כיכר השבת

בלומנטל כבר לא מפחד מהשב"כ

14 שנים אחרי רצח רבין, חוזר בלומנטל לטענותיהם של מלחכי פינכה מהציבור הדתי שטענו כי לרבין לא היה דין רודף. האומנם?

| 22 | כיכר השבת |
בלומנטל כבר לא מפחד מהשב"כ
(פלאש 90)

ארבע עשרה שנים חלפו מאותו הלילה בו נורו שלשת כדורי הדום-דום בכיכר מלכי ישראל בתל-אביב. ונדמה לי, שעם השנים התנקזה קצת האמוציונליות מהשאלות הסובבות את אותו האירוע. אולי היום אפשר לעסוק בשאלות הללו בצורה אובייקטיבית, בלי שיקפצו עליך עשרה חוקרי שב"כ על כל מילה.

אחת השאלות המרכזיות שהתעוררו בעקבות מעשהו של יגאל עמיר, היא שאלת "דין רודף". כזכור ניסה עמיר לנמק את מעשהו בטענה שלראש הממשלה המנוח היה דין "רודף", משום שבמעשיו – שכללו את הסכמי אוסלו – הוא גרם לסיכון חייהם של יהודים.

אך כמובן שמיד קמו כל מיני מלחכי פינכה מהציבור הדתי-לאומי, הנושאים תואר רבנות כזה או אחר (בעיקר אחר), ועשו רונדלות כדי "להוכיח" שלפי ההלכה לא יכול להיות לרבין דין רודף. גם אני חושב שלרבין לא היה ולא יכול להיות דין רודף. ובכלל, כל הקשר של דין רודף לכאן הוא חסר טעם. אבל במאמר זה אין ברצוני לעסוק בשאלה זו, אלא לעמוד על הרדידות של ההוכחות והטענות של אותם אנשים, שעשו הכל כדי למצוא חן בעיני גורמי השלטון באותם ימים.

נצטט חלק מהטענות שהם כתבו ונשיב עליהן:

1. אחד כתב, שמראש הממשלה רבין לא נשקפה כל סכנה, לא ליגאל עמיר אישית וגם לא לאדם אחר. הסכנה היחידה שיכולה היתה להיות נשקפת ממנו היא לאחיזת עם ישראל בארצו, ועל כך אין דין רודף.

טענה זו היא לא רצינית. הרי כל איש ימין ממוצע יגיד לך שכתוצאה מהסכמי אוסלו נהרגו אלפי אנשים. אז ברור שלפחות חצי מהעם חושב, שההסכמים שממשלתו של רבין יזמה סיכנו את חייהם של אנשים באופן מוחשי.

2. מישהו אחר כתב, שמכיון שהמדיניות של הסכמי השלום ננקטה על ידי שלטון יהודי נבחר, לא יתכן שיחולו על מעשיו דין "רודף".

גם זו טענה מצחיקה. וכי שלטון נבחר יכול לעשות ככל העולה על רוחו? ואם יעבור חוק בכנסת שלראש-הממשלה מותר להרוג אנשים כראות עיניו, גם אז לא יקרא ראש-הממשלה רודף, ולא תהיה מצוה להציל את אותם האנשים? (אגב, ולהבדיל, ובלי שום קשר: גם השלטון הנאצי היה נבחר וחוקי).

3. ובודאי כאשר השלטון אינו פועל לפי דין-תורה, שאין מבחינת ההלכה כל מקום להניח שהבחירה שלו מעניקה לו חסיון כלשהו. בטח כשהמעשים שהוא עושה מנוגדים לחלוטין לדין תורה.

4. ועוד אחד לסיום: בית המשפט המחוזי שדן בענין, קבע ברוב בורות וטפשות שאין בימינו דין רודף, משום שאין סנהדרין. כמובן שזו שטות עצומה: דין זה אינו קשור כלל לקיומה של סנהדרין, והוא נוהג בודאי גם בזמנינו. (חוץ מזה שהיום כבר יש לנו סנהדרין, שאפילו תוקעת בשופר בראש השנה שחל בשבת).

ולסיכום, ברור שלא היה לראה"מ המנוח דין רודף, ולא משהו דומה לזה. השאלה היא רק למה.

(נ.ב.

גם אם מישהו בעקמומיות דעתו מתעקש לחשוב אחרת, בודאי שחלילה לו להורות לעצמו בענינים כאלו, ואפילו לא להלכה שלא למעשה, אלא בשאלת רב, ומוטב רב גדול).

תוכן שאסור לפספס
22 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
15
חלאה.............. מה זה אומר? כל המידות הכי שפלות מגעילות ומכוערות שחלאה יכול להתנהג בהם.
פסיכיאטר
14
גם אצלנו יש רבנים גדולים. רק שאתם לא מחשיבים אותם בגלל שנאת החינם שלכם לסוג דתיים שכזה. ובכלל אתם מאוד מאוד נגועים בעניין זה של שנאת חינם. ולמרות שאני נמנית עם הציבו הדת"ל אני גם קוראת את האתר שלכם וזה לא מעניין אותי איזה סוג דתיים אתם. חרדים לדבר ה' הם חרדים לדבר ה' ולא משנה מאיזה זרם
אסנת
13
את רציחתם של 16 יהודים ניצולי שואה באלטלנה! כשהוא היה שגריר בארצות הברית במסיבה אחת שהוא השתכר היא סיפר בשמחה ציטוט "איך דפקתי אותם במים" הכוונה לרצח אלטלנה בשליחותו של הצדיק דוד בן גוריון
יהודי אמוני

הצגת כל התגובות

12
בסרטון זה תדעו מי היה באמת יצחק רבין: http://www.youtub
ימיני אמיתי
11
גם רבני מימ"ד או יהודים אחרים לא בסדר? העולם מתחיל להיות לא ידידותי עבורך? עבור לעולם אחר במהירות לך אין דין רודף כי אם דין רדוף ואת זה ירפאו כבר אנשי מקצוע שלך באהבת ישראל-מנדי
מנדי
10
שאלה אחת בסיסית-אם יש לי דעה שאומרת שאם ראש הממשלה לא מפציץ את איראן היום אז מסכן את יושבי הארץ, וראש הממשלה לא עושה זאת - מותר לי להורגו מדין 'רודף' ? כל אחד יכול להחליט על משהו אחר שזה מסוכן לתושבי הארץ, אז בגלל זה אפשר להחליט שאם ראש הממשלה לא עושה זאת אז הוא 'רודף' ? איזה שטויות ! הרי כל ילד יו
יהודי גאה
9
הוא מבקש לדובב אתכם לדבר נגד - כך נודע לי ממקורות חסויים...
ק.ג.ב.
8
הוא כתב על מלחכי פינכה מהציבור הדתי לאומי. כאלו יש בכל מקום. הוא לא כתב שאין רבנים בציבור הדתי לאומי, והוא לא הזכיר אף שם של רב שמוחזק כרב, ואמר שהוא לא רב. האם אתה יודע לאלו מלחכי פינכה הוא התכוון? אולי גם אתה תסכים שהם מלחכי פינכה? הרי גם אתה לא חושב שאסור לבקר שום אדם דתי לאומי. אז כשאסנת אהובת
חבר של בלומנטל
7
צומי...............
פסיכיאטר
6
כל מי שלא נראה לך הוא מלחך פינכה הוא כסיל הוא לא רב. מספיק כבר עם ההשמצות המטופשות האלה. זה לא לכבודה של תורה. אתה מתיימר להיות איזה מחנך דגול ואתה רק מחנך אנשים לבוז ולשנוא. יש לך ויכוח הלכתי תתוכח במקום שראוי להתתוכח, בבית המדרש, אם אכן אתה רב או אחר.
מלאבעצמו
5
הוא בפירוש כתב על מלחכי פינה מהציבור הדתי לאומי וכו'. מומלץ לקרוא את הטור לפני שמגיבים עליו.
חבר של אסנת
4
היתר הריגת רודף הוא אך ורק אם ע"י זה הנרדף ינצל ממנו. האם כך זה במקרה דנן ?
גדי
3
כיאות לדיון הלכתי הייתי מצפה להסתמכות על ש"ס ופוסקים , בכתבה לא נמצאה התיחסות לגמרא כלשהי, ואפי' לא רמז ל: "שאלתי את פלוני ואלמוני ענה לי" כמנהג הפוסקים בני זמננו. אי לכך במה הינך שונה מהאחרים עליהם אתה מלעיז.
משה
2
את הסיפור על ההוא שנכנס למקוה והכריז: הטיפש - שייצא. מיד קם אחד וקרא: למה שאצא? חה חה הוא לא אמר מילה על הרבנים הדתיים לאומיים, אלא על אנדים ספציפיים. זו את שאמרת. בומילים פשוטות, על ראש הגנב בוער הכובע
חיים
1
הוא רוקד לפי צלילי המוזיקה של השלטון...כמו קוף אחרי בן אדם... הוא כותב 'גם אני חושב שלרבין לא היה ולא יכול להיות דין רודף. ובכלל, כל הקשר של דין רודף לכאן הוא חסר טעם' 'ברור שלא היה לראה"מ המנוח דין רודף, ולא משהו דומה לזה', והוא אפילו לא יודע למה...ודבריו הן חסרי טעם... כל זה הוא מפני שבל
לופקה
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי