כיכר השבת

הרב של גליק: אין לעלות להר הבית

רוב פוסקי ישראל בעבר ובהווה פסקו נגד העלייה להר הבית. בעקבות ניסיון ההתנקשות ביהודה גליק, מצהיר רבו, הרב מרדכי נגארי: "האיסור לעלות להר הבית נובע מאיסור הלכתי, למרות שליבו של כל יהודי הומה ומשתוקק לעלות למקום קדוש זה" (אקטואלי)

| 31 | כיכר השבת |
יהודה גליק
יהודה גליק (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90)

בעקבות פיגוע הירי ופציעתו הקשה של פעיל הימין יהודה גליק, צף שוב הפולמוס ההלכתי סביב העלייה להר הבית. רוב פוסקי ההלכה חרדים ודתיים, גדולי עולם בעבר וכיום פסקו כי חל איסור גורף לעלות אל הר הבית. מנגד, רבנים שמתירים את העלייה להר, נמצאים בעמדת מיעוט.

הרב מרדכי נגארי, רב העיר מעלה אדומים ורבו של יהודה גליק, נחרץ בדעתו ואומר כי לא חל שינוי בעמדתו מאז שגדולי ישראל פרסמו לפני כמה שנים 'קול קורא' נגד עליית יהודים להר הבית.

בשיחה עם כיכר השבת אמר הרב נגארי: "דעתי בנוגע לעליית יהודים להר הבית, כדעת מורי ורבי הרב מרדכי אליהו זצוק"ל, הסובר שהאיסור לעלות להר הבית נובע מאיסור הלכתי". עוד הוסיף הרב כי "זאת למרות שליבו של כל יהודי הומה ומשתוקק לעלות למקום קדוש זה שהוא מקום המקדש, לב לבה של האומה היהודית, מקום אשר ממנו הושתת העולם".

הרב מבקש להבהיר כי הוא מתנגד לעלייה להר הבית אך ורק בגלל פסק ההלכה האוסר זאת, אך אם הסיבה לכך הייתה מניעת מהומות מצד תושבי מזרח ירושלים הערבים, פסיקתו הייתה שונה. "מה חבל שדבריי צוטטו כקורא שלא לעלות להר הבית על מנת שלא לעורר פרובוקציות, וכאמור כל הקריאה הייתה מתוקף הלכתי ותו לא".

הדיון שהתקיים בעקבות פסיקתו של הרב באה לאחר שהרב שב ופרסם את ה'קול קורא' שפורסם לפני כמה שנים על ידי גדולי התורה ובו איסור עליית יהודים להר הבית. המכתב המדובר יצא בשלהי חודש שבט תשע"ב, על ידי הראשל"צ הגאון רבי שלמה משה עמאר, תחת הכותרת: "קריאת קודש - הישמרו לכם מעלות בהר ונגוע בקצהו", הוא כתב: "הנני מוצא לי חובה קדושה להעיר את לבבכם כי איסור גמור הוא על-פי ההלכה לעלות להר הבית, ואיסור זה היה פשוט וברור מקדם קדמתה, והדבר נאסר על-ידי כל גדולי ישראל".

"אך בהיות ובתקופה האחרונה כל מיני ארגונים קוראים אל הציבור לעלות אל הר הבית", המשיך הרב עמאר במכתבו, "הנני לגלות בזה דעת תורה, כי האיסור בתוקפו עומד, ואיסור מוחלט לעלות אל הר הבית בזמן הזה".

מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל צירף את חתימתו למכתב הקורא לאסור באופן גורף את העליה להר הבית, בעקבות דברי רב כותל המערבי, הרב שמואל רבינוביץ, על העליה במספר האנשים הפוקדים את הר הבית וההתארגנויות השונות הצצות חדשות לבקרים. רב הכותל פנה למרן הגר"ע יוסף לבקשת השב"כ.

הגר"ע יוסף, הוסיף בכתב ידו לצד החתימה: "אני מצטרף בכל לב ונפש לקריאת קודש הנ"ל". על המכתב חתומים גם הגאון רבי שלום כהן ראש ישיבת 'פורת יוסף' בעיר העתיקה, הרב אביגדור נבנצל רבה של העיר העתיקה והרב שמואל רבינוביץ.

תוכן שאסור לפספס
31 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
23
אסור להכנס להר הבית!! מה לא ברור????
אאא
22
דעת החפץ חיים זיע"א, והג"ר צבי הירש קלישר זיע"א. הגאון רבי צבי הירש קלישר זצוק"ל בספרו "דרישת ציון" מדבר על כך שיש לחדש עבודת הקרבנות בזמן הזה על הר הבית. ובהקדמת המו"ל הרב דז'ימטרובסקי לספר "דרישת ציון" עמוד 3. כתב: "ושמעתי מאבי מו"ר מוה"ר יצחק שליט"א, כי בעת שיצא הספר הזה (דרישת ציון) בפעם הראשונה
חפץ חיים
21
הרדב"ז בשו"ת סימן תרצ"א פוסק ברור שאבן השתיה שעליה הארון היה מונח בקודש הקודשים, נמצאת ועומדת תחת "מסגד עומר" (הזהב. - אפשר גם לראות אותה כיום). וממשיך הרדב"ז ומפרט היכן הם המקומות המותרים בכניסה. והיכן אסור. [אי אפשר לומר שהכותל המערבי הוא כותל העזרה, אלא בודאי הוא כותל הר הבית, ומותר ליכנס לפנים
רדב"ז

הצגת כל התגובות

20
. [מתוך אתר "הר הבית חדשות" – כתבתו של אסף לרנר] הרב מאזוז - מגדולי רבני דורנו מתיר עליה להר הבית "מותר מן הדין לעלות להר הבית". כך כותב הגאון הרב מאיר מאזוז שליט"א ראש ישיבת כסא רחמים וחבר מועצת החכמים בפסיקה מפתיעה בעולם החרדי הרב מאזוז מסייג את פסיקתו התקדימית, בכך שעל כל אחד שמבקש לעלות להר הבית
הגר"מ מזוז
19
. שו"ת אבן ישראל [להגרי"י פישר] חלק ט' סימן קס"ג. מה ששאל מע"כ דנראה לו דלענין כניסה להר הבית אחרי טבילה במקוה, דלא יהני בזמן הזה כיון שגזרו חז"ל על ע"ה שיהיו כזבים לכל דבריהם, וא"כ צריך לספור ז' נקיים וטבילה במים חיים דווקא. לדעתי אין לחוש לזה .. דלא גזרו דין זב לגבי שילוח מחנות.. עיי"ש. וכן מעיד
הרב פישר
18
רוצים לישון, וממציאים כרת
ר
17
. רמב"ם הלכות ביאת מקדש פרק ג' הלכה ד': "טמא מת אפילו המת עצמו מותר להכנס להר הבית. שנאמר (שמות יג-יט) 'ויקח משה את עצמות יוסף עמו' - עמו במחנה לוויה". * ספר חרדים, מצוות התשובה, פרק ג' (ובמהדורת הרב דוד אברהמי, שנת תדש"ם - הוא בפרק ס"ה, עמוד רנ"ד), וכן הוא בשל"ה הקדוש (מסכת יומא, פרק נר מצוה, סעיף
רמב"ם
יש מקווים שבעזרת השם יודא גליק לא יחזור לתפקוד
יש מקווים שבעזר
16
אבל חוץ מהעובדה ששניהם יהודים אין קשר בין הרב ליהודה יהושע בן איטה בריינא לרפו"ש חוץ מזה שכמו שכתבו כאן כל הפוסקים נתנו פסק מתוך פחד וזהירות{שמא לא ישמעו למגבלות}
שלום
15
נבחן מקרה אחר. כל גדולי הרבנים ( וגם כל הרבנים מסוג ד') בדעה שאאין להדליק אש בשבת. כולם מבארים את הפסוק "לא תבערו אש בכל מושבותיכם:" כאוסר הבערת אש. מכאן מסיקים שאסור לנהוג במכונית בשבת . במציאות יש רבנים ( מסוג ד' , וגם א' ) שקובעים שמצוה להשתתף בסיור ממונע בשבת לאורך רצועת עזה . המקרה לגבי העלי
גדעון ארליך
14
תפסיקו להמציא דברים. תבדקו לפני שאתם כותבים.
פלאי
13
יש מקווים שבעזרת השם יודא גליק לא יחזור לתפקוד
יש מקווים שבעזר
פשוט משוגע!
חנה
12
דעת רבי משה דוד טנדלר שליט"א – חתנו של רבי משה פיינשטיין זצ"ל. ורבה של קהילת מונסי שבארה"ב. "בין הרבנים שעלו היום להר הבית היה הגאון ר' משה דוד טנדלר שליט"א מאמריקה, חתנו של רשכבה"ג הגר"מ פינשטיין זצוק"ל, אשר עלה להר הבית בקדושה ובטהרה ואף נשא שיעור כללי בפני עשרות מתלמידיו בענייני תשעת הימים, מקום
הגרמ"ד טנדלר
11
דעת רבי יצחק ברנד שליט"א, מרבני עמנואל. מכתב א'. בס"ד בענין עליה להר הבית יש כהיום ויכוח גדול אם מותר או מצוה או אסור לעלות על הר הבית הנה יסודי הדברים על הבעיות ועל החיוב והתועלת מזה נכתבו כמה ספרים, והספרים הכי מדוייקים הם ספר 'אל הר המור' ו'אל גבעת הלבונה' שנכתבו ע"י הרב יצחק שפירא והרב יוסי פלא
הגר"י ברנד
10
המקובל רבי חיים כהן (החלבן) שליט"א כתב בכתב ידו: "מברך על המפעל העצום בהקמת בית כנסת בהר הבית, ומברך על זה בברכת כהנים, עלו והצליחו להקים שכינתא מעפרא אמן". הרבנים יוסף אלבום ויעקב היימן מחשובי העולים החרדים להר הבית פנו אל המקובל 'החלבן', הרב חיים כהן, ותיארו בפניו את הפעילות העניפה של החרדים העול
המקובל
9
דעת רבי חיים פסח הורביץ, ממנהיגי הציבור החרדי באשדוד, חבר בית הדין "רבני הקריות", ורבם של חסידי בעלזא באשדוד. בחילוקי הדעות בין החזון איש הסובר שמצוות כיבוש ארץ ישראל היא אף בזמן הזה לשיטת סאטמר שאסור למרוד באומות עד בוא המשיח. סבור הרב הורביץ כשיטת מרן החזון איש זצ"ל, בעקבות כך פנו פעילי הר הבית ח
הגרח"פ הורביץ
8
דעת רבי מאיר הייזלר חבר בית דין של הגר"נ קרליץ שליט"א מידי ליל שבת - מתקיים בביהכ"נ המרכזי של שכונת נווה אחיעזר בבני ברק - מניין מאוחר של קבלת שבת (מניין ר"ת) - בראשות הרב מאיר הייזלר - חבר ביה"ד של הגר"נ קרליץ, ובשיחתו השבועית בפני המתפללים - אזי הרב הייזלר התעכב על דברי הבית יוסף בהלכות חנוכה (סי
הגר"מ הייזלר
7
משיחתו בליל ב' דחג הסוכות התנש"א: "ועורכים עכשיו שמחת בית השואבה במקום המקדש במקומות המותרים להכנס שם, ואדרבה צריך להכנס שם ולערוך שמחת בית השואבה בשלימות כפי שיהי' לעתיד לבוא". והנה ציטוט מדברי הג"ר יצחק גינזבורג שליט"א מחשובי רבני חב"ד (מתוך הספר "קומו ונעלה" עמוד 301): "ברור הדבר, וכך אמר הרבי מ
חב"ד
6
תשובה שהתקבלה מהרב שמואל אליהו' בתאריך ח´ אב ה´תשס"ג, מתוך האתר כיפה השאלה: שלום כבוד הרב. מדוע אסור ליהודים להכנס להר הבית(לפי ההלכה)? בברכה, בתודה מראש! התשובה: אין איסור לעלות על כל הר הבית. יש איסור למי שהוא טמא להכנס לעזרה. ויש איסור למי שאינו כהן להכנס למקום הקודש - או לקודש הקודשים. בודאי
הרב אליהו
5
יש מעדיפים לישון על הכרית, מאשר לילחם על הר הבית, - ולכן ממציאים כרת במקום שמותר ומצוה ליכנס לכתחילה.
ר
4
דעת רבי מרדכי אליהו זצ"ל – ארבע מכתבים מכתב א': קריאה לרבנות הראשית בארץ ישראל בית קדשנו ותפארתנו אשר הללוך אבותינו היה לשריפת אש, וכל מחמדינו היה לחרבה. ומקום המקדש המקודש אשר קדושתו לא פקעה ממנו, נהיה למקום פריצים משוקץ ומתועב, נהפך למרמס ברגל תועבה ע"י חילול המקום בכניסת זרים לתוכו וכניסת יהודים
הגרמ"א
3
. [מסכת מכות דף כ"ד] "וכבר היה רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא מהלכין בדרך... שוב פעם אחת היו עולין לירושלים, כיון שהגיעו להר הצופים קרעו בגדיהם, **כיון שהגיעו להר הבית** ראו שועל שיצא מבית קדשי הקדשים, התחילו הן בוכין ור''ע מצחק, אמרו לו מפני מה אתה מצחק? אמר להם מפני מה אתם בו
ראבע
2
יש מעדיפים לישון על ה"כרית", מאשר לילחם על הר הבית. ולכן ממציאים "כרת" שלא היה ולא נברא - במקום ש"מצוה" ליכנס (במחנה לויה, ולאחר טבילה) – ובזמן ש"חיוב" לכבוש את הר הבית מידי הערבים העושים בהר הבית כבשלהם, ומשם הם מסיתים לילחם בכל ארץ ישראל, היה לא תהיה!!!
ר
1
דעת רבי יחיאל מיכל טיקוצינסקי זצ"ל כתב בספרו "עיר הקודש והמקדש" לבנות בית כנסת ליהודים בהר הבית, וזה לשונו: גם בזמן שביהמ"ק היה קיים היו בתי תפילה לקהל הציבור הישראלי בהר הבית, כמוכח בסוכה (מא: - מג. נג.) .. ולכשיהיה לנו הרשות והיכולת לבנות בית תפילה אשר כזה בהר הבית בטרם הופעת בן דוד – יש לנו מק
הגרימ"ט
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי