כיכר השבת

ברכת הלחמניה מזונות או המוציא?

רבנים ספרדים: הלחמניות 'מזונות'? לא בטוח

גדולי הרבנים הספרדים קוראים לציבור במכתב מיוחד שלא לסמוך על הוראות בד"צים למינהם לגבי ברכת 'מזונות' על לחמניות. הרבנים ממליצים: לטעום לחמניות באופן אישי ולבדוק אם הן מתוקות (יהדות)

| 27 | כיכר השבת |
הראשונים לציון הגר"ש עמאר והגר"י יוסף
הראשונים לציון הגר"ש עמאר והגר"י יוסף (צילום: ברוך יערי, כיכר השבת)

לחמניות מזונות? גדולי הרבנים הספרדים יוצאים במכתב מיוחד, בו הם פוסקים כי אין לסמוך על בד"ץ בנוגע לברכה על לחמניות שנכתב עליהן כי ברכתן 'מזונות'. לפי הרבנים, יש לבדוק באופן אישי אם הלחמניות מתוקות.

"אין לסמוך על אותם המפרסמים על לחמניות שונות שברכתן מזונות - אף אם יש להם הכשרים של בד"צים. אלא יש לברר היטב אם המתיקות ניכרת בלחמניות" כותבים גדולי הרבנים הספרדים.

בין החתומים על הקריאה: הראשל"צ הגאון רבי יצחק יוסף, הראשל"צ הגאון רבי שלמה משה עמאר, ראש ישיבת 'פורת יוסף' הגאון רבי משה צדקה, חברי מועצת חכמי התורה הגאונים רבי שמעון בעדני ורבי דוד יוסף, ראש ישיבת 'יקירי ירושלים' הגאון רבי יהודה כהן וחבר בית הדין הגדול הגאון רבי ציון בוארון.

במכתב כותבים גדולי הרבנים הספרדים: "הלחמניות המצויות בזמננו שלשין אותן עם מי פירות או חלב וכד' צריך לבדוק בהן: א - אם טעם המתיקות ניכר או טעם השמן או החלב וכיוצא בזה, כגון מי פירות טבעיים שטעמם ניכר מברך מזונות ואם לא ניכר בהם המתיקות יברך המוציא".

"ב - וכשיבדוק את טעם המתיקות יבדוק את דווקא את הבצק הרך שבלחמנייה לא את חוץ הלחמנייה הקשה שלפעמים מורחים דבש עליהן לאחר האפייה בתנור ואין זה פת כיסנין אלא פת גמורה".

המכתב המלא של גדולי הרבנים הספרדים
תוכן שאסור לפספס
27 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
20
שמעתי שהיה סוד בהקמת המדינה בחינת שמי הוא הרצל בן גוריון גולה מאיר ויצמן קוק קוקו קוקוריקו בחינת גורו בחינת עצבות ויללה בחינת נישמתי מעולם האצילות בחינת הושיעה את עמך בחינת ברך את נחלתך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הרב משה בן מימון
19
מתוקות ברכתן בדרך כלל המוציא ובמיוחד אם קובע עליהן סעודה. שימו סימן שאלה גדול על כל המדבקה הזאת "מזונות". לא להתעצל מליטול ידים ולברך! אל תסמכו על דברי תשאלו את רבכם ותראו לבד.
יהודי
18
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אליהו

הצגת כל התגובות

17
כבוד הרבנים הייתי מצפה שתצאו במכתב עם כל גדולי הרבנים לנושאים שלא קשורים אשכנזים או ספרדים בן אדם לחבירו יותר חשוב לעניות דעתי כמו שאמרו חז"ל במסכת דרך ארץ וכן היה אומר רבי אליעזר הקפר אהב את השלום ושנא את המחלוקת גדול השלום שאפילו שבשעה שישראל עובדים ע"ז ויש שלום ביניהם אומר הקב"ה אין רצוני לנגוע ב
ברוך
16
זה לא משנה מה כל הרבנים שם אומרים, אם הפוסק הדור עצמו לא חתם על זה. המלך של ההלכה הוא הרב מאיר מאזוז שליט''א. מה שהוא יעשה נעשה
יוסף
15
תוכן (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
א
14
ופוסק הדור הגרמש קליין שליטא כתב חוברת בעניין.
נושא ליחצנות
13
לכל אחד יש טעם אחר,אז יהיו ברכות שונות על לחמניות. כאשר הייתי ילד היינו מקבלים לחמניה ושוקו,ואמרו לנו לברך מזונות.... וזה כבר הפך למנהג כך שאין לשנות.
mike
כל דבר צריך לבדוק לגופו של עניין. ומה יש להסתמך על מה שהיה בגן ילדים. וכ״ו. דברים כל הזמן משתנים. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חכם בלילה
כל המלעיג על דברי חכמים נידון בצואה רותחת (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
000
12
פני פוסקים על הלכה?
אברהם
11
עד שיתברר מה הברכה, כי האוכל ללא ברכה נכונה, לא יזכה למנוחה נכונה. ואין תרופה למכתו.
דן סגל
מאיפה המצאת את זה?
אברהם
10
יש להעביר את ההוראות קבע משובו בנים לחוט של חסד בהוראת צנעני (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הרב גול
9
שהרב שלמה עופר החליט לשנות את שמו מאליעזר לעזרא בחינת הושיעה את עמך בחינת ברך את נחלתך (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
צנעני
8
משיחה אישית עם הרב שלמה עופר הכל שם סיפורי אלף לילה ולילה סיפורי פוגי גם הרב ארוש אמר לא לתרום לעלון שזה גזל גמור מצידם (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הרב צבי הכהן
7
מי שלא הבין עבד לעבדי השם שצריך להיות העבדים של הרב שהרב עובד את השם ואנחנו עובדים את הרב בחינת אבי יסר אתכם בשוטים ואליהו ייסר אתכם בעקרבים בחינת דעת זקנים דעת שוטים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
הרב יונה וענונו
שלמה ורחבעם היו מלכים ולכן ישראל נקראו עבדיהם משא''כ רבנים. עכ''פ ודאי שצריך לחלוק להם כבוד הראוי להם עפ''י ההלכה.
אברהם
6
כך לדעת האשכנזים, וברוב הפעמים קובעים סעודה. רק אם במקרה רוצים לאכול באוטובוס, בזמן טיול ולא כסעודה וכו'.
לדעת האשכנזים
אתה לא צודק ליהודי אשכנז זה תמיד המוציא וכן ליהודי תימן וכך צריכים לנהוג יהודי ספרד עפ''י מש''כ בבית יוסף שקבלנו הוראות מרן
אברהם
5
אני כל יום מתקבלת לקבלת קהל של הרב שלמה עופר ומשמועה פנימית בביקורו האחרון בכפר הנופש בהולנד החליט הרב ברלנד למנותו לראש מוסדות ברסלב בישראל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מלכה
4
שמשמועה פנימית הרב ברלנד החליט בקרוב למנותו לראש מוסדות ברסלב בישראל (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה
3
בישיבה שלנו חוט של חסד נוהג כאשכנזים ולגבי נסיעה לאומן מיקל והרב חיים רבי שליטא חולק בעלון פרשת בלק שאין כח לניפטרים לעזור בפרט שרבינו נפטר לפני 200 שנה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה
מה הקשר?
אברהם
2
הרב לנדא שליט"א ויבלח"א אביו כבר הדגישו את הדברים רבות בשנים. וכל מי שלמד הלכ' ברכות יודע שכך ההלכה. ליבי אומר לי שאין כאן פסיקה הלכתית. אלא נסיון להקים פורום רבנים ספרדים החותמים ולפיכך ניצבים בראש הציבור ובצורה זו משחילים ומקדמים כמה רבנים עלומים ומשדרגים כמה רבנים קיימים. ודי למבין. ואין המקום לה
עם הארץ
1
הגר"ש ואזנר זצ"ל ולהבדל"ח הגר"נ קרליץ שליט"א כתבו מ כ ת ב משותף שפורסם פומבי, שאין להסתפק בברכת מזונות על הלחמניות הללו, הן מהטעם שכתבו הרבנים הספרדים למעלה, והן מהטעם שלפי האשכנזים קביעות סעודה אינו לפי משקל אלא לפי נפח (וכ"ה לחלק מהפוסקים הספרדים), ולפעמים יש בנפח של לחמניה עם המילוי (שלהלכה מצט
חיים
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?