כיכר השבת

מגזין 'כיכר'

נתנאל לייפר נפרד בצער מאביתר בנאי // טור כואב

האלבום החדש של אביתר בנאי, שאינו מתאים לאוזן חרדית או דתית, גרם למבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, להיפרד ממנו בטור כואב | וגם, הקומזיץ המטורף שהקפיץ את בית הכנסת הגדול (מגזין כיכר)

| 89 | כיכר השבת |
אביתר בנאי
אביתר בנאי (צילום: מתוך פרויקט 'צמאה')

זה עצוב לי ואפילו מביך... הקשבתי בשבוע האחרון לאלבום החדש של אביתר בנאי - "שיחות שלום" והבנתי לצערי שאני צריך להיפרד מאביתר בנאי ברמה האמנותית. אביתר לא חייב לי או לאף אחד שום דבר. הוא יכול ליצור מה שבא לו, אנחנו במדינה חופשית, אבל לבחירות אמנותיות יש גם אמירה ומשמעות. האלבום החדש הוא הכרזה ברורה שאביתר בנאי כבר לא מנסה או יוצר מוזיקה יהודית שראויה לאוזן חרדית או אפילו דתית.

>> למגזין המלא - לחצו כאן

האלבום החדש כולל מילים גסות, טקסטים לא ראויים וכבר לחלוטין לא מתאים מבחינה ערכית לאדם דתי. הקשבתי לו והתכווצתי לא מעט מצורת ההתבטאות ומהאווירה העולה ממנו. אני מתקשה להבין איך אותו האמן ליטף אותנו בביצועי ה'צמאה' שלו, ב"קול דודי דופק" ובשיריו האישיים הנוגעים. זה מרגיש כל כך מוזר. אני אפילו לא יכול להתייחס בטור הזה, באופן ישיר לשירים ספציפיים, כי רוב האלבום לא ראוי בעיניי בכלל לבמה זו ולקוראים המכובדים.

זה כואב לי באופן אישי.

כל כך אהבתי לאהוב את אביתר בנאי, את הכתיבה שלו, הלחנים המלטפים והקסומים שיצר בעיקר מאז חזרתו בתשובה, עת החל ליצור מוזיקה יהודית נוגעת ומרגשת. אהבתי מאד את האלבום "לילה כיום יאיר" על שלל להיטיו הקסומים - "עד מחר" שעורר תקווה וציפייה למחר הטוב יותר, "אבא", שיר התפילה האולטימטיבי והמרגש במיוחד ועוד, "יפה כלבנה" הקסום עם "ילדים", אחד משירי האבהות היפים ביותר שקיימים ואפילו "לשונות של אש", שכבר החל להצביע על שינוי פנימי שחל באמן.

אך מאז הוציא בנאי שני אלבומים שאינם מתאימים לאוזן הדתית וגם מבחינה מוזיקלית לא מהווים בשורה מרגשת במיוחד בלשון המעטה, כאילו שהרצון לפרוץ את הגבולות שהציב לעצמו, חשובים יותר מהלחנים והאווירה הכוללת.

אנחנו חיים בדור שמקדש את האותנטיות והופך אותה למשהו יוקרתי. אנו משבחים אמנים ואנשי ציבור על האותנטיות שלהם, אבל לעתים האותנטיות היא חרב פיפיות. האותנטיות לא מקדשת כל דבר וגם לא הופכת כל דבר ליפה. מילים גסות וניבולי פה, הם אמנם אותנטיים, אך מכוערים ומביכים. תחת מעטה האותנטיות אפשר להכניס כל דבר שהשתיקה יפה לו. כולנו סוגרים את דלת השירותים, למרות שמדובר באותנטיות פשוטה... אותנטיות צריכה להתכתב עם ערכים חשובים ולא יכולה להוות תירוץ לכל התנהגות או התבטאות לא מכובדת.

אנשים נוטים לומר שכל דבר שאינו מובן הוא גאוני, במיוחד אם מדובר באמן מוכשר שכבר הוציא בעבר דברים איכותיים ומשובחים. זה גם תירוץ אל כשל לכאלה שמתנהלים כמעריצים מושבעים, אם אתה לא אוהב את זה סימן שאתה ה"לא מבין". אבל לפעמים דברים גרועים הם פשוט גרועים, לא מובנים ולא בהכרח שווים את הזמן והקשב אליהם. לכתוב מילים גסות ולהתבטאות בבוטות זו לא גאונות. אפשר לאהוב אמן גם מבלי לאהוב 100% ממה שהוא יוצר. אפשר לאהוב מאד שירים מסוימים ותקופות מסוימות ביצירה ולגמרי לא לאהוב דברים אחרים, זה לא גורע מעוצמת השירים הטובים שיצר בעבר. כבודם במקומם מונח.

חסידיו של בנאי, משבחים בהתלהבות את החומרים החדשים ומגדירים אותם כ"גאונות", אבל גאונות אמתית היא ליצור חומרים מורכבים שנשמעים באופן נגיש, בלי להשתמש בכלים חסרי חן כמילים גסות ונושאים שהשתיקה יפה להם. בנאי ידע לעשות את זה בעבר ומשום מה הוא בוחר לעשות משהו אחר וזה בהחלט מצער.

תודה אביתר על כל השירים היפים שיצרת, בינתיים אני נפרד ממך. מקווה שלא להרבה זמן.

הקומזיץ של השבוע

השבוע השתתפתי באירוע מרגש וסוחף במיוחד - קומזיץ בבית הכנסת הגדול בירושלים עם הזמר והיוצר איתן כ"ץ. קשה לפעמים להבין את הפער הענק בין הפופולריות המטורפת של כ"ץ אצל הציבור האמריקאי אל מול ההיכרות הלא מספיקה שלו לקהל הישראלי. את בית הכנסת הגדול גדשו למעלה מ-1,500 משתתפים ששרו יחד עם כ"ץ בעוצמה אדירה במשך שעתיים את שירי הימים הנוראים ואת שיריו של כ"ץ עצמו.

בית כנסת הוא בדרך כלל לא מקום שגרתי למופע מוזיקלי, אך במקרה של כ"ץ לא מדובר במופע רגיל אלא בתפילה מוזיקלית באמצעות השירים ודברי החיזוק שנשא באנגלית כמובן לנוכח הקהל האמריקאי שמולו.

This browser does not support the video element.

טעימה מהקומזיץ הסוחף של איתן כ"ץ

בשירים השמחים, בית הכנסת כולו פשוט "התפוצץ" מריקודים של שמחה והתלהבות אדירה, כשהקהל שר ללא הפוגה, גם כשהחשמל קרס לכמה דקות ומערכת ההגברה לא פעלה. כ"ץ ניצל את הרגעים לשיחת חיזוק שקטה ולאמירת פרק תהילים יחד עם הקהל.

לכ"ץ יש כריזמטיות של זמר, רגש של משגיח והתלהבות של ישיבע בוחער. הוא לקח את הקהל לאורך השירים השקטים דוגמת להיט הענק שלו "למענך", שיריו המצליחים "ונחה" ו"כי קרוב" לצד "אוחילה לקל" הידוע של ר' הלל פלאי ו"כי להשם המלוכה" של ר' שמואל ברזיל שהפך ללהיט גדול בשנים האחרונות בקרב בחורי הישיבה האמריקאים.

במהלך המופע אירח איתן את אחיו הגדול, הזמר הרב שלמה כ"ץ שביצע יחד איתו את השיר "והכהנים" מתוך אלבומו של שלמה כ"ץ, לחן מרגש למילים מתפילת יום הכיפורים.

הקומזיץ עם איתן כ"ץ היה אחד הקומזיצים הטובים שהייתי בהם בשנה האחרונה, ההתלהבות האדירה והסוחפת שחשתי בליווי התפילות ואווירת ההתעלות הם מאותה המשפחה של אירועי 'צמאה'. שמחה, תפילה וקדושה יחד. ממליץ לכם לא לפספס את ההזדמנות הבאה (אם יישארו לכם כרטיסים...).

>> למגזין המלא - לחצו כאן

  • להערות, הארות והוכחות שאני לא מבין כלום במוזיקה: nl@kikar.co.il
תוכן שאסור לפספס
89 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
58
חשבתי שהוא נפטר, לפי הכותרת! משוגעים, לא עושים ככה!!! ולגבי התוכן- נתנאל, אני מסכימה עם כל מילה שלך לגביו. אגב, גם לפני לשונות של אש היו צרימות בקטנה..אבל החלקנו. טור חשוב!
נכוןןןן אני גם הייתי בטוחה
גם אני חשבתי ככה
אימאלהה גמאנייי קפץ לי הלבבבבבבב
גם אני לטעמי כותרת מטופשת לא משחקים עם המילים האלה
גם אני!!
גם אני!!!
57
כבר בכותרת הרגתם אותו חבל שגם לא הספדתם
56
הכותב מוכיח שאפשר לא להסכים עם אדם או רעיון, אבל לעשות זאת בצורה מכבדת. הלוואי שהשיח הזה יורחב למעגלים נוספים.

הצגת כל התגובות

55
אמן גדול שלא מוכן לאבד חצי מהקהל שלו ביצירה עדיף שלא יצור. בסך הכול שר את האמת והכאב והנבגדות של הרבה הדומים ומזדהים עם התוכן העמוק הדורש עיון ובדק בית בכדי להבין. שנזכה לחברה מתוקנת ואמירות אמת שנה טובה
. היה ממש חשוב להשתמש במילים הבוטות האלה. אם היה מעדן את המילים במקום אין * לדיבורים למילה אחרת, זה ממש היה מבטל את כל ה"אמת" שלו נכון?!
ולכן מנבליפ פה? אין מילים יהודיות ראויות? הגמרא אומרת דברים איומים על דיבור כזה! ...אמר רב חנן בר רבא הכל יודעין כלה למה נכנסה לחופה אלא כל המנבל פיו אפילו חותמין עליו גזר דין של שבעים שנה לטובה הופכין עליו לרעה. אמר רבה בר שילא אמר רב חסדא: כל המנבל את פיו מעמיקין לו גיהנום.
54
לשון הרע!!! אלוללללל
53
לייפער איבדת את זה לחלוטין!
52
כל מילה. אכזבה עמוקה מאביתר
51
בדרך כלל לא מסכים איתך אבל הפעם צדקת בענק. ברגע ששר את המילים האלה ב"הכול טוב אחי" זה לא קשור לגאונות או לאותנטיות. זה להגיד אני לא מייצג את הדת בשום צורה ולדתיים(ולא רק) תהיה בעיה קשה לשמוע אותי וכמובן להשמיע לילדים.
50
יפה!
49
עיין ערך 'הכל טוב אחי' מהאלבום שיחות שלום..
48
כל מילה בסלע! כואב הלב אבל ככה לא מגישים אומנות! נראה אותו שהיה שר ככה ליד הרב שלו הרב אורי זוהר
47
אמאלה כבר חשבתי שקרה לאביתר משהו למה כתבו ככה בכותרת? זה לא נשמע טוב ...
46
לא צריך בכלל לכתוב על זה, תודה ששלחת את כל המעוניינים לשמוע עכשיו את האלבום שלו זה ממש כמו להגיד לאנשים "אל תחשבו על פיל ורוד"
מממש ככה אני לא הכרתי וענין אותי לשמוע עכשו בגלל זה
45
אימאלה איך קפץ לי הלבבב מהכותרת הייתי בטוחה שמשו קרה לו חס ושלום ושהוא בעולם האמת... חס ושלום לא מתאים השם מלחיץ תשנו דחוף
44
טוב מאוד שאתה לא שבוי ומשתמש בכח הסינון והתוכחת-בנאי יקח לתשומת ליבו להיתחזק. ויחזיר לעצמו את הקהל הלא שבוי.
43
מסכים עם כל מילה על אביתר בנאי, גם אני נפרדתי ממנו בצער רב וביגון קודר.
42
יש כאן שנאת חינם, ודחיית האחר שלא מתאים את עצמו אלייך. חבל.. כולנו אחים - דתיים, חילוניים, חרדים
אין כאן אף מילה של שנאה. יש כאן אמת אמיתית. מי שמנבל את פיו מביא צרות לעולם, כך אומרת הגמרא.
41
עוד ברנש שמתפרנס מהבעיות הנפשיות שלו ומוכר את הדכאונות שלו לציבור. מי מהנה מזה, זה אנשים ללא מודעות רגשית שנותנים לזמר להביע רגשות במקומם. הבעיה שהבעיות הנפשיות החמירו
40
ממש מאכזב.
39
לך לא קרה שיום אחד התפללת בדבקות ויום אח״כ התנפלתה על מנת פלאפל? הגיוני שבזמן שהוא שר את צמאה ועוד שירים טובים הוא התכוון לזה בכל ליבו ויום אחר שר שירים אחר זה לא גורם לשירים שהוא שר באמת להיות לא אמיתיים.
אין הבדל בין המילה "התפללת" ל"התנפלת" בשתיהן אין צורך באות ה"א בסוף
38
סחתיין על הכתבה וגם על התגובות. אין לי הרבה מה להוסיף, רק שמתי לב שיש כאלה שיצאו על לייפר אז חשוב לי להיות מה'תומכים' בו. וזהו.
37
אביתר בנאי יוצר אמן זמר מוזיקאי משכמו ומעלה, מרטיט את הלב והנשמה בקולו ובניגונו. משו לא טוב עובר עליו כנראה.. אפילו הקול שלו השתנה באלבום הזה. ומי אני ומה אני שאוכל לומר עליו משו.. את האלבום הזה המצפון וההיגיון לא יתנו לי לשמוע להנאתי. אבל. תוכו אכל קליפתו זרק. האלבום האחרון מחוץ למדף
36
כל מילה בסלע, אבל חשוב לי לציין שהדבר נכון ועומד גם לגבי היוצר דוד בן ארזה ושיריו האחרונים, שאותם משום מה קיבלת בזרועות פתוחות ואמרת בתוכנית מפורש שאין לך בעיה עם הטקסט באופן אישי. אז חשוב לי לאמר שאין זה משנה אם זה חוזר בתשובה או חרדי מבית., הסינון נדרש היום אצל כל זמר.
35
כותרת מפחידה.. מיד רצתי לויקפדיה
34
האמת שממש כאב לי הטור הזה , ובמיוחד עכשיו בחודש אלול . אני מאוד מבינה את לייפר באמת כל מילה נכונה אבל זה הדרך להוציא את הדברים החוצה ? ממש לא!!! ,ובמיוחד לאתר כזה מדהים , חרדי , ללא טורי רכילות למניהם אבל לצערי פה התאכזבתי... חבל לרדת לפינות כאלו שלא עושות טוב לעם ישראל.
33
כמו שאמרת הוא לא חייב לך כלום הוא מעולם לא הוגדר כמוזיקה דתית למזלנו לכן רק מי שאוהב שאוהב מוזיקה איכותית מגיע לו לשמוע אותו.
מילים גסות ורדודות גם במוזיקה שלא נחשבת דתית הן מזוועיות ולא נחשבות כמוזיקה איכותית אלא כפרובוקציה זולה !!!
32
עוד לא שמעתי את האלבום...
31
רצתי לשמוע את השיר. בא לי להקיא. שיר מגעיל!!! נשמע שיש לו כיוון לצאת בשאלה
30
אולי במקום לדבר לשון הרע תתפללו עליו. נשמע שהוא צועק "הצילו". בחודש הרחמים והסליחות אולי כדאי לדון לכף זכות ולרחם ובעיקר להתפלל...
29
בעיקבות הפרומו של נתנאל התעקשתי לשמוע את השיר המדובר ואכן, לא לאזניים חרדיות. אבל באוזן כללית? שני ביטויים סטנדרטיים לחלוטין!!! ומלבדם (וגם איתם!) שיר מופת!!! בנאי שר מתוך 'דמות'. לכן גם הנימה 'משחקת'. שיר חי בועט ועיבוד מוזיקלי מטורף!!!!
שני ביטויים סטנדרטיים לחלוטין? שמעת שמדברים ככה ברדיו או בטלוויזיה? זה דיבור שאכן מדברים הרבה בשיחות בין חברים אבל לשיר אותם באלבום זה משהו אחר במיוחד שאתה דתי. וזה ששר מתוך דמות זה לא אומר שמותר הכל אלא אם אתה מצדיק שחקניות שעושות דברים גם מתןך דמות...
28
תודה לייפר. בסוף גם אתה מבין שצריך לצנזר דברים מסויימים.
27
איזה כיף זה להצטדק ברבים, ״תראו הוא אמר מילה לא יפה!״ אני בסדר גמור ואני חרדי טוב, תתנו לי בלון
גדול
26
אלבום מדהים! טקסטים נוגעים בנשמה
אלבום גס ומתריס , לא מדהים ולא נוגע בשום נשמה
25
עכשיו נשאר "לשמור" רק על שולי רנד..
24
בדיוק מה שהרגשתי לגבי בנאי. אולי חבל באמת שלא עצר בהתחלה. זה לא מוזיקה חילונית זה סתם גסות שגם אייל גולן לא שר
23
לא נראה לי שאתה סגור על זה אם האמן "לא חייב לך שום דבר" אבל שהיית שמח אילו היה ממשיך ללטף לך את האוזניים, או שהוא לא לייב לך דבר מלבד ליטוף אוזני הקטיפה העדינות שלך.
מילים גסות זה צורם ומזעזע את האוזן , לא צריך אוזני קטיפה כדי להתחלחל ממה שכתב - אכזבה !
22
נתנאל הכתיבה שלך מדויקת נכתבת בצורה מכובדת מאד, למעט הכותרת המבהילה כתבה מאד הכרחית. בנאי קיבל במה מכובדת בציבור החרדי והדתי, איך ייתכן שמילים גסות וניבולי פה הם חלק מאופי השירים שלו? למה לפגוע בציבור המאזינין שמכבדים אותו?
21
לדעתי הביקורת כאן היא אפילו לא מוזיקאלית. יש צורך למחוא כשאדם שומר תו"מ מנבל את הפה בפומבי זה חילול ה' עם כל הכבוד ואביתר ואני שרוף עליו. פעם ראשונה לדעתי שנתנאל עשה מצוה ולא על גבול ההפך
20
כנראה הכפיים החרדיות לא מספיק חזקות כמו הליקוק שהוא מקבל עכשיו אצל אחינו החילונים. דמיינו ההפך, זמר שיצא בשאלה חוזר עם שירים של קמפה, לא נקבל ונפרגן לו?!
19
בשנים האחרונות האחים והחברים של אביתר מהעבר נתנו לו חיבוק. דבר שלא היה מכיוון חרדי. הילדים שלו ירדו מהדת. האלבום החדש אותנטי ומשקף את המצב העגום של הזמר
18
מילים כדורבנות. מסביר אולי מדוע התקשורת החרדית לא אימצה את אביתר גם כשהוא התנהג כאילו הוא אברך. ממש חבל זה אומן שיכול היה מאוד להצליח גם אצלנו, בציבור הדתי החרדי. יכול להיות שאין פרנסה בציבור הזה, ואומן כמו אביתר צריך להתחנף למי שקונה כרטיסים להופעות ודיסקים.
התקשורת כן אמצה אותו כשהוא היה אברך!
צודק מאד כולנו צריכים לןתת כתף ועידוד למי שחוזר בתשוובה ולא להשאיר אותו לבד, וגם לדאוג לילדים שלו והמבין יבין
17
מילים הראויות להיאמר. יישר כח. מבטא את ההרגשה שלנו.
16
חנן בן ארי ושות הייתי עושה פה רשימה ארוכה אבל אין מקום הבעיה הכי גדולה שטעיתם בזמרים האלה שהם דתיים הם עושים נזק גדול לחרדים
15
חוזר בתשובה שלא מתנתק מהעבר שלו לחלוטין מכל הבחינות, בעל כורחו נשאב לשם שוב במוקדם או במאוחר!
14
ואולי זה הזמן עבורך נתנאל להודות על חטא ולבקש את סליחת הקוראים שאתה גרמת להם לאהוב ולהתמכר לאביתר וכעת אתה מזהיר אותם משיריו הגסים אבל כבר לא בטוח שישמעו לך!
13
מעולם לא הסכמתי עם המבקר הזה אך הפעם הוא צודק במאה אחוזים כואב הלב והאוזניים
12
חוץ משיר אחד, כל שאר השירים שלו אינם בעייתיים לאוזן של חרדי או דתי, אם כי יתכן שהוא פחות יתחבר כי אביתר עוסק בדילמות כלל ישראליות שהחרדי הממוצע לאו דווקא מכיר. אז מה? בסוף כולם עם ישראל, והכאבים הכלליים נשמעים בשמים כמו הכאבים של הציבור החרדי. מותר גם בענווה לעמוד בצד, וגם אם לא מתחברים זה לא פסול.
11
שלחת אותנו להקשיב ולבדוק למה לא מתאים לציבור שלנו... בקיצור סיקרנת
10
לא תשובה ולא נעליים
9
בעיניי מדובר באלבום הטוב ביותר של אביתר. נוגע בנימי הנפש הדקים ביותר. במיוחד השיר אהבת אמת.
כנראה שאתה לא חרדי , אולי אתה רק מבית שמש
8
צודק ב 100%! זיהיתי את מה שאתם כותבים באלבומים הקודמים שלו. אביתר בנאי עדיין מחובר לעולמו הקודם כפי שבא לידי ביטוי ביצירותיו. אכן לא ראויים לאוזן החרדה לדבר ה' להאזין לו.
7
כל הכבוד נתנאל-אני איתך הפעם
6
נאלצת להסכים. הוא הגזים
5
הכתבה נכונה אבל למה כזו כותרת?? וחוץ מזה לא מתאים לך אז אל תשמע סתם חבל כך הלשון הרע הזה לא עושה טוב לאף אחד!!
4
הוא תמיד היה סנוב לעולם המוזיקה והתרבות החרדי, הוא מעולם אפי' לא ניסה לפנות לקהל דתי, ואני זוכר אותך מתמרמר שהוא מסרב לראיון אצלך אז הביקורת לא עניינית במיוחד, ספק אם ישמע עליה בכלל. אבל אני שמח לגלות שגם לך לייפר-יש גבולות.
3
אתה צודק בביקורת שלך על המילים גסות שבאמת לא מתאימות. אבל לא צודק על הביקורת על המקצועיות שלו! "וגם מבחינה מוזיקלית לא מהווים בשורה מרגשת במיוחד בלשון המעטה"
2
שירים שלא מתאימים לאוזן הדתית אוי אוי אוי איזה אסון מי שישמע
1
מה זה מוסיקה יהודית אין דבר כזה היום .היה בעבר בבית המקדש .היום זה נמצא באומות העולם.
מגזין