כיכר השבת

היכן כתוב בתורה שאסור לעבוד?

בעקבות סערת דברי ח"כ אמסלם ומאמר התגובה, בלומנטל מפרסם מכתב שקיבל בנושא מחבר קרוב. המכתב, וההסתייגויות

| 37 | כיכר השבת |
היכן כתוב בתורה שאסור לעבוד?
(פלאש 90)

קיבלתי מכתב מחבר קרוב, שחולק על מה שכתבתי כאן בשבוע שעבר על חובת הלימוד בכוללים. אני לא מסכים עם הדברים, ויש עימי מה להשיב עליו, אבל ראשית אפרסם את מכתבו, כיון שזה בכלל מחלוקת לשם שמים.

*

לידידי הגאון שליט"א

שלום.

שבוע חלף מאז כתבת את דבריך אודות חובת לימוד תורה אל מול פרנסה. ובכל אותו השבוע התלבטתי והתלבטתי, ואף התייעצתי עם כמה תלמידי חכמים גדולי תורה. והם הורוני שלא אוכל להבליג אודות דבריך, וחייב אני להגיב עליהם.

מי אינו רוצה להרבות לומדי תורה בישראל? לב מי אינו מייחל לראות עוד ועוד אברכי חמד שקודים על תורתם? איזו נפש אינה שמחה על הפריחה המופלאה שהעם היהודי זוכה לה בעשרות השנים האחרונות?

אבל המטרה אינה מקדשת את האמצעים. ואסור לגלות פנים בתורה שלא כהלכה, גם לא כדי להשיב לאיזה ח"כ כסיל כאיוולתו, (ובינינו, הח"כ הכסיל במקרה זה אינו ראוי ליחס כלל).

ובכן, צריכים להדגיש כמה נקודות, שאין מקורם בפוסקי זמנינו וגם לא במעשיות המסופרות עליהם. אלא מקורם טהור בגמרא ובפוסקים הראשונים.

1. כל אדם מתחייב בכתובה לפרנס את אשתו. וכך כתוב בכתובה: "ואנא איזון ואפרנס יתיכי ליכי... כהלכות גוברין יהודאין"... . ממילא, מי שיושב ולומד כל היום בכולל, ואינו מתפרנס מהכולל ברמה כזו של "הלכות גוברין יהודאין", צ"ע על איזה היתר הוא מסתמך להפר את התחייבותו (ורוב לומדי הכוללים בכלל צ"ע זה).

2. חיוב לאדם ללמוד כל היום ולא לעבוד אינו מופיע בשום מקום בש"ס ופוסקים. ההלכה היא שיוצא אדם ידי חובת לימוד תורה בקריאת שמע שחרית וערבית. ובשאר הזמן חייב אדם ללמוד תורה כפי כוחו ויכולתו, כאשר יש לו פנאי מצרכיו. וגם העוסק כל היום בפרנסתו חייב לקבוע לו זמנים בהם יעסוק בתורה. אך ודאי שמותר לעסוק בצרכיו וצרכי ביתו. הרי התורה אומרת "ואספת דגנך" (אור שמח). ולשון הרמב"ם: "גדולי חכמי ישראל, היו מהן חוטבי עצים ומהן שואבי מים... והם מכלל מעתיקי השמועה איש מפי איש מפי משה רבינו".

3. ובעצם, איך אפשר לומר אחרת? הרי גם אתה וגם אני יודעים, שמנהג זה שכל האנשים יושבים ולומדים ואינם עוסקים לפרנסתם, הוא מנהג בן 50 שנה בערך. ולפני כן לא היה מעולם כזאת בכל תולדות העם היהודי. ואין כאן המקום להאריך למה קרה כך במדינת ישראל המתחדשת, אבל חלילה לנו לתמוה על הראשונים והאחרונים מימות אבותינו ועד אחרוני האחרונים, שבכל אותם הדורות רוב המוחלט של הציבור עבד לפרנסתו.

4. חשוב לזכור את הדברים החריפים והנוראים והמזעזעים שכתב הנשר הגדול הרמב"ם. ואמנם אין הלכה כמותו, אך עדיין אפשר ללמוד מדבריו הרבה. הרמב"ם כתב:

"כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם, ובזה את התורה, וכבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא, לפי שאסור ליהנות מדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים: 'כל הנהנה מדברי תורה נטל חייו מן העולם'. ועוד ציוו ואמרו: 'אל תעשם עטרה להתגדל בהן ולא קרדום לחפור בהן'. ועוד ציוו ואמרו: 'אהוב את המלאכה ושנא את הרבנות'. ו'כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עוון'. וסוף אדם זה שיהא מלסטם את הבריות. מעלה גדולה היא למי שהוא מתפרנס ממעשה ידיו, ומדת חסידים הראשונים היא, ובזה זוכה לכל כבוד וטובה שבעולם הזה ולעולם הבא, שנאמר: "יגיע כפיך כי תאכל אשריך וטוב לך", אשריך - בעולם הזה, וטוב לך - לעולם הבא שכולו טוב."

ולמה אין הלכה כמותו? משום שהלכה כשולחן ערוך, שהוא פסק בכסף משנה שבזמן הזה מותר ללמוד תורה ולא לעשות מלאכה ולהתפרנס מן הצדקה, משום ש"עת לעשות לה' הפרו תורתך". אבל גם הוא לא כתב אלא שמותר לעשות כך, ולא שחובה.

תוכן שאסור לפספס
37 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
32
לאמר שהרב אמסלם "כסיל" זה בערך כמו לאמר שבלומנטל "חכם..."
31
אתה היחיד כאן באתר שמסתתר עם שם בדוי. ממה אתה מפחד???
30
הכתיבה שלו מבזה את מרן שליט"א, ונותנת חרב בידי המנאצים להרגינו. תאמין לי שהדבר האחרון שמרן צריך הוא שיגנו עליו במיוחד בכזאת צורה. ואם אתה כואב את המצב של הספרדים, וגם את ההשפלה של כבודו של הרב אמסלם, אז תזכור גם את הדברים הנכונים מאוד שהוא אמר על הנחיתות שלנו שהביאה אותנו למצב הזה. והקונטרס הזה הוא

הצגת כל התגובות

29
לבלומנטל-נמאסתם עם גאוותכם האדומית וזמנכם הולך ותם. ענוותנותם וביישנותם של הורינו הספרדים מנעו מהם מלהשיב לצאצאי הכוזרים שנטמעו בגלות בין אחינו האשכנזים צאצאי האבות בעלי הענווה והרחמנות-ולכן אתה ושכמותך הרשתם לעצמכם וממשיכים לבזות ולנאץ ת"ח מציבורים אחרים שדעתם שונה.אך זהו! כללי המשחק השתנו ואנו
28
עקמימות בעברית אחרי השואה צמח כאן בארץ ישראל דור עקום ביותר שאין דומה לו כל הדביליות של מוסדות לבני ובנות אברכים זה גועל נפש ממש זאת אומרת שאיש [אברך בלע"ז] שטוחן באולם שקורים לו כויילעל את כל הפוליטיקה של היום ואולי במשך כמה שניות ביום הוא עובר ליד גמרא הוא כשר ולעומת זאת יהודי ירא שמים שנהנה מיגיע
27
למה אתה כותב שהח"כ לא ראוי לתגובה וכותב מאמר שמסכים עם דברי הח"כ?
26
מזדהה עם כל מילה של ספרדי כואב מתגובה 27.הוא הצליח לבטא בכשרון רב את רחשי ליבם של בני תורה ספרדים רבים.טענתך במחילה מכבודך אחי המרוקאי האהוב-27(אם אינך בלומנטל בעצמו המתחזה למרוקאי כדי להכהות את זעקתו של ספרדי כואב)מתאימה למי שירד אתמול מהירח ולא היה פה בחמישים שנה האחרונות.אין עינין להגיב על דברים
25
מזדהה עם כל מילה של "ספרדי כואב" מתגובה 27. הוא הצליח לבטא בכשרון רב את רחשי ליבם של בני תורה ספרדים רבים.טענתך במחילה מכבודך אחי המרוקאי האהוב-27(אם אינך בלומנטל בעצמו המתחזה למרוקאי כדי להכהות את זעקתו של ספרדי כואב)מתאימה למי שירד אתמול מהירח ולא היה פה בחמישים שנה האחרונות.אין עינין להגיב על ד
24
...ואם בכל זאת יש מי שבאמת אינם מבינים את הידוע לכל ואינם מבינים על מה תלונתנו כנגד בלומנטל(שכינה ת"ח בשם כסיל בזלזול ובביזוי) ושאר חבר מרעיו ,שילך לקרוא את הקונטרס אני מאשים ובשמו הרשמי"במחולת המחניים". אז תבינו מעט מן הטענות הקשות, ותבינו כמה עמר"צים ורשעים הם אלו שבשם ההשקפה והתורה מבזים ת"ח
23
חבל שלא קמו לפני 25 שנים אנשי אמת ויראי ה' כמותך כנגד אלו שהשפילונו והתייחסו אלינו כילידים מהגונגל.ייתכן ששנאת הדת שנגרמה לי ולרבים שכמותי אז יכלה להמנע,וטענתי בעיקר היא לגדולי הציבור הספרדי שלא מחו בהם בחוזקה והשלימו עם השפיכות דמים הזו. אך לי אין זה משנה כבר ה' העבירני בחבלים של אהבה לישובי הר ח
22
כל הכבוד! חיזקו ואימצו!!
21
אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין אין
20
אולי במקום לבזבז את הזמן באינטרנט תשב ללמוד קצת תורה? מה זה השפת רחוב הזאת? בכל אופן יפה לראות את היהדות החרדית מתחילה להתנער מכבלי הגלות.. כנראה באמת המשיח בדרך! ושוב אני חייב לשבח את "כיכר" שנותן במה לדברים כאלה.
19
יש לך אחלה חברים. איזה באנע הכניס לך...
18
ברור שהחבר צודק אלף אחוז. כן קרא לאמסלם כסיל או לא קרא, אף אחד כאן עוד לא מצא משהו לחלוק עליו. בלומי, יש לך מה לחלוק? אז תכתוב ואל תבלבל ת'מוח עם מעשיות מהרב שטרנבוך
17
אבל אני מודע לכך.....! ובלי קשר כוונתי שהעיקרון של המאמר נכון אפילו שכתבו סכיזופרן שכמעט קורא לעצמו "כסיל" בלייב.....!
16
בגלל מלא דברים אחרים, לא בגלל המקרה הזה
15
ציטוט: "אחד המאמרים הביזארים שראיתי מימיי, אפילו שבעיקרון הוא נכון"
14
אתה יורה רפש בלי שום מיקוד. על מה אתה מתלונן? תתאפס ותתמקד, למה לפי איך שאתה כותב אתה רק מצדיק את הטענות עלינו
13
אי יציאה לעבוד יצרה המון תופעות לוואי, חייבים להציל את החברה החרדית
12
אותו הכותב אמנם השפן הפחדן, אך כתב דברים ברורים ונכונים. ברצוני לאמר לו... שהלוואי והקב"ה יזכני להגיע לרמת ה"כסילות" של הרב אמסלם!!!!!
11
מכל מילה אתה רואה פחד פשוט פחד ממה יאמרו ויגיבו וכו' ציטוט א "ובכל אותו השבוע התלבטתי והתלבטתי, ואף התייעצתי עם כמה תלמידי חכמים גדולי תורה. והם הורוני שלא אוכל להבליג אודות דבריך, וחייב אני להגיב עליהם". ליטוואק פחדן! ציטוט ב' "מי אינו רוצה להרבות לומדי תורה בישראל? לב מי אינו מייחל לראו
10
מסכים עם הכתוב!!! חובה לפרסם את המכתב בציבור כמה שיותר כדי שאלו שקשה להם ללמוד בכולל יצאו לעבוד ולא יתביישו!!
9
אחד פחדן שלא מתבייש לקרוא לרב בישראל כסיל, כאשר הוא מסכים איתו במאה אחוז, אבל נשאר בעילום שם. ועוד אחד שקורא לעצמו רב ומביא הוכחות קלוקלות מהנהגות פרטיות. מי שעובד ומתפרנס למחייתו לא יכול להטיף לאחרים שלא לעשות כן. אם זה מחלוקת לש"ש ראוי לבקש סליחה ומחילה מהרב אמסלם.
8
הבעיה שברוב מקומות העבודה יש פריצןת נוראית
7
לדעתי הכותב האלמוני אדם בעל פיצול אישיות חמור אפילו שכתב דברים נכונים ב100% אני לא מצליח להבין איך שייך להסכים עם מישהו ולא חשוב מי במאה אחוז . במקביל לאמר לאותו המייצג את הדעה ההפוכה ( שהיא אגב של השוליים הקיצוניים החרדיים) שהוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה....!! האשמה חמורה ביותר! וממש באותה
6
תאמר שאת המכתב פיברקת וזהו! או אולי תחשוף את שמו של ידידך! אותו ידיד שמסתתר!
5
המציאות מדברת בעד עצמה. יותר ויותר חרדים הולכים לעבוד.
4
למה רק הוא.......?
3
מלבד שנאה טהורה לרב אמסלם (על מה ולמה) הרי כותב המכתב מסכים עם דבריו!???!!!!
2
זה שאתה מכנה את עצמך בתואר 'רב', -טוב ויפה הרי בימינו כל אחד הוא רב והוא גאון עצום אבל שאלה לי אליך איפה בדיוק אתה רב? מי סמך אותך לרבנות והיכן היא התעודה המעידה כי אכן רב אתה? ואם כבר רב, איך אתה יכול לפרסם מכתב שאמנם (אולי) לא אתה כתבת אלא ידידך האנונימי שאין לחשוף את שמו שבו כתוב על רב (אמיתי)
1
ההבדל בינו ובין הרב אמסלם, שהוא מסתתר ורועד...... אוייי כמה רועד..... מפחד כנופיית הליטאית.... ( זו גם הסיבה למס השפתיים בצורת "הח"כ הכסיל" זה למקרה שיגלו מי הוא השפן... הנ"ל)
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי