כיכר השבת

ט"ו באב: יום של הפקרות?

מנהג המחוללות בכרמים ראוי לבנות ישראל? מרן הרב עובדיה יוסף משיב לשאלה ומסביר: המנהג היה מיועד לבנות שלא הצליחו להינשא"

| 13 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (פלאש 90)

במשנה במסכת תענית (דף כ"ו:) אמר רבן שמעון בן גמליאל, לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכפורים, שבהן בנות ירושלים יוצאות בכלי (בבגדי) לבן שאולין (שכולן שואלות זו מזו אפילו עשירות כדי שלא לבייש את מי שאין לה) ויוצאות וחולות בכרמים.

ובגמרא (דף ל"א:) נזכרו עוד כמה טעמים שיום ט"ו באב היה יום טוב לישראל, ולכן נפסק להלכה שביום זה אין אומרים תחנון, וידוי ונפילת אפיים.

ונזכר בגמרא, יפיפיות שבהן מה היו אומרות? תנו עינכם ליופי וכו', מכוערות שבהן מה היו אומרות? קחו מקחכם לשם שמים ובלבד שתעטרונו בזהובים.

ומרן הרב עובדיה יוסף שליט"א, כתב לפרש הכוונה עפ"י דברי הגמרא (נדרים כא.) מעשה באחד שנדר שלא ישא את בת אחותו, משום שהייתה נראית לו כעורה, והכניסוה לבית, רבי ישמעאל וייפוה, אמר לו רבי ישמעאל, בני, מזו נדרת? והתירה לו רבי ישמעאל. באותה שעה בכה רבי ישמעאל, ואמר, בנות ישראל נאות הן, אלא שהעניות מנוולתן. וכשמת רבי ישמעאל היו בנות ישראל נושאות עיניהן עליו, ואומרות, בנות ישראל, על רבי ישמעאל בכינה. ואף כאן מה שהיו אומרות המכוערות ובלבד שתעטרונו בזהובים, כוונתן לומר שיעטרו אותן בתכשיטין וכדומה, ואז יראו נכוחה שהן נאות וראויות להם.

והביא מרן שליט"א, מדברי ספר אורחות חיים שכתב, ואין לתמוה על זה, שאיך היה מנהג זה טוב בעיני החכמים, שדומה חס וחלילה כאילו בנות ישראל הפקר, אין זה תימה, כי בודאי שכל מי שהייתה ידו משגת להשיא את בתו למי שהגון לה, לא היה שולח את בתו לשם, אלא המנהג היה בשביל הבנות שאין יד אביהן משגת להשיאן, ואלמלא היו נוהגים כן היו יושבות עד שילבין שיער ראשן. (ומכאן תוכחת מגולה על הנוהגין כאילו בנות ישראל הפקר בחינם בדור יתום זה.)

והנה נאמר בספר משלי "דבר בעתו מה טוב", ובודאי סגולת יום זה של ט"ו באב, שבו יש הארה יותר בענין הזיווגים. ולכם ראוי לכל אדם להעתיר בתפילה ביום זה יותר ממה שרגיל תמיד, שיזמן לו ה' יתברך את זיווגו הטוב לו, וכן יתפלל אדם על יוצאי חלציו שיזכו לחופה בשעה טובה, ונשמע ונתבשר בשורות טובות.

תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
7
אסטרונמים הרי שבנות ישראל יושבות ומחכות לגואל יש מקום לדון האם יש להחזיר את המנהג בימינו אנו.
יוסי
6
כבר נזכר בבן יהוידע ובניהו לתענית.
בן איש חי
הבן איש חי העתיק את דברי הארחות חיים שהיה קדמון.
חיים
5
אנחנו נהנים מאד כל פעם מחדש ממההלכה היומית. חזקו ואמצו. חזק וברוך לכבוד הרב הכותב.
גבי שחיבר

הצגת כל התגובות

4
מי יכול לנסות לתרץ?
א"ב
3
שבהן בנות ירושלים כו': ת"ר בת מלך שואלת מבת כהן גדול בת כהן גדול מבת סגן ובת סגן מבת משוח מלחמה ובת משוח מלחמה מבת כהן הדיוט וכל ישראל שואלין זה מזה כדי שלא יתבייש את מי שאין לו? רואים שכולם הלכו לכאורה ?
דויד
2
מה שכאן חמור מאוד אצל אחינו בני ליטא השוביניזם חוגג זוועות עולם הבנות הן למעשה בנות ערובה ויושבות עד שילבין ראשן או עד שיהיה לאביהן כסף לדירה בשבילן לא משנה איכותו של הבחור כלל לפי עניות דעתי חייבים לחדש את המנהג כדי פשוט כן פשוט [אנחנו בין כה לא רואים גדולים ממילימטר בזה שאנו כותבים כאן באינטרנט] ש
יהודי
1
בימינו אין צורך לבנות הצנועות והחסודות לצאת לכרמים. אם הבת ספרדיה, כבר נאמר עליה כולך יפה רעייתי תמתי.לכן תמיד תמצא ספרדי שיתחתן עימה. ואם היא אשכנזיה מכוערת, אינה צריכה לצאת לכרמים, כי תמיד תמצא בחור ספרדי הגון שיחשוק בה.
ינון
אני את הארי והבעל שם טוב לא ראיתי אך האמנתי וקיבלתי .את אלה ראיתי וידעתי שאחיזת עינים המה.זה לא סור שהנחש הטיל את זוהמתו בחווה.כך קרה בגלות האיומה באירופה .אי אפשר לטייח זאת.למה את נכיאי ישראל מעריצים בכל העולם שלושת הדתות ואת גדולי ישראל לא הם ולא אני מקבל .את הבעל שם טוב והארי ורמבם כן
פראנק גאה לא שג
סורי על הבוטות...
ליננון
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי