כיכר השבת

"דיבוב הא-ל" // הרב מנחם בומבך

נראה שעדיין נעשים מאמצים לאתר את 'הסיבות הא-לוקיות' שבעטיין הופץ הוירוס, אלה מציינים את ביזוי בתי הכנסת, אלה מביטים אל אורך הפאה, ואלה זועקים את זעקת האפליה במוסדות החינוך (יהדות)

| 14 | כיכר השבת |
"דיבוב הא-ל" // הרב מנחם בומבך
(צילום: באדיבות המצולם)

נראה שעדיין נעשים מאמצים לאתר את 'הסיבות הא-לוקיות' שבעטיין הופץ הוירוס, אלה מציינים את ביזוי בתי הכנסת, אלה מביטים אל אורך הפאה, ואלה זועקים את זעקת האפליה במוסדות החינוך.

הענשה עצמית, היא אם כל חטאת, היא מצלקת את הנשמה ומאבדת מחיוניותה. אי אפשר לשאוף לפריחה דתית וערכית במרחב נפשי של הלקאה עצמית ותודעת ענישה. טיבם של חיים בצל תודעת עונשין שהם מעלים לאורך זמן תחושות הרסניות כמרירות, אכזבה ועייפות נפשית. כשאחריתם היא חיפוש טורדני אחר 'נתיבי מילוט' על מנת להקל את משא הכאב מעל הנפש הסובלת.

נראה כי המרכיב הנפסד ביותר במכלול ההתייחסות האנושית אל הסבל, הוא הפנייה טורדנית של אצבע מאשימה אל נשוא הסבל בשאת כאבו. שעה זו היא שעתה הגדולה של גיוס החמלה.

השעה בה אנו פוגשים נזקק ברחוב, היא השעה בה עלינו להעניק לו מטבע או מזון ולא לנתח באזניו את הסיבות והגורמים למצבו האישי – גם כאשר אנו משוכנעים בנכונותן.

כמה קהים רגשותיו של אדם אשר בשעת כאבו של הזולת מסוגל להתייחסות נוספת מעבר לחמלה, נתינה והשתתפות בכאב.

מה שעשה אברהם אבינו הראשון כשנתבשר על הפיכת סדום הוא - לעמוד ולהתחנן ולערוך דברים להצלת כל רשעי סדום ועמורה בשם בקשת הצלת הצדיקים הבודדים שבתוכה.

מה שהוא לא עשה, היה התבוננות עמוקה ואיתור 'הסיבות הא-לוקיות' לעונשם החמור הממשמש ובא.

השאלה בדבר מציאות הסבל בעולם היא אחת משאלות האמונה הגדולות, נצחיותה של שאלה זו נצחית כדברי ימי עולם, הוקדש לה ספר מיוחד בין עשרים וארבעה כתבי הקדש שלנו, ועסקו בה כל החכמים. - התלייה הכפייתית והילדותית של השאלה הגדולה הזו כל אימת שצץ סבל בסדרי גודל טראגיים - בחוסר שביעות רצון של ה' היא בלתי נסבלת. משה שראה את בשרו של רבי עקיבא נסרק במסרקות של ברזל שמע מאת הקב"ה בתגובה: 'שתוק. כך עלתה במחשבה לפני.' המלאכים שראו את עור פניו של רבי ישמעאל כהן גדול מופשט מעליו תוך שהוא חי שמעו מהקב"ה: 'אם אשמע קול אחר פעמיים, לתוהו ובוהו אשית הדומיים'.

דברי הרמב"ם הידועים בפרק ראשון מהלכות תענית הם שרטוט קווי-המתאר של עמדתו הקיומית של האדם המאמין נוכח הייסורים – השיבה בתשובה ותיקון המעשים. זוהי עמדה קיומית הרואה בשיפור המעשים את התגובה הקולעת ביותר נוכח יסוריו של הפרט והציבור הסובל. זוהי איננה קריאה להטחה נוקשה של אשמותיו של הזולת בפניו. ובודאי שלא הצעה לפשרה הכללי של חידת הייסורים.

אנו סופרים את הימים הללו לקראת היום בו נשוב כמדי שנה, 3332 שנים לאחור, אל מרגלות ההר, שם נכרתה אז הברית שבין גוי וא-לוהיו. בבוא חז"ל לתאר באוזנינו את ברית חורב הם מרבים לעשות שימוש במטאפורה של נישואין:

'וַיְהִי בְּיוֹם כַּלּוֹת מֹשֶׁה - מה בְּיוֹם כַּלּוֹת מֹשֶׁה, ביום שנכנסה כלה לחופתה, לפי שמתן תורה היה קידושין. שנאמר בהם וְקִדַּשְׁתָּם הַיּוֹם וּמָחָר, וכתיב ביה: צְאֶנָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בָּעֲטָרָה שֶׁעִטְּרָה לּוֹ אִמּוֹ בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ, וּבְיוֹם שִׂמְחַת לִבּוֹ; בְּיוֹם חֲתֻנָּתוֹ זה מתן תורה שנתחתן עמהם.'

במשך אלפיים שנות גלות חווינו השפלות וסבל, צרות וייסורי גוף ונפש. על אף כל אלה, העם נאחז במצוות. אני פוגש ליתים ''יורדים'' ישראלים בעמק הסיליקון, ונפעם בכל פעם מחדש עד כמה מטרידה אותם שאלת ביצור הזהות היהודית של ילדיהם.

אני מניח, כי לו הברדיטשבער היה חי היום, היה מקים מאהל מחאה נגד המדובבים, היה בוכה את נשמתו ומסנגר על ההמונים. הוא היה מצביע על כך שעל אף השנים הרבות שחלפו מאז ההתגלות - עדיין אנשים דבקים בתורה ומצוות, עדיין עוסקים במעשה חסד, הרגישות המוסרית הולכת ומשתכללת. ה' גאה בעמו, ומבקש להשפיע עליהם שפע רב.

אין אנו יודעים איפה, פשרם של ייסורים – אך אנו יודעים אל נכון כי עם ישראל, סגולתו של מקום, ממשיכים להאציל מאמונתם על כל, ולקדש את שמו באהבה.

קיומו הפלאי של העם היהודי מגלם את האמונה בנצח ישראל ובחירתו הנצחית בעמו.

תוכן שאסור לפספס
14 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
14
אהבתי את הדברים, הם אכן דברי טעם. תודה לך הרב בומבך.
איציק
13
אני לא מכיר אותו אבל יש אנשים שחיים לעצמם ויש אנשים שחיים לטובת העולם
הרב בומבך
12
נפלא!
איש יהודי

הצגת כל התגובות

11
כל דרשן, דורש מהפוזיציה שאנו חיים על פיה, ומביא את דברי הרמב"ם הנזכרים, במלואם ובפשטם הפשוט "ודבר זה מדרכי התשובה הוא שבזמן שתבוא צרה ויזעקו עליה ויריעו ידעו הכל שבגלל מעשיהם הרעים הורע להן ככתוב עונותיכם הטו וגו'. וזה הוא שיגרום להסיר הצרה מעליהם". גם מנחם דורש מהפוזיציה. שלו, כמובן.
חיים מאיר
10
ישר כח הרב בומבך על הדברים
אלי
9
איך אמר הרב לייבל שליט"א [ראה באתר] "רק חלשים מפחדים מביקורת עצמית"
ירושלמי
8
התורה כותב בצורה הכי ברורה "אם בחוקותי תלכו..." לא ברור איזה משמעות אחרת יש לייסורים אם לא לתיקון המעשים כמו שהרמב''ם אומר.
משה
7
ישר כוח, יפה מאוד ויש מן האמת בדברים, אך לעניות דעתי יש מקום מסוים להגיד גם את מה שהכותב שלל, הקדוש ברוך הוא מדבר איתנו, הוא לא עושה סתם דברים, "אם רואה אדם שיסורים באים עליו יפשפש במעשיו" אנו כן אמורים להתעורר ולשוב אל ה' בעקבות צרות שפוקדות אותנו, אולם כמו שהכותב אומר בדבריו, א. לא לעסוק בדבר בצור
יצחק
6
יסלחו לי המגיבים הקודמים . אוסף האמירות הזה לא מתכנס למשהו בהיר וקשה להבין מה הקשר בין כל פסקה לבין רעותה. אלו אפילו לא סתם וורטים מחכימים על פרשת השבוע. הכותב מתעלם מן ההמלצה של החכם באדם "דבר דבור על אופניו" בכל פירושיו. יתכן והכותב יזם חינוכי, איני מכירו, אבל לא כל אחד חייב להיות איש השקפה.
שבוע טוב
5
תודה על דבריך האמצים ותודה לכיכר השבת שמביא דעות מהסוג הזה. מורגש שאתה לא בא להתנגח עם בעלי האמירות אלא עם התופעה.
שמעון ק.
4
👍
בני
3
מןדה לך מאוד על הדברים חשבתי עליהם וכתבת אותם בטוב טעם ישר כח גדול
שולם
2
אחרי כל המגיבים מטעם אודה שלא הבנתי את הסלט הזה. פותח גיון על הלקאה עצמית לא מסיים שביב מקושיה וכבד מדלג לתוך "אצבע מאשימה" שקשורה בזולת ולא בהלקאה עצמית ומשם בקפיצה משום מקום לסיבות בעטיין יש סבל בעולם ומקנח, מצוות אנשים מלומדה, עם חילוניים שחשובה להם זהות יהודית. אני לא מכיר קורא סביר שיבין על מה
מוטל'ה רוסט
1
מה שבאמת לא ברור זה הקשר בין הכותרת לדברים עצמם
למגיב 9
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי