כיכר השבת

פלפול לפורים: קריאת המגילה על ידי אישה

פורים: הרב יהודה שטרן מגיש שיעור מרתק לחג, לעיון ולהאזנה, בדין קריאת המגילה על-ידי אישה. לאישה מותר להוציא איש ידי חובת קריאת המגילה? (יהדות)

| 6 | כיכר השבת |
פורים
פורים (צילום: פלאש 90)
Your browser doesn’t support HTML5 audio

מחלוקת רש"י ובעל הלכות גדולות האם נשים מוציאות אנשים ידי חובת קריאת המגילה

ערכין ג. הכול כשרים לקרוא את המגילה,הכול לאתויי מאי, לאתויי נשים וכדרבי יהושע בן לוי שאף הן היו באותו הנס ומבאר רש"י שמכוח סברת אף הן היו יכולות להוציא ידי חובת מקרא מגילה גם נשים וגם אנשים.אבל בה"ג חולק (מובא בתוס' ערכין ג. וברא"ש מגילה פ"א סי' ג') וסובר כי נשים יכולות להוציא ידי חובת קריאת המגילה רק נשים אבל אנשים אינן יכולות מפני שחיוב הנשים הוא לשמוע מגילה וחיוב האנשים הוא לקרוא מגילה ואין המחויב בשמיעה יכול להוציא את המחויב בקריאה.

הגרי"ז מבאר כי רש"י ובה"ג נחלקים כיצד להבין את דברי רבי יהושע בן לוי שאף הן היו באותו הנס.

שיטת רש"י

רש"י לומד כי נשים נפטרו ממצוות קריאת המגילה מכוח הפטור של מצוות שהזמן גרמא כפי שהדין בכל התורה שמצוות עשה התלויות בזמן נשים פטורות ומאחר ומגילה היא מצוות עשה מדברי סופרים נשים נפטרות מחיוב מגילה. בנקודה הזו מחדש רבי יהושע בן לוי שסברת אף הן היו באותו הנס מורידה את הפטור של מצוות שהזמן גרמא ומשאירה את חיוב הנשים במגילה על כנו וכפי שהיה לפני הפעלת פטור שהזמן גרמא והסברא היא כי קיימת סיבה מיוחדת מדוע כן לחייב את הנשים במקרא מגילה למרות שהיו צריכות להיפטר ולכן חיוב הנשים זהה ממש לחיוב האנשים וממילא יכולות להוציא את האנשים ידי חובת מקרא מגילה כי המחויב מוציא את חברו המחויב.

שיטת בה"ג

בה"ג לומד כי מכוח הפטור של מצוות שהזמן גרמא נשים נפטרו ממקרא מגילה ואין בסברת אף הן היו באותו הנס להפקיע את הפטור אלא רבי יהושע בן לוי מחדש חיוב חדש לנשים מכוח סברת אף הן היו באותו הנס והחיוב הוא לשמוע מגילה וממילא שונה חיוב הנשים מחיוב האנשים חיוב הנשים הוא לשמוע מגילה וחיוב האנשים הוא לקרוא מגילה ולכן הנשים אינן יכולות להוציא את האנשים ידי חובת קריאת המגילה.

שיטת הרמב"ם

הגרי"ז מוסיף ששיטת הרמב"ם היא שיטה שלישית בנידון. הרמב"ם בפ"א מהלכ' מגילה הלכ' א' פוסק שאנשים ונשים חייבים במקרא מגילה ומשמע מדבריו כי הוא חבר לשיטת רש"י המשווה את חיוב הנשים לחיוב האנשים אלא שקשה מאוד לומר שהרמב"ם לומד כרש"י כי הלח"מ בפ"א מגילה הלכ' א' והבית יוסף באו"ח סי' תרפ"ט מדייקים את המשך ההלכה ברמב"ם שמחייב עבדים משוחררים במקרא מגילה ומשמע שדווקא עבדים משוחררים(עבד כנעני) חייבים במגילה אבל עבדים שאינם משוחררים פטורים ממגילה ולכאורה מדוע עבד שאינו משוחרר יהיה פטור ממגילה והרי הוא חייב במצוות כאישה ואישה הרי חייבת במגילה.

אלא חייבים לומר שעבד כנעני שאינו משוחרר פטור מפני שאי אפשר לחייבו מצד הסברא של אף הן היו באותו הנס ורק את הנשים אפשר לחייב מכוח סברת אף הן היו באותו הנס וממילא יוצא שהרמב"ם אינו מסכים עם רש"י מהי סיבת החיוב בנשים כי רש"י לומד שסברת אף הן היו באותו הנס הורידה את הפטור של מצוות שהזמן גרמא והשוותה את חיוב הנשים לחיוב האנשים והרמב"ם לומד שאף הן היו באותו הנס זוהי סיבה חדשה לחייב את הנשים במקרא מגילה ולכן נשים חייבות ועבדים שאינם משוחררים למרות שדינם כנשים הם פטורים ממקרא מגילה כי הם לא היו באותו הנס.

ביאור נוסף של המרחשת בשיטת הבה"ג

המרחשת ח"א סי' כב' מבאר כי במקרא מגילה יש שתי מצוות האחת היא פרסום הנס כפי שהגמרא מגילה יח. אומרת שמי שאינו מבין את פירוש המילים האחשתרנים בני הרמכים יצא ידי חובת קריאת המגילה כי פרסם את הנס ומבאר רש"י כי העיקר הוא פרסום הנס ואת סיפור ההצלה שהקב"ה עשה ניתן להבין גם אם חסרה הבנת המשמעות של מספר מילים. והמצווה השנייה היא זיכרון מחיית עמלק כפי שהגמרא במגילה לומדת מהפסוק בפרשת עמלק וכתוב זאת וכו' שיש מצווה לכתוב מגילה ולקרוא בה.

החינוך במצווה תרג' כותב שנשים אינן חייבות בזכירת מעשה עמלק מפני שאינן בנות מלחמה ומאחר ועניין זיכרון מעשיו הרעים של עמלק הוא כדי למחות אותו נשים נפטרות מכך כי אין לזכירה מבחינתם שום תכלית.

עפ"ז מבאר המרחשת שהבה"ג לומד כחינוך שנשים אינן בנות מלחמה ולכן הן פטורות ממצוות זכירת מחיית עמלק ולכן חיוב המגילה בנשים מכיל רק מצווה אחת של פרסום הנס אבל חיוב המגילה באנשים מורכב משתי מצוות גם פרסום הנס וגם חיוב זכירת מעשיו הרעים של עמלק ולכן נשים חייבות רק בשמיעת המגילה כי כדי לפרסם את הנס מספיקה שמיעה וממילא גם מובן מדוע נשים אינן מוציאות את האנשים ידי חובת קריאת מגילה.

הסבר המרחשת בשיטת הרמב"ם

לאור הסבר המרחשת בשיטת הבה"ג מוסיף המרחשת לבאר את שיטת הרמב"ם כי הרמב"ם בפירוש המשניות סוטה פרק ח' כותב שכמו שנשים יוצאות למלחמת מצווה כך נשים חייבות במחיית עמלק וממילא ברור שמקרא המגילה של נשים מכיל גם את חיוב זיכרון מחיית עמלק כדי שהן תוכלנה למחות אותו וממילא תובן גם שיטת הרמב"ם המשווה את חיוב האיש לחיוב האישה כי אצל שניהם קיימות שתי המצוות במקרא מגילה גם פרסום הנס וגם זיכרון מחיית עמלק.

חידוש המרחשת שגם לבה"ג אישה יכולה להוציא איש ידי חובה

לאור הסבר המרחשת את שיטת הבה"ג רוצה המרחשת לחדש שבקריאת המגילה בלילה אישה תוכל להוציא את האיש ידי חובה וההסבר הוא כי ביום היא איננה יכולה להוציאו ידי חובה כי מגילת האיש מורכבת משתי מצוות של פרסום הנס וזיכרון מחיית עמלק ומצוות קריאת המגילה של האישה יש בה רק את מצוות פרסום הנס ואין בה את מצוות זיכרון מחיית עמלק כי אישה אינה בת מלחמה כפי שיטת החינוך אבל בקריאת המגילה בלילה גם לאנשים יש רק חיוב אחד של פרסום הנס אבל זיכרון מחיית עמלק לא קיים מפני שלילה לאו זמן מלחמה ואם כן אישה לאו מלחמה ובלילה איש אינו בן מלחמה כי לילה לאו זמן מלחמה וממילא חיוב מקרא המגילה של האיש והאישה מכיל רק את מצוות פרסום הנס ולכן האישה תוכל להוציא את האיש ידי חובה כי חיובם שווה.

סיכום:

על פי הסבר הגרי"ז בסוגיא

לרש"י והרמב"ם אישה יכולה להוציא איש ידי חובת קריאת המגילה אלא שרש"י והרמב"ם חולקים בסברת החיוב לרש"י אף הן היו באותו הנס מוריד את פטור מצוות שהזמן גרמא ומשווה את חיוב האישה לחיוב האיש ולרמב"ם סברת אף הן היו באותו הנס היא גורם לחיוב חדש על הנשים אך חיוב ששווה לחיוב האנשים.

על פי הסבר המרחשת בשיטת הבה"ג אישה תוכל להוציא איש ידי חובה רק בקריאת המגילה בלילה כי אז חיובם שווה.

תוכן שאסור לפספס
6 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
3
הרב שטרן, ייש"כ, הדברים מובאים בצורה יפה ובהירה. והדברים מתוקים ביותר. המשך כך!
איש אמת
2
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אלי
1
רק הערה קטנה, בסוף דבריך אמרת שהקה"י מסכים עם החשבון של המרחשת (רק שלהלכה כתב דלא פלוג). דבר זה אינו מופיע בסיכום שבכתב.
איש אמת
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?