כיכר השבת

כך תברכו "חכם הרזים" בעצרת

הגאון רבי יצחק זילברשטיין נשאל האם ניתן לברך את הברכה הנדירה, ברכת "חכם הרזים" - בשם ומלכות, ב'עצרת המיליון'. בפנים: תשובת הרב והנוסח המלא איתו תצאו ידי חובה (יהדות)

| 11 | כיכר השבת |
הגאון רבי יצחק זילברשטיין
הגאון רבי יצחק זילברשטיין (צילום: שלומי כהן)

"עצרת המיליון" שתיערך ביום ראשון הקרוב בשעה 16:00 בכניסה לירושלים בה ישתתפו מאות אלפים מבני הציבור הדתי והחרדי ברחובה של עיר למעמד תפילה המונית ומחאה כנגד גזירת הגיוס מביאה לשאלות הלכתיות מעניינות בנוגע להשתתפות בהפגנה הנדירה.

רבה של שכונת רמת אלחנן וחבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי יצחק זילברשטיין נשאל האם יש לברך בשם ומלכות בעצרת האדירה ברכת "חכם הרזים", ברכה מיוחדת הנאמרת כאשר רואים שישים ריבוא מישראל במקום אחד.

צדדי השאלה הם, שמחד צפויים להשתתף כמות גדולה כזו של אנשים, אך מאידך מספרם המדויק לא צפוי להיות ברור וכן העובדה שלא יהיה ניתן לראות בבת אחת את כולם, ועל כן יש להסתפק האם ניתן לברך את הברכה הנדירה.

הגר"י זילברשטיין, השיב שבכדי לצאת מהספק ולברך לכתחילה לפי כל השיטות, כפי שכבר פסקו החת"ם סופר וכפי שנהג הרב מפוניבז' בספק ברכות בפדיון הבן, מאחר והיה כהן, הרי שיש ללמוד את ההלכה ואז בתוך הדברים לומר את הברכה בשם ומלכות.

אתר "כיכר השבת" מביא בפני הגולשים את ההלכה במלואה, אותה יש לומר לפי הוראת הגר"י זילברשטיין, מתחילתה ועד סופה, וכך ניתן לברך לכתחילה בשם ומלכות את הברכה הנדירה:

"הרואה שש מאות אלף בני אדם עומדין כאחד, אם גויים הם - אומר 'בושה אימכם מאוד, חפרה יולדתכם; הנה אחרית גויים, מדבר צייה וערבה' (ירמיהו נ,יב); ואם ישראל הם ובארץ ישראל - מברך: 'ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, חכם הרזים'. הרואה חכמי אומות העולם, מברך ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, שנתן מחכמתו לבשר ודם; חכמי ישראל, מברך שנתן מחכמתו ליראיו; מלכי אומות העולם, מברך שנתן מכבודו לבשר ודם; מלכי ישראל, מברך שנתן מכבודו ליראיו" (רמב"ם, הלכות ברכות, פרק י' הלכה י"א)

תוכן שאסור לפספס
11 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
7
"כפי שכבר פסקו החת"ם סופר" - באיזה תשובה? ידיעה זאת חשובה מאוד לי.
חיים
6
במסכת נדרים פ"ס כא עיו"ק מברכים אבל חכמים פסקו בלי ברכה בספרו של האר"פד זצ"ל "ברכות וביטול איסור " פסק ללא ברכה כמו כן אומרת הגמרא " מאי לית בריך דיקודשא בריך הוא אנת הוא על כולה עלמיה כדכתיב עלמיה חד היא לקודשא בריך הוא ומאי הוא מברך על כולה " כמו כן בתלמוד זא"ט נדרים פ"קק ס"מ ע"ע קו"
אברך יהודה
5
מחר כולם לבקש משיח!
אורו של משיח

הצגת כל התגובות

4
כמו הראשל''צ הרב יצחק יוסף או הרב שלמה עמאר שליט''א
אנחנו שונים
3
אין מה לדבר, זה לא סתם ברכה! זה ברכה שמגלה לנו בעצם שאנחנו לא מיעוט זניח במדינה, 600,000 !! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יחזקאל
2
חשבתי שיש לכתבים לפחות ידע בסיסי בהלכה
אני
ואם ישראל הם ובארץ ישראל אומר: ברוך אתה ה' אלקינו מלך העולם חכם הרזים
ה
1
אני לא אותו יחזקאל שחתום במספר 2, ואם כל זאת מה שהוא אמר רותם אותי לעגלתו... ובנוסף: יכול להיות שפה צריך לפסוק לחומרה, לכן מי שמברך בשם ומלכות יותר פועל בכוחא-דהיתרא. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יחזקאל
אולי גם יעניין אותך
מה הדין?