כיכר השבת

"אשכנזי שמוכר קטניות לגוי - עם הארץ"

רבה של חולון, הרב אברהם יוסף: "אשכנזי שמוכר את הקטניות לגוי הוא בור ועם הארץ". על הכשרים במוצרי ניקיון: כל מה שאתם רואים הכשרים על סבון ואקונומיקה, שמפו – הבל-הבל-הבל, שטויות מצוצות מהאצבע, מסע פרסומת של גופי כשרות. זה אמצעי סחיטה מיותר לחלוטין (יהדות)

| 84 | כיכר השבת |
הרב אברהם יוסף בדרשתו
הרב אברהם יוסף בדרשתו (צילום: שערי משפט)

אמש (חמישי) התקיים יום עיון מיוחד תחת הכותרת "שואלין ודורשין בענייני הפסח". הכנס נערך בבית הכנסת "היכל בנימין" שברעננה.

במהלך היום המיוחד נשא דברים רבה של חולון, הרב אברהם יוסף, בנו שלך מרן הראשל"צ הרב עובדיה יוסף.

הרב התייחס למנהג של בני עדות אשכנז שמוכרים את הקטניות לגוי ואמר "אשכנזי שמוכר את הקטניות לגוי הוא בור ועם הארץ".

במהלך השיעור, תקף הרב את ההכשרים של פסח על מוצרי ניקיון ואמר: "כל מה שאתם רואים הכשרים על סבון ואקונומיקה, שמפו – הבל-הבל-הבל, שטויות מצוצות מהאצבע, מסע פרסומת של גופי כשרות, אמצעי לסחיטה מיותר לחלוטין. אין לזה שום אחיזה לא בהלכה ולא בהנהגה זו לצערי טעות של מנהיגי גופי הכשרות".

עוד השתתפו במהלך יום העיון המיוחד: הרב יצחק פרץ, הרב ישראל מאיר לאו, הרב יעקב שפירא, הרב אליעזר מלמד ועוד.

הכנס נערך ביוזמת הרב אביחי קצין, ראש מדרשת שערי משפט ובשיתוף המסרגה - מועדון הכיפות הסרוגות של שערי משפט.

תוכן שאסור לפספס
84 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
36
אתם אפילו לא יודעים כמה .מדובר בכ30 אחוז לא מוצדק בכלל .אשרי הר'ג שמדבר ביגלוי לב שלא כמו כל הפחדנים..
אמיר
35
רבו של המהרי"ל לבער קטניות בערב חג הפסח (לקט יושר עמ' 74). נכון שהרמ"א לא פסק חומרא זו להלכה אבל רחוק לומר שמי שעושה זאת עם הארץ.
צבי
וזה לשונו: אבל אורז וכל מיני קטניות אין בהן חמץ, ואפילו אם יודע שבאו מים על האורז או על הקטניות מותר להשהות בביתו, אבל מהר"ר שלום ז"ל מצריך לבערם וכו' וכו'. ע"כ.
ט
למרות שאינני מכיר את המקור שציינת. אבל ללמד זכות על הרב אברהם יוסף יש לומר שכיוון שזו דעה יחידאה, של רבו של המהרי"ל (שזה הגבול בין האחרונים לראשונים), אין לפסוק כך ואין לחשוש לכך כלל. כמו שמי שפוסק כמו אמורא פלוני (שלא נפסק להלכה) יחשב לעם הארץ, למרות שאותו אמורא כן נהג כך..
איש אמת
לדעתי זה לא נכון ואני אסביר מדוע. לומר שזו דעה יחידאית שאין לחוש לה כלל אפשר רק אם נחקור ונמצא שבין זמנו של מהר"ש לזמננו היה פרק זמן משמעותי שבו אף אחד לא חש למנהג זה, ושהמנהג חודש על ידי עמי ארצות ולא תלמידי חכמים. נראה לי שאם נחקור נמצא בדיוק ההיפך, במרוצת הדורות מאז היו תמיד צדיקים וחסידים שהקפ
צבי
34
יש לנו מספיק פוסקים אשכנזים שסוברים שקטניות "אסור מדינא" כמובא בחתם סופר, ולכן עדיף להיות עם הארץ אשכנזי ולא לעבור על בל יראה ובל ימצא. ובאמת לפי הרבי עקיבא איגר בני אשכנז החמירו שלא לאכול קטניות ולכן לשיטתו אין צורך למכור. ולהלכה במחלוקת באיסור תורה (כגון חמץ בפסח) יש לנקוט לחומרא כהחתם סופר וחייבח
משה
אולי אתה לא יודע אבל המזרחיים הם אלה שלא אוכלים קטניות ואילו הספרדים לא אוכלים קטניות זה דבר ראשון דבר שני לפי איך שאתה מדבר נראה שאתה אפילו לא יודע מה זה קטניות . כך זה נראה בכל מקרה מה שאתה אומר על קטניות זה לא נכון קצת דרך ארץ כלפי אנשים שהמציאו את
שי בן סניור
יש שם מפורש שאמוראים שמו תבשילים זכר לחגיגה ופסח בשר ו"אורז" שאתה אומר שיש מי שאוסר מ"דינא" והוא גמ' מפורשת שאין הלכה כרבי יוחנן בן נורי שס"ל שאורז מן דגן ומחמיץ. אין פוסק אחד שיגיד שקטניות זה חמץ, יש טעמים שונים לאסור אבל לא שזה נחשב לחמץ. לך תלמד לפני שתגיב
אברהם

הצגת כל התגובות

33
כל דברי הגאון הרב יוסף פשוטים ואין שום ת"ח אשכנזי שחולק ע"ז. ואולם על מה ולמה הרב מחפש לעצמו כותרת על גבם של האשכנזים. מרן אביך גם עושה את זה לפעמים וחבל מאוד. זה ממש לא מביא לכם כבוד. אני מעריץ מושבע של מרן הרב עובדיה ובניו הגאונים אבל למה תתנו חומר לשונאיכם?
שמואל יונה
השקר הגדול כל החותמות.. עוד חותמת ועוד חותמת.. כבר החמיץ.. מרוב חותמות. לכן כשר.
אורי עמר
32
למכתו.
אוריע
31
ובעבור חופן פטרוזיליה כאשר על השקית 4 חתימות בד''ץ על מה אנחנו משלמים 4.99 שקלים...??? בטח לא על המעט פטרוזיליה,רק על החתימות... בכל מקום צרור מלא טרי ,פטרוזליה גג 3,5 שקלים
קונה
30
הרי אתם בוכים כול היום שזה מה שאשכנזים עושים לכם _(ובצדק) בזים לחומרות שלכם בזים למנהגים בזים לרבנים ולמורשת אז למה לעשות גם ככה למה אתם יורדים לרמה הזאת???? גם אני אישית לא אחזיק מהרבה חומרות של אנשים אבל אני לא בז להם!!
חייל דוס
אין שום קשר בין החומרא הזאת לאשכנזים ! אנשים הלכו צעד אחד (אפילו יותר) מהפוסקים אף פוסק כולל חכמי אשכנז לא אמר דברים כאלה עיין משנ"ב (כמדומני)
ש
29
כל ההמצאות וחומרות החדשות הם בל תוסיף מדאורייתא !!! זהירות !! יוצא שכרם בהפסד !! אנחנו לא רפורמים !! לא להקל וגם לא להחמיר !!! תורת משה זה רק אחד !!
חרדי לא רפורמי
28
מתי כבר תפסיקו לבלבל את הדברים הסיבה שיוצאי פולין ומזרח אירופה לא אוכלים קטניות כי הם לקחו את זה מהספרדים כמו שאר הדברים שהם למדו מהספרדים המזרחיים שגרים במזרח כגון חלבים טורקים עירקים פרסים הם אלה שאוכלים קטניות הספרדים לא אוכלים ולא אכלו מעולם
שי בן סניור
27
זה כמו לשאול איך מעשרים את המלח
שי
26
כבוד הרב חזק ואמץ.. סלק את כל השטויות שמוצצות כל שקל.. מחברות התעשיה העיקר לגרוף כסף.. קל. פסלו הכל מהספרדים.. פסלו את כל חומרי הניקוי שכלב לא אוכלם.. ועתה בפרצוף לומר להם "רבנים" למען הכסף.. שאורבים לסיר הבשר בכל מקום. די..
אורי עמר
25
יש שני טעמים למה נהגו לאסור קטניות. א. שיש מקומות שעושים פת מקטניות ואתי לאחלופי. ב. שפעמים תבואה מעורב בהם, ואי אפשר לבררו יפה. ולפי הטעם השני, יתכן שיש ענין למכור הקטניות לגוי, כי אם יש בזה חשש חמץ גמור, הרי חמץ מור הוא בבל יראה.
א
לך תלמד הלכות. קח שלחן ערוך.. וערוך שלחן כסדר הפסח.
אורי עמר
תלמד ביאור הגר"א על השולחן ערוך ואחר כך תדבר
א
אם בנו של מרן אומר הדברים יש בדברים אמת. כי רב ראשי לחולון. ואביו למדו הלכה ברורה ונקיה.. ללא משחקי מלים. ודי לכל "החכמים" שמנסים להחכים. למד תורה מגדול ולא מקטן שלמד שלוש שנים ואילך..
אורי עמר
א)כבודו לא שמע שאין לנו לגזור גזרות מדעתינו? אולי כבודו קיבל מעמד של גדול דור יותר ממרן השו"ע שהוא לא גזר גזרות מעצמו , היכן כתוב בשו"ע או באחרונים פת קטנית אתי לאיחלופי בפת רגילה ? אדרבא השו"ע כתב שמותר לעשות פת קטנית... ב)קח שק אורז ואם תמצא שם חמץ לך לשיא גינס על פלאיי עולם אולי תזכה במשהוא... ז
אחמד טיבי
24
העיקר ,והטפל הוא העיקר.
דרור
23
ומה עושים ארגוני הכשרות כל השנה? לא סוחטים? ולמה לא יוצא נגד עלים ללא תולעים, אבל עם הרבה חומר ריסוס מסרטן בהכשר מהדרין?
דן סגל
22
תלמידי חכמים מובהקים מגדולי הדור שליט"א .
ישראל
21
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יעל
20
מוכר קטניות לגוי.אתם מכירים מישהו כזה?לא הא, בגלל שכתב אשכנזי,כי הם לא אוכלים ואנו הספרדים כן,פשוט. הרב מבין טוב מאד גם את פסקי האשכנזים ויכול בקל לפסוק גם להם וכל המגיבים שעושים עליהום על דבריו האמיתיים זה בגלל שגם בפסיקות אחרות בעיניינים אחרים, לא חושב כמוהם, ומחפשים איפה לנגח,כי זאת הדרך שלהם ב
בני חיים
19
לא הבנתי, הוא הפסיק באמצע משפט, אז מה הדין אם אשכנזי מוכר קטניות למי שהוא גם גוי וגם עם הארץ?
ר4
18
שמה שכתב הרב אברהם יוסף על מוצרי ניקיון זה אמנם נכון לגבי מוצרי ניקיון של ריצפה וכו'.. אבל לעניין סבון יש מחמירים מכיוון ש"סיכה" כשתיה. זה לא שטויות מצוצות מהאצבע, כי גדולי האחרונים החמירו בזה. אני לא רוצה להשמע כאילו אני מזלזל ח"ו, אני מעריך ומעריץ את רבני משפחת יוסף, אבל אני לא חושב שרב צריך להתב
איש אמת
זה בעיה איתם יש להם אייקיו הכי גבוה , אבל ,,,,,,,,
גד
17
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
פילפול
16
"החומרה המצוצה מהאצבע" של כשרות לפסח על שמפו היא שיטת השואל ומשיב שדבר שמעיקרו נעשה פסול לאכילת כלב יש עליו דין חמץ, ורק על פת שהתעפשה אמרו שאינה חמץ מן התורה כי מעיקרא היתה ראויה לאכילה, ואף היא אסורה מדרבנן. דבר נוסף, למאן דאמר בגמ' יומא שסיכה כשתיה לא רק במים, הרי השמפו בא במגע שיר עם הגוף. דבר ש
חסיד מרן שליט"א
15
החוכמה לשמוע לרב בכל דבר ולא רק כשמתחשק לך.... אשכנזים לא נוהגים כמונו הספרדים ואל להם לנהוג כמונו לעניין מכירת החמץ... צודק!!שנזכה תמיד לעשות את מאמר דברו של הרב באהבה..
לאה כהן
14
מצות (ממקור חיטה) יכולים להחמיץ , קטניות לעולם לא יחמיצו !
מר"ן הבית יוסף
13
למה כאן כל אחד חולק על השני-האם זה כבוד שם שמים? כאן באמריקא יש לבני אדם מוח ואין מחלוקת על כל דבר קטן. למה כאן באמריקא מקבלים בחורי ישיבות ספרדים לישיבות? אפי' אם הרב לא צודק (אגב נראה מרוב הפוסקים שהוא צודק) למה יש תגובות מלא ל"ה ורכילות. תתבישו לכם! חג שמח!
חזוןמשה
12
כמה טיפשים יכולים להיות ??? נכון , בד"ץ חייב להתפרנס ,אבל לא הגזמתם ? זה בבחינת בל תוסיף (ואולי גם גזל)!!!!!
חולי נפש !!
אני הייתי בביקור באחד המפעלים וראיתי שמכניסים לתוך המכונה חיטים מיובושות יחד עם שעורים, ולכל מי שטוען שאקומיקה פסולה למאכל כלב גם זו טעות שכן בואתו ביקור ראיתי את אחד הפועלים מאוד צמא ולק מהמוכנה וערבב עם מים ושתה (וגם שמעתי שאומר שהברכה היא מזונות...)
הרב יהודה
תגיד, אתה חולה ירח או משהו ?
הרבנית יהודה
11
שהוא ממשפחת יוסף... כדאי שיעיין קצת בספרי האחרונים לפני שיצא בכורתות בומבסטיות מתלהמות.
קצת עדינות
הוא עיין בספרי האחרונים יותר ממכך, ובכל אופן אמר מה שאמר (נ.ב אני היצבעתי - על התגובה שלך, ובצדק).
מוהרד"פ
10
מעשה באדם אחד שנשברה לו האסלה יום לפני פסח התקשר לכול השרברבים בעיר וכולם ענו לו אותה תשובה "ערב פסח היום אישתי קורסת ואני חייב לעזור בבית" בסוף מצא מישהו לאחר תחנונים מרובים שאיך אפשר להיות בין חורין בלי שרותים צמודים הסכים הבנ"א לבוא לתקן אבל אמר לו האיש מכיון שאני לא עושה את זה בשביל הכסף אלא רק
חייל דוס
מדובר באחד הרבנים החשובים ביותר שבבוקרו של ערב פסח באחת השנים האחרונות נראה כשמושב אסלה מפלסטיק ארוז תחת בית שחיו. "לשאלת רבים" ("תורה היא וללמוד אני צריך") השיב כי הוא עושה את המושב לביתו. ומי רואה אותו עושה כן ולא נוהג כמוהו ?! ומני אז ועד פסח של ימינו תמצאו אנ"ש נשואי פנים, הנושאים מושב אסלה
בניש
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אהבתי
9
על סמך זה שאין איסור בל ייראה בקטניות ומותר להחזיקם בבית בפסח. יותר מזה, גם אם נופל אורז לסיר של הקניידלך בפסח מותר לאכול.
בנימין
8
החרטא הזה שהאשכנזים ממציאים ואח"כ החילונים אומרים שהחרדים השתגעו
לאה
7
מה הטעם? מהו הנימוק?
yuda
קטניות זה חמץ ?????????
אלי
לגוי מוכרים חמץ, וקטניות זה ודאי לא חמץ. וממילא אין טעם למכור אותם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אורי
הרב לא מלגלג חס ושלום על איסור אכילת קטניות של האשכנזים, שהרי הוא מנהג ברור ומוצק שלשיטת הרב עובדיה יוסף שליט"א גם התרה לא מועילה להם לבטלו. אלא מה שהרב אברהם יוסף מעיר עליו הוא חומרא של כמה מהם למכור קטניות. דהיינו שאף שהחמירו האשכנזים לא לאכול קטניות, זה דוקא באיסור אכילה, אבל מותר להנות מקטניות ו
א.ק.
הקטניות אינם חמץ, וזנ מוסכם מתחילת התקנה. לדעת משנה ברורה מותר להשהות קטניות בבית, ואף להאכיל בזה קטנים שקשה להם. ולגבי חומרי נקוי משום שהם פסולים לאכילת כלב, ואינם מיועדים לאכילה. ובכלל מה השאלות האלו מה הטעם והנימוק? כשבאים להחמיר צריך טעם ונימוק, ולא כשבאים לומר את הדין. ומעניין תמיד את מי שואלים
נסים
6
איש איש .
אליה
5
ברמ"א סי' תנג סעיף א כתב וז"ל וכן מותר להדליק בשמנים הנעשים מהם (- קטניות)... וכן מותר להשהות מיני קטניות בבית עכ"ל ובמשנ"ב סקי"ב שמותר ליבנות מהם. ומקור הדברים בתרה"ד ח"א סי' קיג.  
נ_כהן
4
ראיתי אקונומיקה בהכשר בד"ץ בית יוסף. איך הרב יסביר את זה? גם הם סחטנים?
שפירא
מצווה לפרסם את רוע מעללהם של אותם רשעים שקוראים לעצמם בד"ץ והכל בכיסוי כאילו הרב עובדיה יודע מה קרה שם תן להם קצת כסף והכל יסתדר ויהיה מותר אנחנו מכירים אותם ורואים איך הם ושותפיהם מתנהגים חשש נבלות וטריפות ההכשר הזה והרי הרב שלהם בעצמו לא אוכל את השחיטה שלהם תבדקו טוב כמה יהודית ומשה קיבלו על כל הה
דניאל
3
הגיע הזמן לנער את החמץ מחומרי ניקוי וקטניות. מי שרוצה להחמיר טוב. אבל להודיע קבל עם ועדה שקטניות אינם חמץ ובוודאי חומרי ניקוי
אשר
2
דיבורים מיותרים הכל נובע מנחיתות מהאשכנזים
רחמים
1
לעולם לא נשכח כיצד העליב אביו את קורבנות השואה וקרא להם גילגולים של חוטאים. עכשיו בא בנו וממשיך את המסורת המפוארת של אביו. נראה שבני המשפחה הזאת הם גילגולים של יהודים שהתאסלמו.
צבי
אין לך זכות לדבר על גדולי וענקי עולם ובטח כשאתה לא ת"ח.. אסור לך להוציא מילה מהפה על שום גדול דור.. גם כשלא מוצא חן בעיניך מה שהוא אומר שמור זאת בליבך... ובמיוחד התנצל ע"כ שכתבת זאת בפומבי.. והחובה שלי היא: "הוכח תוכח את עמיתך"...
לאה כהן
"אל תקנא בעושי עוולה כי כחציר מהרה ימלו" תמיד חשים בקריאת פסוקים בפרק ל"ז לעניין אלו שמקנאים שגדולי הדור יצאו מעדות ספרד למרות הגרביונים והפאות הארוכות של הלבנים אבל אלו כמו עדת קרח סופם כי גדול בדורו כמשה בדורו
אהרון ירקון
מי שמרשה לעצמו לקרוא לסבא שלי גילגול של חוטא, הוא עצמו גילגול של חוטא. ואין חטא גדול יותר מהשתמדות לדת אחרת.
צבי
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?