

אייר הוא שמו הבבלי של חדש זה, ואילו בתורה הוא נקרא "החדש השני", שהוא שני לניסן — ראש החדשים. עוד הוא נקרא "חדש זיו" (מלכים א', ו'), על שם זיוה של השמש, שבחדש זה מאירה בכל זהרה ועדיין אינה לוהטת כחדשי הקיץ המאוחרים. וכן ע"ש הניצנים הרכים שמתחילים להיראות בארץ באייר שתרגום "זיו" הוא ניצן. וכן דור יוצאי מצרים עמדו בחדש זה על זיוום — נתרפאו ממומיהם — והיו מוכנים לקבלת התורה.
מזלו של אייר — שור, אוכל עשב. שהרי חודש זה הוא האחרון בחדשי האביב בארץ ישראל שבו השור מוצא כדי שבעו בעשב השדה.
בספרים הקדושים נאמר שחדש אייר מסוגל לרפואות יותר משאר החדשים — שבו החל לרדת המן, שנקרא "לחם אבירים", ולא נגרמו ממנו שום מחלות. ומכאן נשתמר לדורות טבע זה — שאייר מסוגל לרפואה. ודורשי רשימות נתנו לו את הרמז: אייר — ראשי תיבות "אני ה' רופאך".
ראש חדש אייר הוא תמיד שני ימים, בראש חדש אייר הראשון לאחר יציאת מצרים — שבת היה, וישראל היו במרה. ושם נעשה להם הנס במים המרים: הורה ה' למשה עץ מר, השליכו אל המים — ונמתקו. ללמדך: לא המר מר, ולא המתוק מתוק, אלא הכל בדבר ה'. מי שאמר למתוק שימתיק, יאמר גם למר וימתיק.
"שם שם לו חק ומשפט, ושם נסהו" — באותו היום נתן להם הקב"ה קצת פרשיות מן התורה: שבת, פרה אדומה ודינים. הכל מענין אותה ההוראה של המתקת המים בעץ: שבת — אין עושים בה מלאכה, וממנה מתברכים ימי המעשה. פרה אדומה — טמאים העוסקים בה, ואילו אפרה מטהר — שלא על פי שכל אנושי, אלא בגזירת הבורא. דינים ומשפטים — שמוציאים מיד האדם קניינים שלא באו לו במשפט, ואינו נעשה עני בכך, אלא מתעשר בזכות שניצל מעוון גזל.
אחד באייר
באחד באייר נמנו ישראל לראשונה במצוות ה', על ידי משה ואהרן ושנים-עשר הנשיאים. "ויתילדו על משפחותם לבית אבותם" — ולא נמצא בכל הנמנים אפילו איש אחד שאינו מיוחס ואינו מכיר את מולידיו עד יעקב אבינו. "וידבר ה' אל משה במדבר סיני, באהל מועד, באחד לחדש השני, בשנה השנית לצאתם מארץ מצרים לאמר: שאו את ראש כל עדת בני ישראל למשפחותם לבית אבותם, במספר שמות, כל זכר לגולגלותם, מבן עשרים שנה ומעלה, כל יוצא צבא בישראל" וגו'.
באחד באייר החל שלמה המלך לבנות את בית המקדש הראשון, (מלכים א', ו'). ובאחד באייר החלו גם בבניין הבית השני, ככתוב (עזרא ג'): "ובשנה השנית לבואם אל בית האלקים לירושלים, בחדש השני, החלו זרובבל ושאר אחיהם הכהנים" וגו'. ואכן יש שנוהגים לעשות שמחת נישואין בראש חדש אייר, אף שהוא מימי הספירה.