כיכר השבת

ח"י רוטל של אמונות טפלות

שטיפת המוח בעיצומה, היורים בחץ וקשת יעלו מירונה, ואלפי אנשים "יוושעו" מאלפי הרוטלים שישפכו בחצר הרשב"י • הרב דב הלברטל חושב שהנורא מכל שגם הליטאים נדבקו (דעה)

| 38 | כיכר השבת |
הייתי ונושעתי: ח"י רוטל אמונות טפלות
(צילום: פלאש 90)

שטיפת המוח בעיצומה. הייתי ונושעתי. מי שייתן ח"י רוטל, יראה ישועות ונחמות. מי שיקנה עמוד בספר תורה שיכניסו לקבר רשב"י, יראה ישועות וניסים. אם יתרום לישיבה שעל קברו, גם אז לבטח יהיה ונושע. אולי הוא בכלל פטור אז מכל המצוות. ובכלל, מי שיבוא לשם מובטחת לו ישועה מידית. לכל השנה. לכל הפחות, עד לנסיעה לאומן, שהרי גם שם היינו ונושענו.

לא ניתן להחמיץ בשורות אלה, המתנוססות במודעות הרחוב, בעיתונות, בעלונים, חוברות שונות ובתקשורת האלקטרונית והאינטרנטית. שטיפת המוח היא כבר לא רק מקומית, אלא עולמית. הם מגיעים לכל העולם. יבוא היום, שמי שלא יגיע לרשב"י בל"ג בעומר, יחשוש לעולמו בזה ובבא.

להשתטחות על קברי צדיקים, יש מקורות בתלמוד ובהלכה. גם להילולא של רשב"י, יש מקורות. זאת למרות שיש אפילו מערערים על עצם הקביעה שרשב"י נפטר בל"ג בעומר. ישנם פוסקים שהתנגדו, כי בהתנהלות שם, יש מימד של קביעת יום טוב חדש. פוסקים אחרים מערערים על השמחה הנערכת ביום פטירתו של צדיק, שהיא לכאורה נגד האמור בגמרא. עם כל זאת, מנהג ההילולא בל"ג בעומר, קדום. גם לברכתו של צדיק, אפילו של הדיוט ואפילו של גוי, יש מקור. אך הגמרא גם אומרת, שאסור להאמין שבהכרח היא תפעל.

כך או כך, מעולם לא היו עניינים אלה כרוכים בהתלהמות של ישועות ונחמות מובטחות. מעולם לא היה ניצול כספי או סתם ניצול ציני של תמימותם של אנשים כפי שמתקיים היום. זאת אפילו מבלי להעלות מכשולים אחרים הכרוכים בעלייה לקבר.

אך הגרוע ביותר, הוא החלשת ערך לימוד התורה והתפילה הפשוטה. המסר הסמוי או הגלוי הוא, שמי שסתם לומד בל"ג בעומר, או אפילו לא בל"ג בעומר, זו מצווה, אך אין בה ישועות וניסים. סתם עוד מצווה. אין מה להשוות לל"ג בעומר. תפילה בכותל, מקום השכינה, היא גם אולי חשובה, אבל, חלילה, לא משהו. זה לא ל"ג בעומר. רעיונות אלה מחלחלים גם בציבור הליטאי. התחושה המוקרנת למאות אלפי העולים היא, שהעלייה לקבר בונה את עולמם הרוחני למשך השנה כולה. עד ל"ג בעומר הבא.

אלא שדווקא מרשב"י, שהגמרא מציינת כדוגמא העילאית למי שתורתו אומנתו, והגמרא גם מתארת את לימודו במערה במסירות לא אנושית, למדנו לדורות, כי אפילו אם יש עניין לפקוד את קברו בל"ג בעומר, מי שלומד שלוש שורות בגמרא - הוא באמת מי שהיה ונושע.

תוכן שאסור לפספס
38 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
24
אינך ראוי לעלות לציון הרשב"י לטאי חלול ונבוב מתוכן כותרות לא תעשה על חשבון הרשב"י
שלמה 770
23
למרות ש... אתם יודעים....... אבל בדברים אלו הוא קולע בול בכל מילה!
אבישי בר
22
כל מי שתורם צדקה נושע!!!!! ולא משנה איזה!!! גם חי רוטל
אחד העם

הצגת כל התגובות

21
חסידים וספרדים שימלאו את האתר. לגופו של ענין: כל הנושא של נסיעה לקברי צדיקים וטיולי מורשת למיניהם נובע מחיפוש חוויות וריגושים. השגרה של כולל>בית>סידורים לא מספקת חלק גדול מהאנשים. אתה מעדיף שיחפשו חוויות במקומות אחרים?! וד"ל..
דב"ש
20
למה כל טיפש שרוצה קצת פרסום צריך להאכיל אותנו בשטויות שלו, מילא עליו אני לא מתפלא, הוא ידוע כאיש מוזר שחולה פרסום, אבל למה מערכת האתר לא מבינה שזה לא לעניין להביא לכאן את הגיגיו?
מישהו שאיכפת לו
19
שכל מה שהרב אלישיב זצ"ל לא עשה, הוא לא קיים. תפסיק לזלזל בכל קדשי ישראל!! יש לך בעיה עם ח"י רוטל, שנותנים אוכל ושתייה ליהודים שנוסעים שעות ארוכות להשתטח על הציון הק'?! אתה לא יותר טוב מלפיד!!
צופה
18
דב הלברטל, המאמרים האחרונים שלך היו הבל וגזענות. אבל אודה שבמאמר האחרון שלך על תג מחיר, והמאמר הזה של השקפה ישרה, אני מסכים לכל מילה. אתה רואה שאתה רוצה להיות נורמלי אתה יכול???
יצחק
17
ואולי הברכות שמברכים על השתיה והחסד שיש בהגשתה מוסיפים זכויות לתורם? לליטאים אסור לצבור זכויות?
גל
16
דב אתה גזען חסר תקנה שכל מי שלא כמוך פסול בעיניך. הספרדים תמימים ופתיים ובכל צריך לחנך אותם מחדש. החסידים הם מיעוט מסכן וכן על זה הדרך ורק אתה מלך העולם אבל כבר אמרו חזל חמור קופץ תמיד בראש (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אבי
15
אין לך בושה לצאת נגד כל מה שקדוש לעם היהודי מדורי דורות. על מה יצא קיצפך. על כל שיהודים תורמים למוסדות תורה וחסד. או על כך שכל יהודי שעולה למירון , נהנה משתיה חמה וקרה, ואפילו יכול לסעוד את נפשו. אתה חדל אישים, מאיפה לך העוז לצאת נגד מנהג ישראל מדורי דורות, למרות שאתה לא נהגת בזאת. תתבייש לך דב, שמת
המבקר
14
סתם שאלה. אם אני מביא ח"י רוטל מהבית ומשלם על זה לסופר בזול ולא לארגון כלשהו ביוקר, זה יעבוד?
תחשוב - תבין
13
יישר כח כבר שנים חשבתי שהליטאים התקלקלו לגמרי ומושפעים מהחסידות ובעיקר מקידוש הרגשות וזילזול בדקדוקי ההלכה הפך הדת ליטאים ת ת נ ע ר ו !!!
דוד
12
הכותב הוא אדם שטוף שנאה חולנית לכל אדם זולתו. אבל לפעמים - כמו הפעם - הוא צודק. וחבל ששומעים זאת ממנו.
משה
באופן חריג יצא לו מאמר טוב.
חרדי
11
"אין לקבוע מועד שלא נעשה בו נס ולא הוזכר בש"ס ובפוסקים בשום מקום... לעשותו יום שמחה והדלקה... לא ידעתי אם רשאים לעשות כן". (שו"ת יו"ד רל"ג)
שלומהלה
10
אינטלגנט, חשוב שתדע קרוא וכתוב כמו שצריך, אני מתכוון בעיקר ל'כתוב' אמונות תפלות, לא טפלות...
עו"ד עאלק
9
העו"ד שולף לנו גמרות, משמעות של גמרות... מעניין לדעת איפה הגמרות האלה? כתוב בזוהר שיש שמחה ביום פטירת הצדיק, אני לא זוכר גמרא שמשמע הפוך, חוצמזה מה מציק לך הכבוד שזוכה לו הרשב"י, אולי מן השמים קזכו ליה בגלל שהוא כל כך למד??? מי שעולה לקבר רשב"י לא מזלזל בשום מקום אחר לא בכותל ולא בלימוד... והגמרא
רק שואל
8
אני גם לא מבין, איך בגין רשב''י נגרמים חילולי שבת? וכצעקת הרב דוד יוסף נ''י. יבואו גדולי ישראל שליט''א וילמדונו.
עמוס מנגל
7
אם כבר מדברים על ישועות, הידעתם שיש סגולה מיוחדת ומדהימה הידועה כבר מדורי דורות ונשמרה בסוד כמוס שידעו אותו רק מתי מעט וכעת הרבנים החשובים והצדיקים יחד עם כל המקובלים גילו??? (כמובן, בעקבות המצב הקשה של עם ישראל) אז הסגולה היא כזו: "לתרום 18 לחמים ו18 ליטר חלב לעניים". מי שלא מאמין: "עמותת "בית לחם
שאולי
6
נקלעתי פעם לארץ רחוקה, בה יושבים בני שבט עתיק יומין. היה זה ביום חגם. וכך התנהל הטקס הפגאני שראיתי: חומת-אדם של נשים וטף סגרה על מקום האירוע. הבנתי מיד שאת הגברים לא אמצא כאן, אלא במרכז ההתרחשות. לאחר שפילסתי את דרכי מעבר לאמהות ותינוקות, הגעתי אל המעגל הפנימי, בו התחולל הטקס האמיתי המתנהל בידי הגב
שמעוון הצדיק
היו מדליקים נרות ולומדים כל הלילה כפי שמעיד הבן איש חי.
דוד הספרדי
כן תרבינה באתר זה תגובות אינטליגנטיות מעין זו. יישר כוח!!
דב"ש
5
מרוב המיץ ענבים והשוקו שדחפו לי כל 2 מטר
אברך אשדודי
4
אתה לא קבלתה אהבה מאמא שלך כילד חסר לך חום ואהבה אז אתה מחפש בדרכים אחרות נמאסתה עלינו כבר הדיוט
חיים
3
אביא פה מכתב של הרב דוב מעיני, תלמיד ישיבת סלבודקה בליטא, שעלתה לחברון בשנת תרפ"ה (1925). לחברו בחו"ל הוא מספר בפליאה על המנהגים המוזרים שפגש בארץ ישראל: ...ועכשיו פרשת ההדלקה. להוי ידוע לך, כי יש פה בארץ מנהג של הדלקת ל"ג בעמר. ומה עושים? מדליקים אבוקה וכל בני המושב נקבצים לנגדה ושרים ורוקדים. מק
שמעון
2
דברי הלברטל נכונים לחלוטין, והוא מייצג נאמנה בזה [הפעם...] את הדרך התורנית וההשקפתית האמיתית. למי שיש ספקות, שיבדוק בהיסטוריה הקרובה והרחוקה, ויווכח שכל ענין ההילולא במירון היה מקובל על ציבור מצומצם בלבד. ההנחה שנשתרשה היום, כאילו כך היה מקובל בירושלים, אינו נכון, שכן בציבור הפרושים בירושלים, שבזמנו
ירושלמי ותיק
1
בס"ד לדעתי, מדובר בשיווק של רעיונות קבליים ברמות שונות שמשמשים לשכנע את האנשים לתרום כספים למטרות לגיטימיות של עזרה לנזקקים. זה היה בעבר, וזה מתחדש גם היום. צריך להאמין שהתרומה והצדקה הם שפועלים את הישועה.
אאאאא
אולי גם יעניין אותך
אקטואלי