שיחות רבות ומגוונות מתנקזות אל המוקד הטלפוני במוקד מטיבת"א, אלו פניות מאנשים וממשפחות רבות המתמודדים עם מגוון בעיות: החל מחינוך ילדים, בעיות רגשיות, קשיי התנהגות, וכלה בסוגיות זוגיות ומשפחתיות המצריכים עזרה מקצועית, נכונה ותואמת. פעמים רבות ניצבים אנשים מול סימני שאלה קשים: האם יש לבעיה שלנו פתרון? האם הקושי שרודף אותנו תקופה ארוכה הוא משהו שדורש עזרה מקצועית? ואם כן, למי עלינו לפנות? מצד אחד יש כל כך הרבה מטפלים, מצד שני מי באמת מקצועי? ומי בכלל מתאים לנו כאנשים חרדים?
מוקד מטיבת"א בא לתת מענה על השאלות הללו. יהודית שוורץ, מנהלת המוקד, מספרת לנו על החזון שלה:
"המטרה שלנו היא שכל אדם הזקוק לעזרה מקצועית, יקבל אותה. מעבר לכך – חשוב לנו להנגיש עזרה מקצועית מתאימה לכל פונה. התאמה באה לידי ביטוי בפניה לאיש המקצוע המסוים שיש בידו את הכלים הספציפיים לבעיה המסוימת, משום שלא כל איש מקצוע יודע לטפל בכל בעיה. התאמה באה לידי ביטוי גם במגדר, באזור המגורים, בגיל ובמגזר אליו משתייך הפונה.
לעיתים קרובות אנשים נמנעים מפניה לטיפול מפאת הקושי הכלכלי. אכן העלויות הכספיות של טיפול מקצועי גבוהות למדי, ועלולות להכביד על התקציב המשפחתי. מסיבה זו אנו מתאמצים להוזיל עלויות, ואף להתאים את אנשי המקצוע הנכונים לציבור שלנו.
כל זה נעשה על מנת לענות על צרכים בוערים הדורשים מענה עכשווי. אולם הניסיון של המוקד העלה את הרעיון של תכניות מניעה. בפרויקטים אלו אנו מנסים ליצור מצב מניעתי. מצב בו מטפלים בשורשי הבעיות, כדי למנוע את היווצרותן. תוכניות אלו פועלות בשני מישורים:
במערכת החינוכית
ילדים רבים מתמודדים עם קשיים רגשיים, קשיים חברתיים או קשיים משפחתיים. קשיים אלו מונעים מהם תפקוד נורמטיבי, אך יתרה מכך – הם מהווים מעין כדור שלג מתגלגל, שהולך וצובר תאוצה במשך השנים, ופעמים שהוא מתפתח למקרי נשירה. שלב הנשירה מורכב וקשה יותר לטיפול, וככל שמקדימים אותו, חוסכים בעיות בעתיד.
התהליך שעיצבנו הוא תהליך משולש: עבודה מול הילד, עבודה מול ההורים ועבודה מול הצוות החינוכי. המטרה היא לזהות קשיים ולתת מענה ממוקד. יש פעמים שנצרכת דווקא הדרכת הורים ללא טיפול בילד, וישנם מקרים שמאתרים קושי ספציפי ונצרך טיפול רק בילד.
איך כל זה מתבצע?
המוקד מקצה מטפלים שמגיעים למסגרות החינוך. שם הם נפגשים עם הורים ועם ילדים – בעלות מתוקצבת. כדי להפיק את התועלת המרבית נעשית העבודה בשיתוף הצוות החינוכי.
קיימות שתי אופציות לפניה: דרך המוקד או דרך בית הספר.
במערכת הזוגית
המערכת הזוגית מהווה את התשתית עליה מתפתחת המשפחה. הילדים הגדלים יונקים את יציבותם וחוזקם מן הבסיס הזה, ובשל כך הראיה הנכונה היא הראיה המערכתית.
במחשבה לטווח הרחוק כדאי ומשתלם להשקיע בזוגות צעירים בתחילת דרכם. גם אלו שגדלו ללא דוגמא אישית יכולים לקבל הדרכה שתעזור להם לבחור בחיים חדשים. בעיות לא חייבות לעבור מדור לדור, ובשביל זה אנחנו פה.
העליה באחוז הגירושים בחברה שלנו גרמה לנו לחקור מקרים שהגיעו למוקד. גילינו כי אצל למעלה מ- 67% מהפונים הקושי התחיל בשנה הראשונה לנישואים. אצל למעלה מ- 78% מהפונים התחיל הקושי בשנה הראשונה והשניה. בממוצע הם הגיעו לטיפול רק אחרי 7-8 שנים. מתוך כך החלטנו להרים את הכפפה ולצאת במיזם השוברים:
כל זוג נישא זכאי לקבל שובר המעניק לו שני מפגשים חינם אצל מטפל זוגי מומחה, במטרה לקבל כלים ומיומנויות לתקשורת נכונה ומיטיבה. הפרויקט מתנהל בהצלחה מרובה, והפידבקים שמגיעים מהזוגות נותנים לנו את הכוח להמשיך ולפעול.
כל זוג שמעוניין לנצל את ההזדמנות יכול לפנות למוקד לקבלת השובר. היו אנשים שראו בשובר רעיון יפה למתנת חתונה.
מתלבטים, מתחבטים? היום אין צורך להישאר בספק. יש מענים לשאלות ולצרכים! כנסו >>