כיכר השבת

מדוע אני תומך בטוענות רבניות?

לפני עשר שנים אם היו שואלים בן תורה חרדי האם ראוי שנשים ילמדו 'טוענות רבנית' התשובה הייתה חד משמעית - לא! • היום אנחנו אומרים כן ללימוד טו"ר לנשים (חרדים)

| 23 | מקודם |
מדוע דווקא היום אנו אומרים כן ללימודי טוענות בית דין ?
(shutterstock)

כהקדמה לנושא, בטרם נבחן את היתרונות החברתיים והכלכליים במקצוע זה לנשים, נבקש להסביר במספר מילים את שינוי התפיסה שחל בעשור האחרון בחברה הדתית חרדית בעניין הכשרת טוענות בית דין, ממצב של פסילה אבסולוטית של מקצוע זה לנשים כ"מוקצה מחמת מיאוס" ועד לדרישה גבוהה להשתלבות בתחום.

בעבר הלא רחוק, לפני כעשור לערך, אם היו שואלים דעת תורה או כל אברך בן תורה מצוי וסביר שאינו נמנה על הפלג הקיצוני ביהדות, האם זה נכון וראוי שנשים ילמדו הכשרה לטוענות בית דין? התשובה הייתה חד משמעית: לא!

עדיין יש חלק נכבד וציבור גדול ירא שמים שחושבים באמת ובתמים כי לא ראוי לנשים יראות שמים לעסוק במקצוע זה של טוענות בית דין.

קיימות מספיק סיבות צודקות למה לא ראוי לאשה יראת ה' ללמוד וכל שכן לעסוק בתחום זה.

היו שאמרו כי אשה מקומה בבית בבחינת "כל כבודה בת מלך פנימה" ואם כבר יוצאת לעזור בפרנסת הבית, עדיף שתעסוק בתחומים אחרים יותר צנועים שלא מצריכים אותה לעסוק בעניינים שהצניעות יפה להם, או לנהל דין ודברים עם גברים ולעסוק בנושאים שאינם עומדים ברומו של עולם.

היו שטענו על איסור לימוד תורה לנשים וכן על פריצת גדר חברתי במגזרים הדתיים בכלל והחרדים בפרט.

היה גם חשש שאם ילמדו את המקצוע הזה נשים שהן יראות שמים, יבואו אחריהם גם נשים אחרות

שאינן יראות שמים ואולי מפלגים אחרים ורחוקים מהיהדות האורתודוקסית.

יש כאלה שאמרו ובצדק שבכלל, אין זה צנוע שאשה תופיע בפני בית הדין ותטען טענות בתחומי אישות.

אז מדוע דווקא היום אנו אומרים כן ללימוד טוענות בית דין ?

הסיבה הראשונה והעיקרית שבגינה כן ראוי לדעתי לאפשר לאשה ללמוד מקצוע זה היא דווקא נושא הצניעות. מן הראוי שאשה תייצג אישה ותוכל לשמוע את כל טענותיה וסיבותיה עד הפרט האחרון בלי כל חשש ועיקר. אולי בנושאים שאשה תוכל להיפתח ולספר לאשת מקצוע טמונה האפשרות לפתרון הסכסוך או העילה לגירושין, משום שאותם לא הייתה מספרת האישה לטוען רבני- גבר מטעמי צניעות.

לגבי נושא איסור לימוד התורה לנשים, בלימודי טוענות בית דין, אין האישה מתבקשת ללמידת ש"ס ופוסקים בדרך עיון כמו מי שרובצת עליו חובת לימוד ת"ת. דרך הלימוד שונה לחלוטין מאחר והיא כוללת לימוד פרונטלי של התכנים המעשיים בצורה ממוקדת להכנה לבחינות של הנהלת בתי הדין הרבניים בישראל. הלימוד מלווה בהסברת מושגי יסוד, סיכומים, חזרות ושאלות ותשובות.

בנוסף ללימודי ההלכה, לימודי הטוענות מלווים במגוון לימודי העשרה במטרה להעניק ידע, מיומנויות וכלים כמו גם עומק בהשקפה יהודית כגון: לימודי גישור מורחב על מנת לאפשר פתרון סכסוכים בדרך של הידברות והסכמה, מבלי להגיע לבית הדין. לימודי הבית היהודי, פראקטיקה בעבודת הטוענת ועוד. כמו כן, כל טוענת בית דין עוברת הכשרה במקביל, להנחיית משפחה וייעוץ נישואין.

זאת על מנת להעניק לעוסקות בתחום את ההבנה שמקצוע זה הוא לא רק כלי "ניגוח" בצד שכנגד שכל מטרתו היא פירוד ופירוק, אלא סיוע לנשים בשעת משבר ורק כשכלו כל הקיצין, מקבלות הן את הסיוע של הטוענת לליווי בתהליך בבתי הדין. טוענת שתקבל, בנוסף למקצוע, הכשרה לייעוץ נישואין, תנסה בכל דרך להגיע עם הצדדים קודם כל לשלום בית לפני הפניה הכואבת לגירושין. לעיתים, דווקא בעיצומה של סיטואציה שלילית זו, ניתן לשנות ולהפוך את הקושי למנוף שיוציא את בני הזוג מאותה שעת משבר ובכך כל המשפחה ניצלה מגירושין, עם כל ההשלכות הכואבות של התהליך.

נוסף על כל האמור, אנו עדים כיום לתופעה ההולכת וגדלה של גברים ונשים המשתייכים למגזר החרדי, שהולכים ללמוד באקדמיה, הרבה יותר מבעבר. אם נשים לב נראה שאנו בעצם בעיצומו של תהליך חברתי משמעותי ונושא לימודי האקדמיה היום הינו הרבה יותר מאופשר ולגיטימי משהיה בשנים קודמות. נשים רבות מחפשות ללמוד מקצוע שיאפר להם לא רק להתפרנס בכבוד אלא גם מקצוע שיש בו תרומה לחברה, שכולל מעמד חברתי חיובי ומכבד את בעליו, מקצוע דרוש ונחוץ, ועקב אחוזי הגירושין ההולכים וגדלים, פונות נשים רבות ללמוד משפטים באקדמיה.

לימודי המשפטים הכוללים למעשה משפט אנגלי לחלוטין, ללא ספק אינם תואמים את ההלכה וההשקפה של תורתנו הקדושה, בפרט כשיש לנו בתי דין ודיני תורה בישראל. האבסורד הוא שלאותם נשים לבסוף ניתנת האפשרות הנכספת להתייצב מול שופטים ודייני ישראל.

מסיבה זו, חשוב היום יותר תמיד להעניק את האלטרנטיבה לאותם נשים, ומי שחשקה נפשה במקצוע זה, עדיף שתלמד "טוענת בין דין" תוך לימוד משפטי ודיני התורה מתוך היהדות, ותייצג בצניעות נשים בבחינת "פתח פיך לאילם" בבתי הדין הרבניים בישראל מתוך כוונה תחילה לכוון לשלום בית בדרך אהרון הכהן זיע"א. ובמידה ולא צלחו כל האפשרויות, רק אז לפנות לדרך הפירוד ובהסכמה ודרך גישור.

דווקא היום, כשהכוח הנשי גדל בארץ וכוחות רבים מושכים לשוויון מגדרי, אל לנו להילחם נגד זה בעניינים שאינם אסורים על פי תורתנו הקדושה ועוד שאפשר למנף כוח זה לטובת כל הסיבות שהוזכרו, בנוסף לחיזוק בתי הדין והמשפט העברי (דיני התורה) בישראל.

חשוב שההכשרה תיעשה בקפידה תוך שמירה על קריטריונים קשוחים ונוקשים שלא יאפשרו לנשים שאינן מתאימות, ללמוד את התחום ולעסוק בו. על ידי הקפדה זו ניתן גם מענה לתביעות הבגצי"ם העומדים בעינם ומתחדשים מידי מועד בעניין שוויון ללימודי נשים בתחום, התובעים לאפשר לכל הנשים לגשת לבחינות בהנהלת בתי הדין בלי קריטריונים דתיים כלל.

כיום ניתן ואפשרי לכל אשה שומרת תורה ומצוות העומדת בקריטריונים של בית הדין הרבני הגדול ללמוד את התחום ולקבל הכשרה והסמכה לעסוק במקצוע חשוב זה. למעשה, בהכשרה זו חידשנו מקצוע שיש בו פרנסה ותרומה לחברה ולקהילה עם האפשרות לסייע למשפחות בשעת משבר, והכרנו בכוחה של האשה לסייע לרעותה תוך שמירה על צניעות ומכובדות. בכך אפשרנו לציבור התורני לשמור על תחום זה בקרבנו על מנת שלא יצטרכו נשים רבות לרעות "בשדות זרים".

לפרטים הקליקו

(shutterstock)
תוכן שאסור לפספס
23 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
16
חברים תנסו לחשוב באופן עצמאי האם עדיף שנשים שלנו ילמדו משפטים ( משפט ישראלי אנגלי) ? שזה חומר לימודי שיש בו הרבה חלקים שסותרים את משפטי התורה. מי שחושב שזה עדיף שלא ישלח את בתו לסמינר כי חבל בסוף תלמד משפטים ולא יהיה הרבה שוני בינה לבין עו"ד דין אחרת. מי שכבר רוצה ללמוד משפטים עדיף שתלמד משפט התורה
ר' בועז נכטיילר
15
הכותב, ס"ה רוצה כסף, יש לו מכון לי מודים בשם ינ"ר שמכבס כסף ותו לא, אז הוא רוצה שגם נשים יחשבו שהם יכולות לעשות כסף ממקצוע שאיננו מבוקש, וכמעט אין לו לקוחות וילמדו אצלו טוענות רבניות. אל תתרגזו עליו זה הפרנסה שלו.
שמעון
14
לידיעת הגולשים אני מחזיק פס"ק ארוך ומנומק בידי שנכתב ע"י הרב הרשל"צ הרה"ג שלמה משה עמר שליט"א הרב חתם על הפסק דין ועוד 6 אבות בתי דין נוספים.
עמרם בן זיו

הצגת כל התגובות

13
זה שיש מדיה זה לא סיבה שכל קשקשת שיש לבן אדם בראש (ואגב לפני כמה שנים היה מסביר את דעתו רם באופן שונה) כולם צריכים להיות מודעים לה ועוד להתיחס אליה ברצינות וכמו שידוע שכתב הרמב"ם על רופא בזמנו : שזה שהוא רופא מצוין לא אומר שהוא גם פילוסוף להביע בה דעתו.........
כואב
12
תפסיקו לבלבל את המוח שכחתם מה קרא בבית הדין הרבני בירושלים שאב"ד קבל בלשכתו את הטו"ר ושם עשו מעשה זמרי. אין אפוטרופוס לעריות. ובבקשה תנו למקום הזה בית הדין הרבני להיות נקי
חיים כהן
הכל אמת . הרבה חללים הפילה גם בבית הדין הרבני בתל אביב קר קרא כזה השם ירחם
חיים חבשו
11
ממש לא מתאים חוסר צניעות משווע
יוסי מהמרכז
10
אחים יקרים! לפני שאתם משתלחים בצורה כזו או אחרת על השני באופן שאף אחד לא יודע מי אתם (גם אם אתם חושבים שאתם הכי צודקים בעולם) עצרו וחישבו רגע אנחנו בדור שזקוק להמון רחמי שמים וקורב מאד לגאולה ובדרך של דריסה עוקצנות ופגיעה לא נראה לי שתרומה גדולה תנבע מזה..חישבו לפני כל מילה משתלחת שפוגעת והורסת!!
רחל
9
ירחם עליך! איך נותנים לך בכלל לכתוב פה טור. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נתי
8
חבר בית הדין אולי תצא מהבועה ותבדוק את ההלכה על בוריה , ואתה כגבר אל תקח אישה, ואל תפגש עם אישה במשרדה האישי, לשם זה אתה חבר בבית הדין? רמה נמוכה של תגובה, אם כבר מגיב, תגיב לעניין
ברוריה
''חברת'' בית הדין..בואי כ''חברת''..תשמרי על רמה בתגבותך ותדברי לעניין..מה שייך צא מהבועה? ועוד.וכי אני דברתי שאני בעצמי יקח אותה?? אלא על כל גבר אחר מכיוון שהדבר נעשה כהיתר לא נבחין הבדל בין גבר לאשה וזה הבעיה. בבקשה ממך תגדילי ראש כי גדולי התנאים כמעט נפלו בעריות..ומה בכך שאת כאשה נגועה בדברוצניעות
חבר בית הדין
לא טו"ר כזו או אחרת תעשה לו את זה .. נשים נמצאות בכל פינה מי שרוצה לא לפגוש נשים שיהיה אברך כולל (וגם הוא יכול עם השכנה ..) אפילו מלמד יוצא לו לפגוש ולדבר עם אמהות של תלמידים. וגם בביה"ד יש את הנשים שבאות לקבל גט או לכל דיון אחר. ושלא תחשוב שכולם יש ראש כחול כמוך. עובדה שהסיפורים שאנחנו שומעים הם מע
א
7
עם כל הכבוד אתה לא פוסק. וגם מסברא לא פוסקים הלכה . לכן בפעם הבאה שאתם מפרסמים דבר כזה חשוב תביא פסיקה מרב שהוא מאן דאמר ולא תטעה את הציבור (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חבר בית דין צדק
6
נשים שילמדו לטוענות בית דין ילמדו יהדות וירבו טוב בעולם במקום משפטים בל ידעום
אוריה בן שם
5
ולא מדבר על כל הטענות של העו''ד הנ''ל שכל בחור ישיבה ממצוע יכול לפרוך אותם..רק אתייחס לנוגע הצניעות שכתב שזה עדיף כי כך נשים יוכלו לפרט לה יותר וכו'..ואם אני כגבר יקח אותה לייצג אותי ואדבר איתה עד הפרטים הקטנים האם זה צנוע?ובמיוחד אם ניפגש במשרדה האישי..ודי לחכם. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חבר בית הדין
4
בנוגע למה שכתב שיש פסק דין ..כמובן שזה לא לכתחילה ואשמח מאד שיפרסמו את הפסק..או שזה בכלל הלכה ואין מורים כן. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חבר בית הדין
3
כאילו מלמדה טיפלות זה פשוטו כמשמעו היא תשתמש בתורה לצרכים אישיין ובהיתרים ופירצות הלכתיות זה דבר ברור ודוע ונשים דעתן קלה גם בדורנו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ערן
2
רבי ״מאיר״ מטהר את השרץ בק״ן פנים (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יחזקאל
1
מה הבעיה בזה שאישה חרדית תהיה חברת כנסת? (ואל תאמרו שוב: ירידת הדורות. גם צמצום השימוש במכות במערכת החינוך אינו ירידת הדורות אלא התקדמות.)
רפאל
אולי גם יעניין אותך
זוגיות