כיכר השבת

זוגיות: אשתי פשוט כפויית טובה

כל אדם שפועל למען האחר ואף למען עצמו, ראוי להכרת הטוב ואל נא תתפתו כעת לנגן בדמיונכם את הפזמון המוכר והידוע של "אבל היא/הוא כפוי טובה". בשורה התחתונה המסר שלי לכם הוא: אל תיקחו שום דבר כמובן מאליו מלבד את הנפילות והכישלונות. ז"א, הכי מובן מאליו זה שאנו נכשלים פעם אחר פעם, ושאף אחד לא מושלם ואפילו לא קרוב לכך

| 40 | כיכר השבת |
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: פלאש 90)

"אבל אני אמרתי", "אני רוצה" ...לו נביט באופן התנהגותו של ילד נוכל להבחין בדפוס התנהגות שמאפיינת את רוב הילדים והיא "כשאני רוצה משהו אני מצפה לקבל אותו". כך גדלים רוב בני האדם, שהרי אף אחד לא באמת קובע לנו "דד ליין" שמגדיר מתי אנו מסיימים להיות ילדים תובעניים והופכים לאנשים בוגרים. יש שיגידו שברור מאליו שכאשר אדם נישא, מאליו הופך הוא מילד תובעני לאדם אחראי ובוגר. האומנם?

לו רק נרשה לאמת הפשוטה לצאת לאור נבחין כי בעצם כולנו ילדים בגוף של מבוגרים והוכחה לדבריי ניתן לקבל באופן החד והברור ביותר כאשר נכנסים לבית אבות, בו ביקרתי אנוכי רבות בעת שסבי ע"ה התגורר באחד מהם, ורואים כיצד עשויים קשישים באים בימים לצעוק ולהתקוטט זה עם זה שמא היו ילדים קטנים הדורשים "את שלהם" פה ועכשיו.

ואכן, אחד הדברים העיקריים בהם אני נתקלת תדיר במהלך עבודתי זה אנשים המסרבים לקבל את העובדה שהם חיים עם עוד אדם שלא מוכן להסכים עם דעותיהם ורצונותיהם רק כי הם דורשים זאת, ובעיקר שאינו מוכן למלא את דרישותיהם כפי שציפו שימלא, רק כי הוא רוצה בכך. אז בשביל מה בכלל להתחתן הם שואלים... ופה טמון סוד גדול וחשוב בחייו של כל אדם – אנו נולדים כיצורים תלותיים וחסרי ישע הנזקקים לקרובים לנו ביותר בכדי שימלאו את צרכינו הבסיסיים ביותר, אוכל, קורת גג, ביטחון ועוד, כאשר אנו גדלים, ממשיכים לדרוש את שלנו ולצפות כל העת שקרובינו יענו לבקשותינו ויספקו לנו את כל צורכנו.

הבעיה מתחילה כאשר עוברת שנה ועוד שנה ועוד אחת ועוד עשר ומוצאים אנו את עצמנו אנשים גדולים ועצמאיים שכל כך התרגלו לתלות באחרים עד כי מצפים אנו כל העת שימשיכו הסובבים אותנו למלא את חללי מבוקשנו הרגשיים והחומריים ומשום שכך, אנו פחות ופחות סומכים על עצמנו ועל היכולות שלנו ("מה שעשיתי עשיתי הכי טוב שרק יכולתי ואני שמח בכך בלי כל קשר ל'מה יגידו'")מה שמביא אותנו לחיפוש בלתי פוסק אחר אישורים משפחתיים וחברתיים לעשייתנו ולקיומנו.

הדבר מביא לידי כך שאם לא עשינו עבודה מיוחדת ומאומצת על מנת לשנות את תפיסת עולמנו הילדותית ולהרפות מהתלות הסביבתית על ידי מציאת הכוחות המיוחדים הקיימים בנו (לאהוב ולקבל את עצמי כפי שאני ללא מלחמה פנימית) והמסוגלים לספק את כל צורכנו הפנימיים, אז כאשר מגיעים אנו לרגע בו אנו, שני אנשים שונים בתכלית המתחברים יחדיו ומקימים בית משותף, אנו נותרים עם אותם צרכים ילדותיים ותלותיים הקמים לנו לרועץ בתוך חיי הנישואין.

רוב הזוגות איתם עבדתי הגיעו מתוך נקודת הנחה שהשני "לא מצליח לספק לי את מה שאני צריך", וש"בן זוגי בכלל לא מתאים לי" או ש"הוא לא עושה מספיק בבית" או בכלל. במקום הזה יש לשים לב לעובדה אחת פשוטה והיא שאנו פשוט מסרבים לקבל את העובדה שכבר אף אחד לא חייב לנו כלום! כן, כן, ממש כך, אף אחד לא חייב לנו שום דבר, גם אם הוא התחתן איתי וגם אם הוא בחר בי לחיות איתו לאורך ימים ושנים טובות.

הבעיה היא שנדמה לנו שכאשר אנו עושים משהו בשביל האחר אנו ראויים להערכה גדולה ולתשבחות למכביר (מה שבהחלט נכון), אך כאשר האחר עושה את עבודתו (בבית או בחוץ), הרי זה מובן מאליו ולא ראוי להתייחסות מיוחדת, ואף זוכה לביטול מסעיר מצידנו המוציא את כל הרוח ממפרשי העושה, או לאמירה כמו "למה מה כבר עשית? זה גם הבית שלך". בשורה התחתונה, אנו רואים את נתינת האחר כמובן מאליו ואת נתינתנו אנו כראוי לציון.

כל אדם שפועל למען האחר ואף למען עצמו, ראוי להכרת הטוב ואל נא תתפתו כעת לנגן בדמיונכם את הפזמון המוכר והידוע של "אבל היא/הוא כפוי טובה", כי כולנו כפויי טובה באם לא ראינו שכל תנועה הכי קטנה שבן הזוג עשה למעננו או למען ילדנו ראוי לא רק להערכה כי אם להערצה ולמילה טובה.

תחמיאו, זה לא עולה כסף

היודעים אתם בכמה זוגות נתקלתי שהאם נמצאת במצב שאינה יכולה לבשל, לכבס לילדיה ובכלל לטפל בהם? ובכמה גברים שמסיבות כאלו ואחרות אינם מסוגלים לפרנס את בתיהם או לעזור לנשותיהם כלל וכלל? היודעים אתם עד כמה לא מובן מאליו לגדל ילדים ועד כמה הקללה הזאת של תחזוקת התא המשפחתי עודנה רובצת מעל ראשנו עוד מששת ימי בראשית?

בשורה התחתונה המסר שלי לכם הוא: אל תיקחו שום דבר כמובן מאליו מלבד את הנפילות והכישלונות. ז"א, הכי מובן מאליו זה שאנו נכשלים פעם אחר פעם, ושאף אחד לא מושלם ואפילו לא קרוב לכך. לעומת זאת, אם ראיתי את בעלי מפנה את צלחתו מעל השולחן, הרי זה ראוי להערכה הנאמרת, ואם ראיתי את אשתי מבשלת לי ולילדיי, זה וודאי ובוודאי לא מובן מאליו וראוי למחמאה.

אם ראיתי את בעלי מחליף את המנורה, זה לא מובן מאליו וראוי להערכה המלווה במילה טובה ואם ראיתי את אשתי קמה בלילה לתינוק או מחליפה טיטול הרי זה ראוי לשבח ולציון. ודעו ככלל שה"מובן מאליו" הוא אוייב הנישואין, כי באמת אין חיה כזאת שנקראת מובן מאליו, שכן גם לקום בבוקר ולנשום מלוא ריאות בדרך ליום חדש אין זה מובן מאליו כלל ועיקר.

תרגיל: החליטו לראות את תרומת בן זוגכם לחייכם ולחיי ילדיכם, כל עשייה קטנה כגדולה וציינו זאת בפניו. לדוגמא: "אני רואה שעשית את הכלים ואני מאוד מעריך את זה", או "אני בטוחה שעבדת היום ממש קשה", או, "אני יודע/ת שלא קל לך עם הילדים", "אני ממש נהנה מהאוכל שאת/ה מכינה לי".

אז כל שנותר הוא לבחור להרכיב על עינינו את המשקפיים הורודות שיחליפו את השחורות ורק כך, על ידי הכרת הטוב שבאחר נביא על עצמנו אהבה, אחווה, שלום ורעות. בהצלחה!

חגית אמאייב, מהתוכנית "אשת חיל" בערוץ 10, הינה מפתחת שיטת הטיפול הזוגי הייחודי באמצעות קלפים "בשניים" היחידים מסוגם המותאמים גם לציבור החרדי הבאים לתת פתרון לבעיות בתקשורת, למניעת השחיקה הזוגית ולחיזוק הקשר. חדש! ניתן לקבל ייעוץ טלפוני חינם! פרטים באתר הבית "בשניים ויותר" www.b-two.co.il

תוכן שאסור לפספס
40 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
7
הפאות האלה הם מכה שלא כתובה בספרים. צריך אך ורק כיסוי ראש צנוע כדת משה וישראל.
ובגלל זה הכיסוי הזה צנוע כמו שאני טייס
הרי אשה צריכה להיות יפה, למה שלא תוציאו שיער? הרי כיסוי ראש אינו משום צניעות, אז מה הבעיה? הרי אשה לא צריכה להתכער, אז מה הבעיה? שקרן שכמוך.
תמונה של מישהי.... מסכן...
כפי שהורו גדולי הדור.. ◄ החזון איש: "לפאה יש יתרון"! מרן החזון איש, סבר שיש עדיפות לפאה על מטפחת, כיון שהיא מכסה את כל השערות כראוי, ובמטפחת לפעמים מתגלות שערותיה. והובאה דעתו בספר דינים והנהגות מהחזו"א (חלק ב' פ"ח אות ט'). כמו כן מעידים תלמידיו, הגר"י מאיר זצ"ל (שהעיד גם שהחזו"א התיר לאחותו לעשות
ואשה שחושבת שמצוה להיות מכוערת, ומתלבשת בבגדים המכוערים ביותר, זה גורם לה לחיות בדיכאון כל הזמן, תוך הסתכלות על חברותיה בקנאה, וגורם לבעלה להסתכל על נשים אחרות, ויצא שכרה בהפסדה. וידוע כמה כתבו חז"ל הקדושים על מעלת ההתקשטות לנשים בעיני בעליהן. אשה מקושטת לת"ח ◄ בגמ' במסכת שבת (כה:) איתא, "מאי
הגאון רבי יוסף קאפח זצ"ל, חבר בית הדין הרבני העליון, ומגדולי חכמי תימן, כתב בתשובה כתב יד: "פאה נכרית קדושה ומקודשת, והלוואי וכל בנות ישראל ינהגו בה. כי אין שום הלכה אצלנו שיש לקחת את האישה לדקורטור [מעצב] כדי שיבחר ויתאים לה את הלבוש המכער אותה דוקא, אלא מותרת להתנאות בפאה נכרית. ועיין פירוש המשניו
כתב הגאון רבי גבריאל ציננער שליט"א בקובץ אור ישראל ל"ו, וזה לשונו: "עוד מקובל מגדולי ישראל טעם על שלא רצו להחמיר כל כך בזה [ולאסור לבישת פאה], מפני שלא תתגנה על בעלה. ובפרט בדורותינו אלה ראו ענין זה נחוץ למאוד, שדרכו לצאת חוצות לפרנסתו".
בדיוק כמו שנהגה אותה רבנית קפאח
כן כתב הגאון רבי יהודה שיינפלד שליט"א, בשו"ת "אוסרי לגפן" (חלק ט' עמ' קע"ה ואילך): "אי אפשר לאסור להתנאות ברה"ר, דכך טבע האשה מבריאת העולם (עכ"פ מאז שאכלה מעץ הדעת), ובזמן חז"ל יצאו בתכשיטין לרה"ר בימות החול, ורק בשבת אסרו שמא תשלוף להראות לחברתה, ומבואר שהתכשיטין היו להתנאות לפני חברותיה ולא רק בפנ
עד כמה שאתה משקר כאן ובכל אתר ואתר..
היתר יציאה לרה"ר בתכשיטין, מפורש במסכת שבת, וראה בתוס' שם (דף סד: ד"ה רבי ענני), וזה לשונו: "ואנו שאין לנו רשות הרבים גמור... הרי היא כחצר שאינה מעורבת ומותרות נשים שלנו להתקשט בטבעות ובתכשיטים". וברא"ש שם: "הלכך מותר להתקשט בחצר וכן נמי ברשות הרבים שאין רחב ט"ו אמה". ובשו"ע או"ח (סי' ש"ג סעיף י"ח):
באתר "כתר מלכות" הראו כמה שווים הציטוטים שלך.
6
הוא לא חייב לי הוא חייב לילדים הוא הורה שלהם בדיוק כמוני על זה האישה מתקוממת.
ולא בתובענות אז הם ישמעו ואם נוסיף על זה מילה טובה, זה יכול רק לעזור. יש גברים שעוזבים את הבית כי מדי קשה להם... צריך להכניס הכל לפרופורציה ועל זה לפי דעתי מדבר המאמר.
את נותנת לגיטימציה להנהגת זבנג וגמרנו זו היתנהגות של ילד שלא עושים מה שהוא רוצה אז הוא יעזוב ויפרק הכל יהודי אמור להיתנהג בצורה ערכית ומוסרית גם אם קשה לו ולעשות את הנכון וגם אם זה מצריך השקעה ולא לחפש את הקל אם קשה לו מדי יש אפשרויות יצירתיות רבות שיכולות לפתור זאת אך שיטת הזבנג והלכתי מתאימה לגו
5
אני מקנא בבעלך שזכה לאשה כמוך ובילדים שזכו לאמא כמוך ישר כח!

