כיכר השבת

איך מגיבים נכון לתעודה מאכזבת?

בימים אלה מקבלים תלמידי בתי הספר תעודות. להחמיא ולשמוח עם ילד מצטיין על תעודה מצוינת זה קל, אך המבחן האמיתי של ההורים הוא התגובה לתעודה מזהירה פחות (חינוך ילדים)

| 15 | כיכר השבת |
קל להחמיא, אך מה עושים כשהתעודה מאכזבת?
קל להחמיא, אך מה עושים כשהתעודה מאכזבת? (צילום: shutterstock)

חלוקת התעודות בבית הספר היא ציון דרך מרגש לתלמידים ולהורים. אך לא תמיד התעודה מביאה איתה רק שמחה ושביעות רצון, לפעמים היא אף עלולה להפתיע לרעה ולחשוף תמונת מצב שלא היינו מודעים לה כלל.

כיצד מגיבים בחכמה לתעודה שאוחז הילד הנרגש בידו, למרות התהייה העמוקה שמציפה אתכם: איך קרה הדבר, שהילד הנבון והחרוץ שעד כה לא הפגין שום בעיה ברכישת מיומנויות למידה בסיסיות, לפתע מתקשה לעמוד במשימות רגילות ופשוטות של בית הספר? ואם זה לא מספיק, לציונים הבלתי מזהירים מצטרף אוסף תלונות על התנהגות?

שלב ראשון: היו אמפתיים והימנעו מאמירות מעליבות

יתכן שהתעודה הפתיעה אתכם, אך את הילד - הרבה פחות. הרי זה הוא שהיה בכיתה. אל תראו לילד אכזבה והימנעו מאמירות מעליבות. בקשו לראות את התעודה והביעו תמיכה ועידוד. לפני הכל הילד צריך לדעת שאוהבים אותו, ללא קשר לציונים שלו.

שלב שני: מבררים מה גרם לירידה

למעשה, זהו מצב נפוץ הרבה יותר ממה שאנו נוטים לשער. לא תמיד מקורן של הבעיות שמתגלות נעוץ במוטיבציה ירודה של הילד, משבר נפשי נסתר, יכולות שכליות או מידת השקדנות., אלא דווקא בסיבות שנתפסות בעיני המבוגרים כחסרות חשיבות, אך עבור הילד הן מהוות מכשול רציני.

ככל שהילד קטן יותר, כך הסחות פיזיות משחקות תפקיד חשוב יותר. לילד קטן קשה עד בלתי אפשרי להתעלם מאי נוחות פיזית. כמו למשל, רוח חזקה מידי מהמזגן או אור מסנוור מהחלון. הפרעות אלו יעסיקו את מחשבתו ויסיחו אותה מדברי המורה. דוגמאות נוספות יכולות להיות במקרה שהילד גבוה או נמוך ולא מצליח להסתגל לגובה השולחן והכיסא. וכן, כיתה חדשה, מרחק מהלוח, קול המורה או המיקום בכיתה – לכאורה דברים קטנים, שעשויים להיות מטרד למידה חמור עבור התלמיד הקטן.

פתחו בחקירה קטנה, אך הכרחית. מה מקום ישיבתו של הילד, וודאו שנוח לו שם והוא אכן רואה ושומע את המורה. למרבה הצער, בכיתות עם צפיפות אוכלוסין, יהיו תלמידים שיאבדו קשר עם החומר הנלמד מסיבות טכניות בלבד שאינן תלויות בהן.

בתי הספר היסודיים מאופיינים בחומר לימודי רב - ספרים, חוברות, מחברות, תיקיות ודפי עבודה אותם הם נדרשים לתייק ללא הרף. ילדים רבים שלא נחנו באופי מסודר במיוחד, עלולים מהר מאוד ללכת לאיבוד בין שלל הדפים, ומתקשים להבין איפה עליהם לכתוב, לסמן, להדביק או לצייר.

לא פעם, ילדים איטיים יותר מנסים לעמוד בקצב של הכיתה, והם מתחילים לכתוב על הדף הראשון שמצאו. כעבור כמה שבועות מתחילת השנה הם עצמם לא יודעים מה הם לומדים והיכן זה רשום. אז התחנה השנייה בחקירה שלנו הוא ילקוטו של הילד. מחברות מקומטות, דפים יתומים, שברי עפרונות ושאריות כריכים עבשים אמורים בהחלט להדליק נורה אדומה.

ריבוי החומר ושיטות הלימוד יכול לסבך את הילד בכל הקשור להכנת שיעורי הבית. חלק מהמורים אומרים להקיף בעיגול את התרגילים הנחוצים, חלק מחלקים דפים עם התרגילים וחלק דורשים לרשום את מספרי העמודים ביומן או במחברת. לכן, אם הילד מסרב בתוקף להכין שיעורי הבית, כדאי לעשות צעד אחד אחורה ולבדוק אתו האם הוא מבין בכלל מה דורשים ממנו, יודע איפה כל החומר הנדרש נמצא, ומבין כיצד לגשת לפתרון הבעיה.

ה"פתרון" הקל שהילדים ממהרים לברוח אליו הוא הסתרת הקושי עד לרגע שהוא מתגלה, בצורת ציון גרוע בתעודה. דוגמה טובה לכך היא בעיה הנפוצה מאוד במעבר לכיתה גבוה יותר או למורה שדורש לכתוב הרבה יותר ממה שנדרש מהילד בשנה הקודמת.

במקרים אלה, לא מעט תלמידים חרוצים מסרבים לפתע לבצע משימות. מבחוץ הדבר נראה כעצלנות, חוסר רצון ללמוד, רשלנות ואף בעיית ריכוז בשיעור. אך כשמתחילים לחקור את הבעיה מסתבר שהילד פשוט לא רוצה להודות בכך שאינו מספיק להעתיק מהלוח או לעמוד בקצב ההכתבה. אם בנוסף לכך לילד יש כתב יד לא ברור, בסופו של יום הוא עלול לא להבין כלל מה הוא כתב.

ההיגיון של הילדים לא אומר להם ללכת ולבקש ללמד אותם לכתוב מהר יותר וברור יותר. לצערנו, ההיגיון אומר להם להתעלם מהבעיה ועדיף גם להסוות אותה. והמשימה שלנו היא למצוא מהי הבעיה האמתית של הילד, ומה באמת מפריע לו ללמוד.

תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
ותגובתה הבוטה של אמי לתעודות הגרועות שלי שברו לי את הביטחון העצמי למשך שנים רבות. אי-אפשר לתאר איזה נזק נפשי עלול להיגרם לילד שננזף ומושפל בגלל תעודה גרועה.
חני
להרגע!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בבררר
8
ממש כך הילדה לא הפסיקה לבכות אחרי התעודה. היא מודעת על הקושי אבל כשרואים את הציון כתוב שחור על גבי לבן אז כואב ובשבילי האמא דכאון איך ממשכים להצלחה?
דס
7
למספר שתיים בבקשה לעיין בהקדמה לספר חובת התלמידים מחנך מצוין בפולין לפני השואה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
חיים צבי שניטצער

הצגת כל התגובות

6
הורים שמופתעים מתעודה, שיצעקו על עצמם, מדוע הם לא היו בקשר עם הצוות החינוכי, לדעת זאת קודם, זה חוסר אכפתיות מצד ההורים וגם מצד המורים שלא טורחים לעדכן את ההורים על בעיות למידה והתנהגות. אז לפני שאתם מופתעים וצועקים על הילד, תצעקו על עצמכם, כי אם הייתם מוכנים, לא הייתם צריכים לצעוק.
משה
לפי התגובה אתה נשמע רווק...
אמא
ישנם לא מעט ילדים שמתקשים בלימודים ואינם מסוגלים להגיע לציונים גבוהים. על ההורים להשלים עם זה ולחבקם ולעודדם ולטפח את התחומים החזקים שלהם ולטעת בהם ביטחון עצמי. ציונים גבוהים אינם מבטיחים הצלחה בחיים.
יצחק
5
בהצלחה לכולם!!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בב
4
בהצלחה לכולם בתעודות!!!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
בברר
3
זה שלו מקבלים 100 זה לו אומר שהילד דפוק מבחן זה בשביל המורה שידע מה מצב התלמיד מספיק שהילד יודע את זה בראש צעקות זה לו יעזור. אין כזה דבר הכול "גרוע" לכול ילד יש מעלה אחת לפחות בהצלחה לכולם!!!!
יעיעיע
יש בישיבה שלי בחורים פצצות שבמבחנים הם מקבלים ציונים דפוקים. כי לפני מבחן בכתב וק"ו בע"פ לפני כולם הם נלחצים. ומה שהכי מקשה עליהם זה הלחץ החברתי של: כמה קבלת? וכו'.
ישיביש
2
נכון שציון זה דבר חשוב, אבל יש דברים יותר חשובים מזה...ההליכות, וההתנהגות...הם אלו שמשפיעים על המשך החיים והאישיות!!! כל השאר תפאורה... (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
דינה
את צודקת דינה ההליכות והיתנהגות זה מה שמקדם בחיים
יעקב
1
מה העיקר רבותי!! הציון או הדרך לציון??? אנשים לפעמים רצים אל המטרה בלי לשים לב לדרך- ׳העיקר לקבל 100׳. לפעמים חשוב יותר ׳איכות׳ ולא ׳הכמות׳... העיקר היגיעה.. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אסתי
אולי גם יעניין אותך
חינוך ילדים