כיכר השבת

פסקי ההלכה המופלאים של הרב אבינר

יצחק בלומנטל נבר במגוון פסקי ההלכה של הרב שלמה אבינר, ואיתר שניים מעניינים: על דברי תורה במקלחת ובייביסיטר בשבת

| 82 | כיכר השבת |
הרב שלמה אבינר
הרב שלמה אבינר (ויקפדיה)

יהודי אחד שאל אותי השבוע, האם מותר לשכור בייביסיטר שתשמור על הילדים בשבת?

ובכן, התשובה היא: לא. אסור, כיון שאסור לשלם שכר על מלאכה הנעשית בשבת.

וארחיב מעט. אסור לקבל או לתת כסף תמורת עבודה הנעשית בשבת, אלא אם כן זו עבודה שנעשית גם בשבת, ולא רק בשבת.

לדוגמא: עובד בבית חולים שצריך לעבוד כל השבוע כולל שבת, מותר לו לקבל שכר חודשי, אפילו אם מגולם בזה שכר על עבודת השבת. אבל עובד באותו בית חולים שבדרך כלל לא עובד בשבת, אסור לו להשאר שבת למשרת תמורת סכום מסוים, כי אותו הסכום הוא שכר ישירות על עבודת השבת.

ולכן, מי שרוצה לשכור עובד לשבת, צריך לתת לו לעשות עבודה קטנה גם בערב שבת או במוצאי שבת, ולשלם לו "בהבלעה".

בשכר עבודה של מצוה, כמו חזן או קורא בתורה, יש מחלוקת בפוסקים אם מותר או אסור, אבל כיון שאין בשכר סימן ברכה, לא מומלץ לקחת שכר עבור המלאכה, אלא בהבלעה. ובכל מקרה, בייביסיטר אינה מלאכת מצוה, למרות שהיא מסייעת להורים לשמור על הילדים.

* * *

והרב שלמה אבינר פסק שמותר (מתוך העלון עולם קטן, שבוע שעבר).

ואם ברב שלמה אבינר עסקינן, הרי שהשבוע הוא התיר לשמוע דברי תורה במקלחת.


נ.ב. לא שמענו בעצמנו מהרב שלמה אבינר את הפסקים הללו ואנו מסתמכים אך ורק על עלון "עולם קטן" שפרסם את הדברים בשמו.

82 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
74
* למערכת!! אין לשלוח מאמרים הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש באתר, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. "מִי-הָאִישׁ, הֶחָפֵץ חַיִּים; אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע; וּשְׂפָתֶיךָ, מִדַּבֵּר מִרְמָה..."
אלי
73
עין רעהתוצאה של מרה שחורה.עיין בעומק ליקוטי הלכות למוהרנת זצוקל.בלו זה עצוב, מנטליות עצובה של איש תוהו מן המדרגה הנשפלת.נא לעשות לו מי שברך או "ריסיקל" במידי,ולהשליך לאשפה.אפשר ללמד אותו בכפיה תניא לרבי שנאור זלמן אולי זה יציל את היהודי מאבותיו שאולי עוד נשאר בו
בר כוכבא
72
מבזים ת"ח בפרהסיא. זה וודאי מותר, אה?? איזו התנשאות, גועל נפש. "מי האיש החפץ חיים אהב ימים לראות טוב.." לא אני כתבתי את זה בסוף העמוד..
רחלי

הצגת כל התגובות

71
הבייביסיטר בלי תשלום,כך לפחות למי שיעיין טוב בשאלה אז מה הבעייה????????????סתם למצוא מחלוקות??תדייק בדבריך
אברהם יוסף
70
אתה לא מגיע לציפורני רגליו של הרב אבינר, בכלום! אתה לא רב ולא עיתונאי. אתה סתם איש קטן משועמם ופחדן. מבזה את הקדשים ומחלל את המעמדות.
מחאה
69
גם אם יתברר שהרב אבינר טעה (וכמה מהכותבים העירו שהוא לא טעה !!) הרי שמדובר באיסורי דרבנן, ולדעת רבים מן האחרונים שוגג באיסור דרבנן אפילו אינו זקוק לכפרה. לעומת זאת מבזה תלמידי חכמים זקוק להרבה כפרה.
אוהב תורה
68
איסור לשון הרע הוא ביןה שאר משום שדנים אדם מבלי לשמוע את גירסתו. המוציא לשון הרע על תלמידי חכמים עובר עבירה כפולה ומכופלת. ואפילו אם בעיני הכותב הנכבד הוא אינו נחשב כתלמיד חכם שצריך להזהר בכבודו הרי שאין חולק על כך שהרב אבינר הוא ראש המדברים בציבור שלו וגם על כך ראוי לחלוק לו כבוד. ונניח לצורך
רודף צדק
67
איסור לשון הרע הוא ביןה שאר משום שדנים אדם מבלי לשמוע את גירסתו. המוציא לשון הרע על תלמידי חכמים עובר עבירה כפולה ומכופלת. ואפילו אם בעיני הכותב הנכבד הוא אינו נחשב כתלמיד חכם שצריך להזהר בכבודו הרי שאין חולק על כך שהרב אבינר הוא ראש המדברים בציבור שלו וגם על כך ראוי לחלוק לו כבוד. ונניח לצורך
רודף צדק
66
מחרחר ריב... שמעת על איזה קטע ביהדות שקוראים לו שנאת חינם? כאילו מה נסגר איתך? זה מה שיש לך להגיד? אני שמעתי בשם ר' יואליש שאסור לדבר עברית... נו שוייין... אני מתייחס? לא על כל דבר צריך להקים פסטיבל... אם אין לך מה לעשות, גולדקנופף מחפש אנשים שיבואו שבוע הבא לזרוק בלוקים באינטל... גם זה מותר?
אלי ממינכן
65
אני לא יודע אם אתה רב אבל אני יודע שהרב אבינר ירא שמיים ותלמיד חכם וכן פגשתי אותו והייתי בכמה משיעוריו . במקום לחפש אחדות ולאהוב אהבת ישראל מחפשים פגמים חאלס נמאס זה מה שמעכב את הגאולה.
יוסי ש.
64
* אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש באתר, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. "מִי-הָאִישׁ, הֶחָפֵץ חַיִּים; אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע; וּשְׂפָתֶיךָ, מִדַּבֵּר מִרְמָה..." וד"ל.
יהודה יצחק
63
על תלכלך על גדולי עולם! אתה לא מגיע לאפר רגלו של האיש הצדיק הזה!
גילעד
62
מה המטרה של כתבה זו מלבד להכפיש? האם חסר לשון הרע שדוקא אנו מוסיפים עוד?
מיכל
61
למה שנאה.למה ארסיות.למה לקטב.למה להמשיך להחזיק אדם ירוד במידותיו...
רובי
60
אין כאן לשון הרע אלא בירור וליבון שאין מדובר כאן ב"רב פוסק", ואין לשמוע לפסיקותיו...
מאמין בןמאמין
59
http://www.yeshiva.org.i
יוסף
58
פסקי ההלכה האלה מתאימים להפליא לרוח ההלכה ולפסקים של פוסקים "מוסכמים" הרב אליישיב, הרב עובדיה יוסף התמיהות וה"חשיפה" מלמדות על ידענותו של הכותב... לא נעים, לא נורא. בעוד חודש נשכח לך את זה...
בלעם
57
אין לי מושג מי הם בעלי האתר אך מבלי להכירם אומר בוודאות,שאין בם יראה והם שותפיך המלאים לעוונותיך הרבים והמרובים. חבל חבל חבל
אלי' .פ
56
והרי הוא לא כתב שמותר לקבל שכר שבת, אלא אמר שמותר להיות בייביסיר. וזה ודאי שמותר ע"פ ההלכה, כמו שמותר לשמור פירות!!! והבורות כאן היא ממי שרוצה להגיד רע עליו, ומבין כמו שרוצה להבין!
מאיר
55
אני רק רוצה להעיר שזה ממש לא פשוט לבא ולזלזל בפסקי הרב אבינר. הוא רב ענק, תלמיד חכם עצום. בעניין תשובות הSMS זה ג"כ בעיה בפני עצמה, מכיוון שא"א להביא את כל ההלכה בשלמותה ולכן נוצרות הרבה בעיות, אך זה לא אומר שאפשר ולזלזל ברבנים בגלל זה. בעת שליחת התגובה, בדף למטה כתוב:"מי האיש החפץ חיים..נצור לש
דתית-לאומית
54
הידעתם שאבינר התיר טלטול נשק ומכשיר קשר בשבת מחוץ לגבולות העירוב של בית אל, וזאת על מנת לאפשר טיול בשבת כי לדעתו המעוותת יש בזה חיזוק של מצות ישוב ארץ ישראל, עפרא לפומייהו?!
יוסי
53
שמתאימים לך
דוד יוסף
52
חשבת שהמזררוחניקים הפקר? אך דע לך שלמרות שאנו מתנגדים לדרכו של הרב אבינר(כתלמידי הגאון הרב דב ליאור )אנו לא מבזים אותו כת"ח,ולא נסכים שמקולקל כמוך...העמוס ברגשי נחיתות...ובבמגלומניה...י ת"ח מציבורינו. לך נראה אותך גיבור על החסידים...רשע.
יהודה.ח
51
לא נראה לי שהוא היה מעיז לומר שהם טעו
משה
50
במקום כתיבת המאמר שייתכן ויש בו משום לשון הרע על הרב אבינר ועל כך אני מוחה ולא מקבל זאת - מדוע שלא תבדוק ראשית עם הרב עצמו מה המקורות של הרב להיתר? למיותר לצייו כי הרב אבינר כתב עשרות ספרים וגם בהלכה ואני משוכנע שיש בידו פוסקים המתירים, עיין לדוגמא שו"ת שאילת שלמה ועוד. וביחס לשמיעת דברי תורה במקלח
אברהם
49
תתבייש לך חתיכת זבל! של נעליך מעל רגליך לפני שתעז לכתוב לשון הרע על יהודי יקר אוהב שמסייע מידי יום למאות אנשים. מי אתה שתבקר את פסקיו שבמקרה דנן נכונים?!
זהבי
48
לצערי, שוב מוכח שקשה מאוד להתרומם ולהקים תקשורת כשרה. לצערי בענין כבוד תלמידי חכמים, כבוד תורה - אתר זה לא שונה מאתרים חילוניים. רק כדי להיות "מעניין" אתר זה - חוטא ומחטיא - כמה חבל!!! באמת, באמת ציפיתי לרמה וסטנדרטים אחרים מאתר זה ומעורכיו!!!!!!
מלכיאל
47
כל פסקיו מכונים הם לך ללמוד לפני שאתה משרבט באינטרנט על רבנים.
בושה לככר השבת
46
ולכן בלומנטל הוסיף למטה "נ. ב. לא שמענו וכו' וכו' "
יוני אגסי
45
עד לאן עוד תגיע בלומנטל? כבר פרשת שירי עגבים כשירי קודש, דנת לשמד נשמות טועות, מה השלב הבא? הכרזה על עצמך כמשיח והקמת כת???
פלפל
44
לגבי ביבי סיטר - כמובן שבשכר אסור, אך הוא לא נשאל על שכר, אלא רק האם עצם עשיית ביבי סיטר מותרת , וענה בצדק שהדבר מותר. לגבי שמיעת ד"ת באמבטיה - ודאי מותר, כמו שפסק מרן הגר"ע יוסף ביביע אומר חלק ה, אורח חיים סימן י"א - עיין שם הטעם. ובכלל, אם יורשה להציע לרב בלומנטל, במקום לחפש פסקים תמוהים של רבני
בנימין
43
להרהר דברי תורה במקלחת.
ש
42
בלומנטל היקר, אני מסכים איתך לגבי המוזרות של הרב אבינר. אבל... ואבל גדול. א. אי אפשר לצחוק על פסק הלכה של אדם (ואף שמכנה עצמו רב), אם לא ראית נימוקים שלו לפסק. לאחר שתוכיח שנימוקיו מוזרים אזי יהיה הפסק שלו מוזר. ב. לאחר שהבנת זאת, נחמד יהיה אם תציץ בילקוט יוסף למשל, ותוכל לראות כי יש היתר לשמוע
אהרלה
41
http://www.doresh-tzion.
נתי אלון
40
בענין הבייביסטער זה סתם השמצה הסתכלו בעלון ותראו כי הוא נשאל האם מותר לעשות ולא בכלל דיברו על תשלום ובטח שמותר לעשות בייביסיטינג בשבת התשלום זה כבר משהו אחר אז נא לא יפה סתם להשמיץ אנא תתקנו
סליחה
39
כך שבהחלט ניתן להבין שהכוונה היא על נטילת שכר בעבור ביביסיטר בשבת.
רוני
38
באם אתם יודעים אבינר הוא רב בצבא ושירת בצבא
שמוליק
37
הנה קרא יצחק בלומנטל עלון, וכבר יש לו כתבה ערוכה מן המוכן. הייתי מצפה שאם הינך כבר מזכיר את שמו של אבינר בכל הקשור לעיוות ההלכה, לפחות תביא משהו עסיסי (ולא צריך לחפש הרבה), מה הבאת לנו בכלל?
זאב בודד
36
עדיף שלא לשכור שמור טף בשבת ובמצוקות מותר.ולהרר דברי תורה במקלחת אסור
מוישי
35
לקחת חתיכות של ציטוטים ומהם לבנות תיאוריה שלמה של היתרים? אם רוצים לברר לכו ושאלו את כבוד הרבץ ולגבי המקלחת כבר רבים התירו. נראה אותך מבזה את הרב עובדיה
מיכאל
34
צריך לעשות חרם על ה"בן אדם הזה" (אם אפשר לקרוא בלומנטל כבן אדם), רב הרבנים סוברים על השאלות האלו כמו מורנו ורבינו הרב שלמה הכהן אבינר. בלומנטל פשוט מרבה בשקר לשון הרע
יעקב אוחיון
33
כתבה זו? כל כך קל לומר לשון הרע על מישהו,בטח על כאשר מדובר על תלמיד חכם ולא משנה אם מסכימים בדרכו או לא,הייתי מצפה שבאתר שכזה לא יתנהגו כך!!!
נגד לשון הרע
32
כמה פירסמתי את האתר שלכם וכמה היללתי אותו ... תתביישו לכם שעוסקים בלשון הרע וביזוי תלמידי חכמים המזכים את הרבים על מנת לקבל פרסום
תתביישו לכם
31
כתבתם בפתיחה שבלומנטל נבר, כל חזיר נובר
יהודה
30
איני מכירך אך הביאו לעיוני מאמרך. אין מה להשיב על המוסכמות ,ואין מה להסביר פן:"תבוז לשכל מילי"...אך אם הנך כ"כ חכם תנהל עם הרב אבינר דו שיח חי ללא הכנה בוידאו של כיכר.ובטוחני שתיעלם אח"כ הרבה זמן מבושה.
י.ח
29
אולי תגייס את רשעותך לכתיבת מאמר על ההיתר המפוקפק=חילול שבת ממש בבני ברק בעינין הידוע לשמצה...
אחד שמכיר
28
א, לא כתוב "לשכור" ביביסיטר אלא לעשות ביביסיטר ופשוט שמותר, ב, ההלכה כמו שאומר הרב אבינר ומה אתה רוצה מימנו??? זה מיקלחת ולא שירותים!
חרדי
27
ה. כלל העולה שמותר להכניס הרדיו טרנזיסטור לחדר האמבטיה ולשמוע ממנו ד"ת בעת שעומד שם ערום להתרחץ. [אולם אין להתיר בזה אלא בחדר אמבטיה שאין שם בית כסא, אבל אם משמש גם לבית כסא, יש להחמיר, שאפילו בבתי כסאות של זמנינו יש להחמיר ולאסור להרהר שם בד"ת. וכמש"כ בכיו"ב בשו"ת יביע אומר ח"ג (חאו"ח סי' ב). וכן ר
פרשן
26
כתוב בשאלה אם מותר לעשות בייבי סיטר בשבת לא כתוב אם זה בתשלום או לא (גם בתשלום מותר בהבלעה) והוא לא ראה בזה בעיה. לגבי דברי תורה במקלחת מובא בפסקי תשובות שהלכות פסוקות מותר להגיד וכל שכן הרהור שזה מה שהוא התיר. אז אדון בלומנטל חפש לך תעסוקה אחרת
שניאור זלמן
25
אני רוצה לחדש לכם, שמרן הגאון הרב חיים פנחס שיינברג, כן, זקן ראש הישיבות הורה שמותר להרהר בדברי תורה בחדר מקלחת (הו"ד בשו"ת דברי חכמים), והרהור חמור טפי משמיעת דברי תורה, כמבואר בפוסקים בהלכות ברכות התורה.
הרב אבינר צודק
24
תכנסו לאתר שלו בישיבה שלו ברח' בורוכוב ותראו שהור מתיר להרהר בד"ת במקלחת! בלומנטל,אל תתעסק בדברים של הלכה..
מוטי קוירשנבוים
23
התנצל או מחק הודעה זאת התעסק בפוליטקה, בחדשות, אבל בפסקי הלכה מה לך ולזה? "גם אוויל מחריש חם יחשב"
מתפלא
22
הרב עובדיה ובפסק לגבי 'חיטוט' באף בשבת. בלומנטל, אתה אכן מצליח לעורר מהומות, אבל לא זו הדרך. מצא לך אתר אחר והנח לנו, במטוטא.
מיצר ודואג
21
השואל שאל את כבוד הרב אבינר אם מותר לעשות בייביסיטר בשבת, מצד עצם הדבר שאולי זה נחשב לעבודה בשבת, או מצד "עובדין דחול" או מצד "מראית העין". ועל זה ענה לו הרה"ג אבינר שליט"א שמותר. חד וחלק. בלי שום קשר לשאלה הממונית של "מלאכת שבת". ועל השאלה השנייה, אם הוא פסק שמותר כניראה יש לו על מה לסמוך, בלשון
יוני אגסי
20
המצ"ב. הדברים שם יותר גרועים:
דביר
19
מִי-הָאִישׁ, הֶחָפֵץ חַיִּים; אֹהֵב יָמִים, לִרְאוֹת טוֹב. נְצֹר לְשׁוֹנְךָ מֵרָע; וּשְׂפָתֶיךָ, מִדַּבֵּר מִרְמָה.אתם לא מתביישים אדיוטים שכמותכם.. א.כן כן זאת ההלכה מה שמראה שאין לך מושג בהלכות ומעניין למה.. ב.יש לך כנראה גב חזק מאוד להחזיק את החילול השם שאתה גורם ג.אם העזת כל כך,מסופקני עד כמה את
יוסי
אידיוט זו מחמאה עבורך רשע מוציא שם רע.עלובי חיים שכמוך מרחיקים ומשניאים.בוש והכלם ריקה טיפש ועלוב.
יהודי
18
אם היית מדייק בשאלה כפי שאתה הבאת בעצמך השאלה לא היתה אם מותר לשלם לבביסטר בשבת אלא אם מותר לקחת ביביסטר בשבת אז לפני שאתה עוקץ תבדוק טוב קודם מה השאלה ועליה יש תשובה
יאיר קליין
17
למי שלא יודע עולם-קטן הוא עלון לנוער דתי-לאומי(מזרוניק בלע"ז)
גר במעלה אדומים
16
התנצל או מחק כתבה זאת. התעסק בעניינך חדשות, פוליטיקה, באשר לפסקי ההלכה מה לך ולהם? גם..... מחריש חכם יחשב
קצת מוזר
15
שב עם הרב אבינר 5 דקות...,והבטחתי שתגלה עד כמה הנך בור ועם הארץ. הקדים אותך הרב פוברסקי מבחדרי(רק להבדיל הוא בריא בנפשו).
חיימוביץ השמח
14
אתה מלכלף את "כיכר השבת". כמה לשון הרע יש בך רשע שכמוןך!
גולש קבוע
13
מצאתם לנכון שלא לפרסם את תגובתי הנושאת את הכותרת מדות רעות. צר עלי על כך. התגובות הקשות למאמר זה מוכיחות עד כמה אני צודק. אבקשכם לפחות להראות אותה לעורך הראשי ולמר בלומנטל. לפחות שיעשה תשובה, ויקבל על עצמו שלא לחטוא בכך בעתיד.
רודף צדק
12
החכמה בחזרה בתשובה היא להתמיד בה. לאחר שכתבת מאמר אחד טוב על אריכות ימיהם של גדולי ישראל חזרת להיות אותו אדם קטן וארסי שהיית. ראית שאין אתה יכול כנגד גדולי החסידות והרבנים הספרדים אז החלטת להתנגח ב"מטרה קלה" - רב ציוני. אבל שוב כרגיל הוכחת את בורותך שהרי כל המעיין בפסקי הגרש"ז והאג"מ יראה ששני הפס
חיליק
11
לגבי בייבי סיטר, עיין במה שכתב בזה באתר הלכה יומית: http://www.halac הרהור בדברי תורה, מה הבעיה שלך בזה? הרב עובדיה אומר שמותר להרהר בבית המרחץ! והאשכנזים גם מברכים שם על הטבילה אז מה נדלקת על הרהור מקלטת? מה זה מה קורה פה??????????.
דוד
10
אה, נכון, זה אינטרנט. כאן אפשר להתחבאות ולהוציא את כל הח*ה החוצה, בלי לקחת אחריות. ואני שואלת בצער למה. למה באינטרנט הכל מותר? למה תקשורת חרדית ברשת חייבת לדבוק ברפש ובגועל של האתרים החילוניים? למה דמם של רבנים מותר כאן? למה חוקי התורה והיהדות לא נשמרים כאן? למה אתם חושבים שזה מה שמעלה לכ
חן
9
בלומנטל ,לך וראה את דברי הגר"א על הנפילים והעמלקים וכו' , הלא הם מבזי החכמים ובעלי המחלוקת...
בשם הגר"א
8
פאה נכרית חובה ,הכל אסור
צביעות
7
רחמנא ליצלן שאדם המתהדר בתואר רב מבזה ת"ח ועוד ת"ח כמידת הרב שלמה אבינר .
דוד
6
שהרי עוסק במצוות הצלת חיים. ויש שיגידו שגם שמירה על ילדים הם בגדר פיקוח נפש, במיוחד אם לחבר של אמא קוראים אלירן חן.
דוד
5
למה לחרחר ריב? מאיפה נובעת המגמה נגד הרב אבינר? מה כואב לך הרב בלומנטל? ואיזה מן דבר זה להעלות כתבה ללא תגובת נשוא הכתבה? חבל, התחלתם כאתר מקצועי.
מאיר
4
אחינו המתיישבים אוהבי ישראל והארץ.אל תקחו את היצור המבחיל הזה ברצינות מכיוון שהוא אובחן כאדם חולה,כפי שתיווכחו בעצמכם. לפני כמה ימים התפרסמה תגובה על מאמרו של בלומנטל("בלומנטל דורש התנצלות מאמסלם") ע"י פסיכולוג חברתי,ובתגובה ניתח את אישיותו של בלומנטל באופן מדהים המסביר היטב את מה שרבים חשים כלפי י
אלכס.ב
3
גמרתם להשמיץ את חב"ד, ועכשיו הכיפות הסרוגות ,ואח"כ הספרדים, מי שכחתי עוד?,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, אתם הליטאים חושבים שאתם הטופ שבעם-ישראל.
אחת
2
הרי מתאים לך לכתוב בלומנטל נגד אבינר.
משה
1
צורת כתיבת הכותרת והתוכן מחטיאים את האמת ומוכיחים על שנאה והוצאת שם רע כנגד רב בישראל גם אם ישנה מחלוקת לא ניתן לכתוב בצורה כזו. ועוד אם אחרי כל החיפושים מצאת בסך הכל 2 נושאים אלה שגם בהם מר בלומנטל לא הבנת את הכתוב הרי שהיה מיותר לכתוב בסגנון זה.
דניאל כהן
מה הדין?