הורות לילד עם הפרעת קשב וריכוז
מתכון לפיצוץ או טיפ למינוף?
היא מיואשת מהמצב. כל היום היא גוערת וכועסת. מענישה ומאיימת. אבל הוא בשלו. מנפץ זגוגית של שכן, משליך כוס קפה במעלית, מתחצף ומסתבך...
אסתר, אם לילד עם הפרעת קשב משתפת אותנו בהתמודדות היומיומית שלה:
"החיים שלי לא פשוטים, אני תמיד בלחץ מה הולך להיות התעלול הבא שלו. כשהטלפון מצלצל, אני מביטה בלחץ על הצג, אולי המחנך של יוסי מתקשר? מי יודע מה הוא עולל הפעם? באופן קבוע אני מתווכחת עם בני"
"כששתפתי חברה במצב היא פטרה אותי בקלילות, מה הבעיה? היום יש רטלין. ואני השבתי לה בתסכול: מה את חושבת? שלא ניסיתי? ניסיתי רטלין וזה הוריד לו את התאבון, ניסיתי קונצ'רטה והוא היה בדיכאון. מה עוד אפשר לדרוש ממנו?"
ההשתתפות בשמחות משפחתיות להורים לילד עם הפרעת קשב הוא אתגר בלתי אפשרי, בכל שבוע כשאסתר מתארחת עם משפחתה אצל הוריה. סלט החסה מטיל עליה אימים. יוסי ניגש בפראות לקערה עוד לפני הקידוש, מכניס לפה עיטורי בטטה שעיטרו בחגיגיות את החסה. דודה חוי מעקמת את פיה בגועל. סבתא צועקת בהיסטריה. היא מושכת את יוסי וגוערת בו. והסיפור חוזר על עצמו שוב ושוב. כל שבוע מחדש היא מזהירה אותו לבל יגע בקערת החסה הקדושה. ליתר ביטחון היא גם מבטיחה פרסים וממתקים. אבל כרגיל הוא מאכזב אותה ואת עצמו.
אז מה עושים? האם זוהי גזירת גורל?
כנראה שלא!
הנה כמה טיפים לניהול התנהגות של ילד עם הפרעת קשב:
התאמה סביבתית
ילד עם הפרעת קשב מוצף מגירויים סביבתיים. החסה המעניינת שעומדת במרכז השולחן. מטריפה את דעתו. הוא רוצה להתגבר. אבל יצרו חזק ממנו. אל תקשו על עצמכם והורידו גירויים מיותרים. החסה יכולה להמתין על השיש המרוחק עד לאחר הקידוש. חסכו ויכוחים מיותרים והקלו עליו ועל עצמכם...
מודל הרמזור
מודל הרמזור בנוי משלושה שלבים המתרגלים וויסות ועצירה: הכינו יחד עם ילדכם רמזור הבנוי משלושה צבעים: אדום, כתום וירוק. בשלב הראשון חשבו יחד איתו על התנהגות שלילית שהיה רוצה לשנות. הנחו אותו לעמוד בעיגול האדום: דבר ראשון, עוצרים, חושבים על ההתנהגות המפריעה. נושמים כמה נשימות עמוקות. הציעו לו דמיון מודרך, כביכול הוא שוכב על חוף ים. כל אימא מכירה לעומק את בנה ויודעת מה הוא אוהב ומה מסווה לו רוגע. אחד ירגע מדמיון של ליקוק גלידה ואחד מדמיון על החלקה בקרח. כשאתם חשים שהוא רגוע וניחוח עברו איתו לעיגול השני.
השלב השני- עיגול כתום. שוחחו יחד עם ילדכם על המעשה. מה היה שם? מה התוצאה של המעשה? הקשיבו לו. אל תשפטו. רק תשאלו אותו על המעשה.
בשלב השלישי. עברו לכדור הירוק. שאלו את ילדכם: מה היית יכול לעשות במקום? חשבו יחד איתו על התנהגות חילופית. ערכו לו דמיון מודרך: מה לדעתך היה קורה אילו היית מתנהג כך? מה הייתה התוצאה?
שימו לב: תרגלו את המודל בזמני רוגע ולא בעת ההתפרקות...
תיעול האנרגיות
טיפ זה מכוון לתיעול האנרגיות לאפיקים יעילים: ילד בעל הפרעת קשב מצוי בפעילות מתמדת. ישיבה ודיכוי האנרגיות, גורמים לו לחוש שהוא מתפוצץ... לכן הציעו לו פעילות אנרגטית: קפיצה על טרמפולינה, יציאה לשליחיות. את תלחצו עליו לשבת לקרוא ספר. את זה הוא עושה מספיק שעות בבית הספר. אם אתם לא תפעילו אותו הוא יעסיק אתכם וזה לא יהיה נעים...
משוב חיובי
ילדים עם הפרעת קשב חווים כשלונות ללא הרף. גערות הם חלק מחיי היומיום שלהם. המורים בכיתה גוערים בהם על התנהגות מפריעה, על הישגים נמוכים, על הפרעות ועל הצקות (אפשר להבין אותם...). אתם ההורים שלהם, אוהבים אותם בנימי נפשם. תראו להם את זה. אל תהססו לחבק ולנשק. להחמיא על התנהגויות חיוביות, על יכולות ועל כישורים. עשו זאת לפני שההר געש יתפוצץ והאווירה תהיה עכורה...
אז כן, אפשר גם אחרת. לא תמיד כדור הוא הפתרון היחידי. נסו והיווכחו...
הצגת כל התגובות