כיכר השבת

אין גדולה כתורה

בעקבות דברי הרב אמסלם המעודדים יציאה לעבודה לצד לימוד תורה, בלומנטל יוצא למסע הלכתי בסוגייה הבוערת. יש הפתעות (איצטלא)

| 57 | כיכר השבת |
עייפות(צ': פלאש 90)
עייפות(צ': פלאש 90)

בימים האחרונים התפרסם לשון הרע על ח"כ אמסלם, כביכול הוא נגד לימוד התורה בכוללים בלי עבודה בצידה. ובכן, אסור להאמין ללשון הרע כלל וכלל, ואינני מאמין שאכן כך אמר, אבל אתייחס לדברים ולא לאיש.

נאמר בשם הח"כ שציטט את "כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטילה וגוררת עוון, האמנם?

התשובה נחרצת: לא. מי שאמר את הדברים הללו כנראה לא כל כך מבין מה שכתוב במשנה. הטור כתב, שכל החשש הוא כיון שאין לו ממה לחיות ויצטרך לחזר על הפתחים, לכן זה גורר עוון, אבל בדורינו שכל כולל נותן מלגה אין כל חשש.

נכון שהמלגה נמוכה, אבל מי שעוזב את לימוד התורה כדי לחיות חיי תענוגות, כנראה לא כל כך יודע למה באנו לעולם.

וכתלמיד נאמן של מרן הגר"ע יוסף, אבקש ללמד את בעל אימרה הנ"ל מה דעתו של מרן. יעיין בבקשה הח"כ הנכבד בספר ילקוט יוסף, סימן קנו. שם שואל המחבר איך מותר ללמוד תורה, והרי לא ראוי ליפול על הציבור, ומשיב שם שבדורות הראשונים היה כך, אבל כיום עת לעשות לה' הפרו תורתך. אם לא יקימו כוללים מכספי הציבור לא תוכל התורה להתקיים חלילה. וכמו שכתב האור החיים הקדוש, שבדורינו שנתמעטו הלבבות, הלוואי שילמד כיום כל היום ויטול פרנסתו מאחרים.

מי שמתרשל בלימודו, האם כדאי שיעזוב את הכולל?

התשובה נחרצת: לא.

בספר דרכי החיים, מובאת השקפתו הטהורה של מרן הגאון ר' מיכל יהודה לפקוביץ שליט"א, במעשה הבא:

מעשה באחד האברכים מכולל באחת מערי הארץ שלא חשקה נפשו בתורה, ולא למד כלום, ורצה ללכת ללמוד בבית ספר להכשרה מקצועית, וביקש ללכת ולשאול את מרן שליט"א מה דעתו.

והתשובה היתה, שאם באמת ברור בוודאות גמורה שהוא מבטל את זמנו לריק ואינו מסוגל ללמוד כלום, אין טעם שישב בכולל, ואם יוכל לצאת מלאכת כפיים שיצא לעבוד בזה.

אבל, יודגש, אסור בשום אופן ללכת להכשרה מקצועית. זהו הרס היהדות, שם מתחילים להכיר את העולם כשהאברכים עדיין צעירים, והדבר עלול חלילה לגרום שלא ישאר שומר תורה ומצוות כמו שצריך.

ואם אי אפשר בלי הכשרה מקצועית, עדיף שבינתיים ישאר לשבת בכולל ויקבל את האוירה השוררת במקום, וזו תשמור עליו, ובלבד שלא ישפיע לרעה על שאר אברכי הכולל.

הגר"מ שטרנבוך שליט"א, כתב בתשובה לאדם שרצה לצאת לעבוד (התשובה נמצאת בספרו תשובות והנהגות), שתלמיד כולל אינו סטודנט. אין גבול כמה צריך ללמוד, ואף אחד לא יכול לומר שהוא כבר למד כל צורכו והוא יכול לצאת לעבוד. על כל אחד מוטל ללמוד, כל חייו.

ואם הוא סתם מכלה את זמנו לריק, גם אז פעמים רבות עדיף שישאר ללמוד בכולל, אפילו שהוא לומד רק מעט, כיון שכך יכול להנצל מהחטאים המסתובבים בחוץ.

מי שנתמך על ידי הוריו, או על ידי מישהו אחר, ורוצה להתפרנס בכוחות עצמו, האם ראוי ישעזוב את הכולל?

התשובה נחרצת: לא.

הגר"מ שטרנבוך באותה התשובה כותב לאדם שלא חש בנח עם זה שהוא מתפרנס על ידי אביו או חמיו, ורצה לצאת לעבוד, והשיב לו שם שאינו צריך לחוש שלא בנח, כיון שהוא עושה בדיוק מה שמוטל עליו. ואדרבה, הוא זה שמטיב להם, כיון שבגללו הם זוכים לשכר החזקת לומדי תורה.

אדם שרואה שבנו לומד בכולל, ורוצה שילך לעבוד, מה ראוי לעשות?

התשובה נחרצת: שישאר בכולל.

הגר"מ שטרנבוך, במאמר שכתב (בירחון עם התורה) הביא את דברי הגמרא, שאדם מחויב למול את בנו, וללמדו תורה ועוד, וכמו שברור לכל אם שאם אינו מל את בנו הוא מבטל מצוות עשה שמוטלת עליו, כך אב שלא מלמד את בנו, או מסייע לו ללמוד, הוא מבטל מצוה שמטולת עליו.

ויותר מזה, כתוב בגמרא: לעולם ימכור אדם כל אשר לו וישיא בתו לתלמיד חכם. כל אשר לו, כולל את ביתו, מכוניתו, נעליו, העופות שבמקרר שלו, והכל כדי לקנות לחתנו בית שיוכל לשבת וללמוד תורה בשקט. אם מישהו חושב שהגזמתי, שיסביר לי למה לדעתו הגמרא מתכוונת.

וכבר אמר החכם: תלמוד תורה כנגד כולם, הפירוש הפשוט הוא שתלמוד תורה חשוב כנגד כל המצוות, אבל יש עוד פירוש: צריך ללמוד תורה אפילו נגד כולם, כי אין כמעלת לימוד התורה.

נ.ב. המאמר אינו בא לדון בשאלה של תלמוד תורה על חשבון צבא, אלא רק על חשבון העבודה. כשאר תרומה למדינה ניצבת על הפרק יתכן שהדין שונה לכאן או לכאן, וכל אחד ישאל את רבו.

תוכן שאסור לפספס
57 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
54
המשכילים של פעם כבר אמרו זאת על גדולי ישראל ששיטתם היא שיטת בת היענה...ולהם זכויות היוצרים על זה... ומה שאני ולוי טרגר משתמשים באינטרנט גם את זה גרם האדמ"ר מבעלז...
53
ובאשר להיתר - למה ההיתר שלך לא טוב בדיוק כמו של הבעלזער...
52
אני מבקש הוכחה בצורה אמיתית, שיש לבעלזער 'ראייה עמוקה למרחקים' מניין לך זאת? מניין?

הצגת כל התגובות

51
לציבור שאותו הוא אוהב להרגיז. ציטוט: "אבל בדורינו שכל כולל נותן מלגה אין כל חשש" הרב בלומנטל מודע למשמעות של הדברים האלה? ובכל מקרה הרב אמסלם לא דיבר בכלל על אותם תלמידי חכמים שעליהם העולם העומד שיושבים ולומדים . אדרבה להם צריך להכפיל ולשלש את המלגה . הרב מדבר על התופעה הגורפת שכל מי ששם "חרדי" עליו
50
מי זה בכלל אמסלם הזה? הוא רב או סתם חבר כנסת?
49
להמשיך להישאר בכולל כה לחי
48
מדוע טלוויזיה מתביישים להחזיקו בגלוי ואינטרנט לא, כי טלוויזיה אסרו טוטאלית, משא"כ האינטרנט שיש לו פתח של היתר, שאני זקוק לו לעסקי...תירוץ זה הועיל לכל אחד שאין צריך להתבייש ...זה מה שגרם הפתחון פה של ההיתר.
47
למיטב ידיעתי הרב אמסלם מקורב מאד לכ"ק אדמו"ר שליט"א ראיתי אותם יושבים ביחד בטיש, פעמיים.... אולי הרב אמסלם מושפע קצת מהחסידות מה אתם אומרים....
46
תמשיך לכתוב פה ולהגיב ולגופו של עיניין כמו שעשיתה עד עכשיו ישרכוייייח נהנתי ממך מאוד
45
זה לא הספר שכתוב בו לא ללמוד בספריו של אותו האיש, והוא מתכוין למרן הרב עובדיה מדברים על אנטישמיות באמריקה
44
ממך הבאתי ראיה שמותר...בדיוק כמו מהבעלזער...
43
גם המצדדים וגם המתנגדים הרוב על רמה ומכובד אהבתי
42
ענה מה הראיה מהבעלזער 'שהכשיר' את האינטרנט לעבודה, מה הראיה ממנו יותר מאשר ממני, ממך, ומלוי טרגר?
41
כלומר בתכלס אתה גולש... אז אתה בעצם מצהיר שאתה בעצם בעלזאי ונשמע לדבריו של כ"ק אדמו"ר שליט"א..... אם כך אמסלם יכול לסמן וי ליד השם שלך כמצביע ש"ס פוטנציאלי.....!
40
לוי תודה רבה על הפרגון...! וסתם לידיעתך אני כלל לא חסיד... רחוק מכך, וגם לא כותב בשום עיתון...! וכמובן שאני לא שרוליק... שלדעתי לא בהכרח מאד יאהב את מה שכתבתי !!! אבל נתת לי רעיון, אולי אציע את עצמי למערכת כיכר השבת ככותב מידי פעם! ???
39
ואני חשבתי שאותו האיש מתכוונים לההוא מבני ברק (הרב ) ש"ך
38
אבל אל תפתה אחרים שיעזבו את התורה ושילכו לעבוד.
37
יישר כח על פרסום המאמר. סוף סוף קם מישהו ומשיב כסיל כאיוולתו, בצורה מלומדת ומנומקת.
36
אף שאיני מסכים אתך, אבל יפה דברת והיה מעניין, מי שיודע לכתוב צריך לעודד אותו, אין הרבה כאלה במחננו, דעות לחוד וכתיבה לחוד... אגב אתה אולי כתב ב'המחנה החרדי', או שאתה ישראל אייכלר...
35
מפורסמת היא הבדיחה שנאמרה אז אחרי שהבעלזער הלך עם הליטאים בבחירות, שבפעם הבאה הוא ילך עם ש"ס, כי שידוך שלישי עושים אפילו עם פרענק...
34
"הגר"מ שטרנבוך, במאמר שכתב (בירחון עם התורה) הביא את דברי הגמרא, שאדם מחויב למול את בנו, וללמדו תורה ועוד", וכאן הבן שואל מה כלול במילה התמימה "ועוד"?
33
ואכן הסטייפלער שאף אחד לא מערער על גדולתו ועוצמתו, הבין שאפילו שלדעתו הסנהדרין היו אוסרים לנסוע באוטו משום פיקוח נפש....! הוא אינו מסוגל לצאת לציבור ולאמר לו לא לנסוע במכוניות... מכיון שהוא באמת היה אדם פיקח וחכם שהבין שאין טעם לעשות זאת, ממש כמו הבעלזער...! ועוד דבר שאנו נוטים לא לה
32
ועם זה אי אפשר להתווכח, כי כל מה שהרבי עושה הוא הכי צודק, אגב שמעתי מחסיד של ר' מנדל (בן הרבי מויז'ניץ) שצריך שיהיה אמונת צדיקים כזאת שאפילו אם הרבי יאמר לו לעבוד עבודה זרה ישמע לו ויעבוד ע"ז, כששמעתי זאת ממנו, קפצתי, ואמרתי לו שמע מה שפיך אומר 'כפור בהקב"ה בגלל אמונת הצדיק'...הגאון מוילנא חזה כל זא
31
פשוט הסברתי שדעת רבותינו שאדם אחרי כמה זמן שהוא לא רואה סיפוק בלימודו,שילך ללמוד מקצוע במרכזים להכשרה מקצועית השונים,ולא לומר לכולם שאסור ללכת ללמוד מקצוע כי מצוות לימוד משתנה מאדם לאדם,ומי שבאמת מתאים לו ללמוד כל חייו בכולל שילך וילמד כל חייו אבל כמובן לא לאסור להתפרנס בכבוד על כולם,הרי אי אפשר לא
30
גם בכוילל למדתי שנתיים ויצאתי לעבוד אחר כך. אין שום חובה לחיות חיי צער בשביל ללמוד את התורה הקדושה,אני בתור אברך היה לי מאוד קשה ובקושי הצלחתי אפילו ללמוד בכוילל פלוס להשכיר דירה חשמל מים ושאר ההוצאות,ב"ה יצאתי ללמוד במכללה החרדית בקרית אונו וחיי השתנו לטובה,תוך הקפדה מוחלטת על סדרי לימוד קבועים כל
29
"אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר את תנאי השימוש באתר, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע" כנראה זה רק לגולשים אבל לא לכותבי המאמרים...
28
אמסלם .... זה טוב לספרדים! ולמערכת כיכר השבת אתם צריכים להתבייש שבשביל כותרת, כותרת..... הוצאתם דברים מהקשרם, אני הייתי במקום ושמעתי אותו! עיקר דבריו היו על כך שלומדיי התורה האמיתיים יש לדאוג להם למלגות גדולות, ופרנסה טובה ע"מ שיוכלו לגדול בתורה בישוב הדעת, ולהיות גדולים בישראל, לעומת
27
לדעתך אסור לגלוש באינטרנט המשוקץ ואתה עושה זאת רק ע"מ ללחום בגולשים המשוקצים, קודם כל שכוייח....!!! ומה... השלב הבא זה לנסוע באוטו בשבת ע"מ ללחום בכל מי שנמצא על הכביש בשבת....?
26
שב תלמד! "אין גדולה כתורה" הלא כן?! ואולי גם כדאי שתשאל את הרב לפקוביץ והרב שטרנבוך אם מותר להכניס אינטרנט הביתה? ומי שכבר הכניס האם מותר לו לכתוב טור? ומי שכבר כותב האם מותר לו לבלבל את המח? רפו"ש
25
הוא דוגל בשיטתם של ללכת לעבוד...
24
האדמו"ר מבעלז גם 'הכשיר' את האינטרנט לעבודה, בשעה שכל גדולי ישראל אסרוהו טוטאלית וגורפת ללא שום היתר, לכן מה הראיה ממנו?...
23
הגיע הזמן שתתחילו להתמקד עניינית בדברים, ולא באיש עצמו. וכמו שכתב מספר 3 , הרב מכבד את לומדי הכולל, גם אם הוא אולי בשל הנסיבות לא יכול לשבת וללמוד.
22
האינטרנט הוא בסופו של דבר... כלי! ואפשר להשתמש בו לטוב ולרע, ממש כשם שאוטו הוא כלי , אפשר להשתמש בו לטוב ואפשר להשתמש בו לרע מאד רחמנא ליצלן.... ואף גדול לא אוסר להשתמש באוטו, מהטעם הפשוט..... שזה לא שייך....! כנ"ל האינטרנט, האדמו"ר מבעלזא קיים את הכלל ש"חכם" עדיף מ"נביא" והכשיר אינטרנט באופן מסויים
21
ידידי שאלת מה הראיה מהאדמור מבעלזא, ובכן.... אתה הראיה! !! כי בשעה שכל גדולי ישראל לפי דבריך אסרו את האינטרנט המשוקץ והמתועב בכל אופן שהוא.... אתה שם עליהם פס ושומע דווקא לאדמו"ר מבעלזא וגולש....!!!!!
20
זו רק השקפה של יתד נאמן שצריך לחיות חיי עוני.
19
שלקחתי את החיבור לאינטרנט מבעלזער, משום עת לעשות לה' הפרו תורתיך, כדי ללחום בגולשים...ובמתירים... הרבי שלי יגיד להצביע ש"ס, אצביע אף אם אמסלם יהיה בתוכו...
18
גם בחיידר לא למדת... לא למדת דבר אשר כל תינוק יודע הנאמר במסכת אבות פרק ו' משנה ד' "כך היא דרכה של תורה, פת במלח תאכל, ומים במשורה תשתה, ועל הארץ תישן, 'וחיי צער תחיה' ובתורה אתה עמל". והביאו הרמב"ם בהל' תלמוד תורה פ"ג ה"ו, ובטור יורה דעה סימן רמ"ו.
17
כמו שלא אוכל לדון את דברי הח"כ לא אוכל לדון את דבריך: איך אפשר לדבר על הנושא ככה כאילו זה דבר הניתן לדון בלי לקחת בחשבון שכמו שישנו הנושא ישנו גם הנשוא, ובענינינו חוץ מעצם הענין ש"אינו נשלל" של העבודה או "המלאכה" ישנו האברך שלפעמים "אסור" לעבוד ולפעמים מותר ולפעמים רצוי ולפעמים מומלץ ולפעמים גם "חי
16
כל הכבוד, נהניתי
15
האדמו"ר מבעלזא אחד מגדולי דורנו בהדרכה ישרה ובראייה עמוקה למרחקים,אם יש לך השגות על דרכו או שאלות אתה מוזמן לברר את זה בצורה אמיתית,ביינתים נראה שדרכו היא דרך נכונה לפחות החסידים שלו יכולים לחיות טוב תוך כדי הקפדה על חיי תורה וחסידות מלאים,וכמו שכבר נאמר פעם בעלזא תיהיה מקום לתורה וליר"ש עד ביאת משי
14
על מה מדובר? אם צריך לעבוד: יש מישהו שיאמר שלא צריך??? ואם לא צריך לעבוד: יש מישהו שיאמר שצריך??? אלא שרוצה לעבוד:ואם רוצה על מה הויכוח:הרי אם רוצה,רוצה!!! אלא שלא רוצה לעבוד: אם לא רוצה,לא רוצה!!! אלא שמביא תוצאות: הרי נראה:הרי התוצאות הם או לו או למשפחתו: אם הם תוצאות חיוביות:מה הבעיה??? ואם הם ש
13
אולי הרמב"ם ח"ו טעה כשהלך לעבוד ובגמרא בברכות לה: נאמרה על כך סוגיא ארוכה ובסופה הקביעה הרבה עשו כר ישמעאל ( המצדד בשילוב תורה ודרך ארץ) ועלתה בידם הרבה עשו כרשבי ולא עלתה בידם אשריו של מי שזכה ללמוד בכולל אני מעריך אותו אין ספק שזו מעלה שלא כל אחד זוכה לה  
12
לימוד התורה הוא ערך גדול וחשוב. ישנם אנשים שמוטב שיעסקו בתורה יומם וליל-אותם אנשים שרואים ברכה בלימודם ויכולים להביא תועלת רבה לעם ישראל בלימודם אך......לא כולם נכנסים לגדר הזה. רוב הציבור בדרך העולם צריכים לצאת ולעבוד. עבודה לשם שמים.... מי שרק לומד תורה ואינו מתאים לכך סופו של האור הגדול שיביא לע
11
הבעיה שלנו האשכנזים, שיש לנו יותר מידי בלומנטלים ואין למו אפילו אמסלמסקי אחד ולכן אנחנו כמובן נמשיך עם השיטה המטופשת הקיימת.... כשבעצם כולנו עמוק בפנים יודעים שהיא אסון!!!!!!!!!!!! אסון של דור שלם.... שגדל לתרבות של מסכנות ועוני וקומבינות וגמחי"ם ולגרד עוד שקל מכאן ולרמות את הרשויות בשביל עוד גרוש
10
אתה מעוניין בחבורת בטלנים מחממי כיסאות המהווים נטל על החברה כולה וגורמים לחילול ה' נוראי, ומי אתה שתחלוק על דבריי רבותינו לאורך כל הדורות שתורה שאין עמה מלאכה(הכוונה פרנסה)סופה בטילה וגוררת עוון ואכן אנו רואים זאת במו עינינו בדור הזה כמה עוונות וחטאים וחילול ה' נורא נגרם בזכות השיטה המטופשת שאתה מצד
9
האדמו"ר מבעלזא שליט"א שולח חבר'ה להכשרה מקצועית,אז אל תבלבלו לנו את השכל שאסור ללכת להכשרה מקצועית,זו דעתו של הרב לפקוביץ שליט"א אז בסדר מי שירצה ללכת בדרך זו שיערב לו,ובוודאי שאין שום בעיה ללכת למכללה חרדית על טהרת הקודש,מאשר לשתות 20 כוסות קפה בכויילל ולהעביר את כל הנייעס בכוילל,אז ככה לפחות אפשר
8
הל' ת"ת ג' י-יא: "כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה, הרי זה חילל את השם, וביזה את התורה, וכבה מאור הדת, וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא, לפי שאסור ליהנות מדברי תורה בעולם הזה. אמרו חכמים: "כל הנהנה מדברי תורה נטל חייו מן העולם". ועוד ציוו ואמרו: "אל תעשם עטרה להת
7
חברה תעלו רמה, למה לתקוף אישית תתייחסו לנושא בצורה עניינית, אולי כדי להעלות את רמת התגובות כאן באתר כדאי להחתים עצומה למערכת להוריד כל תגובה שאינה מין הענין, הרי כתוב לא לשלוח תגובות הכוללות הסתה דיבה ולשון הרע נו,,,
6
מיאתה שאתה מדבר על תלמידי חכמים
5
למס' 7 אם רק המאמר נותן לך כח להמשיך ללמוד בכוילל ולא אהבת ה' ,אזי כל השיטה של לימוד בכוילל היא לא נכונה ,לא רוצה להכליל אך רוב אלו שלומדים בכוילל זה מפני שאין להם שום הכשרה ,ואין להם חשק לצאת לעבוד בעבודות לא לרמתו,אז הוא מעדיך לשקר את עצמו כאילו הוא צדיק , ואשתו מסכנה צריכה להתמודד עם עוני ,
4
אם כן, למה כבודו כותב באינטרנט על חשבון לימוד תורה????????!!!!!!!!
3
כל הכבוד הרב בלומנטל!!!! סוף סוף קצת דברי טעם באתר אינטרנט חרדי אחד המצדיק את הישיבה בכוללים, כאילו מישהו צריך להתגונן, כי הוא יושב בכולל, הרי צריך להיות הפוך המתגוננים צריכים להיות אלו שלא חשקה נפשם בתורה, או מחפשים תירוצים, למה הם לא בכולל, מה עם החיוב של כל איש ישראל גם מי שאינו בכולל,, והוא לא א
2
צדק הגר"ע יוסף שיש הנהגה מסוימת של עת לעשות לה' הפרו תורתך. לאחר השואה הנוראה, בה נחרבה יהדות התורה כמעט לגמרי ר"ל, היה צורך ברור להקים בחזרה את עולה של תורה. על כן הוקם המערכת של כוללים, דבר שלא היה מעולם לכל אורך ההיסטוריה, בה עודד כל בחור הלומד בישיבה להישאר בכולל למשך שנים ארוכות, ולמעשה, לעולם
1
שלא כמו בענין הפיאות, הפעם אני לגמרי איתך. השבאב צריך ללכת לעבוד כי הבטלה שלהם מביא אותם לידי דרדור במדרון תלול, אבל להכריז על ציבור האברכים שיושבים באהלי התורה צאו לעבוד כי טוב תורה עם דרך ארץ, הס מלהזכיר זאת בזמננו אנו, כי לא כדורות הראשונים דורתינו אנו, עולם של הפקר, שרואים בחוש את הירידה הדרסטי
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי