כיכר השבת

מי שישן בראש השנה מזלו ישן?

מה הוא מזל ישן? האם מזל יכול בכלל לישון? קשה להבין, אבל עם ישראל נהגו שלא לישון בראש השנה. הרב יצחק בלומנטל יצא לבדוק את המקורות על מנהג השינה בר"ה (יהדות)

| 16 | כיכר השבת |
"מי שישן בראש השנה - מזלו ישן"; האמנם?
(צילום אילוסטרציה: Nati Shohat/FLASH90)

נהגו עם ישראל שלא לישון בראש השנה, והמקור הביאו מהירושלמי, שאמר "האי בר נש [אותו האדם] דדמיך בריש שתא [שישן בראש השנה] דמיך מזליה [מזלו ישן]". הפוסקים הבינו שהירושלמי מדבר על היום ולא על הלילה, ולכן כתבו רבים מהם שאין לישון ביום הדין בשעות היום.

דין זה נפסק להלכה בשולחן ערוך כמנהג ולא כדין, וכתב שם שמנהג נכון הוא. אמנם, המשנה ברורה כתב שאחרי חצות היום מותר לישן כיון שכבר התעורר המלאך (איזה מלאך?) על ידי התפילות והתקיעות. ואם ראשו כבד עליו ואינו יכול בלא שינה, מותר לו לישון.

תוספת גדולה ומשמעותית כתבו הפוסקים, שהשינה אינה דווקא לישון, אלא גם מי שמכלה את הזמן סתם, ואינו עוסק בתפילות ובתחנונים, הרי הוא כישן, ומזלו ישן.

מה הוא מזל ישן? האם מזל יכול בכלל לישון? קשה להבין. אולי נמצא קצת נחמה בפוסקים אחרים שהביאו ציטוט אחר בשם הירושלמי, שאומר שמי שישן בראש השנה כשעוסקים בדינו, הרי זה מורה על עצלותו, כמו שנאמר מה לך נרדם קום קרא.

אבל היו גם כאלו שלא הקפידו, כמו שכתב הב"ח על המהר"ם מרוטנבורג שהיה נוהג לישון בראש השנה כמו בכל יום טוב, בלא כל חשש. ובמקום הדחק פסק במשנה ברורה שאפשר לסמוך על הנהגתו ולישון.

הירושלמי שהביאו הפוסקים כמקור למנהג זה, וציינו למסכת ראש השנה, אינו כתוב שם, ואין ידוע כלל היכן הוא, מחיפושים בירושלמי לא הצלחנו לאתר את המקור כלל. אולי זה מחלקי הירושלמי שנעלמו במהלך הדורות? ואולי בכלל התכוונו לאחד המדרשים, וקראו לו בשם ירושלמי? בכל מקרה, גם במדרשים לא מצאנו.

בעל ה"תורה תמימה" רבי ברוך אפשטיין, כתב שמותר לישון בראש השנה, וטען שמה שכתוב בירושלמי "האי בר נש דדמיך" אין הכוונה לשינה, אלא "דמיך" היא מיתה, וכוונת המאמר היא שמי שמת בראש השנה, סימן שמזל רע היה לו.

מעבר לאמור, מנאמרו עוד כמה טעמים למה לא לישון בראש השנה:

יש כאלו שכתבו שכיון ששינה היא אחד משישים במיתה, אין לישון בראש השנה כמו שעושים סימנים אחרים לשנה טובה.

יש שכתבו שאסור לישון, כיון שבעצם כל השנה אסור לישון ביום יותר מ"שיתין נשמין", אלא שבראש השנה יש להקפיד על ההלכות יותר אפילו בדברים שלא נוהגים בכל השנה, וכמו פת עכו"ם שכתוב שאפילו מי שאוכל כל השנה, שלא יאכל בעשרת ימי תשובה.

עוד טעם כתבו, שמי שישן מראה כאילו לא אכפת לו מהדין שדנים אותו.

בכל מקרה, ראוי לציין למה שכתוב בגמרא: אם קר בראש השנה, כל השנה תהיה קרירה, אם חם, כל השנה תהיה חמה. יתכן שזה המקור שלא לישון, כי מי שישן עלול לישון כל השנה, ואולי בגלל זה אוכלים סימנים בראש השנה, כי מי שיאכל משהו מתוק - תהיה לו שנה מתוקה. אולי.

תוכן שאסור לפספס
16 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
12
בלומנטל הזה נשמע חצי מיזרוחניק וחמי אפיקורס
די כבר עם הזלזו
11
אם זה אכן ,הבן אדם אהרן תפילינסקי, מצידי ומצד הנעשקים, שישן כל השנה, ושלא יגרום לנו נזקים, בעניני ממונות, וע"ז אין לו מחילה עולמית, ובפרט שעשק אותנו מכף רגל ועד ראש
י. קלאר
10
אני מקפיד לישון בר"ה, כי שעתיים לישון, זה פחות לשה"ר ורכילות.
אהרן תפילינסקי

הצגת כל התגובות

9
ישר כוח על המאמר. ובאמת כי אין ירושלמי כזה בנמצא. אומנם הגר"א בשו"ע גם ציין לירושלמי הנ"ל וכל רז לא אניס ליה. וקשה לומר שהוא לא קיים. אחז"ר בשו"ת יביע אומר (חלק ט, או"ח סימן פא אות טז) ובשו"ת משנה הלכות (חלק י סימן ל) שהעירו בזה. ומ"ש בשם התורה תמימה שהכוונה מי שמת בראש השנה, דבריו ממש מופלאים, ולא
שנה טובה
8
כולל הירושלמי ומשנה ברורה "(איזה מלאך?)" נראה שהכתב בלומנטל הוא ממרצ
פולסא
7
כנראה שהאתר מצטט רק תמצית מהמאמר. אחרת קשה להבין: א. "ירושלמי" שאינו לפנינו, הוא תופעה מפורסמת, וישנם קטעים רבים כאלה. לדעת חוקרים מסויימים (כגון ר"א אפטוביצר במבוא לראבי"ה), הכוונה ל"ספר ירושלמי" כלומר פסקים ומסורות קדמוניות שנכתבו סביב הירושלמי, אבל אינם חלק ממנו, ואינם מסורת חז"ל אלא מימות הגאוני
אזרח ותיק
6
בחיפושים שנעשו מתברר שמקורו של הרמ"א הוא מדרשת ר"י אבן שועיב שמקורו מן הזוהר. אלא ששם אין את ההוספה של הרמ"א שמזלו ישן, אלא שאין לישון בשעה שדנים את האדם, והמובן הוא לא על שינה פיזית כי אם על שינה רוחנית דהיינו שאינו חוזר בתשובה
יוסי
5
מוות לכופרים!!!!!!!!!!!!!!!!!
לוציפר
4
וכי אתה מכיר את הרב בלומנטל מהיכן שהוא? ואולי הוא תלמיד חכם ומו"צ ידוע ומפורסם (כפי שאכן זה באמת)? בגלל שלא היה נוח לך איזה רעיון שהוא כתב, אתה יכול למחוק אותו ולזלזל בו? קצת כבוד לתלמידי חכמים, בפרט בימים אלו.
שלומי
3
למה בלומנטל חושב שהוא פוסק נמאס ממנו שיצתת מגדולי הפוסקים של ימנו ולא מה שהוא חושב וידוע מה שנאמר על מי שמורה הלכה ואן הגיע להוראה ואפילו שצודק בדין זה
משה
2
ע"פ המובא במקורות כולל הזוה"ק הענין הוא שלא להמצא במצב של שינה בעת עלות השחר בכל ימות השנה ובפרט בימים הנוראים מהטיעון מלכו של עולם יושב בדין ואתם ישנים ??? בכל מקורות היהדות מובאים דברים חמורים ביותר על מצב בו ערים עד שעת לילה מאוחרת ואח"כ מתעוררים וקמים לתפי
בנצי
1
שיתעסק בפולוטיקה ונייעס, וגם זה באתר YNET ולא בכיכר.
ד. מלמד
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי