כיכר השבת

מותר להמציא סיפורי ישועות?

´כיכר השבת´ דיווח על עיתון שנאלץ לגנוז מהדורה בעקבות ציטוט של הגרי"ש שמותר להמציא סיפורים כדי לעורר יהודים. ומה ההלכה?

| 21 | כיכר השבת |
אילוסטרציה: פלאש 90
אילוסטרציה: פלאש 90

האם גם אתם כבר קראתם את "הבטחתי ונושעתי 2"? ובכן, מה דעתכם: הסיפורים היו או לא היו?

בשבוע שעבר דווח ב´כיכר השבת´, שבעיתון ´בקהילה´ נאלצו לגנוז מהדורה שלימה ולהדפיס אותה מחדש, מכיון שב´ועד הרבנים לעניני צדקה´ כעסו על כתבה שהם הכניסו. ומה היה כתוב שם? פסק הלכה של הגרי"ש אלישיב, שמותר להדפיס סיפורים שלא היו, כדי לעורר אנשים לתרום צדקה. המו"ל של העיתון צוטט כמי שאומר, שמערכת הביקורת של העיתון הבינה, שלא ייתכן שכך אמר הגרי"ש.

אז מה האמת: היה פסק כזה או לא? לא יודע. אבל לעצם השאלה: האם מותר לפנטז סיפורים כדי להרבות צדקה, או לא? עיתון ´בקהילה´ שוה משהו, או שאפשר לעטוף בו דגים? בואו נברר את הענין.

מעניין לדעת, שהגאון רבי שלמה זלמן אויערבך נשאל שאלה דומה, והשיב אותה תשובה. הוא נשאל: האם מותר לדרשן להמציא סיפורים, כדי לעורר את הציבור לתשובה? הגרש"ז ענה שמותר. הוא הוכיח זאת מכך, שבשותי"ם של הראשונים, כגון ´תרומת הדשן´, נכתבו מעשים שלא היו, כדי לבסס עליהם תשובה הלכתית.

האמת היא, שבשאלה הזו עסק כבר האדמו"ר מראדומסק בעל "תפארת שלמה" (לליטאים שבינינו: הוא חי לפני קרוב ל-200 שנה. מגדולי החסידות). ומעניין: לא רק שהוא מתיר, אלא הוא כותב זאת בתור עצה טובה לכל דרשן. שאם הוא רוצה לספר איזה מעשה שלא היה, שלא יאמר זאת כ"משל", אלא יאמר "מעשה שהיה", משום שבאופן כזה הציבור מתעורר יותר. ושואל הראדומסקער על עצמו, איך מותר לשקר. והוא משיב: הרי הגמרא מביאה דעה שכל ספר איוב מבוסס על מעשה שלא היה ולא נברא, אלא משל היה. מי שקרא פעם את ספר איוב ראה, שלא מוזכר שם אפילו ברמז שמדובר במשל! אז מה שהיה מותר למשה רבינו שכתב את ספר איוב, מותר גם לנו. (הוא הביא עוד כמה ראיות, ולא נאריך).

והאמת שמעשה כזה כבר מובא בפירוש בגמרא. במסכת יומא מסופר סיפור מזעזע: שני כהנים היו רצים בכבש (- עליה) שבמעלה המזבח, כדי לזכות בתרומת הדשן, (היא אותה מצוה של הרמת חלק מן האפר שנמצא על המזבח, בכלי שבידי הכהן). ראה אחד מהם שחבירו מקדים אותו, לקח סכין ותקע לו בליבו. עמד רבי צדוק על המדרגות של האולם בהר הבית, ואמר: אחינו בני ישראל שימעו. כתוב בתורה, שאם מוצאים אדם מת ולא יודעים מי הרג אותו, צריכים זקני העיר הקרובה להביא עגלה ערופה. ועכשיו, מי יביא עגלה ערופה? אנשי העיר ירושלים, או רק הכהנים?! געו כל העם בבכי.

הגמרא מקשה על הסיפור הזה, הרי הדין הוא שבירושלים לא מביאים בכלל עגלה ערופה, ומדוע אמר רבי צדוק כך? ומשיבה הגמרא, שרבי צדוק ידע שלא מביאים בירושלים עגלה ערופה, ובכל זאת אמר כך, כדי להרבות את הבכי. כלומר, שרבי צדוק אמר דבר שאינו נכון, כדי לעורר את העם. אז למה שנתלונן על הפסק של הרב אלישיב?

האם ב´ועד הרבנים´ משתמשים בהיתר הזה? לא יודע. אבל מה שלא מובן זה, למה נלחצו כל כך ב´ועד הרבנים´ מכך שגם אנחנו נדע את האמת? האומנם הם רוצים חלילה למנוע תורה והלכה מכלל ישראל?

* * *

[דרך אגב, נכדו של התפארת שלמה מספר שם סיפור יפה מאוד על סבו: פעם אחת ישב לנוח מעט, וביקש מהמשמש שיביא לו את הספר ´שבחי הבעל שם טוב´. ועיין בו הרבה זמן, עד שהמשמש לא היה יכול להתאפק, ושאל אותו: ילמדינו רבינו, האם כבודו מאמין בכל הסיפורים המוגזמים האלה שהם אמת? השיב לו האדמו"ר: שוטה שבעולם, אף שיכול להיות שכל המעשיות הללו לא היו באמת, אבל הרי בכוחו של הבעל שם טוב היה לפעול את כל הנפלאות והנוראות הללו, ואם כן מה זה משנה אם הם היו בפועל או לא?!].

תוכן שאסור לפספס
21 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
17
הלכתי להסתפר. היה שם חבר של הספר שבדיוק חזר משיעור והיה כולו מרוגש. אמר שהרבי אמר שאם הוא רק ילמד תורה כל היום הוא לא יצטרך לעבוד והכל יסתדר לו בחיים. עכשיו הבנאדם ערס כזה, שרואים שרק אתמול חזר בתשובה. וגם רואים עליו שהוא עצלן גדול שלא רוצה לעבוד ובנוסף לכל נשר מבית הספר כי גם ללמוד הוא לא יכול. והו
סיפור אמיתי, לשם שינוי
16
ומי שעוטף איתו דגים, מסתכן, כי אולי כתוב בו איזה פסק הלכה...
מישהו
15
איפה השכל שלך? הוא מצטט כאן מקורות ממש ממש: הרב אויערבך, והרב תפארת שלמה שחי לפני 200 שנה. אז בגלל שאתה שמעת שיעור מהרב מוצפי הם כבר לא מקורות ממש? אז תגיד יש כאן מחלוקת (אם באמת הרב מוצפי יכול לחלוק על רב מלפני 200 שנה)
יעקב

הצגת כל התגובות

14
כל הראיות הן שמותר לשנות כדי לעורר את הלבבות. אבל כדי להוציא כסף? יותר מזה, גם סיפור שאדם יודע שהוא בדיוני, יש בו לעורר את הרגש. אבל סיפורי הישועות לא באו לעורר את הרגש ולהלהיבו למצות צדקה, אלא ליצור אצלו תחושה שירויח ממון או דברים אחרים מהצדקה, ולזה אין היתר כלל, וכל שכן לשקר לצורך זה (וכל הנותן צד
אברהם
13
פסק הגרש"ז: ספר פניני המאור, ירושלים תשנ"ג, ח"א עמ' תקב אות ד (עדות על עצמו). התפארת שלמה: ספר נפלאות התפארת שלמה, פיוטרקוב תרפ"ג, מאמר 'יפה שיחתן' אות ס"ט, דף כ"ג
י
תתבייש לך שקרן! העצה שהבאת משמו של התפארת שלמה בכלל לא נאמרה על ידו אלא על ידי כותב הספר שהיה נכדו. את העצה הזו הוא אומר משמו בלבד, ולא בשם סבו. עלק ״מקורות״.
רודף אמת
12
צודק צודק, אבל זה לא אומר שהועד הרבנים חושב כמוך, יכול להיות שהם חושבים שמותר להם, ואתה צודק שאסור להם, זה לא אומר שהסיפורים באמת אמיתיים, וגם לפי מה שאתה אומר שז אפילו אם הם אמיתיים זה אסור להם
יעקב
11
אני שמעתי שיעור שלם מהגאון המקובל רבי בן ציון מוצאפי שליט"א, עד כמה מגונה השקר ובכללו עד כמה רע לשקר ולהמציא דברים בשביל שאנשים יחזרו בתשובה (והרי יש מעלה חשובה יותר מחזרה בתשובה?!) למה? כי לשקר אין רגליים, ולסיפורים אלו אין יסוד, וכמו שלהם אין יסוד כך גם לא יהיה יסוד למצוותחזרה בתשובה לגבי הד
גולש קבוע
10
והנה ממשיכה להתגלגל "עגלת הזלזול" של בלומנטל שבוחר "להקיא" את תחושות הבטן שלו על דרכי החסידים ובכלל.. א- הגר"ש אלישיב כותב בפירוש שמותר להגזין בספורי צדיקים באחד מכרכי "קובץ תשובות". ב- תשובת הגר"ש אלישיב איננה באה להשליך לענייניהם של החסידים, מאחר ואצל החסידים נזהרו מאוד מאוד לבלי להוסיף תג ו
חסיד אמיתי
9
הוא רב בעצמו.
למגיב 11
8
חבל שהכותב מצטט דברים שאינם קשורים כלל ומפלפל פלפול לא ראוי וגם לא נכון להלכה. גם לחילול השם הכותב לא חושש. וחבל שלא שאל רבנים על ההלכה בטרם רץ לפרסם את הגיגיו באיצטלה הלכתית. חבל מאד. הרי במקום שיש חילול השם... בשביל לכתוב באתר ובפרט בנושאים רגישים חובה לגייס חכמה יתירה...
יהודי
7
איפה כתובים הדברים של האדמו"ר , והגרש"ז ? 2. הגמרא ביומא לא שייכת , הוא לא היטעה אף אחד ורק הישתמש בעיקרון של עגלה ערופה לעורר על חומרת המעשה !---לעצם הדברים -תגובה 1 נכונה בתכלית . חוץ מחשש של חילול השם וכו
בן חור
6
בא' מחוברות הישועות שהופצו לאחרונה, נחרדתי לגלות משפט בסגנון הזה (מדבור על מנהל חיידר שנאלץ ליעסוע, לחול להתרים, אך תמיד נסע במח' תיירים, ומחמת זקנותו העדיף ליסוע בביזנס, אך לא רצה לשלם), "ולכן התפלל לקב"ה שישדרגו לא את הכרטיס, אך מכיון שהדבר בלתי אפשרי ומצריך נס החליט לתרום לקופת העיר", ולמשמע זאת
הולךתמםופועלצדק
5
הסיפורים המומצאים הללו, אין בהם כדי לעורר את הלבבות. אדרבה, ברגע שמתברר שהכל "כאלם פאדי" כי לשקר אין רגליים, אזי זה מכעיס ומערער את האמונה. הסיפרים הללו, מזיקים. שכרם יוצא בהפסדם. היכי דמי שמותר, כפי המקורות שהובאו, כאשר יש בדברים לעורר את הלבבות, שאני הכא.
דוד
4
כדי שלאלהכשל בצדקה שאינה הוגנת, והכוונה לכל אלה שאינם צריכים אלא רוצים וממציאים סיפורים, והנה בתחרות בין ארגוני הצדקה גם הם ממציאים סיפורים??? אך לפחות שם זה מגיע למישהו שבאמת צריך וזה העיקר. או שגם את זה שצריכים ממציאים העיקר שייתנו צדקה.... ולדעתי, רב שחותם יש לו אחריות ואם אני מוכן לאכול את מה ש
חשיבה אמיתית
3
לצדקה וכל הסיפורים שקר וכזב.
אחד מהעובדים
2
למה להביא דבר שלא ניתן לבדוק אחריו?
ברוך בנדיט
1
ההלכות מפלות אותן לרעה, שולחים אותן לשבת מאחורה באוטובוס ולעבור צד במדרכה, ועדיין הן אומרות "הכל בסדר, זאת קדושה" ועושות הכל בשמחה ובאהבה. כאילו, אומרים לכם בצורה ברורה ומפורשת - "חבר'ה, אנחנו עובדים עליכם בעיניים!!!!" - אבל לא... אתם ממשיכים להאמין. אין שכל אין דאגות
SPiRiT
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי