנה בגלל - לדוגמא - שמונה בחורים שנרצחו באחד הלילות האיומים.

פורפורציות חברים, פרופורציות.

תוכן שאסור לפספס
35 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
27
עם כל הכבוד, אי-אפשר להשוות שום פינוי/גירוש שהיה לעמ"י בכל ההיסטוריה מגלות החרש והמסגר עד השואה עם הפינוי הגוש שנעשה בתוך ארץ ישראל ע"י אחים בנשמה ומרצון חופשי של חלק לא מובטל מהעם. לא, לא איבדנו פרופורציות, אם כל גירוש בארץ-ישראל ניקרע את הבגדים ניקרע אותם פעם אחת, ביום הגירוש.
טל
26
מה שהרב שרייבר התכוון לצרה הוא התכוון לחורבן חלק מא"י ולפשע שנעשה ליהודים בידי יהודים ועל זה ראוי להתאבל. כל אחד בדרכו הוא. ומה שיצחק עשה שהוריד את כל חורבן גוש קיף לרמה הממונית הוא שטחיות גדולה ובורות. ובכלל מי נתן לך לחלוק על רב ישוב ? מי אתה? (אם זה היה רב חרדי בחיים לא היו כותבים כך בשום אתר ח
חרדי שמביןלעומק
25
האירוע קשה ככל שיהיה עדיין אינו יוצא דופן ביחס להיסטוריה הקשה של עם ישראל. זה אולי בהחלט זמן טוב לחשבון נפש, אך עדיין לא לצום. ובכלל יש כאן תחושה של 'טענו חיטים והודה לו בשעורים' - כל המתנגדים כאן שולפים טיעוניםכמה זה היה נורא ושהכותב ילך למוזיאון גוש קטיף וכו'. עם כל הכבוד, זה עדיין לא מפריך את
רוני

הצגת כל התגובות

24
הכותב לא אמר שגירוש גוש קטיף הוא דבר טוב, הוא רק ביקש פרופורציות. היו בהיסטוריה המון דברים יותר גרועים. ובזה הוא צודק. ועליהם לא עשו תענית.
מנחם
23
על מעשה של שנאת אחים שבשלו חרבו למעלה מ-20 יישובים בארץ הקודש, חורבן בתי כנסת וישיבות, לפחות בדורנו ראוי להזכיר. מה עוד שמעשה טפשות זה הביא לסכנה לכל יישובי הדרום, ומעמיד בסכנה מאות אלפי אזרחים הנמצאים בטווח הקסאמים. האם זה לא מספיק לך? האם זה לא סיבה להזכיר המאורע? האם זו לאצרה הבאה על יושבי ה
מישהו
22
עד מתי תחטאו בחטא המרגלים ותזנחו את מצוות יישוב ארה"ק מרגלים!!!!!מרגל אתם....
בושה
21
הרי עם ישראל נמדד בבישנים רחמנים וגומלי חסדים, אז מי שהפוך מזה?? הם כבר ארבע שנים בלי בית זרוקים בקרואונים מטים ליפול ולא די שהרשעים תמכו בגירוש הם עוד אומרים שזה כלום... עד מתי לעדה הרעה הזאת???
מורדכי ציון
20
אם מלחמת ששת הימים והכיבוש היתה 'נס מהשמים', נראה לי שהחזרתו על מגש של זהב למחבלים הפלסטינים הוא 'נס' יותר גדול... יהודי אינו ציוני!!!
יהודי
19
הכותב כמעט בטוח לא יהודי איך אפשר להיות כל כך רשע מה אתה משווה בכלל אלפי אנשים אבדו את הבית שלהם את הפרנסה והשפיות. פרופורציות. נראה איך אתה תגיב אם היו מגרשים אותך .!!! לך למוזאיון גוש קטיף ואז תכנס לפרופורציות. לך תראה איך הם חיים היום ואז תדבר בלי זה אין לך רשות לכתוב מילה ועוד בשם ה' .איזה
ירושלמי
18
"מִי-הָאִישׁ, הֶחָפֵץ חַיִּים; אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע; וּשְׂפָתֶיךָ, מִדַּבֵּר מִרְמָה..." זה מה שכתוב כשבאים לכתוב תגובה באתר הזה. הכתבה הזו משקפת בדיוק ההפך מ"נצור לשונך מרע" תחזור בתשובה ומהר.
מזועזע
17
אמרת על כותב המאמר שהוא כמעט בטוח לא יהודי, ומה עם אלה(חיילי צה"ל) שבמו ידם גירשו, האם הם גם כמעט בטוח לא יהודים לפי המדד שלך הם צריכים להיות בטוח לא יהודים אז מדוע בכל זאת בחרתם לחבק אותם?
חרדי אמיתי
16
יישר כוח עצום על דברי האמת הניכרים בדבריך וגם הלהט שלך מבורך כי באמת הדברים האלה מסמאים את עיננו וצריך שיהיה שוויון בהשקפה ושכולנו נהיה מאוחדים בדרך האמת .
יישר כוח עצום
אני מתכוון בדרך הטבע.
אברהם הנכבד מאת ה'
15
מתנהגים כמו חולי הנפש מחב''ד וסיפור המשיח וכמו חסידי ברסלב שרוקדים ברחובות תל הביב וכמו נטורי קרתא שלא שואלים את גדולי ישראל וכמו כל המרעין בישין שקיימים בחברה המקסימה לכשלעצמה ,זתומרת החברה החרדית .נוו לא צריך לומר את זה בפומביי כולם יודעים שהזרמים הלא קונבנציונליים חולפים עוברים להם מהעולם ! זה ר
מוטי
אבל רק הם יכולים להחזיר הבטחון(על פי דרך הטבע), אני מתכוון לכך שיהיה אפשר לחיות נורמלי בבטחון בלי פחד-את זה יכול רק הימין הקיצוני לעשות.[על ידי גירוש הרוסים הגוים והערבים משטחי ארץ ישראל, וכבישת חבל עזה, וכבישת דרום לבנון,] אז במה הם חולי נפש? בזה שהם רוצים לחיות? אני כעת לא יודע אם עשיתי טוב שלא בח
אברהם הנכבד מאת ה'
14
שהרי ברור שהצרה היא שיהודים החריבו חבל ארץ וגירשו את אחיהם. הצרה היא שלערבים התאפשר עכשיו לירות הרבה יותר בקלות קסאמים על שדרות אשקלון ואשדוד בדיוק כ]י שתהריעו אנשי הימין לפני הגירוש. המאמר שלך מנותק כל קשר מתורת החיים והדרכותיה. גירוש גוש קטיף הוא צרה איומה לכל עם ישראל, מעשה איום ונורא שהוא ע
יעל
13
אמנם נחמד וטוב אתר האמון בדר"כ על דרכי התורה(צניעות וכדו´) אבל הגישה הזו שרואה בכל מי שיש לו כיפה שחורה או סממן דומה בגוון או בצבע ולא רואה צורך בערבות לשאר עמך ישראל היא מאוסה. לעצם העניין, עיקר האבל של אנשי האמונה אינו בא על הפסד ממוני כזה או אחר, זה הנזק הנלווה שעל כל אדם מישראל ובייחוד(נודה על
אריאל
12
פשוט גועל נפש מה שאתה מדבר! אינך מודע להיסטוריה שלנו? מהו יום כ' סיון? תבדוק ותחזור אלי.... אשמח.
אלי
11
כן, בהחלט אני מבין את הציבור הדת"ל המכונה ה'מיזרוחניקים', הם האמינו שממשלת ישראל היא 'מלכות ישראל' וממילא העומד בראשה הוא ה'מלך', וצה"ל מקביל לצבאו של דוד המלך ע"ה עפ"ל, ובזה שהם מקריבים את חייהם בעד המולדת הם מוערצים ע"י החילונים... ובה' באייר תש"ח התחילה הגאולה, ובמלחמת ששת הימים היא צעדה צעד נוס
שי נחמני
מותר לי לדעת מאיפה הבאתה את המאפיונרים? באיזה מקור זה כתוב? למיטב ידיעתך, יש חרידים שתומכים בא"י. חרידים הם לא שמאלנים הם כאלה שחרדים מדבר ה'!
טל
יכול להיות שבשביל זה היה הגירוש, כדי לעזור ליהודים שהלכו אחרי ההבל של הציונות יחזרו בתשובה
אברהם הנכבד מאת ה'
10
ובתורתו אבל כמו בבחירות בירושלים יש אנשים שהאינטרס האישי חשוב להם יותר מהתורה יותר ממשה רבינו יותר מהגאולה יותר מכל מה שקשור ליהדות חבל מאוד שהם קוראים לעצמם חרדים
אריה
9
גירוש אנשים מבתיהם והחרבת יישובים שלמים בארץ ישראל , נתפס מבחינת הכותב כהפסד ממון ותו לא.. רק ראש של מאכער חסר ערכים , הרואה רק כסף בכל דבר יכול להנפיק כזאת אמירה. בשוע נפסק שהרואה ערי יהודה בחורבנן אומר ערי קדשך היו מדבר , וקורע את בגדיו . בטור נפסק שאף על ערי ישראל קורע. וכתב המשנ"ב שאפילו
עמית
8
אני ספק ששרון תקע סכין באנשי גוש קטיף אבל אל תשכחו את בני עשיו ובני ישמעאל שס ג .אל תשכחו את מרנן בהסכמי אוסלו .1200 יהודים נרצחו.לגדולי שס ג אין רוח הקודש או שכינה רק כוח פולטי מכרו את כבודם בתבנית שור אוכל עשיו שותפים לדבר פשע ועבירה חרדי אמתי או חסיד לא יעשה מעשה בוגדנות תזכרו מזמור תהילים א .לא
אברהם יוסף
7
וכן יש לדון אם זה צרה או אסון.ויש לדון גם אם כותב הכתבה הוא צרה או אסון לעם ישראל.ויש להבדיל בין צרת יחיד שבאה מהשמים לבין צרת רבים שבאה מיאנשי דלא מעלי שאנחנו בחרנו.מה שבטוח שזה לא נכתב מתוך תמימות ו"חקר האמת" תוך סילוף משמעותי או לחלופין בורות במושגים בסיסים.אוי לתמיד שלא הגיע להוראה ומורה.יש לעם
ירושלמי
6
בגוש קטיף הם ישבו מחוץ לגבולות ארץ ישראל ע"פ ההלכה. זיכה אותם הקב"ה במצוות ישוב בארץ, וכידוע כי אר"י נקנית ביסורים
שעפסעל
5
טיפת מושגים והבנה לחלק בין דברים אין לך. לך ללמוד לפני שאתה יושב לכתוב שטויות. מקווה שאתה יודע על מי נאמר "כי רבים חללים הפילה".
מזועזע
4
זה לא תוכן הדברים... הבעיה היא הסגנון! את חטאי אני מזכיר שהייתי קורא את YNET ואני רוצה להגיד שזה בדיוק הסגנון שלהם. בכדי למשוך קוראים קודם מבאים מעט עובדות (אין שקר ללא מעט אמת) לאחר מכן בהיפכא מסתברה הם יוכיחו לך שכל דבר רע הוא טוב למעשה... רק שאתה הקורא צר מוחין ולא מסוגל ל"הבין" מה שמתוחכמים כ
חי
3
לא מספיק שתמכתם בגירוש הזה בחוסר ההתנגדות, בהמנעות ובשאר התרגילים הפולטיים שלכם, אתם עוד מזלזלים בכאב של המגורשים?
יצחק
2
טוב ויפה כתבת לטעמי. המבחן עבורי הינו הקולקטיביות של האירוע. - אין חולק על כך שחורבן הבית היה קטסטרופה לאומית. ואשר בעת האירוע לא היה יהודי אחד בעולם שראה את האירוע כצעד חיובי עבורו או עבור העם שלנו. לעומת זאת, אירוע הפינוי בגוש קטיף - ניתן למצוא לא מעט אנשים בכל הציבורים (כולל החרדי והדתי לאומי) אש
החילוני
1
טול קורה מבין עיניך
משה
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי