כיכר השבת

הגרי"ש: מותר לבזות אישה בקווי מהדרין

השאלה הבאה הוצגה בפני פוסק הדור, מרן הגרי"ש אלישיב על-ידי אברך, לאחר שביזה אישה משום שהפרה את הכללים בקוו מהדרין. הגרי"ש שמע את פרטי הסיפור והשיב לאברך כי אינו צריך לבקש ממנה סליחה, מאחר והאישה היתה צריכה לעבור לחלק שיועד לנשים ולא להתעקש להפר את הסדר המהדרין

| 182 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (פלאש 90)

קווי המהדרין בתחבורה הציבורית עוררו לא אחת סערה ציבורית גדולה. ארגוני שמאל טענו כי הקווים הללו מפלים נשים, כשלעתים נגרמו ביזיונות לנשים ישבו בחלקו הקדמי של האוטובוס, בניגוד למקובל.

בשל כך הורה בג"ץ למשרד התחבורה להקים וועדה מיוחדת שתכריע בנושא. הוועדה שקלה את כלל ההיבטים והחליטה להתיר את הפרדת המהדרין אך ללא אפשרות לכפות זאת על הנוסעים.

פסק חדש של מרן הגרי"ש אלישיב, נותן לכאורה לגיטימציה לביזוי נשים אשר הפרו את הפרדת המהדרין בכוונה תחילה ולא נענו לבקשות לעבור לחלקו האחורי של האוטובוס.

אברך חרדי הגיע אל הגרי"ש ובפיו שאלה. הוא סיפר לגרי"ש כי באחד הימים, עת נסע באוטובוס בו הונהג הסדר המהדרין, הייתה אישה שהתיישבה בכוונה תחילה בחלקו הקדמי של האוטובוס.

"ניגשתי אליה וביקשתי שתכבד את רגשות הנוסעים ותעבור ממקומה אל החלק שיועד לנשים אך היא סרבה", סיפר האברך.

ב"עזות דקדושה", לפחות מזווית הראייה של האברך, הוא פתח כלפיה בצעקות רמות, תוך שהוא מבזה אותה לעיני כל הנוסעים, ומשתמש בביטויים קשים נגדה.

כמה ימים אחר-כך, האברך תהה בינו לבין עצמו האם עשה נכון. הוא חש צער על הפגיעה באישה, ופנה לגרי"ש בשאלה: "האם אני צריך לבקש ממנה סליחה?".

הגרי"ש שמע את פרטי הסיפור והשיב לאברך כי אינו צריך לבקש ממנה סליחה, מאחר והאישה היתה צריכה לעבור לחלק שיועד לנשים ולא להתעקש להפר את הסדר המהדרין.

האברך הוסיף ושאל: "אולי היא הייתה אישה נכה, ולכן היא לא עברה ממקומה למרות הבקשות והצעקות, ואני כן צריך לבקש ממנה סליחה על הביזיונות שעשיתי לה?", אך הגרי"ש ביטל את דבריו, ושב ואמר כי אינו צריך לבקש את סליחתה, "נהגת כדין", הבהיר הגרי"ש לאברך.

בכדי לסבר את אוזנו של האברך, ציטט הגרי"ש אלישיב מעשה מהגמרא על שמואל שהלך בשוק, וראה אישה בבגד לא צנוע וקרע אותו מעליה, ולבסוף התברר כי מדובר בגויה. "מכאן אתה למד", הוסיף הגרי"ש אלישיב, "שמותר לבזות מי שעובר על הדת היהודית בענייני צניעות".

תוכן שאסור לפספס
182 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
87
לעיני כל הנוסעים אני אפשיט אותו ,לא מבגדיו,מהעור שלגופו. לא יהיו נאצים במדינת ישראל.
פישמן
86
הרב אלישיה דיבר על לבקש סליחה אחרי שהוא ביזה כבר אבל לבזות מראש מהיכי תיתי?.......
המלך דודי
לכתחילה !!!
בנימין
85
אני לא מבין למה אתם לא מגנים את הדברים האלה ככל שזה גובר מרחיק את כולם מהדת היהודית אסור שזה יקרא אני בתור חילוני אוהב את כלה חרדים אתם האחים שלי אבל תפקחו עיינים אני מתחנן תראו מה קורה בציבור החרדי מתחוללת שנאה ורוע בקרב יהודים חילונים וגם דתיים כלפי החרדים די כבר צריך להיות מאוחדים באש ובמים זה יג
דור