הצגת כל התגובות

4
לעיתים בעל יכול לחשוב שקנה הכל בירקן אז למה אישתי לא מרוצה ולא לקלוט שעגבניות בשוק זה לא תחליף ליחס חיובי ושעוד מס מלפפונים הם לא תחליף ליציבות מישפחתית ושלתקן נורת חשמל זה לא תחליף למגע אוהב במקום להיות מתוסכל שיעניק לאישתו דברים משמעותים יותר
3
באופן כללי זה נכון מה שנכתב בכתבה זו. אבל, אם יש מי שמרגיש שחייבים לו צריך לראות מאיזה מקום זה נובע ולטפל ברגש הזה , לפעמים זה איתות למצב רגשי ירוד של חוסר אונים
2
בפרק י"ז בספר חו"כ - "עדיפות הפאה", הביא הרב המחבר שליט"א שפוסקים רבים מגדולי הדור העדיפו פאה על מטפחת, ולהלן דבריהם בקצרה. מרן החזון איש זצ"ל: "על פאה נכרית שמענו שאמר פעם שלפעמים יש בזה גם יתרון על מטפחת, שמכסה יותר טוב את כל השיער" (דינים והנהגות חלק ב' פרק ח' אות ט'). מרן הגאון הרב שלום משאש
קראו התשובה לשקרים והסילופים של המתיימרים להתיר פאה נוכרית שאיסורה מהתורה כפי שפסק גם הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף בנו של הרב חיים עובדיה יוסף שליט"א ...קראו כאן הקונטרס תשובות לשקרים וסילופים שלהם שתדעו מה להשיב לטועים ושוגגים בדבר ..להלן הקונטרס השקר החן לספר השקרים ותחבולות שמתיימר בסילופים נור
1
להיות מאושר זה בחירה של בן אדם! גם אני יכולתי לריב עם בעלי מהיום ועד מחר, אבל בחרתי לראות את הטוב שבו ולהדגיש אותם בעיני! הרווח כולו שלי, של בעלי וגם של ילדיי שזוכים לחיות בבית עם הרמוניה!
אולי גם יעניין אותך
זוגיות