א.
בקל וחומר
בלימוד - חומר הלימוד יוסבר באופן קל לחלשים ומעמיק יותר לחזקים ובחינוך - לפעמים יש למלמד להגיב בקל ולפעמים יש צורך בחומרה.
ב.
בגזרה שווה
בלימוד - אך באופן כללי רמת הכיתה תהיה אחידה ושווה לכולם ובחינוך - לפעמים יש להשוות ביו מקרה למקרה ולפעמים לא.
ג.
מבנין אב מכתוב אחד, ומבנין אב משני כתובים
יש כאלו אשר בביתם - לצערנו - הורה אחד בפועל או בתואר ואחרים אשר זוכים לחוות "משני כתובים" אב ואם משפחה בריאה ב"ה ויש לדעת זאת.
ד.
מכלל ופרט
לפעמים הכלל בכיתה יוותר עבור הפרט או שההתייחסות לכלל תהיה בגלל או לצורך הפרט
ה.
ומפרט וכלל
ולפעמים ובדרך כלל הפרט יתאים את עצמו ויבטל דעתו עבור הכלל או שהתייחסות לפרט תהיה לצורך הכלל (ממנו יראו)
ו.
כלל ופרט וכלל אי אתה דן אלא כעין הפרט
בלימוד - כל תכנית (לימוד, מבצע, מבחן) יש לבחון שהיא מתאימה לכל פרט בכיתה. בחינוך - כל דבר בדרך כלל צריך להתייחס לגופו של ענין כעין הפרט.
ז.
מכלל שהוא צריך לפרט ומפרט שהוא צריך לכלל
בלימוד - בהסברת הלימוד צריך לחשוב על הפרט להסביר באופן המתאים לכל אחד אך גם באופן שלא יאריך יותר מידי ויהיה הכלל נפסד.
בחינוך - יש להסביר לתלמידים שלפעמים הכלל זקוק לפרט ולפעמים להיפך וע"כ יש להתחשב ולוותר
ח.
כל דבר שהיה בכלל ויצא מן הכלל ללמד, לא ללמד על עצמו יצא אלא ללמד על הכלל כלו יצא
מקרה שקרה בכיתה עם מי ש"יצא מן הכלל" עשה מעשה מסוים יש לשוחח על כך, ולזכור שלא תמיד רק הוא אשם בזה אלא לפעמים הכלל כולו.
ט.
כל דבר שהיה בכלל ויצא לטעון טוען אחד, שהוא כעניינו יצא להקל ולא להחמיר
תלמיד שמעד אך עונה תשובה עניינית שהוא כעניינו יש להקל בדינו ולהבינו ולאפשר לו לחזור ולתקן אין צורך בעונש
י.
כל דבר שהיה בכלל ויצא לטעון טוען אחר שלא כעניינו צא להקל ולהחמיר
אם מעד אך תשובתו אינה עניינית שלא כעניינו אינו מבין את חומרת הדבר ידון המלמד לגופו של תלמיד אם להקל או להחמיר לפי הנסיבות כנראה משהו מציק לו.
יא.
כל דבר שהיה בכלל ויצא לדון בדבר החדש אי אתה יכול להחזירו לכללו עד שי שימו הכתוב לכללו בפרוש
תלמיד המכניס נורמות חדשות שיטות חדשות שאינן מקובלות יצא לידון בדבר החדש ועלול לגרום ח"ו לירידה יש להוציא וכפי שכותב בשולחן ערוך הרב הלכות ת"ת ולהזהירו עד שיחזור למוטב בפירוש כדרך התורה הכתובה לנו בפירוש.
יב.
דבר הלמד מענינו ודבר הלמד מסופו
לפעמים יש לעשות שיקול דעת עכשווי, ולפעמים יש לתת את הדעת "על מה יהיה בסוף" ולהגיב בהתאם ויפן כה וכה וירא כי אין איש שעתיד לצאת ממנו.
יג.
וכן שני כתובים המכחישים זה את זה עד שיבוא הכתוב השלישי ויכריע ביניהם
נו, זה כבר ברור ומובן. שניים שאינם מגיעים לעמק השווה יש ויכוח יבא הכתוב השלישי המלמד ויכריע ביניהם.
*) התפרסם בניב המורה מאת המחנך ש. גורדון שליט"א