הצגת כל התגובות

84
היה ולא ניברא מה ההיגיון להגיד לאברך לך ותבקש סליחה זה כמו הפרסי ששאל פרסי אחר מה השעה והוא לא רצה לענות לו בטענה אם אני אענה לך אז תשאל אותי אחרי זה מה שלומך ואיפה אני גר ונהיה חברים ותבוא לבית שלי ותראה הבת שלי ותרצה להתחתן איתה אני לא נותן בת שלי למי אין לו שעון כנראה שהרב לא רצה שיצא שידוך כזה
יוסי שו מאכער
83
די עם הכותרות השקריות האלה!!!!!
שרית
82
אחורה לעניות דעתי...
לי
81
איכס, זה הרבנים של ימינו
ללא שם
80
ה' ישמור לאן הגענו זה עושה חשק לרדת מהדת
יעל
מה את עוד עושה בחושך הזה? זריז!!
אתה עוד פה?
79
שתשב קדימה עם העגלות וכל הילדים ולא מאחורה כשבקושי מרגישים את המזגן ושומעים את צווחת המנוע רועש באוזנים. ולזוגות נשואים לתת לשבת ביחד ולא בהפרדה. בעצם למה הגברים לא ישבו על הגגות של האוטובוסים ככה זה היה בהודו, כמו שלבושים כמו לפני הרבה שנים כך סעו כמו לפני הרבה שנים. ולשום אדם אין זכות לקחת את הח
אני
78
הרי ברור שדרך ארץ קדמה לתורה ולהעיר בצורה פוגענית כפי שהאברך הרגיש שעשה אסור מלכתחילה שימו לב שתשובת הרב הייתה אל מול השאלה האם לבקש סליחה ומשכך אמר הרב שאין צורך וטוב עשה כי זה לאחר מעשה והרב לא יאמר לו שהוא אדם דפוק כי זה יבזה אותו אך מלכתחילה אין לעשות זאת
ישי
על לכתחילה !!!
זאב
77
להעיר לאחרים? מי שמכם להיות ל"בעלי מוסר" שיכולים להעיר לאחרים, שפוט עצמך, ואח"כ שפוט אחרים על חילול ה' אין כפרה. ושכחתם קיצונים טיפשים שכמותכם/ליטאים טיפשים שכמותכם, שהתורה דרכיה דרכי נועם.. ודרך ארץ קדמה לתורה. עדיף להיות חכמים מלהיות צודקים.. "צודקים" יקרים
דניאל
76
כמה המצאות ממציאים בשמו, מסכן.... מזכיר לי איך באו עסקנים מגעילים וניסו לשכנע אותו שיגיד שפאה זה פריצות, הוא אומר מותר והם משגעים אותו "לכתחילה או לא"? אח"כ הוא אומר לכתחילה מותר והם ממשיכים לבלבל לו את המח....... לא יאומן איך מוציאים היום פסק הלכה!
אליהו
75
לא יאומן מה שקורה בעם ישראלל...
...
74
משהו שאני לא זוכרת מהו..
שרה
הכוונה שאם היה ממתין לא היה מפסיד 400 זוז אבל מי שמעיין בגמרא יבין שמעולם לא התחרט על המעשה...וכי בת ישראל לא היתה מתלוננת? ברור שכן אלא שמואל [?] לא חשב על הכסף רק על ההלכה מול עיניו
אבל
כך מפרשים רוב מפרשי הגמרא במקום. אין קשר בכלל לפריצות
יהודה
כי כידוע רש"י היה תלמיד חכם מספיק שמותר לו לחלוק על "הרב" יהודה, (במחילה ממעלת כבוד תורתך - שבינתיים לא זכית לה)
פייביל
73
אם הבנאדם ששאל את הרב הוא בנאדם ששומר תורה ומצוות למה שתהיה לו התלבטות האם לבקש סליחה או לא ? האם יש הלכה שאומרת שבאיזושהו מצב אסור לבקש סליחה?
אור
72
או לבזות בנאדם.
מויש
71
רציתי להעיר על משהו חשוב, בנסיעות בין עירוניות הרבה פעמים אין מקומות ישיבה לכולם, ואם מישהו עולה ויודע שהוא יצטרך לעמוד, שלא יעשה עיניים כאלה לצעירים שלא בסדר שהם לא קמים. אני אישית, בנסיעות יש לי סחרחורות ואותי חינכו שכשיש אישה מבוגרת קמים לה, ומלא פעמים אני פשוט מרגישה לא טוב מזה שאני צריכה לקום,
קוקי
יצא לי לראות נשים בהיריון - בחודש מתקדם - עולות לאוטובוס, ואף אחד לא נעמד כדי לפנות מקום. האם את יודעת, כי ייתכן מקרה בו האשה תפיל ח"ו בגלל שהיא עומדת? אם זה עצירה פתאומית וכדומה... ה"י. נקודה למחשבה.
קוק
אישה בהריון שרואה אוטובוס מלא שתחכה לאוטובוס הבא למה אני צריכה לעמוד שעה וחצי בגלל שהלכה לתחנה אחרונה כי הסתמכה שיקומו כי היא בהריון?
אני
ועד שאני עולה לאוטובוס עוקפים אותי בתור על ימין ועל שמאל, גם לפני ההריון היו עוקפים אותי, אבל אז הייתי נדחקת קצת לזה שלפני, היום אין סיכוי שאעשה אפילו את זה. אז אחרי שכולם עולים לפני, לא מפתיע שכבר אין לי מקום לשבת או ששני המקומות היחידים הפנויים הם ליד צדיק א שיושב לבד וצדיק ב שיושב לבד...
אישה שהיא אדם
היא לא הלכה לתחנה אחרונה, אשה בהריון תלך לתחנה שהכי קרובה לה. היא לא יכולה לחכות כל כך הרבה זמן ברחוב, אשה בהריון לא תמיד יכולה לתכנן את נסיעותיה כך שיהיו בזמן שנוח לך, אשה בהריון לא יכולה לחכות לאוטובוס הבא רק בשביל לגלות שגם הוא מלא, (אולי היא חכתה מהאוטובוס הקודם) אתה רשע מרושע, לא בטוח שאתה מזיד
צלם אנוש
אני בטוחה שיקומו בשבילה, (גם אני, ואפילו בידיעה שלא אחוש בטוב...) אבל אני מדברת על כל אישה רגילה שמחכה שהנוסעות תקומנה לה. ראיתי משהו מאד יפה,הייתי פעם בקו 402 והיה מלא, ואישה עלתה בידיעה שהאוטובוס מלא אבל היתה לה פגישה ולכן לא היה לה זמן לחכות לאוטובוס הבא. לא היה לה כח לעמוד והיא נראתה קצת לחו
קוקי
70
מספרים על מרן הגרש"ז שכשהתישבה לידו אשה באוטובוס והיה צריך לרדת בכ"ז לא ירד מיד כדי לא לבזות
יהודה
69
בעידן בו סביב כל צדיק חונים 8 גיחזי לפחות. עלינו לקבל רק פסקי הלכה כתובים ומנומקים שם נראה בדיוק את השאלה ובדיוק את התשובה. אין לנו ספק ברבנים אבל משהו בשיטה של רב ספון בחדר ושמעות מתעופפות באוויר לא עובד. רבים חללים הפילה. יש לתקן תקנה נגד שימוש בפסקי הלכה שאינם כתובים ומנומקים עם כל הצדדים של השאל
משה
68
אני, בתור דתייה גאה, אנני מסכימה כלל עם מה שנאמר במאמר. אני לא מאמינה כי הרב אלישיב ענה תשובה זו לאברך. לפני דעתי זוהי השמצה בוטה של הכתבים על מנת להוציא אותו כמה שיותר נורא. כמובן שזהו אסור בתכלית האיסור לבזות בת ישראל לעניי הציבור!!! "המלבין פני חברו ברבים-כאילו ביצע שפיחות דמים" הלבנת פנים נש
נוגה
67
נשמע לי מצוץ מהאצבע, הגרי"ש אלישיב לא יגיד דבר כזה
שלמה
מעכשיו איני מתאבל יותר על פטירתו של מרן פוסק הדור זצוק"ל, הנה השאיר לנו ממלא מקום שעומד בדיוק על הרמה שלו בידיעות התורה ה"ה מרן הרב שלמה שליט"א, אני הייתי מציע לשבת במקומו ולמסור שיעורים ולפסוק בדבר הלכה, רק חבל שבגלל שהנך גולש באינטרנט יש קצת בעיה, כי הרב זצ"ל לא ידע אינטרנט מהו ????
תלמיד מרן
66
על הדברים בשם הגרי"ש, בספר השקדן ח"ב כתוב שאין לו בעיה לקבל נשים, אלא למשמשים יש בעיה כיון שא"א לתפוס אותן מהכתף ולזרוק אותן החוצה... למי שיש בעיה עם אשה שיושבת מקדימה שיסגור את העינים, מצד הדין אין שום איסור לשבת לידה כל שאין נגיעה, והדין כך אפילו באשתו כשאינה בזמן סימפטי... וגם הרמ"א מחמיר רק בספס
חסיד שותה
65
התמונת אילוסטרציה הזאת היא תמונה אינטרנסנטית שמנסה להדגיש את ההשפלה של הנשים על ידי שמשתמשים בעמודים של האוטובוס מזווית מסויימת ככלוב שבו האשה מאחורה נמצאת.
אחד שיודע
64
כי היא בהריון או לא מרגישה טוב, ואולי היא לא ידעה שהקו מהדרין? למי יעזור ההשפלה והצעקות, ומי שמפריע לו שעומדת לידו אישה אז יש לו סטיות מיניות..... שיתביש על השאלה....
תתחשבו
63
נשמע מופרך אני לא מאמין לסיפור. תחשבו מה ר' אריה לוין השווער של מרן היה עושה...
יהודי פשוט
מה ר' אריה לוין היה עושה?
שחור כתום
62
שימו לב כמה זמן הראש שלו עסוק באותה אישה... אם לא היה הפרדת מהדרין היה שוכח ברגע שירד מהאוטובוס. וטוב לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ולא ילבין פנים ברבים.
א
לקום ולשבת באחורה ! ולכן זה בעיה שלה. נקודה.
ברל
61
אני אשה די מבוגרת הסובלת מכאבים שונים בגין דלקת פרקים ---עליתי לאוטובוס מהדרין מקדימה --וכמה גברים שישבו מקדימה קמו והפנו לי מקום [באמת הי'ה לי קשה ללכת מאחורה] ונוסף לזה עשו זאת בסבר פנים יפות--אחר כך כאשר עוד גברים עלו אשר לא ראו את ההליכה שלי אך ראו שיש 3 מקומות ריקים במשבצת שלי ו לא הגיבו בכעס
ר רנן
60
המלבין פני חבריו ברבים אין לא חלק לעולם הבא?
ששון
הרשל"צ היה אומר לאברך אל תסתכל ואל תדבר וזו זרכם של הספרדים תמיד תמיד בענוה
ינקל
אוי כמה חסרה לנו הפסיקה הספרדית המתונה והחכמה
אשכנזי
רק בדת המוסלמית נשים לא נחשבות כיצור אנושי אלא כרכוש הגברים. ביהדות יש מקום כבוד לאשה. מוטל על הבעל לכבד את אשתו יותר מאשר עצמוץ מי שאינו כזה עליו להגר לאירן.
שבפ
59
את סיפור שמואל שהלך בשוק אל לנו לפרש כהתנהגות הרצויה. אם אנשים ברי דעת אנחנו ודאי נוכל להביט על המקרה כמקרה קצה המלמד אותנו כיצד לנהוג נכון. תורתינו מלאה במשלים וסיפורים שממחישים התנהגות טובה מול התנהגות "רעה".במקרה של שמואל, עברה עליו דעתו כי ראה אישה בבגדים לא צנועים וחרא לו חילול אורחות היהדות בצ
אורן
58
ולקרוע לו את כל הבגדים, חשש שעטנז
גץ
57
ראשית הגמרא המדוברת אינה מדברת על שמואל אלא ר' אדא בר אהבה. האם אתם מדמיינים שהרב אלישיב אינו יודע את זה? שנית, כל אותה גמרא אינה עוסקת בצניעות אלא בכלאיים ולכן הפשט הפשוט הוא שרב אדא בר אהבה הסיר מאותה אישה את ה"כרבלתא" שלה שהיתה שעטנז. הלכה למעשה היא שאם אדם לובש מכנסי שעטנז ומגלה את זה בשו
אלי
56
בושה לאתר שמתיימר להגדיר עצמו חרדי. זו הרי כותרת שכל מטרתה להשמיץ את פסקי היהדות. ברור שהרב אלישיב השיב לשאלה הלכתית ענינית ולא הורה כאן דרך חיים כפי שהכותרת מציגה את הדברים. אני הורדתי את ככר השבת מהמועדפים שלי! נראה אתכם מפרסמים את דברי, פחדנים !
תומי לפיד
לידיעתך עיתון/אתר הארץ לא לועג ולא תמיד משמיץ
אלחי
55
ההשפלה זאת לא דרכנו
רון
54
א. מדובר שם בכרבלתא שזה לבוש עכו"ם שמרמז על הסכמה לפריצות. אין לזה שום קשר להפרדה באוטובוסים שמתנגדים להפרדה זאת כל אלו שהם באמת ראשי ישיבות אמיתיות, שהרי במשכן ובמקדש היה מעורב! ב. הסיפור מובא שם בגמרא כדוגמא שאסור לעשות מעשה קנאות כזה, שהרי הפסיד בגלל זה ממון רב שקנסוהו. לכן נותן שם מסקנה שצריך ל
איש
במשנה כתוב שתיקנו עזרת נשים למעלה כי לפני כן היו למטה - אבל לא עם הגברים אלא גברים בפנים ונשים מבחוץ. כנראה שמעת את זה ולא הבנת. ומה הקשר לנשים היום שרובם לא מתלבשות בצניעות
אברך
בטח אתה מאלה שכל היום מסתכלים על נשים ובוחנים אותם בשבע עיניים
רפאל
הפרדה. אח"כ שנתרבו האנשים והדוחק נעשה בלתי אפשרי, התירו לעשות הפרדה רק בשמחת בית השואבה, בתנאי שמיד במוצאי שמחת בית השואבה יסלקו את המחיצות. הגמ' מביאהו שזו הוראת הנבואה שלא תהיה מחיצה! ללכת נגד גמ' מפורשת - הרי זה "מילתא דעבידי לגלויי"! זה מראה הרבה על כיצד פוסקים היום!
איש
צודק! בהקהל לא כתוב שעשו מחיצה אעפ"י שבאו גברים ונשים.
מלאך
מפורש שמעיקר הדין אשה יכולה לעלות לתורה במניין גברים, כולל נגינת הברכה והקריאה. מביא שלא נהגו לעשות זאת, אבל הסיבה לא משום צניעות, אלא בגלל שמביישת את הגברים כאילו אינם יודעים לקרא ועוד סיבות.
חזי
53
את המשך הסיפור בגמרא שלאחר שקרע את בגדה והתברר שהיא גויה אמר שהמתינות שווה 400 זוז. לומר לך שייתכנו הרבה סיבות אחרות ואל תמהר לקנא קנאת השם. אבל כנראה שהוא לא יכול להיות מתון כדברי הגמרא עצמה אלא ה"עצבים" שלו מתפרקים...
אברהם
52
כדי שיזכה האברך הנכבד לקיים מסירות נפש של ממש, עליו לשלם פיצויים בשווי 400 זוז, כפי שעשה רב אדא.
טמבל
51
הרי כולם יודעים שהַמַּלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרוֹ בָּרַבִּים...אֵין לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא" (מסכת אבות ג',י"ד)
אברך מקורב
50
שמירת העיניים וכל מצוות הקשורות בזה הם של גברים.אם קשה להם מאוד לא להסתכל על אישה ולהתחיל להרהר אחריה זו בעיה שלהם בלבד! למה אנחנו צריכות ללכת לאוטובוס מאחור? שהם יקנו מחיצה גדולה ויצטופפו שם כדי לעזור לעצמם!
יידישע מאמע
ומה עם "ולפני עיוור לא תתן מכשול"?
אלכסנדר
49
קווי ההפרדה!!!
סובלת ומתנגדת ל
48
כמו עם הפאות שסילפו את דברי הרב , זה אותו גברת בשינוי הדרת.
ישראל
47
בני ביתו של הגרי״ש מכחישים מכל וכל את הסיפור כפי שמוצג כאן.
שטויות במיץ
46
הרב צריך לפסוק אך ורק לחו"ל, לא נחיה כחיות בארץ הקודש.
יודהלה
45
למה זה נראה לי סיפור מצוץ
יענקי
אמור צואת-שור
מרדכי
44
אלימות רק מרחיקה וגורמת נזק גדול לציבור החרדי בכללותו,קשה להאמין שאכן יש אמת בדברים הנ"ל ואם כן אז אשרנו שחסידים אנחנו
חיים
אלא על האלה הקדומה כמו אשרה וכו'. הם החדירו זאת מאוחר יותר כאילו יש קשר לדת היהודית המאוחרת והסופר גברית-קנאית.
דת היהודית
43
אם הדברים המובאים כאן בשם הרב אלישיב נכונים,הרי שמשפריצי האקנומיקה למיניהם צודקים בהנהגתם,(בכתבה מובא סיפור על אמורא ששקרע בגד,אז ק"ו על ליכלוכו....) ויותר מכך, מי שמחזיר להם מנה אחת אפיים עלול להיתבע על ידיהם לבי"ד דין ולצאת חייב.................... כי הם הרי נוהגים כהוגן.......
מזעזע להחריד
42
רואה. לפי התגובות,יותר מהרב אלישיב. והבחורות? בכלל אין מה לדבר. לבזות אשה? זה דעת תורה? לא.זה לא דעת תורה לכל הגולשים באתר הזה. זה דעת תורה למי שיש לו דעת.לא מר-דעת(אוכף שעל החמור).
י.ח
41
הנחיתות פשוט נוטפת מהם... כל מי שעובר טיפה על התגובות באתר חושב שמדובר באיזה קבוצה חסרת ישע שכל העולם נגדם ורק רוצים להציק להם..... דייייייייייי תצאו מהנחיתות הזאת............
Jacob
40
אשר לא שירת בצבא ולא עבד יום אחד בחייו?
אחד שבין
אויש, זה לא מצחיק אלא עצוב.... מאוד....
מרינה
39
בהנחה שיש בסיפור איזהו שמץ של אמת.... ברור לי שהשאלה נשאלה בצורה כזו, שזו התשובה היחידה שאפשר היה להנפיק.... תלוי איך שואלים, וכל אחד שומע מה שהוא רוצה...
רותי
38
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שונא אשכנזים מוזנכים
37
איזה כייף... בינינו, מה קורה איתם? שלשום הרב קנייבסקי, היום הרב אליישיב, בטח מחר הרב שטיימנן נוצר כאן סטטוס חדש, "קיצוניותו - אומנותו", מדהים!!!
אריק
36
משום מה מה זה מקוממים אותי ועושים לי רק רצון לעשת להם "דווקא" ולהישאר בצד של הגברים, לרוב זה לא נראה ממניעים טהורים. מענין עם גדול בישראל היה עולה לאוטובוס ומבקש ממנה לעבור מקום. ותדעו שנשים במצבים מסוימים קשה להם מאוד לשבת מאחור האוטובוס קופץ ופחות יציב מאחור וזה פשוט נורא!!1!
אישה
.
ח
ונכון מאוד - הישיבה מאחור עושה בחילה (גם נפשית). אפשר אוטובוסים נפרדים, אפשר הרבה וגם לתת לאנשים ולנשים קצת "קרדיט" שיתנהגו נאותה. אישה לא תישב ליד גבר והפוך, גם בלי החוקים הללו. ובכלל, לא מאמינה שהגרי"ש אמר כזה דבר.
חנה
35
מה קורה לכם , אתם זורקים הלכות כאן על ימין ועל שמאל, היכן כתוב על תשובתו של הרב , ממי שמעתם את זה ? מהו המקור שלכם ? אתם כותבים כתבה הלכתית ורוצים שנתחיל להאמין לדברים כאילו זה תורה מסיני !! לא ולא תפסיקו להיות פוסקי הדור מרן הרב אליאשיב כבר הורה בזמנו שכל הלכה תריכה להיות כתובה וכל עוד שנהיא לא
int7
34
אני דווקא מאמין לכיכר השבת, ולאותו האברך! היגיון פשוט: אברך קנאי שהולך לבית הרב אליישיב לשאול אותו שאלה על איזו חומרה. לא יפרסם כזה דבר דרמתי על הרב אליישיב במידה שהוא שקרי, הלא אם כן הוא מזמן היה בר מינן! הליטאים היו סוקלים אותו ומוציאים את משפחתו מחוץ למחנה. היותר סביר, שבית הרב אליישיב ראו
אריק
33
אם יש לגיטימציה מרבנים לעשות מעשים אשר לא יעשו, כל זאת בשם התורה... (אויי כמה התורה מתביישת...) ברור שאנשים יריבו מלחמות דמים על כל קראוון או מקווה, בשם הדת!!! ברור שבפוניבז' יזרקו האחד על השני סטנדרים וכיסאות, בשם ההלכה!!! ברור שאנשים יזרקו אבנים בשבת ויסכנו נפשות, בשם ההשקפה!!! ב
ארי זהבי
32
אין חשש של הלבנת פנים אצל אשה כזו כי להניח שהחוצפנית צובעת את פניה בכל צבעי הקשה.
יואל
ואתה אינך רשאי לזלזל בה, אתה עמארץ זו משנה מפורשת בפרק החובל במסכתא בבא קמא
עקיבא
31
תנועת ישראל חופשית - הנלחמת כנגד קדושת ישראל יד ביד עם ניצן הורוביץ שר"י שולחת נשים בכוונה לקווי מהדרין לשבת מקדימה על מנת ליצור פרובוקציות - כמו כן מקרנים סרטים בלב ירושלים בשבת בפומבי על מנת ליצור פרובוקציות ועוד ועוד - כלפי רשעים שכאלה לא מגלים סובלנות.
ישראל גיא
30
הלבנת פנים זה איסור דאורייתא. אין שןם הצדקה להלבין פני אישה ברבים , הוא בטוח לא ניסה את כל האפשרויות כדי להוכיח את הגברת באופן יפה.
אני
אין שום סיבה שגבר זר יפנה לאישה זרה באוטובוס ויסביר לה איך להתנהג. אני חושבת שאם היא בחרה לא לנהוג לפי הנוהל של קווי המהדרין ולשבת מאחורה, הוא צריך לכבד את הסיבות שלה (אם הן עקרוניות או פיזיות או מחוסר אכפתיות). אני בטוחה ששום אישה לא הייתה מעיזה "להוכיח" גבר זר על מעשיו ומקום ישיבתו.
פו
ולהתיישב מאחורה, ולכן הכדור בידה
טובי
29
נא להתפלל עבור חיים אביאל בן ורדה !! תודה רבה ותזכו למצוות!!
אוריהה
28
והרי אם הבעיה הייתה שהיא הולכת בבגדים בלתי צנועים, מן הראוי היה שיכסה אותה, ולא יפשיט את בגדיה מעליה! כל ההגיון כאן עקום, ובמעשיו הוא גרם לחילול השם ופגיעה רבה בניסיונות שמירת העיניים של העוברים ושבים. למה הדבר דומה? בוא וניקח את המקרה לכיוון ימינו אנו. דמינו שאשה היתה עולה לקו מהדרין בחולצת בטן, ו
ניראל
היא לא נשארה ערומה ולא הורידו לה שום חזייה!! לא שאני מצדיקה בזיון!!
בילבי
לפי נוסח תגובתך אינך חרדי ולכן תלקח תגובתך בערבון מוגבל
חרדית
27
אשרי האדם שאלו דאגותיו!!!!!!!!!!!!!! ת בעייני מאוד פסק דין זה אולי גם מותר לאברך צדיק שכמוהו לעמוד בפתח סמינר או ברחוב ולהעיר על צניעות??????????
דיני
ברור שאחד שדואג לצניעות של הזולת, הוא בעצמו בעייתי מאוד, וד"ל
זלמן
26
תדעו לכם , מי שמדבר נגד אדם גדול שכזה שבמשך מאה שנה שקוע בתורה בצורה נוראה וגדולי הדורות סמכו עליו את ידיו משחק עם כל החיים שלו בזה ובבא. יש כמה אנשים ממא''ש שבעבר פגעו בו ואף טחד לא יצא נקי. זה מסוכן ,זה יכול לפגוע חלילה בילדים, בפרנסה ובחיים עצמם!! אל תהיו שוטים!!
יעקב י.
על האדם הזה רק מהפחד שהוא יקלל אותך? זה לא דבר איום ונורא להגיד על משיהו שלומד 100 שנה ואמור להיות ממש חכם ולא להתעסק בשטויות כאלו?
ברגר
25
ואני לא צריך אף דת בשביל לדעת את זה.
עופר
24
1. מה הדין אם האשה הסוררת אינה מתרגשת מה"עזות דקדושה" ולא קמה ולא זזה. האם אז מותר ל"הסביר" לה בשפה שכן תבין. למשל איזו זריקת משהו עדין לעבר פניה? 2. האם מותר לפרסם "רשימה שחורה" של כל הנשים הממרות את פי רבותינו הקדושים. ויושבות ברוב חוצפתן מ"קדימה". 3. מה דין בנותיה של אותה אשה. האם מותר לקבל אות
שמואל חפר
1. מותר. רק בכשרות מהודרת. לא חלבי. 2. זה ממש לשון הרע. אסור, אבל למען המצווה ה 614 של "קו מהדרין" - אפשר להקל ב 613 הקודמות. 3. שאלה קשה. תשאל את מר ללום. ואני שואלת את עצמי - האם זה מה שקרה בימי בית שני ? שם בחנו זה את זה על "מידת צדיקותו" ? האם לא בדיוק ההתנהגות המתנשאת הזו, כאילו שיודעים מ
ברוריה
23
אם זה הפריע לו עד כדי כך שהוא ביזה את האישה - אז זה סימן שהוא נוהג להתבונן בנשים.
טמבל
22
הסיפור בגמרא הוא בכלל לא על שמואל. אם את העובדה הפשוטה הזו שינו כאן, מי יודע מה עוד שינו? בגמרא מסופר על רב אדא בר אהבה. אין ספק שהגרי"ש אלישיב יודע זאת בעל פה. כנראה שהכתב שינה כמה דברים מדברי הרב שליט"א
ד
21
לידיעתך זו עבירה פלילית מה שעשית ורק בשביל ללמד אותך לקח הייתי תובע אותך לבית המשפט גם על ביזיון ודרך אגב זה כבר לא מהדרין אין לך שום זכות שבעולם לצעוק יש לך אגרסיות תוציא אותם על האישה והילדים בבית חכם בלילה
אבי
20
בס"ד מדוע רק עכשיו קווי מהדרין?! הרי אוטובוסים קיימים כבר קרוב למאה שנה! למה חזון איש לא אמר שצריכים קווי מהדרין?
Avi
19
אני יודע מהסיפור אני הייתי שם !!! אני מכיר את האברך !!!! תראו איך מנפחים את זה אני לאאאא מאמין !!!! ל א ל ה א מ י ן נפחו את זה כמו בלון מי ישמע הוא בכלל לא צרח עליה וואיי פחח מי שרוצה לדעת פרטים שישאל אני אענה לו רק איזה שקרים להשתגעעעע
שישקו
לכף זכות . . .!!!!!!! תודה רבה !!!!!!!!!!
חני
מעונין לדעת פרטים. איך אפשר ליצור אתך קשר ? בתודה מראש
מלאך
אותו "שם" שהמקרה הספציפי הזה קרה בו כי יש רק אברך אחד שמסתובב בקווי המהדרין בארץ???
עו"ד מישו
לכן אני יודע גם שהוא הלך לשאול וגם שהמקרה שנכחתי בו היה המקר המדובר הזה . . .
שישקו
באמת זה לא היה נראה לי הגיוני כ"כ ואני יודע שבתקשורת מגזימים יותר מיייייייידי אני בטוח שבאוטובוס חרדי איש לא יצרח על אישה וישפיל אותה וכל האנשים ישבו בשקט ויצפו . . .
מני
18
והמבין יבין
שחור כתום
17
אמת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הגמד
16
חכמי אשכנז תמיד הובילו ותמיד יובילו קו קיצוני רגשני ובלתי רציונלי. הלא האברך בצעקותיו גרם ליתר תשומת לב לאותה אישה,ובכך גרם לעוד יותר חוסר צניעות, וגם ביזה אותה בפומבי! דהיינו עבר על לאוו דאורייתא. אגב מזל שהגרי"ש לא הורה לאברך להפשיט בנות פרוצות פושעות רשעיות שמתיישבות בקדמת אוטובוסים! אם כב
ארי זהבי
אפס אפסים לכפות רגליו של הרב אלישיב אגב אני ספרדי
ספרדי
חולק על הרב אלישיב
שמעון2
15
כלומר זה ייתכן מאד אבל בשינוי פרטים קטנים אך משמעותיים. כידוע, אצל הגדולים שני אנשים יכולים לשאול שאלה זהה (לכאורה) ולקבל תשובות שונות. כי זה תלוי בגורמים רבים כמו מצב מקום עניין ואין ספור דברים נוספים. אם לא יהיה לנו המידע כולל כל פרטי המקרה בשלמותם, וכולל צילום האברך שואל את השאלה והתשובה שמקבל
אברהם משה
מן הסתם שהדברים לא היו כהוויתם. ולאיכם הגברים "שומרי העיניים" וה"פרושים", אולי פשוט אל תסתכלו, אל תביטו, אל תתבוננו. לא חייבים לנסות לראות את הנשים ביניכם ולעצום עיניים. הפסיקו פשוט לחפש אותן על כל צעד ושעל.
שפויים
14
שליח חב"ד עמד ברחוב בחו"ל והניח תפילין על חילוניים. ויבוא חרדי (אחרי הסיפור תנחשו איזה..) ומעיר לשליח:"איך אתה עומד כאן ומניח תפילין כשמאחורך על הבנין יש צלב?!" השליח עונה לו:"אני כבר פה כמה שנים ולא הבחנתי, אתה בה לכאן פעם ראשונה וכבר רואה!"
ביסלי
13
מפני שהם הלבינו פנים מידה כנגד מידה וברצינות עכשיו: הלבנת פנים, גורמת לאיבוד עולם הבא ולעוד צרות רבות. לא חבל???
ימי ספירת העומר
12
וכל שכן להפרדה באוטובוסים..ולמה אתם לא עושים הפרדה בסופרמרקטים שלכם?ולמה לא בקופת חולים?ולמה אין הפרדה בשירותים הציבוריים של פיצה אורי בגאולה?צ ב ו ע י ם נ מ א ס ת ם !
אחד שאכפת לו
11
אישה צריכה לדעת את מקומה..בפינה עם פנים לקיר.וחס וחלילה שלא תעז להסתכל לייצור העלוב הזה שנקרא "גבר" חרדי..בקיצור פחדן. עצלן..נצלן..
foxy
10
ולכן צריך למחות ולא לשכוח כל אחד לגופו של ענין
יהודי
9
אני גם לא מאמין שהרב אלישיב אמר את זה אבל גם אם הוא אמר את זהא אז אולי ההסבר הוא שאסור לבזות אישה במקרה כזה אבל אם עשו את זה לשם שמיים לא צריך לבקש סליחה והראיה משמואל שאפילו שאמר אחרי זה שמתינות ב400 זוז אבל לא מופיע שביקש סליחה. נדמה לי שיש גמרא בנושא של טעה בדבר מצווה וצריך לעיין שמה
דויד
8
אני מאוד מכבדת את קווי המהדרין אך לפעמים אין בכלל מקומות ישיבה לנשים בגלל גברים שתפסו מקומות מאחור או סתם כי האוטובוס מלא, נשים במצבים שונים חשות חולשה ואינן יכולות לעמוד, אם כך שיפנו להם מקומות בסוף החלק הקדמי, כדאי שכל הצועקים יתחילו לקום ממקומם.
א.א.
או בלי נשותיהם, ולא מפנים את המקום לנשים, אז יש שני מצבים: האישה מתיישבת בקדמת האוטובוס. האישה נאלצת לעמוד. ואז כשהיא עומדת והוא יושב, אין שום בעיה להתבונן בה. כאן לא יקומו כאלה שיצעקו ויבזו. ודי לחכימא.
שפויים
7
והלבנים. אם אתם זוכרים היה אסור לשחורים לשבת מקדימה רק מאחורה, אני בתור מתחזקת זה דיי מרתיע אותי כל הדברים האלה שאישה צריכה לשבת מאחורה שחס ושלום לא ירביצו לה ויקללו אותה שהיא פרוצה.
מתחזקת
יש עוד דעת אחרת של מרן הגרי"ש זצ"ל. קוראים לה "דעת תורה", ולפעמים (כמעט לעולם) היא מתנגדת לדעת ע"ה כמוך
אביגדור
6
כתוב הפוך לפסק ההלכה.
מתמיד
5
כשבווינט האתר האנטישמי הזה כותבים טוקבקיסטים נגד היהדות והחרדים כולכם יודעים יפה להזדעזע עד עמקי נפשכם, אבל אתם לא שונים מהם, פשוט מזעזע לקרוא את התגובות והיחס של אנשים כלפי מרן שר התורה שלא פסיק פומיה מגירסיה רבינו הגרי״ש שליט״א , עכשיו אפשר להבין למה כותבים עלינו ככה , כי אם אנחנו מסוגלים לבזות את
אלי
נראה לך שהרב אלישיב יגיד כזה דבר? לבזות אדם ולעבור על איסור דאורייתא, בגלל חומרה מטופשת? כאשר גדול הדור הרש"ז אויערבאך התיישבה לידו אשה, הוא לא ירד בתחנה הקרובה, למרות שהיה צריך! כדי שלא תתבייש ותחשוב שירד בגללה!
חיים
כמעט התחלתי לרחם עליך.....אבל היות ואנחנו יודעים בדיוק שהציטוט מפי קודשו של הגרי"ש שליט"א לא היה ולא נברא והנו המצאה מפוברקת ומטומטמת של אברך עם מוח קטן מאוד לכן לדעתי זה שטויות והבל רוח. הרב אלישיב לא יגיד שמותר להעליב מישהו או מישהי כי אצל הרב אלישיב אין מושג להעליב ולפגוע כמו שאמרו פעם שהחזון איש
ירושלמי
מה אתה רוצה מהגולשים בדיוק
אריק
4
איך האתר לא מפחד לדבר נגד גדול הדור??? זו מחאה שניה - את הראשונה לא פירסמתם!!!!
123
מה זה השטויות האלה גדול הדור, הוא בסך הכל בנאדם ואם אמר את מה שכתוב פה אז הוא אפילו לא ממש חכם ולא גדול אלא דווקא קטן.
שרון
שוטה בשוטים
שישקו
3
עליתי לאוטובוס - לא מהדרין!!- מצפת לבני ברק. מקדימה ישבו קבוצה בנות שתפסו כעשרה מקומות. באחת התחנות עלה בחור, ובשיא הטבעיות שאל (בלי לעצום עיניים..): בנות אולי תרדו ותתנו לגברים לעלות? יש כאן הרבה גברים שלא עולים בגלל שאתן יושבות מקדימה..." כמובן שהבנות לא קמו, אך הוא מיהר לסדר לעצמו מקום בשורה הר
יוסף
2
קשה לי להאמין שבהוא קיבל תמונה מדוייקת של המצב, לפני שפסק את מה שפסק.
ב
1
מלביני פנים ברבים.
מצה שמורה
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?