כיכר השבת

מה ההבדל בין היתר מכירה לחוק הקרעות

מהי עמדת ההלכה לגבי הרפורמה המתוכננת במנהל מקרקעי ישראל, האם יש חשש איסור ברפורמה זו? (איצטלא)

| 10 | כיכר השבת |
כי לי כל הארץ.
כי לי כל הארץ. (פלאש 90)

איסור לא תחנם מתחלק לארבעה איסורים שונים, אחד מהם הוא האיסור לתת להם חניה בקרקע, כלומר - אסור למכור להם בית בארץ ישראל. להשכיר כן, למכור לא.

בשלחן ערוך פסק בצורה ברורה: "אין מוכרים להם בתים ושדות בארץ ישראל, אבל משכירין להם בתים, ולא שדות. ובסוריא מוכרים בתים ומשכירים שדות. ובחוצה לארץ מוכרים אלו ואלו.".

כך שחברי הכנסת, שעומדים לאשר מכירת בתים של מנהל מקרקעי ישראל לאוכלוסיה מעורבת, שודאי יש בה גם רבים שאינם יהודים, מעודדים עד עושים בפועל איסורים מהתורה.

אז נכון, גם את גוש קטיף היה אסור לתת לגויים מאותה סיבה, וחברי הכנסת החרדים (ברובם) לא נאבקו בכל כוחותיהם נגד הפינוי, אבל מי שסרח פעם אחת - יסרח שוב?!?

אבל ננסה למצוא צדדי היתר.

קודם כל, יש הרבה פוסקים שהכריעו שאיסור מכירת הקרקעות היא רק לעובדי עבודה זרה. אם כך, יתכן בהחלט שמותר למכור בית לערבי. צריך רק לבדוק אם באמת אין עובדי עבודה זה בין כל רוכשי הבתים על פי החוק החדש. ההגיון מחייב שבכמות רבה כל כך של בני אדם יהיו גם עובדי עבודה זרה.

יש שיטות שאיסור נאמר רק על שבעת העמים שהיו בארץ בזמן שבני ישאל נכנסו אליה, ולפי זה באמת אין איסור. אבל זה היתר דחוק מאד, כי רוב הפוסקים, וכ הכריע בשולחן ערוך לא פסקו כמו השיטות הללו.

אבל יש צדדי היתר שאפשר להסתמך עליהם. יש פוסקים (כמו האדרת והגאון מקוטנא) שהתירו מכירת קרקעות לגוי לצורך היהודי; יש היתר נוסף למכור לגוי כשאין יהודי באותה העיר שיקנה (כ שבעיר ערבית לחלוטין יתכן שמותר); כאשר יש לגוי כבר קרקע אחרת, והיהודי שמוכר לו לא נותן לו את החניה הראשונה בקרקע בארץ ישראל.

ויש עוד סיבות רבות בספרי הפוסקים, שעל פיהם אפשר להקל למכור לגוי.

אלא מה?

עיקר הבעיה בהיתר המכירה בשמיטה, אותה פרשיה שמעודדת את הפילוג בין הציבור החרדי והציבור הדתי לאומי, היא מכירת הקרקעות לגויים. ולכן למרות שרוב הציבור החרדי נהנה ממכירת חמץ (ישיר או עקיף), עדיין נזהרים מהיתר מכירה.

החזון איש הכריע והקפיד מאד על כך, שלמרות כל ההתירים שהזכרנו למעלה, עדיין אסור למכור לגוי את השדות בשמיטה.

אז מה יוצא לנו? יתכן שמותר למכור לגוי ויתכן שאסור, אבל אם אתם מתנגדים להיתר מכירה ותומכים בחוק הקרקעות - אתם סתם צבועים.

10 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
אם התכוונת אלי אולי לא הבנת את כוונתי. החוק אינו אומר למכור קרקעות לעכום אלא מאפשר ליזמים לקנות קרקע על מנת לבנות ולמכור חזרה הנידון שונה מהוראה למכור לגוי. ודאי שגם אחרי החוק אם תעמוד שאלה אם למכור לגוי קרקע לצורך יזמות התשובה תהיה אסור . אבל בגלל החשש שאולי יבוא גוי לקנות לאסור על מכירה כוללת זה
8
אני משתגע! היום ראיתי כאן כתבה אחרת לגמרי ארוכה על כל הנושא. עכשיו אני רוצה לקרוא, מה קרה, למה הורדתם אותה? למה לא להציג את הצד של אטיאס? כעת אני כבר הרבה זמן מחפש את הכתבה, ובגוגל יש קישור לדף זה. וכאן אין הכתבה. איך זה?
7
בכותרת - צריך להיות "קרקעות" ולא "קרעות"

הצגת כל התגובות

6
זה עבירה גדולה אם ימכרו שטחים לנוכרים
5
יש איסור מוחלט למכור נכס יהודי בירושלים לגוי ! חשש לפיקוח נפש מוכחי ... הערבים מקבלים כסף ממדינות ערב שרובם נשלטות על ידי טרור מוסלמי , שהקנית קרקאות הללו הם לשם עקירת יהודים מהארץ ישראל שלנו .....
4
היתר מכירה- לא תחונם זה חלק מהבעיות והיא שמוכרים קרקע פה אין מכירת קרקעות לגויים זה דמגוגיה זולה של צבועי האופזיציה. החוק נועד להתיר מכירת קרקעות של המדינה לחוכרים שלה לצורך בניה עיקר המתיישבים שיהנו מזה זה החרדים ועוד. כמו שאין דישה לאסור מכירת בתים פרטים משום שאולי ימכרו לגויים אין דרישה שלא למ
3
התורה לא לתמוך בחוק
2
אמורים להכריע בשאלות כאלו, ולא שום כתב או פרשן זה או אחר.
1
עיין רמבם הל ע"ז פ"י שכשיד ישראל תקיפה [ובענין ההפרטה וודאי שיד ישראל תקיפה] אפילו להשכיר אסור שנאמר לא ישבו בארצך. א"כ מלבד איסור לךא תחנם ישנו איסור "לא ישבו בארצך" [חזו"א שביעית סימן כד]. ועוד איסור "והארץ לא תמכר לצמתות"לדעת הרמב"ן הכוונה לא למכור לגוי,ואפילו כשאין דין יובל נוהג [חזו"א שבי
מה הדין?